Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en preamp och efterssom att affärerna väldigt sällan har någon av dessa preamps inne och sällan kan beställa in för test, har jag därför väldigt dålig chans till att testa själv(vilket jag ju såklart egentligen vill).

Så nu tänkte jag kolla om ni här kan hjälpa mig.

Jag har just nu följande mikrofoner: RÖDE K2 & Violet Design Dolly White.

Dom jag funderar på är (detta är efter rekommendationer i princip enbartoch prisklass såklart)

*Vintage Design M73D

*Vintage Design M87D

*Universal Audio solo 110

*Summit Audio 2BA221.

Jag är tacksam för all hjälp, info och tips! (jag vet att man måste testa men just nu verkar det otroligt svårt att kunna göra, därför frågar jag er)

Redigerat av Björn
Annons
Postat

jag har inte stor erfarenhet av preampar, men jag har en vintage design m73d & är skitnöjd med den

men den kan bli lite grötig på vissa saker, så jag är glad att ha en till preamp att varva med

vet inte vart du bor, men jag var inne på 4sound i stockholm(medborgarplatsen) häromdagen

och såg att de hade en inne, så där kan du prova iaf! 🙂

Postat
jag har inte stor erfarenhet av preampar, men jag har en vintage design m73d & är skitnöjd med den

men den kan bli lite grötig på vissa saker, så jag är glad att ha en till preamp att varva med

vet inte vart du bor, men jag var inne på 4sound i stockholm(medborgarplatsen) häromdagen

och såg att de hade en inne, så där kan du prova iaf! 🙂

Det vore gött men jag bor i göteborg 🙂

Grötig på vad speciellt?

Postat (redigerat)

Alla preampar du har listat är på den "karaktärsfyllda" delen av spektrat. Som Larsson skriver kan det vara bra att ha en preamp av annan karaktär (varför inte "neutral"/"transparent") att alternera med.

Vad har du för preamp idag?

Redigerat av joachime
Postat
Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en preamp och efterssom att affärerna väldigt sällan har någon av dessa preamps inne och sällan kan beställa in för test, har jag därför väldigt dålig chans till att testa själv(vilket jag ju såklart egentligen vill).

Så nu tänkte jag kolla om ni här kan hjälpa mig.

Jag har just nu följande mikrofoner: RÖDE K2 & Violet Design Dolly White.

Dom jag funderar på är (detta är efter rekommendationer i princip enbartoch prisklass såklart)

*Vintage Design M73D

*Vintage Design M87D

*Universal Audio solo 110

*Summit Audio 2BA221.

Jag är tacksam för all hjälp, info och tips! (jag vet att man måste testa men just nu verkar det otroligt svårt att kunna göra, därför frågar jag er)

Alla är bra (prisvärda) men väldigt olika. Om du inte vet vilken typ av förstärkare du söker (rör, trafo, både och, eller ren och transparant) är det svårt att rekommendera något och även om denna parameter reds ut så måste du nog ändå vara beredd på att testa vilken modell som passa ihop med dina mickar och din röst.

Men om jag skulle köpa preamps så skulle jag prova (i de olika kategorierna, 1 kanal):

Rena:

Grace Design m101

TRUE Systems P-Solo

Earthworks 1021

Trafo:

PRE73

Vintage Design M73D

Rör:

UA 610

Rör (hybrid):

Summit Audio 2BA221

UA 710

https://www.studio.se/index.php?showtopic=68950

Postat
Alla preampar du har listat är på den "karaktärsfyllda" delen av spektrat. Som Larsson skriver kan det vara bra att ha en preamp av annan karaktär (varför inte "neutral"/"transparent") att alternera med.

Solo 110 har väl inte så mycket "karaktär"?

Postat
Grötig på vad speciellt?

el & akustisk gitarr spelar jag hellre in med min andra preamp (True systems P-Solo),som är mer transparent

vilket åxo är en grym preamp, som jag faktiskt skulle föredra framför M73D om jag bara fick välja en

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.