Stimpack Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 Har skrivits någon liknande tråd men inte med det ljudkortet jag har. Jag har det här mixerbordet:Visit My Website Och det här ljudkortet: http://www.testfreaks.se/ljudkort/m-audio-...nd-card/bilder/ Just nu har jag kopplat två sladdar in i out, och två till in i ljudkortet. Två av dem sladdarna går sedan till main mix, left och right och två andra har jag för närvarande i line in 3/4 left och right. De två övriga sladdarna som för närvarande är kopplade i line in har jag kopplat runt på typ alla ställen jag kan koppla. Aux return, de andra line insen o.s.v. Jag har prövat de mesta kopplingarna jag kan med dem sladdar jag har. PROBLEMET ÄR ATT: När jag spelar in så spelar programmet in beatet också ( som jag för övrigt måste ha i bakgrunden, i datorn ) Allt ljud som går i datorn samtidigt som man spelar in spelas in helt enkelt. Jag vill bara ha rösten. Jag har prövat att greja i ljudkortsinställningarna och i programmet, men det kanske är något som jag inte vet som måste göras. Däremot har jag inte prövat tape in och tape out eftersom sladdarna inte passar dit. Finns det sladdar som passar till det ljudkortet jag har i ena änden och till tape in/tape out i andra änden? Skulle det lösa problemet? Är det något man kan fixa med i programmet man spelar in? Spelar in i vegas, och adobe audition v1.5 Uppskattar verkligen hjälp, har verkligen försökt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 Har skrivits någon liknande tråd men inte med det ljudkortet jag har. Jag har det här mixerbordet:Visit My Website Och det här ljudkortet: http://www.testfreaks.se/ljudkort/m-audio-...nd-card/bilder/ Just nu har jag kopplat två sladdar in i out, och två till in i ljudkortet. Två av dem sladdarna går sedan till main mix, left och right och två andra har jag för närvarande i line in 3/4 left och right. De två övriga sladdarna som för närvarande är kopplade i line in har jag kopplat runt på typ alla ställen jag kan koppla. Aux return, de andra line insen o.s.v. Jag har prövat de mesta kopplingarna jag kan med dem sladdar jag har. PROBLEMET ÄR ATT: När jag spelar in så spelar programmet in beatet också ( som jag för övrigt måste ha i bakgrunden, i datorn ) Allt ljud som går i datorn samtidigt som man spelar in spelas in helt enkelt. Jag vill bara ha rösten. Jag har prövat att greja i ljudkortsinställningarna och i programmet, men det kanske är något som jag inte vet som måste göras. Däremot har jag inte prövat tape in och tape out eftersom sladdarna inte passar dit. Finns det sladdar som passar till det ljudkortet jag har i ena änden och till tape in/tape out i andra änden? Skulle det lösa problemet? Är det något man kan fixa med i programmet man spelar in? Spelar in i vegas, och adobe audition v1.5 Uppskattar verkligen hjälp, har verkligen försökt. Koppla in din output från ljudkortet i tape in på ljudkortet, det du behöver är en RCA-till-tele-kabel, bara fråga om det på typ Kjell & co. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 Så här skulle jag koppla: Mikrofon in på kanal 1. Från mixer till ingång på ljudkort skulle jag välja send. Då får man följande möjligheter. Du ställer lyssningen på din mick med volympoten för kanal 1. Med send ratten på kanal 1 styr du inspelningsvolymen till ditt ljudkort. Mao, bra för att ha kontroll på lyssningen och bra för inspelningen. Och du spelar inte in beaten utan bara det som skickas ut från send. (I detta fall kanal 1) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stimpack Postat 20 november 2008 Trådstartare Dela Postat 20 november 2008 Ska pröva detta, återkommer med hur det gick. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 tänk också på att du måste dra ner fx-regeln på alla andra kanaler annars kommer ljudet med från dessa... men det fattade du nog redan:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 (redigerat) Så här skulle jag koppla: Mikrofon in på kanal 1. Från mixer till ingång på ljudkort skulle jag välja send. Då får man följande möjligheter. Du ställer lyssningen på din mick med volympoten för kanal 1. Med send ratten på kanal 1 styr du inspelningsvolymen till ditt ljudkort. Mao, bra för att ha kontroll på lyssningen och bra för inspelningen. Och du spelar inte in beaten utan bara det som skickas ut från send. (I detta fall kanal 1) i.o.m. att FX poten är post så kommer han ändra inspelningsvolymen om han ändrar lyssningen vilket inte känns som nåt bra sätt. Sätter han miken på kanal 1, main out till ljudkortet och ljudkortsreturen till tape in så får han lyssning på "ctrl room" poten och inspelningsvolymen på kanalpoten/main out. Skulle han använda FX send så tappar han en kanal också, kör han main out så har han två separata kanaler (välj vilken du vill till med panoreringen) medans det bara blir en på FX send. Redigerat 20 november 2008 av JonasW Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 Men frågan är då hur man undviker att spela in det som kommer som retur från ljudkortet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 (redigerat) Men frågan är då hur man undviker att spela in det som kommer som retur från ljudkortet? Det kommer in på tape in och går inte till main out så länge du inte trycker på "tape to main mix" EDIT: ja man måste ju naturligtvis trycka på "tape to ctrl room" också 🙁 Redigerat 20 november 2008 av JonasW Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 Om man gör som Jonasw föreslår så är det viktigt att man slår på direct monitoring lyssningen på ljudkortet annars hör man ingen sång i lurarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 Om man gör som Jonasw föreslår så är det viktigt att man slår på direct monitoring lyssningen på ljudkortet annars hör man ingen sång i lurarna. micingången låter väl på alla utgångar ändå så det behöver man nog inte! det är bara tape in som man kan välja ut på om jag fattat rätt nu... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spass Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 Skulle han använda FX send så tappar han en kanal också, kör han main out så har han två separata kanaler (välj vilken du vill till med panoreringen) medans det bara blir en på FX send. om man bara har en mic i mono behöver man ju ändå bara en utgång... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 Om man gör som Jonasw föreslår så är det viktigt att man slår på direct monitoring lyssningen på ljudkortet annars hör man ingen sång i lurarna. Där sa du nåt! Jag antar att den bryter kopplingen av main mix till ctrl room om man trycker på tape to ctrl room. Trodde jag hade tänkt på allt, men tji fick jag! 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 20 november 2008 Dela Postat 20 november 2008 (redigerat) Om man gör som Jonasw föreslår så är det viktigt att man slår på direct monitoring lyssningen på ljudkortet annars hör man ingen sång i lurarna. Där sa du nåt! Jag antar att den bryter kopplingen av main mix till ctrl room om man trycker på tape to ctrl room. Trodde jag hade tänkt på allt, men tji fick jag! 🙁 Jupp så är det... det blir liksom aldrig som man tänkt sig. Anledningen till mitt första förslag var att när jag gjorde en massa körer med Cubase så blev jag tokig på monitorknappen i Cubase så då kopplade jag med sången via FX send för att få lyssningen i mixern och inte via ljudkortets direct monitoring. Redigerat 20 november 2008 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stimpack Postat 20 november 2008 Trådstartare Dela Postat 20 november 2008 Om jag fattat detta rätt nu, ska två sladdar gå till tape in på mixerbordet, samt två till main out på mixerbordet? För att det ska fungera...? Måste jag göra något mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonasW Postat 21 november 2008 Dela Postat 21 november 2008 Nä kör på drloops förslag så slipper du greja med datorn för lyssningen och slipper latency i lyssningen. Alltså: mik in på kanal 1, dra på FX Send, FX Send out till ljudkortets ingång, ljudkortets utgång till en av stereoingångarna på mixern tex 3/4, se till att ingen annan kanal skickar till FX send. Nu sköter du lyssningen med kanal 1s pot (miken) och kanal 3/4s pot (allt från datorn) och volymen ut till högtalarna styr du med main out poten. Tänk bara på att om du ändrar på poten på kanal 1 så kommer inspelningsvolymen att göra samma sak i.o.m. att FX send tar sin signal "post fader", men så länge du inte gör det mitt under inspelning så är det ju inget problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.