Vallin Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Hejsan! Sitter med Cubase, Sylenth1 och Reason 4 och på en numera gammal Pentium 4 (3GHz) och känner att kraften tagit slut i maskinen. Vidare vill jag köpa in t.ex Omnisphere men vet att jag saknar kraft i datorn att faktiskt kunna använda det. Därför tittar jag nu på olika PC-datorer (har lagt ner Mac-tankarna av olika anledningar). Jag kör allt i datorn och jag sjunger inte och spelar heller inte in från externa källor längre då alla syntar sålts av. Så det som måste fungera är ljudgenerering, sampleuppspelning och effekter, i realtid, med låg latency. Det brukar bli ca 10-20 spår med Reason i klar dominans samt ett fåtal spår Sylenth1 Min uppfattning efter att ha läst så mycket jag kan är att core i7 är det man ska ha idag, vad tror ni därför om denna konfiguration som man kan köpa på Liontech.se för 9.990? Processor: Intel Core i7-920 Quad-Core (1366) 2,66GHz, 8MB cache - 1333MHz Moderkort: ASUS P6T SE - Intel X58 chipset (m-ATX) Internminne: 3GB DDR3 1333MHz med kylflänsar (3x1GB, Max=12GB) Grafikkort: nVIDIA GeForce 9500GT 512MB DDR3, VGA, DVI & HDMI Ljud- & multimediakort: Inbyggt 7.1 HD-Audio ljudkort Hårddisk(ar): 500GB SATA-II, 7.200rpm & 32MB cache CD/DVD-enhet(er): 20X SATA DVD±RW Dual-Layer brännare, Nero Diskettstation / kortläsare: Intern minneskortläsare Processor- & chassifläkt(ar): Intel - Standard processorfläkt 1x120mm chassifläkt(ar) Chassi & nätdel: ATX med 400W nätdel (svart) In- & utgångar: 6xUSB, Gb-LAN, FireWire, eSATA, ljud in/ut & mikrofon Tangentbord, mus & högtalare: Ingår EJ! Skärm: Ingår EJ! Mjukvara: Ingår EJ! Garanti & support: 1års garanti & fri telefonsupport Övrigt: - (får nog köpa en hårddisk till, stänga av ljudkortet och stoppa in mitt M-Audio Delta 1010lt) Är detta rätt väg att gå, ska man satsat fullt mot i7 eller ska man satsa på en kostnadsmässigt liknande hårdvara i föreggående processorserie? (den med socket 775)? Tänkte köra vidare med Windows XP - kan ni se något problem med det?
kirre777 Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 Hejsan! Sitter med Cubase, Sylenth1 och Reason 4 och på en numera gammal Pentium 4 (3GHz) och känner att kraften tagit slut i maskinen. Vidare vill jag köpa in t.ex Omnisphere men vet att jag saknar kraft i datorn att faktiskt kunna använda det. Därför tittar jag nu på olika PC-datorer (har lagt ner Mac-tankarna av olika anledningar). Jag kör allt i datorn och jag sjunger inte och spelar heller inte in från externa källor längre då alla syntar sålts av. Så det som måste fungera är ljudgenerering, sampleuppspelning och effekter, i realtid, med låg latency. Det brukar bli ca 10-20 spår med Reason i klar dominans samt ett fåtal spår Sylenth1 Min uppfattning efter att ha läst så mycket jag kan är att core i7 är det man ska ha idag, vad tror ni därför om denna konfiguration som man kan köpa på Liontech.se för 9.990? Processor: Intel Core i7-920 Quad-Core (1366) 2,66GHz, 8MB cache - 1333MHz Moderkort: ASUS P6T SE - Intel X58 chipset (m-ATX) Internminne: 3GB DDR3 1333MHz med kylflänsar (3x1GB, Max=12GB) Grafikkort: nVIDIA GeForce 9500GT 512MB DDR3, VGA, DVI & HDMI Ljud- & multimediakort: Inbyggt 7.1 HD-Audio ljudkort Hårddisk(ar): 500GB SATA-II, 7.200rpm & 32MB cache CD/DVD-enhet(er): 20X SATA DVD±RW Dual-Layer brännare, Nero Diskettstation / kortläsare: Intern minneskortläsare Processor- & chassifläkt(ar): Intel - Standard processorfläkt 1x120mm chassifläkt(ar) Chassi & nätdel: ATX med 400W nätdel (svart) In- & utgångar: 6xUSB, Gb-LAN, FireWire, eSATA, ljud in/ut & mikrofon Tangentbord, mus & högtalare: Ingår EJ! Skärm: Ingår EJ! Mjukvara: Ingår EJ! Garanti & support: 1års garanti & fri telefonsupport Övrigt: - (får nog köpa en hårddisk till, stänga av ljudkortet och stoppa in mitt M-Audio Delta 1010lt) Är detta rätt väg att gå, ska man satsat fullt mot i7 eller ska man satsa på en kostnadsmässigt liknande hårdvara i föreggående processorserie? (den med socket 775)? Tänkte köra vidare med Windows XP - kan ni se något problem med det? Tror att Intel rekommenderar minst 450W nätdel. Annars verkar det bra.
LFX Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 ska säga redan nu direkt, jag föredrar AMD så jag hade ju givetvis rekommenderat en amd rigg. men har du bestämt dig för intel i7 så 😎 minne: ska du köra 32 eller 64bit xp? kör du vanliga 32bit så räcker 3gb eftersom du inte kommer kunna använda mycket mer, ska du köra på 64bit så skulle jag köpa ett 3gb kit till och ha totalt 6gb, corsair har 3gb kit på 600 spänn, eller så köper man ett 6gb kit (3x2gb) för tusenlappen. grafikkort: vet inte om du tänker spela lite också men om du tänker göra det så dra in ett annat grafikkort, ett bättre kort. Ati har väldigt prisvärda kort med väldigt bra prestanda, speciellt 4xxx serien. (tänker du köra på ett bättre gfx och vill ha ett ati kort så skulle jag vänta på 4750 eller 4770 som kommer i maj. kommer kosta kring tusenlappen för 4770 och ska prestera ungefär som ett 4850) nvidia har ju bra kort också men har inte helt 100 koll på dom dessutom är jag inte så glad i dom längre med tanke på alla problem jag haft med deras 8xxx serie där grafikkorten överhettas (har skrivits en del om det kolla bl a sweclockers) nätagg: vet inte vad i7 har för TDP men jag hade skaffat ett kraftfullare med 80plus märkning. inköpspriset kommer bli något högre men imo är det värt det eftersom komponenterna matas med bättre ström samt att du kommer spara pengar på elräkningen då agget. använder strömmen mer effektivt. sen är det ju inte så att bara för att det står 800w så använder datorn 800w, har själv ett nätagg. på 530w så jag hade nog rekommenderat något kring 500-600w så har du dessutom lite buffert om du vill trycka in ett monster grafikkort om du kommer på att du vill spela senaste spelen eller om du vill trycka in ett par hårddiskar till. ska du satsa på amd så skulle jag rekommendera phenom2 som presterar jämförelsevis som intels core 2 quad serie och är dessutom väldigt prisvärda. kör du dessutom på amds sockel AM3 så kommer du att va någorlunda framtidssäker. intel håller på att fasa ut någon socket, kommer dock inte ihåg vilken det va om du tänker köpa c2q cpu. det är väl det jag kunde komma på iaf. du har ju lite att fundera på iaf 🙂
Vallin Postat 15 april 2009 Trådstartare Postat 15 april 2009 Tack för svaren. Hade inte en tanke på nätagget som ni båda pekar ut som en svag länk. Eftersom detta är ett paket kan man inte byta hur som helst, så jag tog era tankar och gick vidare till Dustin och fick ihop denna lista: Grafik : SAPPHIRE RADEON HD4550 512MB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT Hårddisk : 2 st SEAGATE BARRACUDA 7200.11 500GB 7200RPM SATA/300 32MB Processor : INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366 Minne : CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 PC10666 1333MHZ (3X2GB) Chassie : ANTEC MIDTOWER SONATA III 500 ATX SVART 500W Moderkort : ASUS P6T SE X58 S-1366 ATX Den blir dessutom någon hundralapp billigare. 6GB minne ger framtidsmöjligheter, men till att börja med blir det gamla hederliga XP 32 bitars (eftersom Rewire inte stöder 64 bitar än). Jag ska fundera en dag eller två till innan jag skickar order. Tack för era svar!
LFX Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 blir alltid billigare att plocka ihop själv 😄 brukar handla hos komplett själv, dustin är bra med. dock är ingen av dom billigast 😄 får väl göra lite reklam för inet, inte handlat där själv men folk på sweclockers verkar handla en hel där, kanske beror på att dom får frakfritt 😄 samma paket hos inet kostar iaf 9 438 kr inkl frakt om du tar sweclockers fraktfritt 😄 nästan 600 spänn billigare än på liontech och då kan du ju om du vill kräma på lite mer grafikkortet till ett 4770 om du orkar vänta till maj eller ta ett 4830 nu. båda ger grym prestanda förutsatt att du spelar också förståss annars är det ju bättre att spara dom 600 🙂
Memphis Postat 15 april 2009 Postat 15 april 2009 (redigerat) 6GB minne ger framtidsmöjligheter, men till att börja med blir det gamla hederliga XP 32 bitars (eftersom Rewire inte stöder 64 bitar än). Rewire funkar på 64bitars operativsystem, dock bara med en 32bitars sequencer/daw. Så kör jag. Edit: förlåt glömde: Och för att ändå kunna använda mer Ram med 32 bitars Cubase så använder jag FX-teleport. (Läs mer om det här om du e intresserad) En bra lösning om man behöver Rewire och vill köra 64bitars OS för att kunna använda mycket Ram till sequencern, kostar dock lite extra. Redigerat 15 april 2009 av Memphis
Vallin Postat 16 april 2009 Trådstartare Postat 16 april 2009 Rewire funkar på 64bitars operativsystem, dock bara med en 32bitars sequencer/daw Aha! Jag visste att rewire inte funkade med 64 bitar, men att det låg till så här visste jag inte. Tack för den och den andra upplysningen om fx-teleport!
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 17 april 2009 Postat 17 april 2009 Folk kör tydligen faktiskt äkta OSX med den här proppen, är lite osäker om jag läst om nån som kör med Asus moderkort men väl Gigabyte. Kör själv q6600 cpun och Gigabyte moderkort och min datakraft räcker till och blir över men jag tror att det ändå kan vara värt att satsa på i7an. Iofs ska du bara köra 32 bitars så räcker det gott och väl med en q6600. Lycka till
peddap Postat 20 april 2009 Postat 20 april 2009 (redigerat) Jag har precis satt ihop min egen i7 dator nu. Syftet är att använda den till musik och allmänna nyttoprylar. Blir nog några spel oxå... Väntar bara på att Cubase 5 ska dyka upp på posten. Sedan ska den testas fullt ut. Mina prylar: Asus P6T Deluxe V2, X58 Asus GeForce 9600GT 512MB Silent PhysX Cooler Master Real Power 520w Modular Cooler Master Centurion 534 Svart 250GB Western Digital Caviar Blue SATA II 750GB Western Digital Caviar Black SATA II Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666 Intel Core i7 920 2.66GHz Samsung SH-D163B 16x DVD S-ATA OEM, Svart Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM 3 st Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan 120mm Windows Vista Ultimate 64-bitar Kostade ca 12' och jag satte ihop den själv (första gången, men inte sista 😱 ). (Vista hade jag redan på en annan burk som kraschat) Redigerat 20 april 2009 av peddap
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.