Jump to content
Annons

Pedalbordbygge


Emil16473

Recommended Posts

Tja, jag ska bygga pedalbord åt min akustiska sektion har jag tänk (gitarr).

Såhär ser min plan ut:

post-20170-1264877785_thumb.jpg

Dock är jag lite kluven var jag ska lägga noise gaten i kedjan. Jag har samtalat med några som tycker si och så men personligen själv tror jag det skulle bli bäst om man lägger den först, alltså:

Gitarr -> noise -> volympedal -> wah -> osv..

Har ni några andra tips/trix vad jag kan tänka på när jag bygger?

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

Ingen dist eller OD eller något sånt någonstans?

Ska du köra på förstärkar-dist så borde du ha alla effekter utom wha-wha och ev. volympedal och noisegate i en eventuell effekt-loop.

På tal om loop, vad gör den där loop-pedalen du har ritat in?

Själv brukar jag nog ha delayet först av modulations-effekterna, i a f före reverb. Chorus använder jag så sällan att jag inte har någon direkt uppfattning.

Ang. placering av noise-gaten så får du försöka lista du vad det är som orsakar brus. En noise-gate placeras med fördel så nära källan som möjligt, så hinner man liksom kväva bruset i sin linda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen dist eller OD eller något sånt någonstans?

Ska du köra på förstärkar-dist så borde du ha alla effekter utom wha-wha och ev. volympedal och noisegate i en eventuell effekt-loop.

På tal om loop, vad gör den där loop-pedalen du har ritat in?

Själv brukar jag nog ha delayet först av modulations-effekterna, i a f före reverb. Chorus använder jag så sällan att jag inte har någon direkt uppfattning.

Ang. placering av noise-gaten så får du försöka lista du vad det är som orsakar brus. En noise-gate placeras med fördel så nära källan som möjligt, så hinner man liksom kväva bruset i sin linda.

Jag uppfattade det som att det var ett pedalbord till en akustisk gitarr. Då är det inte så vanligt med OD.

Vad behöver du noisegaten till? Brusfria mickar till acken kostar inte mycket mer än en pedal och då blir det mindre bord också.

Vart pedalerna ska ligga beror mycket på hur man använder dem och hur man vill att det ska låta.

Personligen vill jag ha reverb efter delay eftersom jag inte vill att reverbljudet ska få delay.

Du skulle kunna fästa en bra DI box på pedalbordet. Många ställen man kommer till kör få kassa behringerburkar som inte gör din gitarr rättvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...