Hägglund (oregistrerad) Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Jag har idag spelat in gitarr i mono, lagt lite kompressor, lite EQ och normaliserat spåret till -0,1dBFS Det spåret gjorde jag en mixdown på och döpte det till Nulltest Master. I CD-Architect gjorde jag en audioskiva av Nulltest Master. Efter det lät jag min NAD CD-spelare vara masterklocka och lät ena RME-kortet synca på S/PDIF in. Jag spelade upp skivan och spelade in på ett spår i Nuendo. Efter det normaliserade jag även det spåret till -0,1 dBFS. Exporterade det som audiomixdown och döpte det till Nulltest CD-track. Här finns de båda spåren för de som är intresserade att själva avgöra hur mycket CD-skivan wobblar och orsakar läsfel jämfört med ett spår som aldrig utsatts för samma sak. http://cid-60b24c5274912fbb.skydrive.live....01&iscopy=0
Ken Kängström Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Intressant! Är bortrest, så jag kan själv inte testa just nu, men så fort jag kommer hem så. Kul!
Gilbert Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Hmmm ... de är olika, frågan är varför? Jitter är min gissning.
Hägglund (oregistrerad) Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Hmmm ... de är olika, frågan är varför? Jitter är min gissning. Hade det blivit bättre om jag svarvat skivan först? 🥰
Gilbert Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Hade det blivit bättre om jag svarvat skivan först? 😉 Va, haru inte svarvat! Det vet du väl att du måste annas blire fett me knas ... 😄
Hägglund (oregistrerad) Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Va, haru inte svarvat! Det vet du väl att du måste annas blire fett me knas ... 😄 Jag hade glömt att fylla micken med audiovatten också. 😉
Gilbert Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Jag hade glömt att fylla micken med audiovatten också. 😄 Ajajaj ... Dömt att misslyckas. 😉
Hägglund (oregistrerad) Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Hör du nån skillnad på spåren om du lyssnar på dom var för sig?
Gilbert Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Hör du nån skillnad på spåren om du lyssnar på dom var för sig? Har inte provat men det skulle förvåna mig, återkommer.
Linus Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 (redigerat) Hör du nån skillnad på spåren om du lyssnar på dom var för sig? Jag kan höra skillnad när jag sätter min DAW i en tvåsekundersloop och A/B-växlar mellan spåren, fast jag uppfattar det inte som jitter-knaster. Det är som ett "extra skorrande" i de hårdaste anslagen. 😉 Men en viktig poäng i det här fallet, när jag lyssnar på enbart CD-spåret uppfattar jag faktiskt inget som säger att det skulle vara något fel med ljudet. Tvärtom. Det skulle lika gärna kunna ha varit instrumentets klang, att det ska låta så. Bränn en skiva till med bara sinustoner så får vi höra tydliga störningar. 😄 Redigerat 13 april 2010 av Linus
Hägglund (oregistrerad) Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Jag kan höra skillnad när jag sätter min DAW i en tvåsekundersloop och A/B-växlar mellan spåren, fast jag uppfattar det inte som jitter-knaster. Det är som ett "extra skorrande" i de hårdaste anslagen. 🙂 Men poängen i det här fallet, när jag lyssnar på enbart CD-spåret uppfattar jag faktiskt inget som säger att det skulle vara något fel med ljudet. Tvärtom. Det skulle lika gärna kunna ha varit instrumentets klang, att det ska låta så. Bränn en skiva till med bara sinustoner så får vi höra tydliga störningar. 😄 Jag har lite bandskorr på första bandet och jag har släppt på dragstången utan att det försvann. Vilken ton vill du ha? 100Hz? Vilken tycker du om mest? 😉
Gilbert Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Jag har lite bandskorr på första bandet och jag har släppt på dragstången utan att det försvann. Vilken ton vill du ha? 100Hz? Vilken tycker du om mest? 😄 Varför inte ett svep (t ex 10-22000 Hz) och lite rosa brus samt kanske några konstanta sinusar i olika frekvenser.
Ken Kängström Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Varför inte ett svep (t ex 10-22000 Hz) och lite rosa brus samt kanske några konstanta sinusar i olika frekvenser. Släng på ett klick också.
Hägglund (oregistrerad) Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Släng på ett klick också. Varför då? 😄
Ken Kängström Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Varför då? 😄 Trasient, plus att ett klick oftast innehar de flesta hörbara frekvenser. 😉
Hägglund (oregistrerad) Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Trasient, plus att ett klick oftast innehar de flesta hörbara frekvenser. 🙂 Gör det du! 🙂
Ken Kängström Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Gör det du! 🙂 Jag hade gärna satt tänderna i det om jag var hemma. Är bortrest för stunden. 🙂
Gilbert Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Trasient, plus att ett klick oftast innehar de flesta hörbara frekvenser. 🙂 Om vi får ett svep så kan vi extrahera all info från detta via dekonvolering till impuls.
Fertan Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Om vi får ett svep så kan vi extrahera all info från detta via dekonvolering till impuls. Så vi äntligen kan smacka in det åtråvärda ljudet av CD på våra mp3:or och wav-filer utan att behöva bränna ut och rippa igen, perfekt på masterfadern. 🙂
Gilbert Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Så vi äntligen kan smacka in det åtråvärda ljudet av CD på våra mp3:or och wav-filer utan att behöva bränna ut och rippa igen, perfekt på masterfadern. 🙂 🙂
Hägglund (oregistrerad) Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Det lilla jitter som uppstår vid utsläckning är så pass litet så jag har svårt att tänka mig att det har nån betydelse.
Hägglund (oregistrerad) Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 (redigerat) Så här ser jittret ut med en RMS nivå mellan -50 och -70. Högsta peaken vänster kanal -19,1 och höger -12,5. Då bör man också tänka på att om inte ena kanalen vore fasvänd så skulle peakarna på summeringsbussen ligga på +6 dBFS eftersom de båda kanalerna var och en ligger på 0 innan summeringen. Redigerat 16 april 2010 av Hägglund
drloop (oregistrerad) Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Mmm, vad drar man för slutsats av detta egentligen? Bättre att köra analogt in i sin stereo istället för digitalt? Spännande... 😛
Guitar Nilsson Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Jag lyssnade bara på det ena spåret, ev ljudskillnad ger jag helt fan i, det som var kul var att få höra Hägglund, fd Analogfreak, spela gitarr! Är det nåt du komponerat själv? Det var några imponerande hemliga ackord mot slutet där. Snyggt spelat, kanske lite för mycket plektrumklick, ett problem jag tror alla har. Använde du K2 micken eller vad? Det här blir väl en färdig låt snart kan jag tänka.
Hägglund (oregistrerad) Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Harmonierna har jag lånat av Bowie 😠 Mickad genom en 421:a
D Vibe Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 (redigerat) Edit: Glöm det. Fixat... Redigerat 14 april 2010 av D Vibe
D Vibe Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Hum, får nog ta ner wavarna i studiodatorn istället. Laptopen lyckas inte öppna dem; orkar inte installera något annat program än windows media player just nu. Har ändå ingen bra lyssning här 😠
Dr. D Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Jag spelade upp skivan och spelade in på ett spår i Nuendo.Efter det normaliserade jag även det spåret till -0,1 dBFS. Exporterade det som audiomixdown och döpte det till Nulltest CD-track. Vänta, någonting är lite skumt här... Varför normaliserade du igen? Om du inte gjort någon åverkan på spåret i processen att bränna CDn, och sen spelar in den via S/PDIF så borde nivån redan bli exakt samma som orginalfilen. Har någon testat att fasvända ena filen och mixa ihop dom? Borde bli komplett tystnad om inget blivit förvanskat på vägen (dvs filerna är exakt lika).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.