Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har byggt ett mic rum med nåra vänner men nu återstår det att isolera det... och eftersom vi är löjlit fattiga så har vi bestämt oss för att ha äggkartonger som isolering.

men frågan är nu vet ni var man skulle kunna få tag på sisådär 100 kartonger på 30X30 cm???

tack på förhand

Annons
Mattias M (oregistrerad)
Postat

Större restauranger med kommande påskbuffé ställer nog upp. 😆

Postat

Äggkartonger ställer snarare till med en hemsk frekvensgång i rummet - typiskt replokals-sound... 🙂 Det är betydligt bättre att hänga upp tjocka draperier, dubbla lager gardiner eller liknande längs väggarna - och gärna en liten bit ut från väggen.

Postat

🙂

äggkartong dålit.... men asså jag ska inte spela instrumänt det är rap som ska spelas in vokaler och så...

så om jag förstått det här rätt.... helre ett överkast till ett täcke??? 😆

Postat

Något mjukt absorberande material kommer att dämpa upp ljudet i rummet bra, iallafall i diskanten. Och det är helt OK om det bara är röstinspelning saken gäller. Men du pratade om ljudisolering, och det är en helt annan femma. Där hjälper varken äggkartonger eller mjuka absorbenter mycket. Men hur störda blir grannarna av lite rap?

Postat

Tja

Asså det jag mena är att kvaliten på röst pålägget till instrumentalen blir bättre och vicket matrial jag behöver.... asså vad jag förstått så skulle äggkartong få det att "Studsa" mindre i rummet jag byggd för röstpålägget

ni får ursäkta men jag är inte särsilit bekant med alla uttrycken i musik branshen 😳

Postat

Äggkartonger absorberar frekvenser väldigt ojämnt och gör mer skada än nytta för ljudet.

Draperier o dyl är det du bör köra med för att komma undan billigt...

Det man som regel behöver mest av i en hemstudio, är absorbenter - dvs mjuka material som dämpar. Äggkartonger kan fungera hjälpligt som difussorer - alltså ljudspridare som får ljudet att studsa ut i olika vinklar - men de är definitivt inte bra på det och frekvensgången blir katastrofal i rummet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.