Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Vad är det för otroligt skönt beat? 😄 Du som gjort?

fungerar detta ochså på en helt färdig låt med rapp/sång o.s.v på?

Edit: Kollade nyss på din video men man ser ju inte ens vad du gör 🙁 Kan du inte berätta eller något? Vill verkligen få till dedär..

Redigerat av prototyp
Postat
Kollade nyss på din video men man ser ju inte ens vad du gör 😄 Kan du inte berätta eller något? Vill verkligen få till dedär..

+1

Varför använder du multibandslimiter istället för multibandskompressor?

Postat (redigerat)
Vad är det för otroligt skönt beat? 😄 Du som gjort?

fungerar detta ochså på en helt färdig låt med rapp/sång o.s.v på?

Edit: Kollade nyss på din video men man ser ju inte ens vad du gör 🙁 Kan du inte berätta eller något? Vill verkligen få till dedär..

tryck på HQ knappen i youtuberutan och tryck på helskärn, det ska synas då.

Om du vill göra det enkelt för dig:

1. se till så att alla volymer i din mix är ok och kontrollera att basen är ok, den får inte slå ut alla andra ljud, referenslyssna på andra låtar hur de har mixat.

2.Lägg en kompressor på din master-channelstrip, se till så att kompressorn inte mosar ihop ljudet och inte släpper genom för mycket, försök hitta en balansgång däremellan som funkar, det gör du genom att reglera treshold(tröskeln) och sen kan du ställa in ratio, ju mer ratio, desto snabbare jobbar kompressorn och ju mindre, desto långsammare. i en mastermix råder jag dig att ha en hel del ratio, för ju högre ratio, desto högre volym kan du få på mastern i slutändan.

3, kontrollera basen igen, så den inte slår diskanten, och/eller mellanregistret.

4. Lägg på en limiter med hög attack och lite release, sen ökar du bara inputgainen tills det distar.

Tumregel: Tänk på mastering som att du försöker trycka ihop alla ljud genom en flaskhals men fortfarande behålla ljudkvalité. Och sen, var alltid nogrann!

Har du mixat låten ordentligt är det där "godtagbar" mastering för att spelas på radio osv.

Yes det är min låt, tackar.

Varför använder du multibandslimiter istället för multibandskompressor?

Limiter och kompressor är i princip samma sak

Redigerat av Kalifatidess
Postat

HAHAHAHA!

Helvete vad det distade. Redan halvägs tyckte jag det lät förjävligt! Sen när du la på det där sista mumbojumbopluggen höll jag på att på att ramla av stolen! FZZZXZXXXZXZXXZZZZDZZZZZZZZ!

Postat (redigerat)
Limiter och kompressor är i princip samma sak.

Haha, är delay o reverb i princip samma sak också eller?

Redigerat av ramoand
Postat
HAHAHAHA!

Helvete vad det distade. Redan halvägs tyckte jag det lät förjävligt! Sen när du la på det där sista mumbojumbopluggen höll jag på att på att ramla av stolen! FZZZXZXXXZXZXXZZZZDZZZZZZZZ!

Bonuspoäng till dig där, det slog dig inte att vers-leadet är menat att dista?

Postat
leker du i princip smart?

nej men alltså, limiter o kompressor e ju inte samma sak.. jag tycker inte det iaf. det är skillnad på ratio 2:1 och ratio oändligheten : 1

Postat
nej men alltså, limiter o kompressor e ju inte samma sak.. jag tycker inte det iaf. det är skillnad på ratio 2:1 och ratio oändligheten : 1

Ok ja, jag har ju inte pluggat mastering-högskola direkt, jag lyssnar bara hur det låter, Klart det blir lösa spekulationer då.

Postat
Ok ja, jag har ju inte pluggat mastering-högskola direkt, jag lyssnar bara hur det låter, Klart det blir lösa spekulationer då.

Ok de e lugnt...

Har du pluggat nån ljudtekniklinje eller liknande? För verkar vara duktig på arrangemang. Diggar låten du har gjort!

Postat
Ok de e lugnt...

Har du pluggat nån ljudtekniklinje eller liknande? För verkar vara duktig på arrangemang. Diggar låten du har gjort!

Nope, har inte pluggat nåt egentligen, Jag jobbar däremot med musik på yrkesmässig nivå, så vanan och tekniken har kommit med tiden antar jag.

Postat
Nope, har inte pluggat nåt egentligen, Jag jobbar däremot med musik på yrkesmässig nivå, så vanan och tekniken har kommit med tiden antar jag.

Ok 😄 coolt! Vilken genre jobbar du med då? Producerar du nåt inom house-genren?

Postat
testade allting nyss och det lät inge bra alls 🙁 Allt bara distade.. (ingen snygg dist alltså)

Disten jag kör på mastern är för att smutsa till ljudet, en smakfråga, sänk inputgainen isf, huvudsken är att du får ut loudness i mixen iaf.

Ok 🙂 coolt! Vilken genre jobbar du med då? Producerar du nåt inom house-genren?

Alla möjliga genrer egentligen, har några låtar upplagda på youtuben där.

Postat

Finns bara ett tips.

Slopa den dyngan, det är så glädjemastering med den där skiten T-RACKS.

Kör riktiga kompressorer och limiters istället för Tracks.

Sen T-racks kommer har dom ju gjort sig kända för just "Det låter bra bara man startar den", men det är ju bullshit

/Marcus

Postat
Du startade en tråd om mastring? Det är just den jag pratar om, inte "vers-leadet" som du kallar det!
Meningslöst

...

Nu får klara er själva...

Vad är det som är så meningslöst med det inlägget? Det stämmer ju att det distar och då menar jag naturligtvis inte vers-leadet utan helheten. Om du jämför hur det låter före och efter master på samma volym så kommer du säker höra det du också. Det är klart att det låter större och fetare när det blir en sådan stor volymskillnad men det betyder inte att det faktiskt låter bättre. Sänk volymen på den mastrade filen så att det låter ungefär lika starkt som den omastrade och lyssna så istället.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.