Anders F Postat 18 november 2009 Dela Postat 18 november 2009 hm... fanns ingen avdelning för liveljud, men detta bör väll ligga närmast till hands. Saken är den att jag fick ett samtal från min mor. Hon är ledare i en dansklubb och ville nu ha förslag på en ljudanläggning de kan ha med sig när de har lite uppvisningar på stan osv. Vi snackar inte stora torg utan mindre gallerior osv. Min tanke är att de behöver ett mindre PA-system med ett litet mixerbord till. Men detta är inte alls min gebit om hur sakerna låter. Så jag vänder mig till er och hör om ni tror att detta rcker för deras behov. Behovet är att det ska kunna spela upp musik på OK hög volym som passar mindre gallerior. Kunna koppla in en mikrofon och en cd-spelare och vara lätt att ta med. Det jag tänkte då va detta PA-paket http://www.thomann.de/se/the_box_cl_108115_basis_bundle.htm och denna mixer http://www.jam.se/produkt/Mixerbord/A28736...S602A-mixer.jam Mikrofon har jag bättre koll på så det vet jag vad de ska ha 😄 Vad tror ni? Räcker detta? Hur är servicen på thomann om det går sönder för dom? Har ni andra förslag än ett PA-system som jag kanske inte tänkt på? MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 18 november 2009 Dela Postat 18 november 2009 Behöver de verkligen dra runt på en sub? Jag förstår att man vill ha lite botten när man dansar, men det kan ett par schyssta fullrange-lådor tillgodose om man spelar på nivåer anpassade för köpcentrum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
engson Postat 18 november 2009 Dela Postat 18 november 2009 (redigerat) Kolla Yamaha StagePas. Enkelt och stabilt. http://www.thomann.de/se/yamaha_stagepas_300.htm Redigerat 18 november 2009 av engson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 november 2009 Dela Postat 19 november 2009 Vad tror du om EV SxA360? Jag har alltid tyckt att Electro-Voice tillhört dom ledande inom PA-ljud http://www.electrovoice.com/sxa360/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fertan Postat 19 november 2009 Dela Postat 19 november 2009 hm... fanns ingen avdelning för liveljud, men detta bör väll ligga närmast till hands. Inte för att vara den som är den, men... "Övrig studioutrustning Klaviaturer, kontrollenheter, mixrar, kompressorer, eq med mera. Även PA-utrustning." 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 november 2009 Trådstartare Dela Postat 19 november 2009 Behöver de verkligen dra runt på en sub? Jag förstår att man vill ha lite botten när man dansar, men det kan ett par schyssta fullrange-lådor tillgodose om man spelar på nivåer anpassade för köpcentrum. Det är också en fråga jag ställer mig. Om man kan skippa sub så blir det 10 gånger lättare att ta med sig. JAg tror de är nöjda om musiken låter fyllig och tror inte de är i behov av just subfrekvenserna. ENGSON: Stagepass såg absolut intressant ut, såg att det även fanns en bundle med stativ till. Priset låg helt rätt också. Men nu på morgonen är man lite trött, men visst va det passiva högtalare, men ett slutsteg inbyggt i mixerbordet? AF: EV såg också trevliga ut, men i en annan prisklass. Om de skulle vilja lägga mer pengar så ska jag absolut titta närmare på dem 😉 Så om vi nu utgår från att de inte behöver någon sub, är det fler som har åsikter kring yamahahögtalarna som föreslogs i tråden? MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 november 2009 Trådstartare Dela Postat 19 november 2009 Inte för att vara den som är den, men... "Övrig studioutrustning Klaviaturer, kontrollenheter, mixrar, kompressorer, eq med mera. Även PA-utrustning." 😉 Ah...missade det! Tack, då ska jag anmäla mig själv nu 😉 MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 19 november 2009 Dela Postat 19 november 2009 Glöm inte kolla begagnat. Blocket är ofta 1/2 till 1/3 av nypris. Och passar det inte just er brukar det gå att sälja vidare för samma pris även om man köpt fel. Tips är i första hand att försöka hyra det ni tänkt köpa för att testa. Väl värd investering. Skall det bara låta i ett hörn spelar det väl ingen större roll vad du köper. Efterhand som kraven stiger ökar priset och vikten att bära. Vad är tillräckligt bra? Stagepass 300 är helt ok. Lättburet och låter inte alltför illa. Slutsteg sitter i mixerna som transporteras i ett fack i ena högtalaren. Nackdel tycker jag är fläkten i mixern eftersom jag hatar fläktar, men för PA spelar det ingen större roll. Fanns ett sånt på blocket nyss. Yamaha är ett stort känt märke så det går att få service och grejerna inte kända för att gå sönder av sig själva (till skillnad från en del budgetmärken). / Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 november 2009 Trådstartare Dela Postat 19 november 2009 Glöm inte kolla begagnat. Blocket är ofta 1/2 till 1/3 av nypris. Och passar det inte just er brukar det gå att sälja vidare för samma pris även om man köpt fel. Tips är i första hand att försöka hyra det ni tänkt köpa för att testa. Väl värd investering. Skall det bara låta i ett hörn spelar det väl ingen större roll vad du köper. Efterhand som kraven stiger ökar priset och vikten att bära. Vad är tillräckligt bra? Stagepass 300 är helt ok. Lättburet och låter inte alltför illa. Slutsteg sitter i mixerna som transporteras i ett fack i ena högtalaren. Nackdel tycker jag är fläkten i mixern eftersom jag hatar fläktar, men för PA spelar det ingen större roll. Fanns ett sånt på blocket nyss. Yamaha är ett stort känt märke så det går att få service och grejerna inte kända för att gå sönder av sig själva (till skillnad från en del budgetmärken). / Gunnar Tack för omdömmet. Ska kolla upp om man kan få hyra någonstans i närheten. Som sagt så är deras krav inte alltför stora. Mindre galeria och låta OK och vara lätt att frakta och så billigt det går. Så detta kanske är precis vad de behöver. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.