Jump to content
Annons

Recommended Posts

HugoK (oregistrerad)
Postat

Hej,

Har en mbox2 och just köpt en ny dator (Frost) med Win7 och försöker få igång Pro Tools. Det går sådär..

Har försökt installerat PT 8.0 (vad jag förstår behöver jag det innan jag kan uppgradera till 8.0.3?) och under installationen får jag meddelande om att drivrutinerna inte installerats korrekt, och mycket riktigt går det inte att starta upp programmet. Tänkte i mitt stilla sinne att det skulle lösa sig om jag tankade hem och installerade PT 8.0.3, men icke.

Vad ska jag göra för att det ska funka? Behöver jag installera gamla PT7 igen för att uppgradera till PT8 för att sedan uppgradera till PT 8.0.3?

Ja, ni hör.. Känns som om jag missat något grundläggande här. Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Tack!

/Hugo

Annons
HugoK (oregistrerad)
Postat

tack, får nog göra det. Problemet är dock att jag inte har kvar skivan med drivrutinerna och kan heller inte hitta dem på digidesigns sajt.

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Behöver jag installera gamla PT7 igen för att uppgradera till PT8 för att sedan uppgradera till PT 8.0.3?

Tycker absolut du ska prova men jag skulle tyvärr inte tro att det hjälper. När du uppgraderar till pt8 avinstallerar den pt7 först. Men, som du skrev, behöver du 8 innan du uppgraderar till 8.0.3.

När du lägger på 8.0.3 uppdaterar den även drivrutinerna. För mig funkade 8.0.1 med mbox mini (usb) i Win7, däremot behövdes 8.0.3 för att min 002r (fw) skulle funka

edit: mbox mini menade jag såklart. inte micro 😳

Redigerat av maart
HugoK (oregistrerad)
Postat

OK, tack. Får väl göra ett försök till, har blivit några nu.. : )

HugoK (oregistrerad)
Postat

eh.. nu gick det riktigt åt pipan. Installerade pt8 och fick, som vanligt, info om att drivrutinerna inte blivit korrekt installerade, men det hela löpte på och jag blev ombedd att start om datorn för att det programmet skulle fungera.

Gjorde så men när datorn skulle starta igen så klickade det till och så möttes jag av en blå skärm som pratar om en "corrupting driver", och att jag ska "try enabeling special pool." etc.

man tappar livsgnistan en aning..

Är det nån som har koll så kom gärna med tips.

Ska ringa digisupporten i morgon. får se vad de säger..

Postat

Har du testat att ladda ner pro tools filen igen. Tänker om den kan vara korrupt på något sätt.

Annars så säger ju frost "Vi lämnar dessutom en funktionsgaranti på våra produkter så att du aldrig behöver vara rädd för att köpa en dator som inte fungerar för ändamålet." Så i det pris som du betalade för datorn ska det ju ingå en support, kontakta dem också tycker jag då jag inte tror felet ligger hos digidesign om det nu inte skulle vara en korrupt fil du råkat få hem, men det tror jag inte eftersom du laddar ner från deras egna server. Det lär ju även gå snabbare med deras support än digidesign då det är väll 5 arbetsdagar de har på sig innan de måste ha gett ett svar om jag inte minns fel.

Lycka till!!!

MVH

Anders

HugoK (oregistrerad)
Postat
Har du testat att ladda ner pro tools filen igen. Tänker om den kan vara korrupt på något sätt.

Annars så säger ju frost "Vi lämnar dessutom en funktionsgaranti på våra produkter så att du aldrig behöver vara rädd för att köpa en dator som inte fungerar för ändamålet." Så i det pris som du betalade för datorn ska det ju ingå en support, kontakta dem också tycker jag då jag inte tror felet ligger hos digidesign om det nu inte skulle vara en korrupt fil du råkat få hem, men det tror jag inte eftersom du laddar ner från deras egna server. Det lär ju även gå snabbare med deras support än digidesign då det är väll 5 arbetsdagar de har på sig innan de måste ha gett ett svar om jag inte minns fel.

Lycka till!!!

MVH

Anders

Tack, pratar med frost just nu faktiskt, får se om vi hittar en lösning.

Hittade förresten den här lilla textraden på digi's sajt, kanske det som är problemet?

"Caution: When running the Pro Tools installer on a Windows 7 machine, DO NOT plug in your LE unit when the installer instructs you to do so. This could cause installation errors. When you run the 8.0.4b Driver Installer, you will receive a similar instruction. Please plug in your unit at that time."

Har ju pluggat in enheten eftersom installeraren bett mig om det, men det ska man tydligen inte göra.. Logiskt..

HugoK (oregistrerad)
Postat (redigerat)
win7 32bit eller 64 bit?

Bra fråga. Ska erkänna att jag inte vet det. Hur/var vet/kollar man?

Redigerat av HugoK
maart (oregistrerad)
Postat
Bra fråga. Ska erkänna att jag inte vet det. Hur/var vet/kollar man?

enklast är nog: startmenyn -> högerklicka på "den här datorn" (eller vad det nu heter i den svenska versionen, jag kör den engelska och då heter det "computer") och välj "egenskaper".

HugoK (oregistrerad)
Postat

Ah, tack. Jag kör tydligen på 32bit. Man lär sig nåt nytt varje dag. :rolleyes:.

HugoK (oregistrerad)
Postat

Avinstallerar allt och börjar om - igen. Utan att koppla in enheten den här gången. To be continued..

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag trodde det var just det man betalade det höga priset för då man köper Frost... att få en problemfri musikproduktionsmaskin.

Nu fick jag mer vatten på min kvarn att det är bättre att sätta ihop sin burk själv till ett skäligt pris när Frost ändå inte ger mindre problem. 🙂

HugoK (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är ganska säker på att det här inte har något att göra med Frosts datorer. Det är snarare en brist i mjukvaran (DigiDesigns alltså). För övrigt tror jag inte att det är så många andra datorleverantörer som ger support inom 2 minuter på en söndagskväll.. (Tack Peter)

Redigerat av HugoK
HugoK (oregistrerad)
Postat

Har för övrigt ominstallerat allt igen, utan att plugga in mboxen. Allt gick som smort - installerade 8:an, uppgraderade till 8.0.3. Tankade hem och installerade betaversionen 8.0.4b. Inga problem. Startade upp programmet, pluggade in boxen, fick meddelande om att drivrutinerna hade installerats succéartat. Jajjemen!

Så. Då körde jag igång programmet. Kom till det moment där man ska skriva in auktoriseringskoden. Gjorde det. Blev ombedd att registrera mig. Gjorde det. Och där sa det stopp (eller snarare klick) och den bekanta blå skärmen uppenbarade sig igen. Skada!

Har inte vågat köra igång det igen. Är lite rädd att jag kommer göra något dumt om det inte funkar..

Får lugna mig lite och sova på saken tror jag..

HugoK (oregistrerad)
Postat

Körde igång det igen (kunde inte hålla mig..) och det funkar! Får se hur länge det håller men just nu verkar allt vara i sin ordning..

Stort tack för bollplankandet!

Och till er andra som ska gå över till WIN7. Plugga inte in mboxen under installationen - trots att installeraren säger att du ska det.

Man kan ju tycka att de skulle kunna lägga till den lilla informationen i installeraren istället för lite undanskymt på sajten, men det är kanske för mycket begärt.

gokväll,

Hugo

maart (oregistrerad)
Postat
Jag trodde det var just det man betalade det höga priset för då man köper Frost... att få en problemfri musikproduktionsmaskin.

Nu fick jag mer vatten på min kvarn att det är bättre att sätta ihop sin burk själv till ett skäligt pris när Frost ändå inte ger mindre problem. 😎

ja, undrar var Gilbert är nu? 🙂

HugoK (oregistrerad)
Postat

Får meddelandet "problem detected with audio clock. Check that your clock source and sample rate are correct".

Nån som vet vad det innebär och hur jag kan rätta till problemet?

/Hugo

maart (oregistrerad)
Postat
Får meddelandet "problem detected with audio clock. Check that your clock source and sample rate are correct".

Nån som vet vad det innebär och hur jag kan rätta till problemet?

/Hugo

Pro Tools ska vara inställt på att använda intern synk i Mboxen. Kolla Setup->Hardware...

Sessionen måste vara i samma samplerate som audiofilerna (om du importerar audio)

• 1 månad senare...
Postat

Jag har exakt samma problem som du.

Jag använder Windows 7 64-bit, Pro Tools LE 8.0.

Varje gång jag skall starta upp Pro Tools får jag felmeddelande - DAE Error 1115, har sökt på detta och misstänker att jag måste skaffa ett externt USB-kort och stoppa i min dators PCI-port, istället för att koppla in Mboxen direkt på moderkortets USB-portar.

Om jag mot all förmodan får igång PT8 så säger den samma sak som ditt program gör, "Problem detected with audio clock".

Testa att skaffa ett PCI > USB så kanske det börjar funka.. skall jag göra iallafall.

Jag undrar en sak, vart får man tag i uppdateringarna 8.0.3 och Audio Driver för W7 ? Kan du skicka dem om ingen här vet vart man hittar dom?

Tack /Robin

Postat
Jag har exakt samma problem som du.

Jag använder Windows 7 64-bit, Pro Tools LE 8.0.

Varje gång jag skall starta upp Pro Tools får jag felmeddelande - DAE Error 1115, har sökt på detta och misstänker att jag måste skaffa ett externt USB-kort och stoppa i min dators PCI-port, istället för att koppla in Mboxen direkt på moderkortets USB-portar.

Om jag mot all förmodan får igång PT8 så säger den samma sak som ditt program gör, "Problem detected with audio clock".

Testa att skaffa ett PCI > USB så kanske det börjar funka.. skall jag göra iallafall.

Jag undrar en sak, vart får man tag i uppdateringarna 8.0.3 och Audio Driver för W7 ? Kan du skicka dem om ingen här vet vart man hittar dom?

Tack /Robin

Trodde inte pro-tools var supportat på 64-bit windows 7.... Digidesign har ju alltid varit hopplösa på att supporta ny hård/mjukvara.

/J

Postat (redigerat)

Tack, jag hittade filerna till sist, på samma sida där jag varit 200 000 gånger förut och som du postade. Verkar som att filerna varit otillgängliga tidigare när jag varit där.

Nu har jag fått igång min Mbox och PT. Troligtvis berodde det på min USB-anslutning. Jag bytte USB-kabel och slängde in ett PCI-kort med 4 extra USB 2.0-portar (NEC chipset) för 300:- från elgiganten. Så om någon stöter på samma problem så kanske detta kan vara lösningen.

Jag undrar en sak till dock, hur aktiverar man snabbtangenterna på tangentbordet, tex Zoom In/Out med T resp. R, dela en region med B osv. har för mig att det är någon av de små "AZ" knapparna men de fungerar ej.

Tack /Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Postat (redigerat)
Tack, jag hittade filerna till sist, på samma sida där jag varit 200 000 gånger förut och som du postade. Verkar som att filerna varit otillgängliga tidigare när jag varit där.

Nu har jag fått igång min Mbox och PT. Troligtvis berodde det på min USB-anslutning. Jag bytte USB-kabel och slängde in ett PCI-kort med 4 extra USB 2.0-portar (NEC chipset) för 300:- från elgiganten. Så om någon stöter på samma problem så kanske detta kan vara lösningen.

Jag undrar en sak till dock, hur aktiverar man snabbtangenterna på tangentbordet, tex Zoom In/Out med T resp. R, dela en region med B osv. har för mig att det är någon av de små "AZ" knapparna men de fungerar ej.

Tack /Robin

Har tangentbordet inställt på engelskt, och har du aktiverat rätt A...Z knapp? Det finns ju flera 😳 Jag hade problem förut med dessa snabbtangenterna på en burk med XP, och då löste det sig genom att ändra till engelskt tangentbord.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Testade att byta språk, och har en AZ-knapp vid Groups, och en vid Regions. Ingen av dessa verkar påverka...

Frågan är vad som är felet då :-)

Edit: Nu hittade jag den, fanns en tredje ju :-D

Redigerat av RobinJacobsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.