Jump to content
Annons

kondensatormick mellan 2500-4000


Marcanta

Recommended Posts

Tjena. Tänkte införskaffa mig en kondensatormick för proffsig inspelning.

I alla fall, vad jag vill ha den till är främst sång, men det det skulle vara trevligt om jag kunde använda den

till akustisk gitarr, blås, enskilda slagverk instrument/ljud(klocka, sked, kastrull bla bla) osv.

Musiken jag gör är allt mellan metal och DnB.

Får man någonting dugligt för detta pris som funkar till proffsig inspelning?

Hur stor skillnad är ljudet egentligen på en som ligger runt 3000 och en som ligger runt 20.000?

Brukar man använda dynamisk mikrofon t.ex. sm58:an för sång inspelning eller är det bara live det är bäst anpassat?

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en betydlig skilnad mellan en dyr Neumann och en billig SP1 men under dåliga inspelningsförhållanden är det inte säkert att en dyr mick är bäst.

För dåliga rum rekomenderar jag Audio Technica 4033 eller Shure Sm7b. AT är mycket bättre på det mesta men SM7 är grym på allt som är ljudstarkt och eller närmickat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena. Tänkte införskaffa mig en kondensatormick för proffsig inspelning.

Frågor rörande vilken mick, ljudkort eller monitor man ska köpa är de absolut vanligaste frågorna i forumet. Ta en sökrunda så hittar du hur många trådar som helst som diskuterar detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen ide att köpa en konding i den klassen, inte när sm7 är sååå mycket bättre. Nästa steg är en AT4047 men den är dyrare än så..om du inte hittar beggad.

Och du vet att en SM7 eller AT4047 passar hans röst? Oansvarigt att komma med liknande uttalanden när det gäller sångmickar. Som att säga; ”de slalompjäxor jag har är jättesköna, köp dom du med”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom de enda preferenser han nämnde var "Proffsig inspelning" för 2-4000, varför rekommendera nån halvdålig kondensator när det finns sm7 som verkligen ÄR bra på riktigt.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom de enda preferenser han nämnde var "Proffsig inspelning" för 2-4000, varför rekommendera nån halvdålig kondensator när det finns sm7 som verkligen ÄR bra på riktigt.

På vissa röster i vissa sammanhang!

Vad som passar i detta fall vet vi inte innan han har provat de olika alternativen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom de enda preferenser han nämnde var "Proffsig inspelning" för 2-4000, varför rekommendera nån halvdålig kondensator när det finns sm7 som verkligen ÄR bra på riktigt.

Det är ungefär lika genomtänkt som att säga att det är onödigt att rekommendera röd färg när det finns svart...

Det finns massor av mickar som man kan göra "proffsiga inspelningar" med. SM7 är bara en i mängden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ungefär lika genomtänkt som att säga att det är onödigt att rekommendera röd färg när det finns svart...

Det finns massor av mickar som man kan göra "proffsiga inspelningar" med. SM7 är bara en i mängden.

Självklart är det så att olika mikrofoner passar olika röster, och i det här fallet kanske SM7 är helt rätt, eller helt fel. Omöjligt att veta.

Men Mietek har trots allt lite av en poäng, det är inte särskilt vanligt att de stora stjärnorna sjunger i exempelvis en Røde. Men James Hetfield, Eddie Vedder, Michael Jackson, Anthony Kiedis, Damien Rice, Chris Cornell, ja listan kan göras hur lång som helst, har alla spelat in skivor med en Shure SM7 😆 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det så att olika mikrofoner passar olika röster, och i det här fallet kanske SM7 är helt rätt, eller helt fel. Omöjligt att veta.

Men Mietek har trots allt lite av en poäng, det är inte särskilt vanligt att de stora stjärnorna sjunger i exempelvis en Røde. Men James Hetfield, Eddie Vedder, Michael Jackson, Anthony Kiedis, Damien Rice, Chris Cornell, ja listan kan göras hur lång som helst, har alla spelat in skivor med en Shure SM7 🙁 .

...och man kan räkna upp lika långa listor med en hel drös artister som har spelat in skivor med helt andra mickar, så egentligen säger sådant ingenting annat än att den micken ansågs vara rätt vid det tillfället, till den sångaren, till den låten etc.

Jag tycker att det är väldigt olämpligt att nämna en enda mick och påstå så stensäkert att den är bättre än allt annat i prisklassen. Det är en sak att man säger att man själv tycker att den är bäst i sin prisklass, men att framhålla det som någon sorts allmängiltig sanning kan aldrig bli annat än fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska försöka vara mer specifik. Det är viktigt att micken kommer kunna ta upp skrik/growl eftersom jag är mycket bättre på det än att sjunga rent. Men rent kommer det absolut också bli mycket av om än inte lika mycket. Jag är ganska bred i olika typer av sång(säger inget om att jag är duktig på det) men jag tror nog att det finns en del bas i sången och jag sjunger nog ganska starkt när det krävs. Men också väldigt lågt och laid back när det passar för stycket. Sen är planen också att jag ska spela in många andra, så kvinnosång vill jag också kunna ta upp bra.

Anyways... Jag var runt och kollade lite idag på mickar och hann bara till två olika ställen innan klockan slog 18:00.

Första musikaffären så hade jag tur nog att få en kille som visste vad han snackade om och var väldigt bra "service minded".

Han nämnde dessa tre:

SE Electronics, sE2200T

SE Electronics, Z5600a II

Audio Technica AT2050

Och för honom så var det ingen tvekan om att Z5600a II var den jag skulle ta.

Andra musikaffären jag drog till fick jag en mer oangagerad snubbe och visade lite snabbt dessa tre:

Rode K2

Sonotronics Omega (prissänkt)

SE Electronics. SE 2200a

Nå, om ni får välja o vraka här, vilken tycker ni? Första försäljaren tyckte att Z5600a II var det självklara valet, för "den tar upp all typ av sång bra, och även bra för gitarr, stråkar percussion" osv.

Andra snubben berättade ingenting om varför mickarna var bra i fråga men jag tänkte rent prismässigt att Sonotronics Omega från början hade gått på 7500

men nu var nere på 3500. Vet inte vad det betyder. Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du träffar på en försäljare som säger att du ”definitivt ska ha mikrofon XXX” så ska du gå vidare. Det finns ingen som vet vilken mick som passar din sångröst och det finns bara ett sätt att ta reda på det; testa testa testa!

Jag tjatar mig blodig om detta i varannan micktråd som skapas (ca två i veckan…) och det börjar bli tjatigt men man måste ju uppenbarligen fortsätta då det annars kommer folk med lagom seriösa förslag och idéer…

Link to comment
Dela på andra sajter

En del av de du har fått förslag om, finns med på min testsite, så att du kan hämta smakprov på hur de kan låta - och höra ungefär vilken skillnad det är mellan dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allas åsikter är värda att beakta och alla har sin poäng, men jag måste nog sälla mig till dem (Gilbert m fl) som säger "T E S T A !"

Så om du kan, försök låna hem ett gäng mikar och prova i din specifika hemmiljö. Det är då man hör vilken mik som passar (inte bara för rösten som är givet), utan även för olika miljöer.

Sedan måste jag ändå slå ett litet soft krocketslag för Studio Projects. Det är en bra "första"mik att lattja runt med. Nu vet jag inte om det bara är tur men de (både B1:an och B3:an) har visat sig passa både för min OCH andras röster. Men som sagt var; testa själv hemma. Dina öron ljuger aldrig.

Lycka till med mikletandet!

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Glöm inte att kolla in Avant CK7. Riktigt bra och prisvärd!

Råkade se att Claes här på forumet säljer dessa på www.holmerup.biz

// Klas

Det kommer snart upp ett gäng Avant-mickar på testsiten. Ska bara få tiden att räcka till också (inspelningarna blev klara för länge sedan...). Helt klart trevliga mickar - och jag blev dessutom försvånad över hur robust shockmounten är till dem - bara en sådan sak. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan måste jag ändå slå ett litet soft krocketslag för Studio Projects. Det är en bra "första"mik att lattja runt med. Nu vet jag inte om det bara är tur men de (både B1:an och B3:an) har visat sig passa både för min OCH andras röster.

Instämmer! Studio Projects B1 tycker jag är bäst i sin prisklass - men den ligger ju lite under den prisklassen som han var ute efter, så den blir ändå lite fel... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer snart upp ett gäng Avant-mickar på testsiten. Ska bara få tiden att räcka till också (inspelningarna blev klara för länge sedan...). Helt klart trevliga mickar - och jag blev dessutom försvånad över hur robust shockmounten är till dem - bara en sådan sak. 😄

Ooooh, spännande! Ser fram mot det där miktestet hörru 🙁 Har nämligen funderat på den där CK-1:an och CK-7:an. Nåväl. Spännande var ordet, sa Bull 🙂

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer! Studio Projects B1 tycker jag är bäst i sin prisklass - men den ligger ju lite under den prisklassen som han var ute efter, så den blir ändå lite fel... 😄

Umm, både ja och nej.

Jag håller med dig, men jag såg att man ibland får B1:an bundlad med en VTB-1 och då kryper priset upp och då hamnar det inom priset ändå... 🙁

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom billiga kondensatorer OFTAST färgar mer än vad sm7 gör, på ett negativt sätt så varför är det väl mycket mer relevant att

faktiskt tipsa om en bra mick i den klassen istället för att köra med den eviga "leta upp något som passar din röst" .

Han ville ju ha tips, finns inget jobbigare än det svaret när man är ute efter riktiga tips hur rätt det än är.

Och visst jag håller med om att trots att det finns några få undantag i den priklassen som faktiskt håller måttet om man dessutom har turen att det råkar passa ens

röst så är sm7 sjukt mycket mer mångsidig än röde som bara kan låta på ett sätt, jag t.ex hatar rödekaraktären hur prisvärd den än är.

Då har du möjlighet att lägga till och forma, medans om du inte gillar karaktären på nt1: surt!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

På vissa röster i vissa sammanhang!

Vad som passar i detta fall vet vi inte innan han har provat de olika alternativen.

Instämmer! Studio Projects B1 tycker jag är bäst i sin prisklass - men den ligger ju lite under den prisklassen som han var ute efter, så den blir ändå lite fel... 😄

Jag tycker B1an är värdelös, hade en men den fick stryk av adk a51 vilken dag och i vilket sammanhang som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom billiga kondensatorer OFTAST färgar mer än vad sm7 gör, på ett negativt sätt så varför är det väl mycket mer relevant att faktiskt tipsa om en bra mick i den klassen istället för att köra med den eviga "leta upp något som passar din röst" .

Han ville ju ha tips, finns inget jobbigare än det svaret när man är ute efter riktiga tips hur rätt det än är.

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=956328

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen får du gärna förklara vad du menar när du påstår att en sm7 färgar mer (och ”på ett negativt sätt”…?) än en billig konding. En sm7:a kostar ca 4000kr så om vi jämför med en ”billig” ( i sammanhanget) kondensatormikrofon, t ex Röde NT2-A (ca 3000 kr) så säger jag att denna är mindre (”negativt”) färgande än en sm7 som t ex hinner falla ca 15dB innan ca 18kHz. Visst kan en sm7 låta toppen på vissa röster i vissa sammanhang men att tipsa om mikrofoner för sång utan att upplysa om vikten att prova och det faktum att det är omöjligt att veta huruvida en mikrofon passar en röst eller inte utan att först ha provat, är helt enkelt inte så seriöst och ganska taskigt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju precis det jag sa..du uppfattade det jag skrev tvärtom. Sa egentligen samma sak som du ang. färgningen

en sm7 kan du eqa efter smak, medans om du sitter med en röde har du den där toppen som iaf jag avskyr.

Men visst råkar den karaktären vara exakt det du är ute efter så är ju det bra. Men du får ju en mycket mer mångsidig mick för samma pengar i

sm7an

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker B1an är värdelös, hade en men den fick stryk av adk a51 vilken dag och i vilket sammanhang som helst.

Någon annan tycker att det är precis tvärtom och en tredje tycker att en JJLabs-mick piskar de andra - och en fjärde tycker att SM7 är helkass...

Helt enkelt en smaksak och inte någon allmängiltig sanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon annan tycker att det är precis tvärtom och en tredje tycker att en JJLabs-mick piskar de andra - och en fjärde tycker att SM7 är helkass...

Helt enkelt en smaksak och inte någon allmängiltig sanning.

Precis, men den där skitmicken hyllas ju i varenda tråd och jag tycker det behövs lite motvikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...