Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kör en laptop (Win XP) och har firewire-ljudkortet Profire 610 inkopplat. Då jag kör Cubase så kommer allt ljud ut via ljudkortet till monitorerna. Men med andra program, t.ex Audacity och mediaplayer etc kommer ljudet ut genom laptopens inbyggda skrutt-högtalare.

Jag har varit inne i kontrolpanelen/inställningar/ljud och valt "Profire 610" men ingen bättring, utan allt blev helt tyst.

I auducity kan man välja ljud ut, och väljer jag Soundmax HD Audio blir det laptop-högtalarna, väljer jag profire eller annat så får jag inget ljud ut alls.

Annons
Postat
Jag kör en laptop (Win XP) och har firewire-ljudkortet Profire 610 inkopplat. Då jag kör Cubase så kommer allt ljud ut via ljudkortet till monitorerna. Men med andra program, t.ex Audacity och mediaplayer etc kommer ljudet ut genom laptopens inbyggda skrutt-högtalare.

Jag har varit inne i kontrolpanelen/inställningar/ljud och valt "Profire 610" men ingen bättring, utan allt blev helt tyst.

I auducity kan man välja ljud ut, och väljer jag Soundmax HD Audio blir det laptop-högtalarna, väljer jag profire eller annat så får jag inget ljud ut alls.

Gå in i enhetshanteraren (device manager) och välj "disable" på den enheten du inte vill använda.

Det brukar fungera lite sisådär att köra dubbla ljudkort samtidigt.

Postat
Jag har varit inne i kontrolpanelen/inställningar/ljud och valt "Profire 610"
Ja, det är där du aktiverar standardljudkort för alla program som inte erbjuder val av ljudkort, t ex Windows Media Player.
men ingen bättring, utan allt blev helt tyst.
Det tolkar jag snarare som att ljudet leds till "fel utgång" på ljudkortet.

Förmodligen har du någon form av patchbay i M-Audios programvara, där du väljer vilken utgång som Windows systemljud ska ut på. (analog 1, 3 eller 7 eller digital spdif kanske)

Jag har förresten varit med om kinkiga M-audio ljudkort som varit tysta tills man nollställt inställningarna i M-audios mixer. Då vaknar kortet till liv.

Postat
Gå in i enhetshanteraren (device manager) och välj "disable" på den enheten du inte vill använda.

Det brukar fungera lite sisådär att köra dubbla ljudkort samtidigt.

Det tycker jag inte är nödvändigt. På PC har jag alltid kört minst 2 olika bättre ljudkort utöver det ljudchip som sitter på moderkortet. Tvärtom tyckte jag det var skönt att slippa 8-bitars systemljud i högtalarna så det fick Realtek-chipet ta hand om.

Postat

Nix, får inget ljud hur jag än gör. (Har inte kopplat ifrån det inbyggda ljudkortet mha enhetshanteraren, det används som oftast eftersom datorn används för Wow och annat skräp av andra familjemedlemmar.)

Jag hoppades mest på att få igång Audacity ljudkortet, men nu måste jag npg koncenterara mig på att få tillbaka ljudet i de inbyggda högtalarna. Annars blir det ett j*vla liv här hemma.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag har nu inaktivierat inbygga ljudkortet, vilked medförde att det blev helt tyst.

Däremot har jag upptäckt lite lustiga saker. Då jag i kontrollpanelen väljer Profire som ljudkort så blir det i fliken för enhetsvolym gråatt i volymdelen.

Om jag klickar pp volymkontroll (volym-knappen i ljudenheter-fliken) så får jag fram tre olika ljudreglage, Wave, Syntesizer och CD-spelaren. De två senare kan jag justera utan problem (inte för att jag hör något). Men Wave-kontrollen kan jag dra upp från noll och då låter det i monitorerna u bråkdelen av en sekund. När jag släpper upp musknappen hoppar volymen ner till noll igen. Om jag försöker tvinga upp regeln mha musen så blinkar fönstret och ljudet hörs med en massa avbrott. Och så fort jag släpper upp musknappen blir det tillbaka till noll igen.

Postat

Kommunikation med M-Audios support:

---

I have a Profire 610 sound card, works fine with my Lenovo laptop computer, but only with Cubase. I can't find how to get all "regular" sound out thru my monitors. As it is now the output from Winamp, Media player, Audacity are sent to the internal sound card (i.e. to the laptops internal speakers.)

If I update the sound card setting to Profire in the Win XP control panel, I get no sound at all from those applications.

Quite confusing.

BTW, since I bring the computer everywhere, it would be great if the computer switched to the internal sound card when Profire 610 isn't available.

---

What outputs on the 610 are your speakers connected to? Can you check to see if you are getting signal from the software returns in the ProFire control panel mixer when running system sounds?

---

The speakers are connected to output 1 and 2.

The Profire control panel mixer doesn't detect any input signal at all when running Winamp or Media Player. How am I supposed to direct the Windows output sound to a specific couple of Profire channels?

---

Go to the Windows control panel and then to Sounds and Audio Devices. Set the ProFire as the default audio playback device.

---

Just tried this one more time and I found something very odd:

When I open "Control Panel -> Sounds and Audio Devices -> Volume tab" there are 3 different volume controls - Volume, Synthesizer and CD-player. The Wave one is set to volume 0 (min) (The other two at max.)

If I adjust the Wave volume control (using the mouse) I can hear sound out thru my monitors for a short period (less than a second), then the volume control automatically re-sets itself to 0 again. If I try to force the volume control to a higher level by keeping the mouse button down the window starts to flash and the sound out is interupted all the time. When I release the mouse button, the volume control immediately goes back to 0.

Windows XP Pro 32-bit, SP3

Lenovo Thinkpad T61, Intel Core 2 Duo 2.4Ghz. 2GB Ram

Profire 610 (000002)

Firmware 1.0.1

Software 5.10.0.5080 1.0.7.1

Code x86 on 2 GenuineIntel at 2.394 Ghz

---

Try disabling the computer’s onboard sound card.

---

No improvement, no sound at all now. (Neither internal speakers or external monitors.)

BTW, when I open the control panel's sound and audio devices window, the

leftmost tab (volume) has the volume section greyd out.

---

OK, try re-enabling the onboard soundcard. Can you list all of the devices found under Sound Video and Game Controllers in the Windows Device Manager? What other audio and multimedia applications are running?

---

Built in soundcard is now re-enabled.

The only two sound devices are SoundMAX HD Audio and Profire 610 Multi.

No game controller at all.

Only audio and multimedia application running is Windows Media Player. (I have also tried Winamp and Audacity.)

---

Try this:

1) Go to the Windows Control panel and select Sounds and Audio Devices.

2) Go to Hardware, Select the ProFire, and then click Properties.

3) Click on the Properties tab and expand Audio Devices

4) Select ProFire and click Properties.

5) Check the box the says "Do Not Map Through This Device".

6) Click Apply and OK.

Try setting the Sample Rate in the ProFire control panel to 44.1kHz

---

Doesn't work. I followed the instructions, but when I start MediaPlayer now I get an error message saying can't play file because of a sound unit problem. No sound unit installed, or used by another application (which it isn't), or the sound unit doesn't work properly.

---

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.