creel (oregistrerad) Postat 13 december 2008 Dela Postat 13 december 2008 (redigerat) Plockade ihop delar från inet.se och Dustin home: http://hosting04.imagecross.com/image-host...96dator_amd.jpg Det jag ska använda datorn till är främst att jobba med musik (mixa i Cubase eller PT), surfa, photoshoppa lite, m.m. Det som saknas är ett ljudkort, jag vet. Jag har inte bestämt mig än. Har ni några tips? M-audio Delta 44? Grafikkort behövs inte då det är integrerat på moderkortet. Det är lite av en budgetdator men den ska väl funka bra? Jag ska inte spela alls. Den ska som sagt funka bra till musik och jag vill kunna ha den i några år. Jag tänkte även göra den väldigt tyst. Edit: Såg nu att jag skrivit fel pris på bilden, det blir ju 4065 men whatever 😉 Redigerat 13 december 2008 av creel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Skogholm Postat 13 december 2008 Dela Postat 13 december 2008 Jag skulle byta ut processorn till en intel dual core. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 13 december 2008 Dela Postat 13 december 2008 Jag skulle byta ut processorn till en intel dual core. Varför? Typ E5200? Jag var inne först på att ta en sån, men jag tänkte att AMD-processorn presterar lika bra i princip och den genererar ju mycket mindre värme (vilket är stort plus om man vill ha datorn tyst). Om man ska ha en Intel som inte heter Pentium, de lite nyare, så drar det ju iväg i pris. En sån kostar ju mer än dubbelt så mycket jämfört med AMD-processorn jag valt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Skogholm Postat 13 december 2008 Dela Postat 13 december 2008 Jag skulle byta ut processorn till en intel dual core. Varför? Typ E5200? Jag var inne först på att ta en sån, men jag tänkte att AMD-processorn presterar lika bra i princip och den genererar ju mycket mindre värme (vilket är stort plus om man vill ha datorn tyst). Om man ska ha en Intel som inte heter Pentium, de lite nyare, så drar det ju iväg i pris. En sån kostar ju mer än dubbelt så mycket jämfört med AMD-processorn jag valt. Ja man får det man betalar för. intels processorer har bäst prestanda. För musik datorer ska intel vara bättre än amd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 13 december 2008 Dela Postat 13 december 2008 Jag skulle byta ut processorn till en intel dual core. Varför? Typ E5200? Jag var inne först på att ta en sån, men jag tänkte att AMD-processorn presterar lika bra i princip och den genererar ju mycket mindre värme (vilket är stort plus om man vill ha datorn tyst). Om man ska ha en Intel som inte heter Pentium, de lite nyare, så drar det ju iväg i pris. En sån kostar ju mer än dubbelt så mycket jämfört med AMD-processorn jag valt. Ja man får det man betalar för. intels processorer har bäst prestanda. För musik datorer ska intel vara bättre än amd. Ja, men är det verkligen värt med en 3 ggr så dyr processor? Varför skulle Intel vara bättre än AMD när det gäller musikarbete? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Apple kör med intel, ofta i spela brukar det vara reklam för det innan osv. Det kanske säger något. Saken är väl den att hur seriös/proffesionell är du osv. Ska du spela in en kanal och inget mer? spelar det nog ingen roll. Men jag tycker att intel är bättre överlag. Sedan att det är lite dyrare så är det väl så. Men det är bättre prestanda. Valet blir upp till dig men jag skulle köra intel 🙂. Varför det skulle vara bättre, ingen aning men det spelar inte så stor roll. Om det flesta stora kör med det varför ska vi inte göra det? Och så mycket dyrare är det väl inte? Sedan när du köper dator, tro inte att bara för att man har visa komponenter blir det jätte bra. Helheten ska vara bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Jag skulle byta ut processorn till en intel dual core. +1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Jag skulle byta ut processorn till en intel dual core. Varför? Typ E5200? Jag var inne först på att ta en sån, men jag tänkte att AMD-processorn presterar lika bra i princip och den genererar ju mycket mindre värme (vilket är stort plus om man vill ha datorn tyst). Om man ska ha en Intel som inte heter Pentium, de lite nyare, så drar det ju iväg i pris. En sån kostar ju mer än dubbelt så mycket jämfört med AMD-processorn jag valt. Ja man får det man betalar för. intels processorer har bäst prestanda. För musik datorer ska intel vara bättre än amd. +9876543210 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Ok, jag kör väl Intel då. Men vilken Intel borde jag ta då? Tips? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 E8400 är väldigt prisvärd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 E8400 är väldigt prisvärd. Om jag vill ha en lite billigare då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 E8400 är väldigt prisvärd. Om jag vill ha en lite billigare då? Ja då köper du en billigare helt enkelt... 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 (redigerat) E8400 är väldigt prisvärd. Om jag vill ha en lite billigare då? Ja då köper du en billigare helt enkelt... 🤪 Jo, men vilken? Jag vill ju ha en prisvärd, så mycket prestanda som möjligt för pengarna. Och gärna en som går att klocka och är stabil. Jag var förut inne på E5200, vad säger ni om den? Är det ett snålt köp? Den har ju sämre cache men sägs klocka bra. Hjälp tack! Jag är helt lost... och jag tänkte beställa datorn ikväll 😳 Redigerat 14 december 2008 av creel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fertan Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Haha, känns det inte lite overkill att sitta och klocka sin musikdator? 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Haha, känns det inte lite overkill att sitta och klocka sin musikdator? 🤪 Hehe jo, det är sant. Jag har frågat för mycket på Sweclockers 😳 Men tips på nån vettig cpu då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Q6600 är bra och ganska prisvärd (om cubase fixar fyrkärnigt) men den hoppar lite upp och ner i pris, jag har två och det billigaste inköpet hamnade på 1650 spänn på net on net den andra på 2200 i butik. Och så skulle jag fråga runt lite om nätagget om nån har koll på det för en del av dom billiga kan väsnas lite onödigt mycket. Jula säljer lådor för 198 spänn som funkar bra om du inte ska ha en massa värme alstrande grejor i lådan förstås, har du bara dom fläktar som sitter på processorn och i nätagget och dom är skapligt tysta så räcker en sån låda bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Q6600 är bra och ganska prisvärd (om cubase fixar fyrkärnigt) men den hoppar lite upp och ner i pris, jag har två och det billigaste inköpet hamnade på 1650 spänn på net on net den andra på 2200 i butik. Och så skulle jag fråga runt lite om nätagget om nån har koll på det för en del av dom billiga kan väsnas lite onödigt mycket. Jula säljer lådor för 198 spänn som funkar bra om du inte ska ha en massa värme alstrande grejor i lådan förstås, har du bara dom fläktar som sitter på processorn och i nätagget och dom är skapligt tysta så räcker en sån låda bra. Okej, men det verkar bli detta paket nu: http://img161.imageshack.us/img161/6021/datorintelzx1.jpg Jag vill ha ett någorlunda gediget chassi. Det känns säkrast att inte köra Quad. Eller? Jag har planer på att köra Pro Tools senare. Ang nätagget så ska det ha en ljudnivå på 22,5 dB så det ska vara ganska tyst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 (redigerat) Spela roll quad eller inte, det är lite över reklamerad enligt mig. Har haft med men det spelar inte så stor roll. Enda jag ser bra i det är om man gör två processorer (8core) i osx. När logic osv har fullt stöd för det. Kör på vanlig, jag skulle inte lägga ut extra pengar på quad i alla fall, ångrade att jag gjorde det sist. Men jag kanske har fel. Redigerat 14 december 2008 av Gäst Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 (redigerat) Rimligtvis så är det ju inte långt borta innan det är full rulle på PC sidan oxå när det gäller quad processorer. Det blir en jäkla skillnad i prestanda om man jämför den vassare imacen med en quadcore mac i ett benchmarktest som finns för Logic. Även en hackmac är betydligt vassare än en imac i samma test. Men det är ju en prisskillnad helt klart och man tar ju det som passar en bäst. Många kör ju med dom där lådorna som ska gå för att vara gedigna, själv ser jag dom helt enkelt som bara lådor och lägger hellre pengarna på hårdvaran. Redigerat 14 december 2008 av anarkisten1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
J.Westling Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Bara sa du vet sa funkar inte Pro Tols bra eller inte alls med integrerat grafik kort. Foreslar att du kikar har: http://digidesign.com/index.cfm?navid=3&am...mp;itemid=28565 Kolla noga pa chipset och grafik kort.. Q6600 och p35 chipset funkar toppen.... MVH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KaptenKresh Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Nej men seriöst, skillnaden intel och amd är fan inte märkbar, har både och i samma prisklass och de presterar precis lika bra... Kresh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Har en trimmad volvo och en ferrari. De går lika fort jag märker ingen skillnad? Hade jag pengarna skulle jag ta en ferrari ändå 😄. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Dela Postat 14 december 2008 Nej men seriöst, skillnaden intel och amd är fan inte märkbar, har både och i samma prisklass och de presterar precis lika bra... Kresh Du vet inte vad du pratar om just nu... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 15 december 2008 Dela Postat 15 december 2008 Bara sa du vet sa funkar inte Pro Tols bra eller inte alls med integrerat grafik kort.Foreslar att du kikar har: http://digidesign.com/index.cfm?navid=3&am...mp;itemid=28565 Kolla noga pa chipset och grafik kort.. Q6600 och p35 chipset funkar toppen.... MVH Tack för infon, nu tog jag ju dock ett grafikkort med också. Och om jag förstår rätt så ska i princip alla PCIe/AGP-grafikkort fungera till Pro Tools? http://digidesign.com/index.cfm?langid=51&...mp;itemid=24903 Det här är datorn jag nu beställt: http://img161.imageshack.us/img161/6021/datorintelzx1.jpg Den blir väl jättebra, saknas ju bara ljudkort 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 15 december 2008 Dela Postat 15 december 2008 Jag har ett GA P35-DS3R + ett GA EP45-DS3 och dom funkar skitbra så jag tror du blir nöjd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KaptenKresh Postat 15 december 2008 Dela Postat 15 december 2008 (redigerat) Har en trimmad volvo och en ferrari. De går lika fort jag märker ingen skillnad? Hade jag pengarna skulle jag ta en ferrari ändå 😉. Nej men seriöst, skillnaden intel och amd är fan inte märkbar, har både och i samma prisklass och de presterar precis lika bra... Kresh Du vet inte vad du pratar om just nu... 🙂 Nä visst det är inte samma sak, men skillnaden är fan i mig liten.. Trådskaparen kommer iaf inte märka någon skillnad EDIT: Grattis till inköpet, blir säkert kanon! Redigerat 15 december 2008 av KaptenKresh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 15 december 2008 Dela Postat 15 december 2008 Alltså vad är det du ska spela in osv??? Vi har ju ingen aning vad du menar med musik dator? Du kanske kan föklara dig lite mera? 😉 (eller missade jag något i tråden) /// Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 december 2008 Dela Postat 15 december 2008 Vi har ju ingen aning vad du menar med musik dator? Vaddå "Vi"? Tala för dig du! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
creel (oregistrerad) Postat 15 december 2008 Dela Postat 15 december 2008 Jag har ett GA P35-DS3R + ett GA EP45-DS3 och dom funkar skitbra så jag tror du blir nöjd. Ok, jo, tror jag med, jag var först inne på att ta ett billigare moderkort men jag ville vara säker på att jag får ett stabilt och pålitligt moderkort. Moderkort ska man inte snåla på. (det var nog därför min förra dator dog) 🙂 Har en trimmad volvo och en ferrari. De går lika fort jag märker ingen skillnad? Hade jag pengarna skulle jag ta en ferrari ändå 🙂. Nej men seriöst, skillnaden intel och amd är fan inte märkbar, har både och i samma prisklass och de presterar precis lika bra... Kresh Du vet inte vad du pratar om just nu... 🙂 Nä visst det är inte samma sak, men skillnaden är fan i mig liten.. Trådskaparen kommer iaf inte märka någon skillnad EDIT: Grattis till inköpet, blir säkert kanon! Vad skulle jag inte märka skillnad på? Denna CPU och quad? Tack! Alltså vad är det du ska spela in osv??? Vi har ju ingen aning vad du menar med musik dator? Du kanske kan föklara dig lite mera? 🙂 (eller missade jag något i tråden) /// Jag beskrev ju lite, jag ska främst mixa (i Cubase och Pro Tools). Det är pop/rock/metal jag kommer syssla med. Jag kommer inte spela in med denna dator (förutom enstaka grejer möjligtvis), allt ljud kommer jag hämta från en studio där vi spelar in. Men jag vill som sagt också ha möjlighet till att spela in ett och annat spår (i taget), så när jag köper ljudkort vill jag ha iaf 1 XLR-ingång med preamp. Men ljudkort blir ett senare köp. Det är alltså inte fråga om nån digital musik som kräver enormt mycket samples osv. Men jag kommer definitivt köra en del VST-instrument och liknande, trumprogram (typ DFH, AD), och EastWests pluggar (stråkar t ex). Jaja, jag har redan beställt en som sagt. Den ska duga fint. Fast ni får gärna tipsa mig om ljudkort, men i denna tråd isåfall: https://www.studio.se/index.php?showtopic=59221 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KaptenKresh Postat 15 december 2008 Dela Postat 15 december 2008 Skillnaden mellan en AMD processor och en Intel processor med samma prestanda... 🙂 Det var det jag menade. Kresh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.