Jump to content
Annons

Datorbygge

Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Tänkte visa hur snyggt man kan bygga i ett Antec P-182 chassi... och tyst blir den. Jag ber er ha överseende med den dåliga bildkvalitén

från min mobiltelefon...

All ström går att dra bakom moderkortsplåten så att luftflvägar över kylflänsar hålls öppna...

Alla 3 chassifläktar bytte jag ut mot Noctua 800rpm som knappt hörs alls...

Kylaren var ju inte den minsta jag hittade.... men fläktlös.... :rolleyes:

Moderkort på plats i chassit... Det är precis så att kylaren håller sig inne i lådan och inte sticker ut.

Jag valde ett grafikkort som har kylaren på baksidan med hjälp av heatpipes för att inte skymma PCIe platsen nedanför.

Hårddiskarna på plats i den löstagbara vaggan med silicondämpare....

RME-korten på plats...

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Annons

Antec P182

Antec NeoPower 650

Noctua NF-S12-800 (3st)

MSI P45 NEO3 FIR

MSI NF8600GT T2D256EZ

Intel E8400

Thermaltake Sonic Tower

2x1024MB + 2x512MB Kingston DDR2 PC2 6400

Seagate Barracuda ST3500320AS

Samsung 250GB SATA från gamla Silentserien som jag flyttade över från förra datorn.

Samsung SATA-brännare som jag flyttade över från förra datorn.

Glöm inte 4-pin förlängningskabel för strömanslutningen till moderkortet vid Northbridge då

nätdelens kabel blir för kort för att dra snyggt bakom plåten.

Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det ser fint ut, tummen upp härifrån oxå.

En sak som slår mig det är att alla som bygger pratar så mycket om kylning och det investeras ganska mycket i olika fläktar och även chassin. Är det alla extra kort som typ UAD och liknande som kräver extra kylning eller kör folk ofta spel på sina datorer?

Jag kör ju med ett vanligt silent GA 7300gs Pcie, har fläkten som följde med min Q6600 och ett ganska vanligt standard men helt ok och nästan ljudlöst nätagg. Min dator låter nästan inget alls även fast den står här vid mina fötter utan sidoplåtarna på. Den blir inte varm heller, sällan upp till 50 grader ens.

Jag testade till och med för skoj skull att dra igång osx på den och lira samma låt som Studio gjorde när dom testade nya MacBooken och som jag tolkar det så kan jag krama ur mer ur min. Samtidigt som jag körde testlåten som då även innehåller videon och är på typ 60 spår eller nåt så hade jag en massa annat igång oxå inklusive surfade på nätet och kollade på lite på ett gäng youtube filmer. Dvs allt rullade på en gång bara för att testa om det gick. Den hänger med och blir inte varm, min låda köpte jag på Jula för 190 spänn. Det här är ju oxå fel OS och ändå så blir den inte varm eller kroknar.

Eller gör jag bort mig kan man inte lita på dom här programmen som mäter tempen på cpun och grafikkorten?

Dela på andra sajter

Det ser fint ut, tummen upp härifrån oxå.

En sak som slår mig det är att alla som bygger pratar så mycket om kylning och det investeras ganska mycket i olika fläktar och även chassin. Är det alla extra kort som typ UAD och liknande som kräver extra kylning eller kör folk ofta spel på sina datorer?

Jag kör ju med ett vanligt silent GA 7300gs Pcie, har fläkten som följde med min Q6600 och ett ganska vanligt standard men helt ok och nästan ljudlöst nätagg. Min dator låter nästan inget alls även fast den står här vid mina fötter utan sidoplåtarna på. Den blir inte varm heller, sällan upp till 50 grader ens.

Jag testade till och med för skoj skull att dra igång osx på den och lira samma låt som Studio gjorde när dom testade nya MacBooken och som jag tolkar det så kan jag krama ur mer ur min. Samtidigt som jag körde testlåten som då även innehåller videon och är på typ 60 spår eller nåt så hade jag en massa annat igång oxå inklusive surfade på nätet och kollade på lite på ett gäng youtube filmer. Dvs allt rullade på en gång bara för att testa om det gick. Den hänger med och blir inte varm, min låda köpte jag på Jula för 190 spänn. Det här är ju oxå fel OS och ändå så blir den inte varm eller kroknar.

Eller gör jag bort mig kan man inte lita på dom här programmen som mäter tempen på cpun och grafikkorten?

Kör Hirens Bootcd! Där kan du stressa processorn till 100% och låta den vara så och läsa av tempen...

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja nästa gång det blir datorbyte för mig tänker jag i alla fall se till få någon liknande byggd. Så ett av ytterligare bra tips kika på då det är dags och leta upp i sökfunktionen. 🙂 Aaaldrig någon mer färdig dator från nån av elkedjorna i alla fall. 🙂

Dela på andra sajter

ser skysst ut =)

tack för lite inspiration,

har en bra dator som det är, men nångång så är det dags att expandera! =)

Dela på andra sajter

Antec P182 ca 1300:-

Antec NeoPower 650 ca 1200:-

Noctua NF-S12-800 (3st) ca 200:-/st

MSI P45 NEO3 FIR ca 1300:-

MSI NF8600GT T2D256EZ ca 700:-

Intel E8400 ca 1800:- (priserna är på väg upp)

Thermaltake Sonic Tower ca 600:-

2x1024MB + 2x512MB Kingston DDR2 PC2 6400 ca 800:-

Seagate Barracuda ST3500320AS ca 800:-

Samsung 250GB SATA från gamla Silentserien

som jag flyttade över från förra datorn. Säljs inte längre

Samsung SATA-brännare som jag flyttade över från förra datorn. ca 300:-

Jobbet var gratis eftersom jag gjorde det själv... ☺️

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

9000:- Om jag väntar ett år kanske jag kan köpa den för halva när du bygger en ny ☺️

Skämt å sido...kul att veta lite priser iaf. Bra pris jämfört med många andra musikburkar.

Edit: Upprepning

Snarare 11000:- om man räknar in Samsungdisken som jag flyttade över och inte är så väldigt gammal plus mus och tangentbord som jag köpte nytt. 😄

Den dagen jag bygger nytt så bygger jag i samma låda och då blir det nog med socket 1366 för Intels nya I7 processorer. 🙂

Dela på andra sajter

Supernajs burk!

Vart shoppade du alla delar? Lokalt eller via webben?

Både lokalt och via webben... 🙂

Dela på andra sajter

Mmm, ja, jo. Som man frågar får man svar... Vad jag egentligen ville veta var om du hade koll på en webbshop med bra priser. Dustin och Komplett är de jag använt mig av tidigare. Har du något bättre tips?

Dela på andra sajter

Mmm, ja, jo. Som man frågar får man svar... Vad jag egentligen ville veta var om du hade koll på en webbshop med bra priser. Dustin och Komplett är de jag använt mig av tidigare. Har du något bättre tips?

Priserna skiljer sig en del mellan olika företag beroende på vilka produkter det gäller... Ett företag kan vara billigast på moderkort från ASUS medan ett annat företag är billigast på Intels processorer.

Jag handlar mycket lokalt för att jag känner killarna och får bra service där. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Priserna skiljer sig en del mellan olika företag beroende på vilka produkter det gäller... Ett företag kan vara billigast på moderkort från ASUS medan ett annat företag är billigast på Intels processorer.

Jag handlar mycket lokalt för att jag känner killarna och får bra service där. 🙂

Jag gissar att du tycker de har bättre service än MB i alla fall? 😉

Dela på andra sajter

http://www.comegadata.com/

Dom håller väldigt låga priser och är väldigt kunniga.

Deras webbshop är tyvärr inte alltid up-to-date så man kan ringa dom så får man aktuella priser och kan beställa det som inte finns upptaget på deras webbshop.

Dom är väldigt seriös och avråder till dåliga köp och kommer med vettigare förslag. 🙂

Dom skickar mot en avgift på 95:- för mindre paket.

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Jag fick mina hårddiskar idag så nu ska jag installera allt.

Då mitt moderkort har stöd för AHCI som gör att hårddiskar som stödjer NCQ, vilket mina gör, blir mycket effektivare än i IDE-läge så vill ju jag köra med det.

Kruxet är bara att Windows XP SP3 inte har AHCI-drivrutiner så installationen hittar inga hårddiskar att skapa NTFS-partitionen på. Det finns en möjlighet att trycka F6 för att lägga in drivrutiner från floppy. Men jag saknar floppy och den vägrar läsa från USB-sticka.

Men jag gav inte upp utan jag tänkte att jag kanske kan lägga in Intels AHCI-drivare med N-lite.. Sagt och gjort... det funkar... Nu installerar jag XP med AHCI-hostcontroller för SATA-diskarna inbakad på en ny CD. :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Jag fick mina hårddiskar idag så nu ska jag installera allt.

Då mitt moderkort har stöd för AHCI som gör att hårddiskar som stödjer NCQ, vilket mina gör, blir mycket effektivare än i IDE-läge så vill ju jag köra med det.

Kruxet är bara att Windows XP SP3 inte har AHCI-drivrutiner så installationen hittar inga hårddiskar att skapa NTFS-partitionen på. Det finns en möjlighet att trycka F6 för att lägga in drivrutiner från floppy. Men jag saknar floppy och den vägrar läsa från USB-sticka.

Men jag gav inte upp utan jag tänkte att jag kanske kan lägga in Intels AHCI-drivare med N-lite.. Sagt och gjort... det funkar... Nu installerar jag XP med AHCI-hostcontroller för SATA-diskarna inbakad på en ny CD. ☺️

AHCI var ingen höjdare. Det funkade bra så länge man inte skulle boota upp med SATA-dvd... för när jag gjorde det så kom det upp ifall jag ville boota upp Windows i felsäkert läge och då gick det inte längre att boota upp Windows utan allt frös vid Windowsloggan. Back in IDE-mode again... 😄

Disk 0 är en Seagate Barracuda 500GB 32MB 7200 som jag kör systempartitionen C: (175GB) och ytterligare en primär partition E: (300GB).

Disk 1 är två stycken Seagate Barracuda 640GB 32MB som går som Raid 1. Där har jag gjort två primära partitioner (G, H) på vardera 305GB.

Vad mycket spill av det tillgängliga minnet som går åt till kluster egentligen. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Om BIOS är satt i IDE-emulering, då kraschar en AHCI-installation av Windows vid Windowsloggan och likadant åt andra hållet.

Så vad är det för CD du skulle boota? Du har satt datorn i AHCI mode (äkta SATA) och skulle boota en live CD med XP?

Dela på andra sajter

Om BIOS är satt i IDE-emulering, då kraschar en AHCI-installation av Windows vid Windowsloggan och likadant åt andra hållet.

Så vad är det för CD du skulle boota? Du har satt datorn i AHCI mode (äkta SATA) och skulle boota en live CD med XP?

Nej jag installerade XP med AHCI drivare i AHCI-mode.. Det funkade ett tag och jag kunde boota upp XP utan problem tills jag satt i en bootbar CD för då sket sig hela systemet..

Jag provade installera om och det såg ut att funka smärtfritt så länge jag alltid bootade från AHCI-hdd. Men då jag försökte boota från DVD-drive så sket sig allt. Inte ens vid omstart så gick det längre att boota från hdd... skitskumt.. Det är precis som att när det där felet inträffar så händer nånting med bootinformationen eller AHCI-drivarna på hårddisken.

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Prisjak.nu är din vän i prisdjungeln.

Dela på andra sajter

AHCI är som en Raid kontroller ungefär. Den kräver en floppyboot (eller emulerad) för att funka 100% med legacy IDE (typ optik).

IDE och AHCI är icke kompatibla efter installation eftersom AHCI har instructioner inbyggda i kontroller-kretsen. (om du inte kör Vista)

/Pär

Dela på andra sajter

Gör en emulerad floppyimage på CD-Rom istället.

NCQ gör en jävla skillnad.

/Pär

Dela på andra sajter

Gör en emulerad floppyimage på CD-Rom istället.

NCQ gör en jävla skillnad.

/Pär

Det hjälper inte om jag gör en floppyimage eftersom systemdisken inte ingår i Raid-1 konfigurationen utan är en ensam HDD. Det ska i så fall vara om jag ändrar de andra Raid-diskarna till AHCI...

😉

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Aha ok. men systemdisken sitter på Sata med AHCI? Eller sitte den som singel på Raidkontrollern?

Då gör du ju en Floppyemulering på CDrom med Raiddrivarna så hittar du väl allt?

För en Singel Raid kan du sätta på AHCI sen utan problem. Dumt att bland a in IDE under installationen bara.

/Pär

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.