Jump to content
Annons

Vallhagen

Recommended Posts

Nejnejnej inte en latencyfråga till!!!!!!!

Allvarligt:

Jag har hittills bara "spelat in" och nöjt mig med den lateny jag haft. Nu pratar jag Audio. Nu fick jag tanken att bestämma min verkliga latency. Med ljudkortet inställt på "medium" (på en skala mellan "very low" och "very high") annonserar Sonar att det ska ge 5.2 ms. Inte mycket att bråka om kan man tycka.

Men nu gjorde jag så här; spelade in "vad som helst" på spår [1] med tydliga transienter, skapade ett nytt audiospår [2], kopplade in till ut på ljudkortet och spelade sedan in utljudet från [1] på [2]. Sen identifiera samma transient på spår [1] och [2], zooma som tok och medelst muspekning klocka skillnaden i tid mellan spåren, vilket ju motsvarar min verkliga latency. Det landade på 14 ms.

Jag har (för första gången) lagt elbas på en låt här hemma, och nu kompenserade jag för dessa 14 ms genom att helt enkelt flytta spåret "bakåt". Vilken skillnad det blev! Det där som tidigare "känts fel" känns plötsligt rätt.

Men, borde inte Sonar kunna kompensera för detta av sig själv? Jag har sneglat på options>audio options>advanced> Timing Offset, men jag förstår inte riktigt? Den justerar bara förhållandet mellan midi och audio?

mnjaja... det var lite tankar. Det är ju bökigt att pilla vartenda gitarrpålägg bakåt i tid...

Tjoflöjt. Nu blir det pizza. Bra mot feber och snuva?

Bengan

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
Annons
Durin (oregistrerad)

För mig har alltid Sonar kört med någon form av "direct monitoring" av något slag utan att jag behövt göra något åt det. Kanske något sånt du söker?

Dela på andra sajter

identifiera samma transient på spår [1] och [2], zooma som tok och medelst muspekning klocka skillnaden i tid mellan spåren, vilket ju motsvarar min verkliga latency. Det landade på 14 ms.

Det du har mätt upp är väldigt intressant!! Men det är inte det man vanligtvis pratar om när man snackar latency.

Det man oftast syftar till när man pratar latency är den tid det tar för ljud som genereras i din sequenser att spelas upp på ljudkortets utgångar. De flesta program kompenserar för den latencyn ifall ljudkällan är ett redan inspelat audio-spår eller VST-instrument. Däremot kan inte sequensern kompensera för spår som triggas (midi) eller spelas in (audio) i realtid.

Jag kan inte Sonar, men det låter som att du borde se över inställningarna i ditt sequenserprogram. Du borde inte ha så kraftig fördröjning. Det kan ju också vara ett problem hos ditt ljudkort.

Dela på andra sajter

Kul att ni väcker tråden till liv!

Durin: nja, nu snackar vi inte om samma sak eller? Men visst, om jag monitorlyssnar genom Sonar under inspelning (vilket jag normalt inte gör, jag direktlyssnar via extern mixer), så får jag ju den här fördröjningen i lyssningen.

(e)quality: Ja jag upplever det så. Som sagt, där det varit halvdant tidigare låter det tajt idag. Jag slappnade av lite när jag märkte det hela; hade ju i princip börjat tvivla på mig själv som skapligt tajt gitarrist:)

Joachime: Ok, för att undvika begreppsblandning kan vi ju kalla "mitt" fenomen för "audiofördröjning" i st f latency. Och ja, jag tycker att det är för mycket fördröjning; men jag har inte hittat hur jag skulle kompensera för detta i sekvensern. Jag tycker att det "borde" gå att sätta manuellt om man ville, t ex för unik kanal eller för hela projektet. Om du gör en liknande mätning själv (det tar bara några minuter) var landar du då? mikrosekunder? Vad är rimligt? Att man får en fördröjning av något slag är ju i princip självklart, men storleken på den bör ju i ett bra inspelningssystem vara försumbar.

/Bengan

Dela på andra sajter

Ok, för att undvika begreppsblandning kan vi ju kalla "mitt" fenomen för "audiofördröjning" i st f latency.

😏 Självklart har du rätt! Det är latency du pratar om. Men inte den som brukar anges i tester eller produktblad (försökte jag påpeka, fast det blev lite slarvigt).

Om du gör en liknande mätning själv (det tar bara några minuter) var landar du då? mikrosekunder? Vad är rimligt? Att man får en fördröjning av något slag är ju i princip självklart, men storleken på den bör ju i ett bra inspelningssystem vara försumbar.

Jag jobbar ofta med att skicka ut signaler från ljudkortet, t ex för att lägga på externa effekter. Och det är ju i princip samma grej som du gjorde. Jag får olika förskjutning beroende på vad jag skickar signalen genom. Men aldrig större än ca 2 ms (tror inte det finns någon hårdvara som fördröjer signal så mycket).

Dela på andra sajter

... Men aldrig större än ca 2 ms (tror inte det finns någon hårdvara som fördröjer signal så mycket).

Då noterar jag "max 2 ms" som acceptabel fördröjningsnorm... och går i klinch med mina sonarinställningar, M-audio- samt Cakewalksupporten!

Tackar för givande kommentarer!

Hur går det för dig (e)quality?

/Bengan

Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Fenomenet heter offset och innebär att det tar en viss tid att skicka det uppspelade ljudet i förhållande till det som spelas in samt det faktum att en signalväg har sin tid att hinna ned på disk/band etc, vissa program har kompensation för detta eller åtminstonne möjligheten att kompensera för detta genom att ange ett offset-värde +/- á ms som det som spelas in skall justeras mot det uppspelade ljudet framåt eller bakåt i tiden så att säga.

Latency däremot är den tid det tar för ungefär samma sak men sett till anslaget på din klaviatur tills det kan spelas upp genom programmet, detta händer inte vid bara uppspelning eftersom programmen oftast buffrar det som skall spelas upp innnan det skickas till utgången på ljudkortet, har man probelm med hög latency brukar lösning vara att använda nåt kasst GM instrument för inspelningen och sedan byta det vid uppspelning så att latencyn inte blir ivägen för spelandet, men som sagt var så är det ju också så att i takt med att teknologin blir bättre så försvinner detta problem alltmer.

Botten upp å schkåll tamefan!

Dela på andra sajter

Bengan: Min latency enligt grunddefintionen (midikeyboardtangent på - ljud i hörlurar) ligger i mitt system på skapliga 2,5 - 3 ms med Audiophile 2496 och ASIO-drivisar. Precis som Lasse beskriver använder jag ofta nåt sunkigt hårdvarusynthljud (belastar inte RAM-minnet) innan jag spelar "riktiga" ljud från det osannolikt instabila Gigastudios ljudbibliotek. Dvs jag har räddat midi-spåret innan jag riskerar blåskärm med GS. Fast i ärlighetens namn har bekymret minskat med dator av högre prestanda numera.

Nu gällde ju problemet att jamma till ett redan färdigt audiospår dvs glöm midi!

Jag måste säga att jag tror inte att jag kan skylla mitt otajta gitarrspel på "audiofördröjning". Det räcker därför inte att tidigarelägga ett nyinspelat gitarrpålägg. Här är det min hjärna och bristande fingerfärdighet som är boven. Fortsätter att göra musik som en lycklig idiot ändå 😉😉 .

Dela på andra sajter

Sedär! Tråden kvalitetsökas med lite god livsfilosofi! Mer skål och lyckliga idioter som gör musik är precis vad världen behöver mer av 😉 (nej jag är inte ironisk).

Det känns som att ni vet att jag vet att ni vet osv vad latency egentligen är osv... så vi kan väl sätta punkt för den grenen av diskussionen, genom att kalla latency för latency och audiofördröjning för offset! Pust?

Jag har fortfarande inte forskat vidare kring mitt dilemma, men jag återkommer med fakta om jag lyckas åstadkomma ngn förändring!

tjolahopp

Bengan

Skål jävlar

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.