Jump to content
Annons

70 talets bästa platta?


baloo (oregistrerad)

Recommended Posts

baloo (oregistrerad)

vilken är det? många bra o välja på... själv tycker jag att 70 var musikens bästa årttionde...

måste skaffa lite nya plattor till min extremt blygsamma skivsammling.. 🙁

så vilket album är 70 talets bästa?, all sorts musik... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Dubbel-LP'n "The Lamb Lies Down on Broadway" med Genesis.

Det är definitivt den bästa som spelades in under 70-talet. En milstolpe!

All progressiv konceptmusik sammanfattas i detta mästerverk.

Peter Gabriel är i sitt esse, storyn är väldigt spännande och de spelar fantastiskt.

Tony Banks har också två, tre av världens snygga moogsolon på denna platta.

KÖP DEN!

Link to comment
Dela på andra sajter

Made in Japan! Fick mig att upptäcka Purple.

Eller "Ja dä ä dä", en helt banbrytande platta när den kom. (Pugh)

De första Ted-plattorna var ju också en sorts fenomen. Köpte dem alla.

Beatles, let it be-plattan släpptes ju också på 70-talet, den är svår att runda...

Näe sorry, det går inte att plocka ut bara en platta. 🙁

🙂 ffe

Link to comment
Dela på andra sajter

The wall....

"Born to run" har 4 st. riktigt bra låtar (fast det är nåt simpelt över hans sound, som om det fanns mer att ta ut helt enkelt)

Älskar bowie men det är oftast 1-2 bra låtar på varje skiva..

ja "made in japan" var det bästa som fanns då...sen gjorde queen en hyfsad live LP vill jag minnas...

Genesis passade/passar tyvärr bäst till en holk...

men bästa 🙁

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)

hum genesis ... känner igen dem.. har för mig att min polare har den.. ganska psykadelisk har jag för mig.. lite rock, lite psykadelia o koncept album.. varför inte.. 🙂 är det inte lite spencer davis group över dem? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)

wha! har du inte hört dom, kolla in dom genast! Den mannen har en sångröst! det står melan han och Ottis redding som den bäste, anser jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra förslag hittills, håller med om dem alla. Vill bara komplettera lite:

Tommy Bolin: "Teaser" Soloalbum med gitarristen som ersatte Ritchie Blackmore i Deep Purple. Här finns hårdrock, fusion, ballader, samba mm utan att det känns splittrat. Vilka låtar! Vilken gitarrist! Jan Hammer, Toto-gubbar, Glenn Hughes, Narada Michael Walden m fl gästspelar. Ett måste för Dig som gillar bra låtar oavsett genre. RIP, Tommy!

Emerson, Lake & Palmer: "Brain Salad Surgery" Ibland är ljudkvalitén så bra att det skulle dröja många år innan någon annan kom upp i samma nivå! Fantastiska låtar! Alltifrån gamla hymner som fått stenfräcka arrangemang via nyarrangemang av klassisk musik och egna kompositioner. De är på höjden av sin karriär här. Detta var på en tid när musik var gränslös och det var tillåtet att göra vad som helst och ELP gör det! Keith Emerson måste snarast upphöjas till keyboardgud. När alla andra skrattade åt synthar, började han att utforska dem på allvar. Hans insats för synthen kan inte överskattas. Han spelar som en besatt på denna skiva och han fixade det även live, utan presets! Greg Lake sjunger bra här och trakterar basen oklanderligt. Man kan t o m överse med Carl Palmers tempoåkningar upp och ner vid ett par tillfällen. Gör Dig själv en tjänst, lyssna en gång på Jerusalem, Toccata nr ? (har glömt numret) och ge Dig själv en chans att höra musik Du inte trodde fanns.

Rainbow: "On Stage" Ett par av låtarna sträcker sig över en hel skivsida, ändå vill man inte att de ska sluta. Dio, Blackmore och Powell (RIP) i absolut högform. Perfekt blandning av struktur och improvisation. Finns det folk inom rocken idag som kan improvisera överhuvudtaget?

Ser fram mot listor gällande senare decennier också!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Greg Lake sjunger bra här och trakterar basen oklanderligt.

var det han som var med i king crimson innan?

tips är isley of wight-festivalen från 70, finns på dvd. Där gör de en schysst spelning, the who är också fräsiga där.

om man gillar 70talsrock, villsäga.

EDIT: grateful dead måste ju nämnas; t.ex skivan workingman´s dead.

Och dvdn när de åker ett Casey Jones genom amerikat tillsammans med janis joplin, the band, byrds och några till. Garcia uttalade sig om tågturnén med orden "Tåget är för musikerna, spelningar var för publiken." Häftiga timmar framför tvn, kan jag lova.

...living on reds, vitamin C and cocain...

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)

Den bästa 70 plattan jag har nu är nog theres a riot going on med sly and the family stone.. riktigt bra, det kan ni nog som har den hålla med mig om..

funk&soul när den e som bäst.. lite knarkig av sig men skön... 😉

den där casey jones filmen måste man juh spana in.. 🙁😄

Redigerat av baloo
Link to comment
Dela på andra sajter

]

var det han som var med i king crimson innan?

Japp, han och ingen annan! Jag köpte en soloskiva med honom någon gång på 80-talet. Där fanns ett par bra låtar men som helhet var den kass. Dock var Gary Moore med på gitarr och det var här jag upptäckte honom. Han fullständigt kokar här! Detta var innan han tröttnade. Minns inte vad Gregs soloskiva hette. Geniet i ELP var ju Keith Emerson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar tråd. Var ska vi börja...?

Men vi snackar ALBUM va? 70-talet var ju det riktigt stora album-decenniet.

Därför finns det inte rum för singelmästare som Chic, EWF, Clash eller Pistols på min top 20 som jag här snabbt smäller ihop.

20 garanterat helgjutna plattor från det goa 70-talet som aldrig slutar snurra hemma hos Hammagrella:

Aladdin Sane - Bowie

Quadrophenia - Who

Lust for life - Iggy Pop

Songs in the key of life - Stevie Wonder

Goodbye yellow brick road - Elton John

Crime of the century - Supertramp

A night at the opera - Queen

A new world record - ELO

Born to run - Springsteen

Selling England by the pound - Genesis

Rumours - Fleetwood Mac

Aja - Steely Dan

Propaganda - Sparks

Animals - Pink Floyd

Peter Gabriel 1 - Gabriel

Jailbreak - Thin Lizzy

Remote control - Tubes

Welcome to my nightmare - Alice Cooper

Brother to brother - Gino Vannelli

Ted Nugent - Nugent

Bästa skivåret? 1977 naturligtvis. 1973 näst bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt. alla! Jag måste bara.....

Sparks - Propaganda, kan det bli bättre? Nej!

Supertramp- Crime Of The Century, kan det bli bättre? Nej!

Tack för dessa, Hammagrella!

Sen måste UK nämnas. Deras "Danger Money" kom mitt i värsta punkvågen och dog en grym drunkningsdöd. Musiken är fantastisk, bättre än första skivan. Sen begav de sig ut på turné. Då spelades liven "Night After Night" in och då får man verkligen höra herrar Jobson, Wetton och Bozzio gå loss. Tre gubbar, ingen gitarr, massa oändligt bra musik och artig japansk publik som är i extas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen måste UK nämnas. Deras "Danger Money" kom mitt i värsta punkvågen och dog en grym drunkningsdöd. Musiken är fantastisk, bättre än första skivan. Sen begav de sig ut på turné. Då spelades liven "Night After Night" in och då får man verkligen höra herrar Jobson, Wetton och Bozzio gå loss. Tre gubbar, ingen gitarr, massa oändligt bra musik och artig japansk publik som är i extas!

Hmm, en av mina popnördkompisar har kört en kampanj för UK länge nu utan att jag lyssnat. Men Wonderboy, du har ju uppenbarligen ypperlig musiksmak så nu ska jag gå loss med hörlurarna. Vilket album rekommenderas? "Danger money"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...