Guldapa Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 Hej. Håller på att spela in låtar med bara sång och akustisk gitarr. Nu är det så att jag vill spela in både sång och gitarr samtidigt och jag har svårt att få till det bra med bara en mikrofon (adk51). Jag har provat att lina in gitarren men hur jag än ställer in ljudet blir det inte riktigt bra. Min fråga är om det är en bra idé att köpa en till likadan mikrofon som jag har nu och rikta en mot gitarren och en mer mot rösten. Kan detta vara en bra lösning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 Du kommer troligtvis få mängder med läckage som gör det svårt att bearbeta mixen. Spela in en slasktagning där du spelar in med både sång och gitarr, sen har du en färdig mall att gå efter när du ska spela in guran för sig och sången för sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 Sätt olika tagningar är det som kommer funka för dig. Jag spelade själv in gitarr med en sångerska (flickvännen) i samma rum men va då noggran med att placera hennes mic så att ljudet från min ackegura skärmades av. Jag körde line-in och eftersom jag har en sån grym gitarr (skryt skryt) så blev det kanon 😠 två ADK A-51 kommer bara skapa massa läckproblem tyvärr. Det kan väl låta "okej" men aldrig riktigt bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guldapa Postat 8 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 8 februari 2005 Grejen är att jag har gjort massa inspelningar med gitarr och sång för sig, men jag får aldrig samma känsla då. Men jag tror jag ska prova addicts råd på nästa låt om det här med två mikrofoner var en dålig idé. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 Grejen är att jag har gjort massa inspelningar med gitarr och sång för sig, men jag får aldrig samma känsla då. Men jag tror jag ska prova addicts råd på nästa låt om det här med två mikrofoner var en dålig idé. När man inte är van vid att spela in på detta vis så kan det vara knepigt att få det att låta tajt och snyggt, men det kommer inte dröjja länge innan du får klämm på det. Lite tålamod bara, sen kommer du följa den principen livet ut 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 Personligen följer jag mycket hellre principen att spela in på det sätt som gör att artistens framförande blir som bäst. Jag tar tio gånger hellre en halvdålig inspelning där artisten spelar bra, än en välljudande inspelning där artisten verkar befinna sig någon helt annanstans därför att hon/han bara fokuserar på att göra ljudteknikern nöjd. Sedan tycker jag att läck mellan mikar sällan är ett så stort problem som många verkar vilja ha det till. Så länge man undviker de värsta fasfelen kan det ge ett schysst lim mellan de inspelade ljudkällorna. Vad är det förresten för fel på inspelningarna med en mik? Du kanske skulle behöva dämpa upp rummet du sitter i? Bara en tanke. Hälsningar /Henrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Murdock Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 Om du bara kan sitta med munnen lagom nära micken hela tiden och inte rör på gitarren är två mickar en helt gångbar lösning. Som sagt, vissa kör helst på det som ger artisten mest känsla. Å andra sidan kostar det lite mer att köpa en extra mic. Du får känna efter helt enkelt. Läck skulle väl bara va ett problem om du sitter långt ifrån micken eller sjunger väldigt tyst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 Kan inte riktigt hålla med dig där. Spelar man in var sak för sig som vana så lär man sig att kunna hantera det med känsla med tiden. Så är det. Jag har lärt mig det, många av mina vänner likaså och det har gett ett kalasbra resultat på de flesta inspelningarna jag hört med dom. Och att slippa läck så att man kan arbeta med var ljud för sig i nogrannhet är väl underlättande för vilken ljudtekniker som helst. Läck är ofta mardröm, iaf för mig. Vill kunna separera så mycket på ljuden som det går för att lättare uppnå det ljud som man önskar. Tex: Du mickar ett trumset och råkar få med oönskat mycket läck ifrån virveln i OH mickar och puk-mickar. Du solar virveln för att kunna ställa EQ nogrannt och till slut kommer du fram till ett bra resultat tills du lussnar på hela paketet. Läcket i alla andra mickar förändrar virvel ljudet så mycket så man får ångest. Speciell om man som jag, vill få bort lite matta från virveln så drar man ner på diskanten en aning, men lik förbannat så finns mattan kvar i OH mickarna. Och drar du ner diskanten på OH mickarna så får du ju ett extremt dovt och oönskat ljud. Nu snackar jag av mina erfarenheter och krav, men dessa exempel kommer dyka upp förr eller senare lite varstans om man inte är noga med att separera ppå instrumenten och mickarna. MVH//Kenny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 För att bygga vidare på exempel på misslyckade läck så kanske man vill lägga ett annat reverb och kanske ett delay på sången. Då kan gitarren börja låta väldigt odistinkt eftersom man delvis hör gitarrens kanal med ett reverb och utan delay och sen hör sångkanalen med gitarrläck med pålagt delay. Det är ingen höjdare jag lovar 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 (redigerat) Nu snackar jag av mina erfarenheter och krav, men dessa exempel kommer dyka upp förr eller senare lite varstans om man inte är noga med att separera ppå instrumenten och mickarna. Jag tror inte mina krav är lägre än dina. Tvärtom är mina krav så höga att jag ser till att få ett bra ljud redan vid inspelningen. Då behöver man inte trixa så mycket i efterhand. Man kan inte göra guld av bajs, hur separerat bajset än är... Jag försöker få så mycket som möjligt av mixen på plats innan jag ens har tryckt på "rec", och ser fram emot den dag då jag är så bra att min mix endast består av att ställa in volymreglarna på lämpligt vis. Häromveckan spelade jag in ett rockband där bägge gitarristerna (med varsin 50W Marshall och tillhörande 4x12-högtalare) stod tillsammans med trummisen och spelade in. Visst fan läckte det gitarrer in i överhängsmikarna. Jag fick välja mikar som gav ett bra totalljud och en bra balans, och framförallt fick jag testa mig fram vad gällde placering. I mixen upplevs gitarrläcket mest som lite rumsklang, vilket jag ändå hade tagit med en rumsmik om vi hade spelat in gitarrförstärkarna för sig. Jag var helt nöjd med inspelningen, och framförallt hade jag inget val eftersom bandet inte hade kunnat tänka sig att spela in på något annat sätt. När sångaren skulle lägga sina grejer ville han stå med en handhållen mik i kontrollrummet och ha mina studiomonitorer på absoluta max som lyssning. Tror du att det läckte? Gosse...där fick jag jobba en del med volymautomatisering... Men vad skulle jag göra? Tvinga honom att stå med hörlurar? Inte en chans i helvete. Framförandet är 99% av resultatet och jag tänker aldrig låta kvaliteten hos ljudet stå i vägen för kvaliteten hos framförandet. Alla har ju sitt sätt att jobba på, men min personliga grundinställning är att det är jag som ska anpassa mig efter musikerna, inte tvärtom. Visst finns det musiker som kan leverera bra tagningar när de spelar in t.ex sång och gitarr vid olika tillfällen, och kanske till och med föredrar detta sätt att spela in då de kan koncentrera sig bättre. Ja, då är det ju bara att spela in sakerna var för sig. Men då finner jag ofta att jag istället får lägga ned jobb på att få ljudkällorna att limma ihop på ett naturligt sätt och inte låta så jävla samplade. (Favorittrick: Spela in en rumsmik och låt den stå kvar på samma plats bägge tagningar). För att svara på ditt exempel med oönskat läck från virvel i OH-mikarna: Låter virveln oproportionerligt högt, stämmer jag om den lite eller tar en tystare virvel. Får jag för mycket sejarmatta, spänner jag den eller sätter en tejpremsa över den. Bästa hälsningar /Henrik Redigerat 8 februari 2005 av Vogel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 Men då får du samtidigt tänka på att Guldapa kanske inte har ett stort sortiment med mickar att välja på och anpassa efter läck. Och ett bra nybörjartips från mig är att separera på allt så mycket som möjligt får att då i efterhand lättare lära sig att sätta en mix bra och att höra vad som händer när man vrider på vad. Det är bättre att göra det så bra och enkelt som möjligt från början. Tycker jag! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 För att bygga vidare på exempel på misslyckade läck så kanske man vill lägga ett annat reverb och kanske ett delay på sången. Då kan gitarren börja låta väldigt odistinkt eftersom man delvis hör gitarrens kanal med ett reverb och utan delay och sen hör sångkanalen med gitarrläck med pålagt delay. Det är ingen höjdare jag lovar 😎 Jag förstår precis vilken typ av läck ni talar om och visst kan den situation ´du beskriver uppstå. Men om artisten spelar sämre när hon/han tvingas lägga separata tagningar är inspelningen ändå inte bra. Att jag får mina reverb och delayer precis som jag vill ha dem ändrar inte den saken. Hälsningar /Henrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 För att bygga vidare på exempel på misslyckade läck så kanske man vill lägga ett annat reverb och kanske ett delay på sången. Då kan gitarren börja låta väldigt odistinkt eftersom man delvis hör gitarrens kanal med ett reverb och utan delay och sen hör sångkanalen med gitarrläck med pålagt delay. Det är ingen höjdare jag lovar 😎 Jag förstår precis vilken typ av läck ni talar om och visst kan den situation ´du beskriver uppstå. Men om artisten spelar sämre när hon/han tvingas lägga separata tagningar är inspelningen ändå inte bra. Att jag får mina reverb och delayer precis som jag vill ha dem ändrar inte den saken. Hälsningar /Henrik Det är alltid bra att kunna spela in en sak i taget, och att träna på det är en bra idé tycker jag. För i slutändan så kan både ljudtekniker och musiker bli nöjd. Kompensation åt båda hållen. Som sagt träning ger färdighet och den dagen han kanske vill spela in en demo med sitt kompletta band och då om alla vill spela in samtidigt med minimala resurser så kommer den kunskapen till hands, right? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 (redigerat) Det är bättre att göra det så bra och enkelt som möjligt från början. Där är vi eniga, vi tycks dock ha olika syn på vad som är så bra och enkelt som möjligt! 😎 Och ett bra nybörjartips från mig är att separera på allt så mycket som möjligt får att då i efterhand lättare lära sig att sätta en mix bra och att höra vad som händer när man vrider på vad. Låt mig kontra med ett helt annat nybörjartips: Börja i rätt ände, nämligen vid ljudkällan, med mikrofonen och dess placering. Personligen menar jag att det första man bör lära sig vrida på är miken. När man har det på plats kan man börja med EQ och annat. Usch, jag känner mig som den gamle farbrorn i Karate Kid. "Börja från början...wax on, wax off". Nu har vi ju fortfarande inte fått veta vad som egentligen var problemet med Guldapas inspelningar med en mik, så det blir svårt att rekommendera några åtgärder. Låt oss avvakta svar på denna fråga...och hoppas att vi får en mp3:a som kan illustrera problemet. Hälsningar /Henrik Redigerat 8 februari 2005 av Vogel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 8 februari 2005 Dela Postat 8 februari 2005 Börja i rätt ände, nämligen vid ljudkällan, med mikrofonen och dess placering. Personligen menar jag att det första man bör lära sig vrida på är miken. Japp precis, men det lär man ju sig efterhand när man prövar. Usch, jag känner mig som den gamle farbrorn i Karate Kid. "Börja från början...wax on, wax off". Tror du att du lärt mig nåt? 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Orient Postat 9 februari 2005 Dela Postat 9 februari 2005 om du vet att du presterar mer och har mer känsla när du spelar och sjunger samtidigt så tycker jag att du ska prova med två mickar.det låter snyggt när det läcker i varran, mvh orient Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 9 februari 2005 Dela Postat 9 februari 2005 Usch, jag känner mig som den gamle farbrorn i Karate Kid. "Börja från början...wax on, wax off". Tror du att du lärt mig nåt? 🙂 Jag menade bara självironiskt att jag lät som en gammal gubbe som tycker att man ska göra som man alltid gjort. Och det ligger något i det, jag har ju trots allt ägnat mig åt att spela in musik i 20 år. Några år till, så kanske jag blir nöjd med det jag åstadkommer...eller så kanske jag aldrig blir det. Jag föreslår hur som helst att du lägger ned tuppfäktningen, det har ingen något att vinna på. Den enda orsak till att jag ger mig in i ett meningsutbyte som detta är att alla kan lära sig något på det – du, jag och alla som läser det. Det blir meningslöst om alla som deltar i diskussionen gör det för att driva igenom att just de har rätt och alla andra fel. Det ger ingen utveckling. Jag är hela tiden noggrann med att poängtera att det jag skriver är min personliga uppfattning, eller mitt sätt att göra saker på. Därmed lämnar jag utrymme för att andra kan jobba på andra sätt. Inspireras av det jag skriver om du vill, skit i det om du vill. Men gå inte in i någon tävling om vem som vet mest. Hälsningar /Henrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 9 februari 2005 Dela Postat 9 februari 2005 I stort håller jag nog på Vogels synpunkter. läckage mellan en akustisk gitarr o sång ska inte vara ett problem om man vet hur man ska micka. Ett annat problem som däremot övervinns lättare med addic59:s arbetsgång är när den perfekta sånginsatsen gjorts, men gitarrspelet snubblade. Separerat är det mycket lättare att reparera sig fram till bra framförande av både sång o gitarr. Och handen på hiertat, den är ju inte helt sällan som ett framförande från början till slut nog har nånstans där det behöver förbättring. Det är inte lätt att fånga ett framförande där både sång o gitarr blir tillräckligt bra, det kan väldigt snabbt bli många försök som bara tär på inspirationen, därför att det endera är nåt fel i sången, endera i gitarrspelet. Det hänger nog mer på den man spelar in, hur duktig den är, vilket sätt man väljer att spela in.... tycker jag. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 9 februari 2005 Dela Postat 9 februari 2005 Vogel: Hoppsan, menade faktiskt inte att låta sån hehe. Klart jag inte fäktas. Alla har vi olika arbetsmetoder och åsikter vad som är "bäst". Får be om ursäkt om jag har gett dig en fel uppfattning av mina inlägg. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
the-great-decay Postat 9 februari 2005 Dela Postat 9 februari 2005 hej hej... spelar in rätt mycket bara acke gura och sång... när jag vill ha det snabbt gjort så spelar jag in gitarr och sång med bara en mic ..en röde nt1.. låter jättebra... man kan dock inte lägga för mycket effekter på det då... annars "lajnar" (eh) jag guran och sjunger i nt1:an Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
milton Postat 10 februari 2005 Dela Postat 10 februari 2005 (redigerat) Edit: Självcensur. Redigerat 11 februari 2005 av milton Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 10 februari 2005 Dela Postat 10 februari 2005 Vogel: Hoppsan, menade faktiskt inte att låta sån hehe. Klart jag inte fäktas. Alla har vi olika arbetsmetoder och åsikter vad som är "bäst". Får be om ursäkt om jag har gett dig en fel uppfattning av mina inlägg. 😳 Cool, mannen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 18 februari 2005 Dela Postat 18 februari 2005 jag vill spela in både sång och gitarr samtidigt och jag har svårt att få till det bra med bara en mikrofon (adk51). [...] Min fråga är om det är en bra idé att köpa en till likadan mikrofon som jag har nu och rikta en mot gitarren och en mer mot rösten. Om du planerar att skaffa en mikrofon till så tycker jag att du ska testa en av en ann modell. Det finns flera fördelar med att ha två olika mickar. T ex så kan du ha en mick som passar din gitarr riktigt bra och en som passar din röst. En annan fördel är att du ar två olika mickar att testa när du ska spela in något annat ljud, eller någon annans gitarr eller röst. Du får helt enkelt större chans att hamna rätt redan från början. Det finns en fördel med två mickar av samma modell också. Om du vill spela in i stereo så ger två identiska mickar en stabilare stereobild än två olika mickar. Det blir tydligast om du använder ett matchat par. Slutligen, när du spelar in gitarr och sång samtidigt. Passa på att laborera med mikplaceringarna. Det är inte säkert att din favoritplacering funkar lika bra i ett sammanhang med flera mickar. Till exempel kan det vara så att sångmicken tar upp det låga registret hos gitarren, vilket gör att gitarren upplevs som bumlig. Testa i så fall att flytta gitarrmicken till ett basfattigare ställe, alternativt flytta sångmicken. Och kolla fasförhållandena mellan mickarna noga! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.