Jump to content
Annons

Dsp till logic. Fråga längst bak av tråden!

Gäst

Recommended Posts

Jag har precis forskat lite inom Dsp världen.

Fråga 1. Undrar till att börja med om jag fattat det hela rätt, om vi tar etc uad 2. Det är då ett urval av flera olika pluggar och till det medföljer ett pci dsp kort. Och det synkar med pluggarna samt din daw, det tar alltså om signalhanteringen i pluggarna och det belastar inte datorn. Sedan finns det olika paket, men uad 2 är samma i alla olika paket. Det som skiljer är pci korten, hur mycket de klarar av osv.?

Fråga 2. Om man då har ett Dsp kort mm, borde det inte göra att man inte behöver lika bra dator. Man belastar ju dsp kortet istället. ?

Fråga 3. Är detta då ett bra komplement till Logic och an mac pro. Uad 2, i någon av de bättre configen.?

Fråga 4. Funkar pci kortet även med andra pluggar som inte medföljer i uad2?

Redigerat av Gäst
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog säga, köper man ett externt DSP-system så är det för att man vill ha tillgång till pluggarna, inte direkt för att man behöver avbelasta CPU:n.

Generellt om vi talar om UAD-1, UAD-2 så är det samma grunduppsättning som följer med korten. Sen får man köpa till pluggar antingen via en "check" som följer med

själva paktet eller pröjsa med kreditkort via deras hemsida.

Själv kör jag med en MacPro med UAD-1 och Duende som externa DSP´s, egentligen bara för att få tillgång till pluggarna.

//S

Redigerat av sounden
Dela på andra sajter

Ja det var det som fick mig på spåret. Vore kul med fler pluggar. Men är det bra grejer, hör mycket om det. Alltså är det prisvärt.

Eller är det bättre att plocka på sig det man vill ha själv?

Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Pci finns inte på mac pro. Den i sig är så kraftfull även i grundutförandet så att om det avlastar datorn eller ej är nog inte riktigt nåt man behöver oroa sig över om du inte har extrema krav.

Jag kör tex lekande lätt Demo låten Le Disco eller vad den heter som kommer på Audio Content skivan (ink videon) på min 2,4 Ghz quadcore samtidigt som jag surfar etc etc utan hjälp av nån avlastning som ett Uadkort. Cpu mätaren ligger runt 65-75%.

Uad 2 är väl Pcie om jag har fattat det hela rätt.

Obs! är inte spydig vill bara att du får det hela rätt.

Tror inte du ska räkna med att några andra än deras egna pluggar funkar.

Dela på andra sajter

Okey nu fattar jag.

Pcie är en förkortning av pci express. Alltså funkar det med mac pro.

Jag tror inte mina krav är så att jag kommer köra en mac pro i botten 😆...Men jag undrar bara.

Jag tycker ändå det verkar intressant, med tanka på alla bra pluggar man får med, dsp kortet är ju bara att plus i det hela.

En annan sak. Kan man köra deras pluggar utan deras dsp kort? Eller måste man ha det.

Redigerat av Gäst
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att du måste ha deras kort. Det kan kanske vara intressant att veta att det sägs att Uad pci versionen (som då är beggad och förmodligen mycket billigare men förmodligen inte riktigt lika bra) ska funka med osx som körs på PC hårdvara dvs = billigare dator.

Dela på andra sajter

Angående mac pro.

Säg att man är en pro användare inom musiken. Men hur mycket användning har man av den extrema processorn egentligen. Jag fundera på quad core. Men är det ett behov att uppgradera den, borde inte standard configen (6gig ram, 2* 2,26ghz 8core) räcka jävligt långt. Vare sig man har dsp eller inte.? Finns det inga tester gjorda?

Ähhh. Massa jävla babbel här. Jag vill ha en dator som jag ska kunna använda i flera år, utan att behöva köpa nytt. Mac Pro, Punkt!

Är det bra idé att köpa mac pro med 2,26 (8core) eller ska jag ta 2,9ghz (8core). Sedan har jag massa möjligheter, att expandera mm. Men frågan är alltså, vilken processor ska jag välja? Jag kommer jobba i Logic. Kommer som mest spela in ca 24 kanaler samtidigt. Vid mixning och färdigställande av vissa projekt ca 80-100kanaler som max. Det mesta kommer vara audio men mycket pluggar och annat kommer användas vid flertal produktioner.

Någon som vet vilken jag ska välja?

Redigerat av Gäst
Dela på andra sajter

Än så länge är det billigare att köpa en äldre macpro (early 2008-modellen) då de nya har ungefär samma prestanda fast till ett högre pris. Men sen när leopard och kanske ett nytt logic kommer så vet man inte vad som händer. Dock är många av funktionerna i de nya macpros inte helt perfekta för musikändamål te.x hyperthreading osv...

oavsett om du köper en ny eller en early 2008 så har jag svårt att tänka mig att du kommer behöva mer kraft. Ett externt DSP-system, så som jag uppfattar det, innebär lite krångel då man inte kan använda pluggarna hur mycket man vill och att det ger en viss latency i systemet.. Har jag rätt där? VISST att många säger att UAD-pluggarna skulle låta bättre än andra pluggar.. men jag tror inte på det förrens jag själv sitter med det och kan A/B-lyssna.

Min åsikt är att det är kunskap och erfarenhet som gör att plugins låter bra och framförallt så är det inte vilken EQ jag använt som gör att folk gillar låten... Folk lyssnar till stor del på låtarna genom mobiltelefonens högtalare alternativt myspace och youtube och frågan är hurvida "kvaliteten på plugins" gör sig någon skillnad där. Jag lägger hellre pengar på någon som gör mig mer kreativ och får mig att skriva bättre låtar te.x ett Roland GX700 med überskön klaviatur (i mitt fall då) eller någon instrumentplugg.

Men sitter man på en mångmiljonstudio och endast gör mixjobb åt andra där "det lilla extra" är anledningen att folk ens söker upp dig.. ja då är det ju en annan femma.

Ursäkta för svamlet, det är trots allt midsommar:)

en annan intressant grej är att ända sedan jag skaffat mig en macpro, med "nästan obegränsad kraft", så har mina projekt blivit betydligt mindre krävande av datorn. Känns som man tar bättre beslut om vad som ska läggas till i låten när man vet att man ändå inte kommer maxa ut datorn.. less is more på något sätt.

Dela på andra sajter

Vill du ha en dator som funkar "länge" oavsett vad du vill göra med den så kör på nya dual cpu mac pron. Kostar fullutrustad med bästa grafikkorten och allt annat smått o gott som man behöver säkert över 100 000 kr bara för datorn utan ljudkort och annan extern nödvändig utrustning.

Som jag ser det så är väl frågan mer varför i hela fridens dagar man skulle behöva + 24 tracks in i det oändliga för att återge ett vanligt rock/popband med 4 till 6 medlemmar. När man läser spår för spår redogörelser i tidningar som studio så får man ett intryck av att det i normalläget behövs minst mer än dubbelt så många tracks än vad som krävs för att återge en symfoniorkester. Kort sagt det verkar liiiiiite löjligt.

Men det är klart vill man stanna i det läget där man aldrig oavsett vad man vill kunna göra med sin dator behöver fundera på om datakraften i sig räcker eller ej i alla fall under en period på 5-10 år så är det lika bra att satsa högt på en gång. Frågan är ju bara om man kan låta bli att lockas av nya förföriska budskap om allt häftigt nytt man kan uppnå med det nya som kommer fast man tror att utvecklingen inte kan gå längre än den redan gått.

Bygger jag en ny maskin så blir den baserad på i7an och ett GA kort men det är klart att om jag vinner en massa pengar så blir det en riktigt mac pro istället. Jag skulle dock invänta Snowleo och nästa generation Logic för att vara säker på att det funkar 100% med minst 64 bitar och i alla avseenden vara framtids säkrat oavsett vad dom hittar på.

Redigerat av anarkisten1
Dela på andra sajter

Man behöver absolut inte ett UAD-kort för att avlasta datorn om man har en Mac Pro. Har en själv och jag kan köra löjligt mycket pluggar, i princip utan fördröjning, utan att datorn märker av det. Dessutom gäller det att kunna ratta som ett proffs, annars låter man aldrig som ett proffs oavsett prylarna.

Man blir inte mer än ett par procent bättre av att köpa ännu dyrare prylar, men det är kul!

Dela på andra sajter

Kan bara hålla med Emil till 100 %.

Fick ett ryck och ville kolla Ubuntu, skriver detta från samma datorm som förra inlägget. Kort sagt datorn är inte problemet nu för tiden.

Dela på andra sajter

Ett externt DSP-system, så som jag uppfattar det, innebär lite krångel då man inte kan använda pluggarna hur mycket man vill och att det ger en viss latency i systemet.. Har jag rätt där?

Nja, vill nog inte direkt säga att det innebär krångel (med vissa undantag med drivrutiner ifrån en viss tillverkare).

Dock måste man hushålla med dsp-resurserna då det finns en begränsning på varje externt DSP system, där har ju ett native system alla fördelar..

Att varje plugg ger en viss latency gäller ju alla pluggar, man ju hoppas på att sitt inspelningsprogram kompenserar latencyn som det innebär.

Det är ju en helt annan sak att spela in med plugs, jag kan aldrig tracka med någon plugg aktiverad då upplever jag latency även om jag har lägsta buffer-size på..

Ett reverb funkar ju om man skicka den till en bus, pre-fader och sedan drar ner fadern max.

Hur bra pluggarna låter får man skaffa sig en uppfattning om själv, tyvärr så kan man ju inte direkt ladda ner en demo-version och testa på ex. UAD utan att ha ett kort.

//S

Redigerat av sounden
Dela på andra sajter

Än så länge är det billigare att köpa en äldre macpro (early 2008-modellen) då de nya har ungefär samma prestanda fast till ett högre pris. Men sen när leopard och kanske ett nytt logic kommer så vet man inte vad som händer. Dock är många av funktionerna i de nya macpros inte helt perfekta för musikändamål te.x hyperthreading osv...

oavsett om du köper en ny eller en early 2008 så har jag svårt att tänka mig att du kommer behöva mer kraft. Ett externt DSP-system, så som jag uppfattar det, innebär lite krångel då man inte kan använda pluggarna hur mycket man vill och att det ger en viss latency i systemet.. Har jag rätt där? VISST att många säger att UAD-pluggarna skulle låta bättre än andra pluggar.. men jag tror inte på det förrens jag själv sitter med det och kan A/B-lyssna.

Min åsikt är att det är kunskap och erfarenhet som gör att plugins låter bra och framförallt så är det inte vilken EQ jag använt som gör att folk gillar låten... Folk lyssnar till stor del på låtarna genom mobiltelefonens högtalare alternativt myspace och youtube och frågan är hurvida "kvaliteten på plugins" gör sig någon skillnad där. Jag lägger hellre pengar på någon som gör mig mer kreativ och får mig att skriva bättre låtar te.x ett Roland GX700 med überskön klaviatur (i mitt fall då) eller någon instrumentplugg.

Men sitter man på en mångmiljonstudio och endast gör mixjobb åt andra där "det lilla extra" är anledningen att folk ens söker upp dig.. ja då är det ju en annan femma.

Ursäkta för svamlet, det är trots allt midsommar:)

en annan intressant grej är att ända sedan jag skaffat mig en macpro, med "nästan obegränsad kraft", så har mina projekt blivit betydligt mindre krävande av datorn. Känns som man tar bättre beslut om vad som ska läggas till i låten när man vet att man ändå inte kommer maxa ut datorn.. less is more på något sätt.

OKey :rolleyes:. Det låter bra. Jag har nämligen kollat på erly 2008 som du säger. Hittade en för 24,000 som har 2*2,8ghz, 8gig minna mm. Så det kändes som ett klipp. Även om det inte blir köp nu ska kommer det säkert komma ut flera på blocket mm under året.

Dela på andra sajter

Vill du ha en dator som funkar "länge" oavsett vad du vill göra med den så kör på nya dual cpu mac pron. Kostar fullutrustad med bästa grafikkorten och allt annat smått o gott som man behöver säkert över 100 000 kr bara för datorn utan ljudkort och annan extern nödvändig utrustning.

Som jag ser det så är väl frågan mer varför i hela fridens dagar man skulle behöva + 24 tracks in i det oändliga för att återge ett vanligt rock/popband med 4 till 6 medlemmar. När man läser spår för spår redogörelser i tidningar som studio så får man ett intryck av att det i normalläget behövs minst mer än dubbelt så många tracks än vad som krävs för att återge en symfoniorkester. Kort sagt det verkar liiiiiite löjligt.

Men det är klart vill man stanna i det läget där man aldrig oavsett vad man vill kunna göra med sin dator behöver fundera på om datakraften i sig räcker eller ej i alla fall under en period på 5-10 år så är det lika bra att satsa högt på en gång. Frågan är ju bara om man kan låta bli att lockas av nya förföriska budskap om allt häftigt nytt man kan uppnå med det nya som kommer fast man tror att utvecklingen inte kan gå längre än den redan gått.

Bygger jag en ny maskin så blir den baserad på i7an och ett GA kort men det är klart att om jag vinner en massa pengar så blir det en riktigt mac pro istället. Jag skulle dock invänta Snowleo och nästa generation Logic för att vara säker på att det funkar 100% med minst 64 bitar och i alla avseenden vara framtids säkrat oavsett vad dom hittar på.

Jag kommer att vänta på det, jag har inte brotom. Det blir förhoppningsvis till början av januari nästa år, alltså efter jul. Innan det ska jag köpa mer behövande grejer.

Men varför just dual? Du måste mena quad va? 4kärnor är det minsta.

Dela på andra sajter

Man behöver absolut inte ett UAD-kort för att avlasta datorn om man har en Mac Pro. Har en själv och jag kan köra löjligt mycket pluggar, i princip utan fördröjning, utan att datorn märker av det. Dessutom gäller det att kunna ratta som ett proffs, annars låter man aldrig som ett proffs oavsett prylarna.

Man blir inte mer än ett par procent bättre av att köpa ännu dyrare prylar, men det är kul!

Absolut!

Men det är alltid kul att. Om man ska göra jobb eller framförallt hyra ut, så möjligheterna finns mm.

Redigerat av Gäst
Dela på andra sajter

Nja, vill nog inte direkt säga att det innebär krångel (med vissa undantag med drivrutiner ifrån en viss tillverkare).

Dock måste man hushålla med dsp-resurserna då det finns en begränsning på varje externt DSP system, där har ju ett native system alla fördelar..

Att varje plugg ger en viss latency gäller ju alla pluggar, man ju hoppas på att sitt inspelningsprogram kompenserar latencyn som det innebär.

Det är ju en helt annan sak att spela in med plugs, jag kan aldrig tracka med någon plugg aktiverad då upplever jag latency även om jag har lägsta buffer-size på..

Ett reverb funkar ju om man skicka den till en bus, pre-fader och sedan drar ner fadern max.

Hur bra pluggarna låter får man skaffa sig en uppfattning om själv, tyvärr så kan man ju inte direkt ladda ner en demo-version och testa på ex. UAD utan att ha ett kort.

//S

Uad är som sakt var inte ett måste, det var bara en grej jag har funderat över. Men eftersom ni alla säger att man inte behöver ett dsp system för att avlasta en mac pro, eller för att kompensera med priset. Då vet jag det :rolleyes:

Men vilken config är bäst av dessa två.

1. 2,93 GHz Quad-Core Intel Xeon

8gig ram

(eventuellt köpa till raid kort med 15k sas disk, köra snowlepard, samt logic på den.)

Pris;32 450 +ram från annat håll.

Eller denna variant.

2. Two 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon

8gig ram

(eventuellt köpa till raid kort med 15k sas disk, köra snowlepard, samt logic på den.)

Pris;34 995

Vilken av dessa är bäst för mitt ändamål.

Hjälp !

Redigerat av Gäst
Dela på andra sajter

Men vilken config är bäst av dessa två.

1. 2,93 GHz Quad-Core Intel Xeon

2. Two 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon

Jag tror du klara dig med vilken som, det som är intressant är ju att ena konfigurationen är 4 kärnor och andra är 8 kärnor.

Enl. senaste WWDC så kommer ju snow leopard vara mer optimerat för flera kärnor och fördela "lasten" bättre.

Om du skall ha mer minne än 6 GB så skall du inte välja alt. 1.

8 core Mac Pro klarar ju upp till 32 GB..

//S

Dela på andra sajter

Jag tror du klara dig med vilken som, det som är intressant är ju att ena konfigurationen är 4 kärnor och andra är 8 kärnor.

Enl. senaste WWDC så kommer ju snow leopard vara mer optimerat för flera kärnor och fördela "lasten" bättre.

Om du skall ha mer minne än 6 GB så skall du inte välja alt. 1.

8 core Mac Pro klarar ju upp till 32 GB..

//S

Ja det är ju det jag funderar på med. För att priset blir det samma ungefär. Men jag får 8core vilket tydligen ska fungera väldigt bra med leopard samt ännu bättre med nya snow.

Dela på andra sajter

Fann lite tester men Logic.

logicbenchmarkchart.jpg

Alltså kan man pumpa ut ca 55 spår med en 8core på 2,26ghz. Jag på min iMac (3,06ghz) fick ut ca 24 spår. Men det gick jävligt tungt.

En singel på 2,66 får runt 50spår, alltså borde 2,9ghz singel få liknande resultat som 8core 2,26ghz. Men eftersom stödet förmodligen kommer bli bättre för fler kärnor i snow så kommer den kanske ytliggare bli lite bättre.

Fan ytligare tester.

bild2sej.png

bild3a.png

Alltså är skillnaderna mellan 8core 2,26 och de snabbare 2,66-2,9hz inte så himla stora. Det är i alla fall inte värt det dubbla priset.

Mellan 8core 2,26 och 2,66ghz skiljer det knappt 5spår.

Då prestanda mellan singel 2,9 och dual 2,26 är liknande, och så även priset. Är ju dual mera värt, 8core.

Redigerat av Gäst
Dela på andra sajter

i det testet får ju den nya maskinerna rätt mycket spö av early 2008 standard config (som kostade 24k ny) som klarar nästan 70 spår.

En NY 8core 2.26 klarar typ 50-55 spår

En NY 8core 2.66 (tillval) klarar näst intill 60 spår

En NY 4core 2.66 klarar typ 50 spår.

alla nya 8core kostar minst 10.000kr mer än föregående modell men har sämre prestanda.

Sen vet man inte vad som händer med snowlepoard och så... men fortfarande så är många funktioner i nya burken inte helt optimala för musikbruk. Kanske därför apple inte har publicerat sitt spacedesigner-test för de nya burkarna

Prisanalys på 99.se

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
55 spår? Du menar väl inte audiospår?

Jag har kört gott och väl 100 på min lilla hemmamålade laptop från dell.

Det är en speciell benchmark uppsättning som körs.

Därför så få spår.

Jag klarar 50+ spår på min PC som som har en single core 3Ghz om jag inte fläskat i med för feta pluggar.

Men då kör jag inte det benchmark som avses här.

Dela på andra sajter

Jag kommer att vänta på det, jag har inte brotom. Det blir förhoppningsvis till början av januari nästa år, alltså efter jul. Innan det ska jag köpa mer behövande grejer.

Men varför just dual? Du måste mena quad va? 4kärnor är det minsta.

Två quad cpu

Dela på andra sajter

Det där benchmarktestet är ganska tungt och jag tror inte det finns nåt liknande för PC sidan så det blir svårt att göra jämförelser. Jag menar inte att mac skulle vara bättre utan att testet kan inte användas för att jämföra. När jag drar igång osx och logic på min quacore pc (Q6600 6 gig minne två grafikkort) så fixar den ca 26 tracks, folk som klockar sina q6600 tror hamnar runt 30 kanske.

Kort sagt en av dom med den nya cpun helst den med två skulle jag satsa på i alla fall, sen tror jag inte att den snabbare cpun motiverar prisskillnaden.

Dela på andra sajter

55 spår? Du menar väl inte audiospår?

Jag har kört gott och väl 100 på min lilla hemmamålade laptop från dell.

Det är ett test man kan göra i Logic. Det är ett antal midi spår som är proppade med pluggar. Sedan får man muta och se hur många kanaler datorn klarar av. Det är inte vanliga audio spår.

Lägger upp testet här för den som vill testa. Om det är någon med mac pro, 2,9ghz sinngel eller 2,26dual, vore det intressant att se vad ni fick?

http://speedshare.org/download.php?id=96070A2711

Skrolla ner på sidan för ladda hem filen.

Redigerat av Gäst
Dela på andra sajter

Det där benchmarktestet är ganska tungt och jag tror inte det finns nåt liknande för PC sidan så det blir svårt att göra jämförelser. Jag menar inte att mac skulle vara bättre utan att testet kan inte användas för att jämföra. När jag drar igång osx och logic på min quacore pc (Q6600 6 gig minne två grafikkort) så fixar den ca 26 tracks, folk som klockar sina q6600 tror hamnar runt 30 kanske.

Kort sagt en av dom med den nya cpun helst den med två skulle jag satsa på i alla fall, sen tror jag inte att den snabbare cpun motiverar prisskillnaden.

Nej inte jag heller. Fast jag kan tänka mig 2,9ghz om jag kör på singel. Men inte öka på vid köp av dual, finns ingen anledning. Men kanske kan komma över en från förra årets modell. Med dual 2,8ghz.

Dela på andra sajter

Enda anledningen till att gå på värsta läget som jag ser det det är om man ska in och mecka med både musik och video.

Det som är lite roligt med det där testet det är att värsta burken dvs den som heter skulltrail eller vad det nu va det är en PC som går på osx 🙂 . Nu när dom nya i7 propparna kommit så står det väl inte på innan det rullar osx på liknande moderkort för i7 cpun och då vet i hundan hur många tracks det blir. Ett par hundra kanske om man klockar 😄 .

Dela på andra sajter

Då tror jag att jag bestämt mig. Om jag finner begagnad mac pro, förra modellen blir det den. Om inte blir det dual 2,26ghz. Då den ändå presterar lite bättre än 2,9ghz singel core. Och 8core stödjer 32gb ram mm. Förhoppningsvis kommer stödet för flera kärnor bli bättre med i snowleopard.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.