tenstathug Postat 6 januari 2009 Postat 6 januari 2009 Tja!! Jag har tänkt att bygga en musikdator o tänkte kolla me er om mitt val av komponenter o hoppas på tips... Chassi: Antec P190 Moderkort: Gigabyte GA-X48-DQ6, X48 s775 CPU: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz CPU-Fläkt: NOCTUA NH-U12P CPU-FLÄKT 120MM HDD: 2x Maxtor DiamondMax 22 1TB (32MB cache) RAM: 4x OCZ DDR2 PC9600 1024MB 1200Mhz Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5 dubbel-DVI OS: MS Windows XP home 32-bit Fattas det nåt eller borde något att bytas??? MVH Husse
Apep Postat 6 januari 2009 Postat 6 januari 2009 I hårdiskväg hade jag personligen valt något ifrån samsung eller seagate. Deras hårdiskar brukar vara tystare och hålla lite högre prestanda och kvalitet.
tenstathug Postat 6 januari 2009 Trådstartare Postat 6 januari 2009 Tack Apep.. Vad tycker du om Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB då?? VAd tycker du om resten av komponenterna??
cRiTza Postat 6 januari 2009 Postat 6 januari 2009 (redigerat) Tja!! Jag har tänkt att bygga en musikdator o tänkte kolla me er om mitt val av komponenter o hoppas på tips... Ser mer ut som en speldator tycker jag, det man skall satsa på när man bygger en musikdator är kraftfull processor mycket minne och att den är tyst enligt min mening. Chassi: Antec P190 Fin låda, men väldigt dyr, och mycket kraft med 2 nätaggregat. Rekommenderar Antec Sonata, mindre låda ljuddämpad samt med 500W nätagg. Moderkort: Gigabyte GA-X48-DQ6, X48 s775 Också ett overkill moderkort för överklockare, ta ett gigabyte med P45 chipset för runt 1500, MYCKET stabilt moderkort med firewire. CPU: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz När du ändå är i farten, satsa på en quad, ingen av de lägre Intelquadsen Q82 och Q8300, de har mindre cacheminne. CPU-Fläkt: NOCTUA NH-U12P CPU-FLÄKT 120MM Fint val HDD: 2x Maxtor DiamondMax 22 1TB (32MB cache) Seagate eller Western Digital om du skall köra Pro Tools, vilket i sig kräver mer efterforskning om komponentval, annars spelar det ingen roll. RAM: 4x OCZ DDR2 PC9600 1024MB 1200Mhz 1066Mhz eller 800Mhz minnen räcker bra. Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5 dubbel-DVI Är osäker på detta, men det kan vara så att 1GB minne på grafikkortet kommer stjäla arbetsminne för dig eftersom 32-bitars OS bara klarar av 4GB totalt. OS: MS Windows XP home 32-bit XP Pro SP2 eller 3 är stabilast för musikdatorer om jag minns rätt.............inte helt säker om du behöver uppgradera eller kan köra på Home. Fattas det nåt eller borde något att bytas??? Ser ingen DVD-Brännare med i paketet. PS vet inte hur man får till mer svärta i texten, så mina svar ser kanske lite otydliga ut. Redigerat 6 januari 2009 av cRiTza
Memphis Postat 7 januari 2009 Postat 7 januari 2009 (redigerat) PS vet inte hur man får till mer svärta i texten, så mina svar ser kanske lite otydliga ut. Du markerar först texten och klickar sedan på "b"-knappen som ligger ovan när du skriver ditt inlägg. Då blir det ["b"]-markeringar i början och slut av texten som kodar din text tjockare. Jag fixade åt dig: Ser mer ut som en speldator tycker jag, det man skall satsa på när man bygger en musikdator är kraftfull processor mycket minne och att den är tyst enligt min mening. Chassi: Antec P190 -Fin låda, men väldigt dyr, och mycket kraft med 2 nätaggregat. Rekommenderar Antec Sonata, mindre låda ljuddämpad samt med 500W nätagg. Moderkort: Gigabyte GA-X48-DQ6, X48 s775 -Också ett overkill moderkort för överklockare, ta ett gigabyte med P45 chipset för runt 1500, MYCKET stabilt moderkort med firewire. CPU: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz -När du ändå är i farten, satsa på en quad, ingen av de lägre Intelquadsen Q82 och Q8300, de har mindre cacheminne. CPU-Fläkt: NOCTUA NH-U12P CPU-FLÄKT 120MM -Fint val HDD: 2x Maxtor DiamondMax 22 1TB (32MB cache) -Seagate eller Western Digital om du skall köra Pro Tools, vilket i sig kräver mer efterforskning om komponentval, annars spelar det ingen roll. RAM: 4x OCZ DDR2 PC9600 1024MB 1200Mhz -1066Mhz eller 800Mhz minnen räcker bra. Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5 dubbel-DVI -Är osäker på detta, men det kan vara så att 1GB minne på grafikkortet kommer stjäla arbetsminne för dig eftersom 32-bitars OS bara klarar av 4GB totalt. OS: MS Windows XP home 32-bit -XP Pro SP2 eller 3 är stabilast för musikdatorer om jag minns rätt.............inte helt säker om du behöver uppgradera eller kan köra på Home. "Fattas det nåt eller borde något att bytas???" -Ser ingen DVD-Brännare med i paketet. Instämmer förresten. -Memphis Redigerat 7 januari 2009 av Memphis
Ekstasis Postat 7 januari 2009 Postat 7 januari 2009 Det första som slog mig är varför i hela friden köper du en core 2 när Core I7 finnas. Visst beror ju helt klart på din budget..men underskatta in core i7 speciellt inte när det gäller minnesprestanda som är totalt överlägsen, speciellt då i tripple channel, och det har man stor nytta av speciellt i när man sysslar med ljudprogram. Angånde hårddisk: köp inte maxtor, dom har väldigt dåligt rykte om sig... Samsung SpinPoint F1 HD103UJ är både tysta och väldigt snabba.. Hade tänkt att rekommendera en VelociRaptor 74 gb (1400:-) som systemdisk...men i ett core2 system är det nog ganska meningslöst... Byt ut cpu fläkten mot S-Flex SFF21E ... kyler bättre och är tystare...Noctan är jävligt högjjudd. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=217377 Som sagt Core2 är helt fel väg att gå enligt mig..men beror ju helt och hållet på dina krav.. Om du inte sysslar med samplers osv så duger core2... För min egen del blir den en core i7 med 12GB DDR3
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.