Jump to content
Annons

Dumheter för dig


Funkar det?  

9 röster

  1. 1. Funkar det?

    • Ja
      7
    • Nej
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Dumheter för dig

ARTIST/GRUPP: Hammagrella

GENRE: Cover

LÅTLÄNGD: 3,15

KOMPOSITÖR: Gouldman/Stewart/Hammagrella

PRODUCENT & MEDMEDVERKANDE: Hammagrella och massor av MIDI

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4,6 MB

STATUS: Färdig låt

LÅTLÄNK: Dumheter

Ett smakprov från mitt senaste projekt; Hammagrella tolkar gamla pop-hjältar. Fler är på gång. Frågan är; är det kul att lyssna på? Jag avskyr normalt covers eftersom dom sällan eller aldrig knäcker orginalen och därför blir mer roliga för dom som lirar in dom än dom som ska lyssna. Därför testar jag modellen med nya texter.

Här är det en gammal 10 CC-dänga som får lite svensk köksbänksromantisk touch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Galet intro! Hamnar rätt in i ett gospelmusikbreak typ. Några sekunder förstod jag att det var låten som redan spelade 😛

Dina gospelkör-uuuuhn skaver lite mot orgel-synt-vibrato-paden eller vad det är...

Annars, så är din röst verkligen skön och texten är både rolig och bra text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tycker jag, även om det inte är en "skyskrapa i såsen", vilken med lite normal rättvisa borde gett dig ett litteraturpris. Med lite till av den rättvisan så borde du ha ett fett skivkontrakt och rulla i P3 bra mycket mer än den svenska sörjan som hörs där:)

Efterssom jag faktiskt aldrig har haft nån relation till 10CC så kan jag dock inte säga nånting om "originalet vs tolkningen". Kommer igen med det när du gör en Sweetcover.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 härligt... denna låten har jag inneboende i hjärnbarken..( originalet alltså)

tja..sången och basen är lite höga.. annars har jag inget att tillägga till helheten..

en 4,5:a kan jag drämma till med...

..eller ett JA..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Ja - bra som vanligt. Lorne de Wolferösten sitter som en smäck.

Bra ljud också och en vanvettigt bra text.

Låter lite för MIDI om basen, men annars toppbetyg. (Igen, mutter, mutter)

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Vansinnigt känsligt att ge sig på The things we do for love....jättekul på ett sätt samtidigt som du säger själv att det kommer aldrig upp till orginalets nivå.Just på denna låt (som även hos mig har ett inneboende, fast i ryggmärgen)...körerna är ju så jobbigt bra och i höga tenorlägen...I denna cover känns det som tonarten är downpitchad och får då inte samma klangtonalitet ( i mina öron)men vadå....hade det inte varit en cover på just denna låt hade det varit fundigt som vanligt och helt OK...sorry men 10cc är ett känsligt kapitel 🙂

EDIT:Vilka ska du slakta härnäst 😕 😄

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaaaaaaaaaaa.....nämen du tar dig an en väldigt svår uppgift om än inte så j-la allvarligt här på forumet...men tänk efter själv när du hörde Wallstreet Shuffle med Anne-Frid Lyngstad, då ville man ju gråta...eller?? 😄🙂

Jag tycker väl som du att det kan vara jävligt kul att spela en del cover men därifrån att lufta dom offentligt...kan vara djärvt men givetvis så har du en viss distans i din tolkning tycker jag, så det är väl bara att köra.... 😄

Just den här låten har jag själv kört i coverversion och vet svårigheterna att få till Stewartstuket och när ett gäng halvtaskiga sångare ska köra 😏

Ser fram emot nästa 😄

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan gillar dina texter. Jag också förresten 😉

Det är askul med covers. Kan du inte göra " I put a spell on you"?

Typ jag får spel på dig....

Allvarligt talat Snyggt. Introt låter mäktigt. Basen lite för framträdande tycker jag.

Snygga körer. Soundet är lite troget originalet också. Reverbet på trummorna känns lite överdrivet. Annars är produtktionen snygg.

Köper fisk förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Köper fisk förresten?

Förmodligen tänker han göra sjötunga Walevska 🙁

Huga Hamma, du ger dig på en klassiker och en favoritlåt av en favoritgrupp. Produktionen är i världsklass, texten suverän, körerna surar till vid nåt tillfälle men annars ett mycket skickligt hantverk. Är lite förundrad och imponerad över hur du trollade fram den här gamla dängan ur garderoben. Tycker du klarade dig bättre än AnniFrids Wallstreet! 😛

Måste dock vara ärlig och erkänna att den här låten är så mycket mer än en låt för mig, så det känns som om du tagit en tjej, vilken som helst, satt på kort kjol och blond peruk och säger:

- kolla ®offe, här är Lena ifrån skolan som du var så kär i, i ny spännande version. Fan det blir inte samma kansla även om man gillar det man ser..

Tänk om du kunde gara samma låt fast ta bort 10cc? Konstig mening men du fattar hur jag menar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...