Jump to content
Annons

Micka högtalare


nikko

Recommended Posts

Sitter med lite tentaplugg och undrar om någon vänlig själ skulle kunna förklara följande?

Scenario 4: Bra placering

En instrumentförstärkare innehåller två identiska högtalare för att ge ett högre ljudtryck. Högtalarna är 30 cm i diameter, monterade bredvid och intill varandra. Mittpunkten av högtalarnas koner har ett avstånd på 40 cm.

I de flesta ljudtekniktidsskrifter ser du bilder av uppmikade högtalarkabinett där miken är placerade rak framför en av högtalarna. Därför placerar du en mikrofon mitt framför den högra högtalaren (on axis) på ett avstånd av 30 cm. Men eftersom du är nyfiken och egensinnig placerar du noggrant en till mikrofon precis mitt i mellan de två högtalarna (och på samma avstånd som den första mikrofonen).

Efter inspelningen jämför du de två inspelade spåren

a) Beskriv hur de två inspelade spåren skiljer sig från varandra.

b ) Du upptäcker att mitt under inspelningen har det högre högtalarelementet slutat att fungera. Beskriv vad som har hänt med de två inspelade signalerna efter det högre högtalarelementets avbrott.

c ) Förklara innebörden av "3 to 1 rule"

Tacksam för hjälp 😛

Redigerat av nikko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, tack!

3 to 1 rule förstår jag nu.

Det står att man ska jämföra de inspelade spåren. Spelar man upp dem samtidigt antar jag att det blir fasfel pga att inte 3 to 1 rule tillämpas. Men hur skiljer de inspelade spåren sig från varandra?

Fråga b känns också ganska oklar fortfarande..

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att högtalarelementen spelar i fas så kommer mikrofonen i mitten att få en starkare signal i snitt jämfört med den andra som i sin tur kommer att lida av ”comb filter”-artifakter då signalen är ur fas för vissa frekvenser och i fas för andra och allt där emellan för vissa. För mikrofonen i mitten så kommer summan alltid att vara konstruktiv då elementen alltid är i fas i förhållande till mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

D v s:

Efter att ena elementet slutar spela så kommer även mikrofonen vid sidan att "låta ok" om man säger så (inga kamfiltereffekter längre)... Micken i mitten kommer att ”höra” (mer eller mindre) likadant men ca hälften så starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså får man nästan alltid kamfilter och liknande när man mickar gitarrförstärkare vid ETT element istället för i mitten av högtalarens alla element?

Ja, men effekten blir väldigt liten om avståndsskillnaden är stor, d v s micken väldigt nära elementet.

Det är därför 3 - 1 regeln är parad med denna fråga...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är petig (och det ska man ju vara!) så bör man koppla ur alla element som inte ska mickas upp om man vill gå en bit ifrån en stärkare för att undvika detta problem.

EDIT: Bör kanske tillägga att detta endast bör göras om lådan är öppen då det drastiskt ändrar frekvensgången i basen om den är sluten eller portad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tentaskrivning? Är det inte risk för relegering om det kommer fram att du frågar här? 😆

Varför skulle man inte få fråga här menar du? Man är väl inte låst till undervisningsböckerna enbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...