Decket (oregistrerad) Postat 22 augusti 2009 Dela Postat 22 augusti 2009 Så fort mitt Cubase SX3 får mycket att jobba med börjar det tjuta. Kan exempelvis inte köra en stereokanal samtidigt som jag kör EzDrummer utan att det sätter igång och tjuta efter ett tag. För att få slut på tjutandet måste jag dra ut alla sladdar ur ljudkortet. Detta måste väl innebära att det är ljudkortet det är fel på? Har ett CME Matrix K. Några förslag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 augusti 2009 Dela Postat 22 augusti 2009 Det är kanske så, att du har råkat koppla lite olyckligt och får rundgång...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 22 augusti 2009 Dela Postat 22 augusti 2009 Det är kanske så, att du har råkat koppla lite olyckligt och får rundgång...? Haha! Nja... kör allt line:at så det är inga mickar involverade. Helt plötsligt så lägger allt ljud av och det bara skriker i hörlurarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 augusti 2009 Dela Postat 22 augusti 2009 Haha! Nja... kör allt line:at så det är inga mickar involverade. Helt plötsligt så lägger allt ljud av och det bara skriker i hörlurarna. Det behövs inte micar för att få rundgång, utan det kan bli elektronisk rundgång också - och det visar sig ofta ungefär som du beskrev... Det kan förstås vara något helt annat också, men det var min första tanke... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 23 augusti 2009 Dela Postat 23 augusti 2009 Jag tror på ljudkortsdrivrutin som hänger sig. Vad har du för firewirekontroller (vilket chipset, sitter det på moderkortet eller separat PCI-kort)? Kör du senaste drivrutin? Har du något annat inkopplat med Firewire? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 23 augusti 2009 Dela Postat 23 augusti 2009 Det där problemet hade jag när jag lajnade med line6 UX2. Det försvann med senare drivrutiner. Så ljudkortet är det alla gånger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 30 september 2009 Dela Postat 30 september 2009 Jag tror på ljudkortsdrivrutin som hänger sig. Vad har du för firewirekontroller (vilket chipset, sitter det på moderkortet eller separat PCI-kort)? Kör du senaste drivrutin? Har du något annat inkopplat med Firewire? Jag har köpt datorn färdig så att säga och vad jag kan urskilja ser det ut som att firewiren är sitter på moderkortet. Jag kör senaste drivrutiner till ljudkortet och sen kör jag ASIO4all. Jag har inget annat inkopplat med Firewire. Jättetack för svar!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 6 oktober 2009 Dela Postat 6 oktober 2009 Är det ingen som har något förslag på vad jag kan göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 6 oktober 2009 Dela Postat 6 oktober 2009 Varför kör du med asio4all när du har kortets eget asio? Finns ingen anledning till det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 7 oktober 2009 Dela Postat 7 oktober 2009 Varför kör du med asio4all när du har kortets eget asio? Finns ingen anledning till det. Jag får bättre latency. Men jag ska prova med det vanliga ett tag, för att se om det hjälper. Har för mig att jag redan provat, men klart värt ett försök! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 7 oktober 2009 Dela Postat 7 oktober 2009 (redigerat) Nu ska du inte stirra dig blind på latencen. Det hörs ingen skillnad i alla fall om du har gjort standardinställningar. Du tror väl inte att ljudkortstillverkade skulle släppa ljudkort med allt för hög asio som påverkar negativt? Då skulle ingen köpa deras produkter. Redigerat 7 oktober 2009 av DieHard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Problemet består... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Problemet består... ...utan ASIO4all? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Nu har jag provat med CME:s egna drivrutiner, jag har provat att installera om drivrutinerna till ljudkortet och jag har provat att köra utan samtliga VST-instrument. Är det någon som har fler förslag? Är det någon idé att försöka ominstallera Cubase? Har för mig att jag redan provat det, men problemet har funnits så länge att jag börjar glömma bort vad jag faktiskt har försökt med... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Det verkar som att det tar längre tid innan ljudkortet hänger sig desto högre buffer size jag har! Kan det helt enkelt vara så att skiten inte hänger med? Vad ska jag göra då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 Senaste nytt! Jag har nu ominstallerat hela datorn och problemet består. Nu använder jag endast Guitar Rig 4 för att utesluta problem i Cubase. Om jag drar ner buffer size börjar det tjuta på en gång. Alltså har det någonting med minnet att göra om jag inte misstar mig. Vad kan detta bero på? Jag har försökt att uppdatera drivrutinerna till firewire-porten, men det säger att det redan är senaste drivrutinerna. Några förslag på vad som kan göras? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 Det verkar som att det här problemet är bekymmersamt att lösa. Kan inte några av forumets über-proffs hoppa in och försöka lösa det hela? 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 18 oktober 2009 Dela Postat 18 oktober 2009 Det blir nog till att köpa ett nytt ljudkort. Verkar inte hitta någon lösning på det hela. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 18 oktober 2009 Dela Postat 18 oktober 2009 Tror inte det är ljudkortet som är problemet utan datorn. Vad hade du för krets på FW-kortet? Vad har du för grafikkort och moderkort (chipset)? Har du kört DCP latency checker (och om ja, vad får du för värden)? Har du optimerat operativet för musikproduktion? Har du avaktiverat all hårdvara som går att stänga av samt stängt av onödiga bakgrundsprocesser och kollat om det blir någon skillnad? Har du uppdaterat alla drivrutiner (inkl BIOS & chipset)? Är det en laglig version av CB? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 18 oktober 2009 Dela Postat 18 oktober 2009 (redigerat) Tror inte det är ljudkortet som är problemet utan datorn. Vad hade du för krets på FW-kortet? Vad har du för grafikkort och moderkort (chipset)? Har du kört DCP latency checker (och om ja, vad får du för värden)? Har du optimerat operativet för musikproduktion? Har du avaktiverat all hårdvara som går att stänga av samt stängt av onödiga bakgrundsprocesser och kollat om det blir någon skillnad? Har du uppdaterat alla drivrutiner (inkl BIOS & chipset)? Är det en laglig version av CB? FW-krets: 6 Grafikkort: ATI Radeon HD 4650 (1024 MB) Moderkort: nVidia MCP78 (hittar inte chipset) DCP latency checker: ca 2500us Jag har inte optimerat något. Jag har försökt att uppdatera samtliga drivrutiner, har dock inte försökt med BIOS eller Chipset. Provar det omedelbart. Problemet är inte bara i CB, det är i samtliga program där jag har använt ljudkortet. Redigerat 18 oktober 2009 av Decket Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 18 oktober 2009 Dela Postat 18 oktober 2009 FW-krets: 6Grafikkort: ATI Radeon HD 4650 (1024 MB) Moderkort: nVidia MCP78 (hittar inte chipset) DCP latency checker: ca 2500us Jag har inte optimerat något. Jag har försökt att uppdatera samtliga drivrutiner, har dock inte försökt med BIOS eller Chipset. Provar det omedelbart. Problemet är inte bara i CB, det är i samtliga program där jag har använt ljudkortet. "FW-krets: 6": ? "Grafikkort: ATI Radeon HD 4650 (1024 MB)": Borde funka. "Moderkort: nVidia MCP78 (hittar inte chipset)" : nVidia har släpt några mindre lyckade moderkort (chipset) så detta kanske är en eventuell bov. “DCP latency checker: ca 2500us”: Ojojo... inte bra… (10-60 us är normalt). Uppenbart att det är datorn som är problemet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 18 oktober 2009 Dela Postat 18 oktober 2009 MCP780 heter det nog, eller? http://www.nvidia.com/object/product_nforce_780a_sli_us.html Då kan man se möjliga problem i att det finns inbyggd grafik, som bör stängas av helt om det går. Det verkar finnas någon sorts speciell grafikaccellerator, som kan vara förödande för musikmaskiner, men skitbra till spelmaskiner. Det finns också någon accellerator för nätverkstrafik - också en potentiell fara för musikmaskiner. Testa att stänga av närverkskortet. Det finns också någon ny SLI-implementering som ser ut att handla om minneshantering - och det kan kanske handla om att RAM används delvis som grafikminne. Det står inget specifikt, men går att tolka så - och det är definitivt inte bra för musikburkar om det är som jag misstänker... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 19 oktober 2009 Dela Postat 19 oktober 2009 Jag har nu provat att stänga av samtliga enheter, en i taget, i enhetshanteraren. Ingen skillnad i DPC Latency Checker. Några förslag på vidare åtgärder? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 19 oktober 2009 Dela Postat 19 oktober 2009 Några förslag på vidare åtgärder? Byt dator. Uppenbarligen är ditt moderkort inte vidare lämpligt för musikprod/firewireljudkort. Inget kul svar, men du lär sitta länge för att få nuvarande hårdvara att sitta som den ska. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Decket (oregistrerad) Postat 21 oktober 2009 Dela Postat 21 oktober 2009 Okej. Ja, det var ju tur att jag inte köpte ett nytt ljudkort i alla fall. 😉 Tack för alla svar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.