nikko Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 (redigerat) Sitter med lite tentaplugg och undrar om någon vänlig själ skulle kunna förklara följande? Scenario 4: Bra placering En instrumentförstärkare innehåller två identiska högtalare för att ge ett högre ljudtryck. Högtalarna är 30 cm i diameter, monterade bredvid och intill varandra. Mittpunkten av högtalarnas koner har ett avstånd på 40 cm. I de flesta ljudtekniktidsskrifter ser du bilder av uppmikade högtalarkabinett där miken är placerade rak framför en av högtalarna. Därför placerar du en mikrofon mitt framför den högra högtalaren (on axis) på ett avstånd av 30 cm. Men eftersom du är nyfiken och egensinnig placerar du noggrant en till mikrofon precis mitt i mellan de två högtalarna (och på samma avstånd som den första mikrofonen). Efter inspelningen jämför du de två inspelade spåren a) Beskriv hur de två inspelade spåren skiljer sig från varandra. b ) Du upptäcker att mitt under inspelningen har det högre högtalarelementet slutat att fungera. Beskriv vad som har hänt med de två inspelade signalerna efter det högre högtalarelementets avbrott. c ) Förklara innebörden av "3 to 1 rule" Tacksam för hjälp 😛 Redigerat 20 januari 2010 av nikko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 (redigerat) http://www.wikirecording.org/Phase http://www.wikirecording.org/3_to_1_Rule Redigerat 20 januari 2010 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 http://www.acoustics.salford.ac.uk/student...er%20effect.doc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nikko Postat 20 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 20 januari 2010 Okej, tack! 3 to 1 rule förstår jag nu. Det står att man ska jämföra de inspelade spåren. Spelar man upp dem samtidigt antar jag att det blir fasfel pga att inte 3 to 1 rule tillämpas. Men hur skiljer de inspelade spåren sig från varandra? Fråga b känns också ganska oklar fortfarande.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Förutsatt att högtalarelementen spelar i fas så kommer mikrofonen i mitten att få en starkare signal i snitt jämfört med den andra som i sin tur kommer att lida av ”comb filter”-artifakter då signalen är ur fas för vissa frekvenser och i fas för andra och allt där emellan för vissa. För mikrofonen i mitten så kommer summan alltid att vara konstruktiv då elementen alltid är i fas i förhållande till mikrofonen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 D v s: Efter att ena elementet slutar spela så kommer även mikrofonen vid sidan att "låta ok" om man säger så (inga kamfiltereffekter längre)... Micken i mitten kommer att ”höra” (mer eller mindre) likadant men ca hälften så starkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nikko Postat 20 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 20 januari 2010 Alltså får man nästan alltid kamfilter och liknande när man mickar gitarrförstärkare vid ETT element istället för i mitten av högtalarens alla element? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 (redigerat) Alltså får man nästan alltid kamfilter och liknande när man mickar gitarrförstärkare vid ETT element istället för i mitten av högtalarens alla element? Ja, men effekten blir väldigt liten om avståndsskillnaden är stor, d v s micken väldigt nära elementet. Det är därför 3 - 1 regeln är parad med denna fråga... Redigerat 20 januari 2010 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Om man är petig (och det ska man ju vara!) så bör man koppla ur alla element som inte ska mickas upp om man vill gå en bit ifrån en stärkare för att undvika detta problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nikko Postat 20 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 20 januari 2010 Grymt! Tusen tack, då har jag förstått hur det funkar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Om man är petig (och det ska man ju vara!) så bör man koppla ur alla element som inte ska mickas upp om man vill gå en bit ifrån en stärkare för att undvika detta problem. EDIT: Bör kanske tillägga att detta endast bör göras om lådan är öppen då det drastiskt ändrar frekvensgången i basen om den är sluten eller portad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Tentaskrivning? Är det inte risk för relegering om det kommer fram att du frågar här? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Därför är det bäst med förstärkare som bara har 1 element tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Tentaskrivning? Är det inte risk för relegering om det kommer fram att du frågar här? 😆 Varför skulle man inte få fråga här menar du? Man är väl inte låst till undervisningsböckerna enbart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Sitter med lite tentaplugg och undrar om någon vänlig själ skulle kunna förklara följande? Vid inlärning är alla källor värdefulla. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Därför är det bäst med förstärkare som bara har 1 element tycker jag. Vid inspelning; ja. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 20 januari 2010 Dela Postat 20 januari 2010 Vid inlärning är alla källor värdefulla. Inte om jag är källan till svar i den här frågan. 😆 När det är tenta får man väl inte fråga nån eller ha böcker. Fast det kanske inte är skarpt läge än. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.