Sjodahl Postat 15 november 2008 Dela Postat 15 november 2008 (redigerat) Hallå folks, Jag hade tänkt mig att snickra ihop studiodator och behöver er hjälp 😲 Jag programmerar enbart musik och använder mig utav rätt tunga synthar och effekter. Här är en lista över prylar jag använder: Mjukvara: Cubase (Inte version 4) Reason 4 (Använder många tunga Combinator Patches) Korg Legacy Sylenth 1 Nexus Hårvara: UAD-1 Ljudkort: EMU-0404 Min förra dator jag hade levde inte alls upp till mina behov och det var en Intel Core 2 Duo 1,83 Ghz med 1 GB ram. Vad tror ni om denna setupen? (Jag har utgått från den setupen Linus här på forumet satte ihop) Här är komponenterna: Chassi: Antec P182 Nätagg: Zalman ZM500-HP Moderkort: Gigabyte GA-X48-DS4 CPU: Intel Core 2 Duo E8500 3.16 GHz CPU-Kylning: Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet (Tror ni denna funkar bra? Några andra bra förslag?) RAM: OCZ DDR2 PC9600 1200 MHz 2 GB * 2 Grafikkort: Några tips? Hårddisk: Samsung SpinPoint T166 500 GB * 3 (Ska sätta in min gammla disk också) DVD: Sony/NEC/Optiarc AD-7200A Bildskärm: Samsung 22" Syncmaster T220 Tangentbord: Logitech UltraX Premium SE Mus: Logitech MX518 Optical Mouse Gilbert, Analogfreak, Claes, anarkisten1 och ni andra, skriv gärna en kommentar om jag ska lägga till eller ta bort något 😄 Jag uppskattar alla tips jag kan få! Ha det bra, Simon Redigerat 15 november 2008 av Sjodahl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 15 november 2008 Dela Postat 15 november 2008 Jag hade valt ett tystare nätaggregat som tex något ifrån corsair eller seasonic. Hade ett zalman moddellen högre än du valt för ett tag sedan o den hade rätt mkt ljud för sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 15 november 2008 Trådstartare Dela Postat 15 november 2008 Tack så mycket för ditt svar Apep, jag ska kolla upp dom! Någon annan som har fler tips? 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 15 november 2008 Dela Postat 15 november 2008 (redigerat) Hade också valt hårddiskar med 32 mb i cahce istället för 16. Finns med 32 mb cache i samma pris/storleks/tysthets klass 😎 optiarc brännaren låter som ett flygplan när den är igång, har en likadan. Men den bränner och funkar perfekt annars. 🙂 Redigerat 15 november 2008 av Apep Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 15 november 2008 Dela Postat 15 november 2008 Eftersom du kör med tunga VSTi, så hade jag nog tagit steget fullt ut och valt ett moderkort med 1600MHz buss och DDR3-minnen på 1600Mhz (som jag själv har gjort till den jag håller på och ska försöka hinna spika ihop i dagarna...). CPU-kylning har jag valt den ofantligt stora Scythe Orochi, som nog kommer att göra ett bra jobb - och nätdel har jag valt en 600W från Zalman, som är kyld med heatpipes. Grafik: Leadtek PX9500 GT - men välj modellen som är kyld med heatpipes och flänsar - och inte modellen som kyls med fläkt. Båda versionerna finns nämligen, så det gäller att hålla tungan i rätt mun... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 15 november 2008 Dela Postat 15 november 2008 (redigerat) och nätdel har jag valt en 600W från Zalman, som är kyld med heatpipes. Om det är en zalman 600-hp silent så är den inte så tyst som man kan önska att den vore. Den låter ganska mkt, jag lurades också av de fina orden av heatpipes osv. Har ett corsair 620 nånting nu och den är betydligt tystare. Redigerat 15 november 2008 av Apep Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 november 2008 Dela Postat 15 november 2008 Jag har precis byggt en P182 till studion. Jag kör numer med MSI moderkort då jag tycker dom funkar bäst. Jag valde ett Antec nätagg på 650W som är riktigt tyst. Jag har helt passiv cpu-kylning utan fläkt och processorn ligger på 34 grader med enbart chassifläktarna. E8400 är mest processor för pengarna så jag valde den. Jag kommer lägga upp bilder på datorbygget för jag har inte hunnit sätta in ljudkorten från den andra datorn ännu så bilder kommer. Jag måste lägga örat emot för att höra ifall datorn är igång. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 15 november 2008 Trådstartare Dela Postat 15 november 2008 Eftersom du kör med tunga VSTi, så hade jag nog tagit steget fullt ut och valt ett moderkort med 1600MHz buss och DDR3-minnen på 1600Mhz (som jag själv har gjort till den jag håller på och ska försöka hinna spika ihop i dagarna...). CPU-kylning har jag valt den ofantligt stora Scythe Orochi, som nog kommer att göra ett bra jobb - och nätdel har jag valt en 600W från Zalman, som är kyld med heatpipes. Grafik: Leadtek PX9500 GT - men välj modellen som är kyld med heatpipes och flänsar - och inte modellen som kyls med fläkt. Båda versionerna finns nämligen, så det gäller att hålla tungan i rätt mun... Claes, vart finner man det grafikkortet? Hittar det inte :S Tack för ditt svar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 15 november 2008 Trådstartare Dela Postat 15 november 2008 Jag har precis byggt en P182 till studion. Jag kör numer med MSI moderkort då jag tycker dom funkar bäst. Jag valde ett Antec nätagg på 650W som är riktigt tyst. Jag har helt passiv cpu-kylning utan fläkt och processorn ligger på 34 grader med enbart chassifläktarna. E8400 är mest processor för pengarna så jag valde den. Jag kommer lägga upp bilder på datorbygget för jag har inte hunnit sätta in ljudkorten från den andra datorn ännu så bilder kommer. Jag måste lägga örat emot för att höra ifall datorn är igång. 😉 Tack för ditt svar, jag ska genast kolla in nätagget ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 november 2008 Dela Postat 15 november 2008 Jag har precis byggt en P182 till studion. Jag kör numer med MSI moderkort då jag tycker dom funkar bäst. Jag valde ett Antec nätagg på 650W som är riktigt tyst. Jag har helt passiv cpu-kylning utan fläkt och processorn ligger på 34 grader med enbart chassifläktarna. E8400 är mest processor för pengarna så jag valde den. Jag kommer lägga upp bilder på datorbygget för jag har inte hunnit sätta in ljudkorten från den andra datorn ännu så bilder kommer. Jag måste lägga örat emot för att höra ifall datorn är igång. 😉 Tack för ditt svar, jag ska genast kolla in nätagget ☺️ Neopower heter serien. Mitt grafikkort är ett MSI NX 8600GT T2D256EZ som är fläktlöst och har heatpipes med kylflänsen på baksidan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alexho Postat 15 november 2008 Dela Postat 15 november 2008 Jag hade inte kört på ddr3, de är fortfarande för instabila. Kör på ett par snabba ddr2! Och köp en bättre prossesor, en quad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 15 november 2008 Trådstartare Dela Postat 15 november 2008 Jag har precis byggt en P182 till studion. Jag kör numer med MSI moderkort då jag tycker dom funkar bäst. Jag valde ett Antec nätagg på 650W som är riktigt tyst. Jag har helt passiv cpu-kylning utan fläkt och processorn ligger på 34 grader med enbart chassifläktarna. E8400 är mest processor för pengarna så jag valde den. Jag kommer lägga upp bilder på datorbygget för jag har inte hunnit sätta in ljudkorten från den andra datorn ännu så bilder kommer. Jag måste lägga örat emot för att höra ifall datorn är igång. 🙂 Tack för ditt svar, jag ska genast kolla in nätagget 🙂 Neopower heter serien. Mitt grafikkort är ett MSI NX 8600GT T2D256EZ som är fläktlöst och har heatpipes med kylflänsen på baksidan. Är det denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341846 Hittar icke grafikkortet du nämnde.. Vart köpte du det? Tror du att det funkar bra med moderkortet jag har valt? 🙂 Tack för ditt svar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 15 november 2008 Trådstartare Dela Postat 15 november 2008 Jag hade inte kört på ddr3, de är fortfarande för instabila. Kör på ett par snabba ddr2! Och köp en bättre prossesor, en quad. Tjena Alexho =) Jag har ingen användning av en Quad processor, jag använder nämligen en äldre version utav Cubase som inte stödjer inte Quad! Hade Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 november 2008 Dela Postat 15 november 2008 Jag har precis byggt en P182 till studion. Jag kör numer med MSI moderkort då jag tycker dom funkar bäst. Jag valde ett Antec nätagg på 650W som är riktigt tyst. Jag har helt passiv cpu-kylning utan fläkt och processorn ligger på 34 grader med enbart chassifläktarna. E8400 är mest processor för pengarna så jag valde den. Jag kommer lägga upp bilder på datorbygget för jag har inte hunnit sätta in ljudkorten från den andra datorn ännu så bilder kommer. Jag måste lägga örat emot för att höra ifall datorn är igång. 🙂 Tack för ditt svar, jag ska genast kolla in nätagget 🙂 Neopower heter serien. Mitt grafikkort är ett MSI NX 8600GT T2D256EZ som är fläktlöst och har heatpipes med kylflänsen på baksidan. Är det denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341846 Hittar icke grafikkortet du nämnde.. Vart köpte du det? Tror du att det funkar bra med moderkortet jag har valt? 🙂 Tack för ditt svar Exakt det nätagget är det. Men Leiljung är billigare och levererar på 2 dagar eftersom han låter grejerna gå direkt från leverantör. Varför vill du ha ett Gigabyte moderkort? MSI vinner tester på Tom's Hardware och jag har aldrig haft stabilare system än med MSI moderkort. Jag köpte både MSI-moderkortet och grafikkortet hos Comegadata här i Luleå. Dom fick beställa grejerna eftersom jag ville ha ett moderkort med flera PCI och inte PCIe. Jag har ju RME-kort för 11000:- till PCI och tyckte det känns onödigt att köpa dom till PCIe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 15 november 2008 Trådstartare Dela Postat 15 november 2008 Jag har precis byggt en P182 till studion. Jag kör numer med MSI moderkort då jag tycker dom funkar bäst. Jag valde ett Antec nätagg på 650W som är riktigt tyst. Jag har helt passiv cpu-kylning utan fläkt och processorn ligger på 34 grader med enbart chassifläktarna. E8400 är mest processor för pengarna så jag valde den. Jag kommer lägga upp bilder på datorbygget för jag har inte hunnit sätta in ljudkorten från den andra datorn ännu så bilder kommer. Jag måste lägga örat emot för att höra ifall datorn är igång. 🙂 Tack för ditt svar, jag ska genast kolla in nätagget 🙂 Neopower heter serien. Mitt grafikkort är ett MSI NX 8600GT T2D256EZ som är fläktlöst och har heatpipes med kylflänsen på baksidan. Är det denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341846 Hittar icke grafikkortet du nämnde.. Vart köpte du det? Tror du att det funkar bra med moderkortet jag har valt? 🙂 Tack för ditt svar Exakt det nätagget är det. Men Leiljung är billigare och levererar på 2 dagar eftersom han låter grejerna gå direkt från leverantör. Varför vill du ha ett Gigabyte moderkort? MSI vinner tester på Tom's Hardware och jag har aldrig haft stabilare system än med MSI moderkort. Jag köpte både MSI-moderkortet och grafikkortet hos Comegadata här i Luleå. Dom fick beställa grejerna eftersom jag ville ha ett moderkort med flera PCI och inte PCIe. Jag har ju RME-kort för 11000:- till PCI och tyckte det känns onödigt att köpa dom till PCIe. Intressant! Vilket moderkort använder du? Ska kolla in hemsidorna 🙂 Tack så mycket för dina råd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 Jag såg att man frågade om mina tips men jag kommer nog att helt gå över till att köra mac på min, jag vet att man inte får men jag äger ju all min programvara så det funderar jag på att fuska med ja och så vidare...... Kort sagt det är ganska mycket därför som jag har bara Gigabyte prylar iom att dom verkar funka bäst till det ochjag var sugen på att testa. När det gäller PC så tror jag att om man bara håller sig till det som folk brukar köra på och vaskar fram guldkornen av det så kan det inte gå fel. Det som jag tycker man ska tänka lite extra på det är att man ska satsa på ett moderkort som kan ta mycket minne. Snart så borde det rimligtvis finnas ett 64 bitars OS som funkar 100% även till PC och då hänger programtillverkarna med och då kan det vara gött att trycka in från 8 gig och uppåt. Men annars så ser min rig ut så här: GA EP45-DS3 (Om jag skulle köra Raid så blir det mjukvaru Raid så därför den billigare varianten). Inte snabbaste bussen i daxläget men jag tror ärligt talat inte det överhuvudtaget utgör en bromsklots, det bromsar nog på nåt annat ställe först. Den verkar tex palla lite mer än nya Macbooken dom testade i Senaste studio. Jag testkörde samma projekt iom att jag har låten, den ingår som demolåt i Logic som jag köpte när jag köpte min Mac mini. GA 7300gs silent q6600 processor Hitatchi Sata2 Noname Sata DVD Cooler Master Psu 8 gig noname 800Mhz minnen Burk från Jula för 190 spänn ☺️ funkar skitbra Jag kör med orginalfläkten på Processorn och bara den, ja det sitter väl en i Psun oxå kan jag tänka men det hörs knappt att datorn går. När jag kör så alla fyra kärnorna slår på rött så ligger den runt 50 grader men vid normal belastning mellan ca 35-40. Nu när jag bara surfar och skriver jobbar bara en kärna och den ligger på 31 grader. Ska kolla att dra igång Logicprojektet för skoj skull så får vi se, ett ögonblick. Så då ska vi se med fullskärm på videon på min andra skärm samt 69 spår i projektet så maxar det en gång på en kärna på 42 grader men dom andra ligger under. Nu hörs oxå fläktarna pyttelite mer. Ja kort sagt jag kan bara tala gott om GAs prylar, jag körde Asus förut och det är oxå skitbra grejor. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bozar Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 Jag hade valt att köra på en något billigare lösning Gigabyte P35 DS3 (Officiell buss är obetydlig då den begränsas av cpuns fsb och dessutom klarar nästan alla P35 moderkort en verklig FSB på 500 MHz med en dualcore, dvs 2000 i moderkorttillverkarens termer) 4 GB av valfritt DDR2 800 minne E8400 kyld av en Thermalright HR01-plus utan fläkt Billigaste möjliga passivt kylda grafikkort WD3200AAKS, snabbare än spinpoint disken och tystare med lägre vibration Allt i ett Antec Solo med enbart 1 120mm Nexus realsilent fläkt som blåser ut luft ur chassit, kan göras ljudlös med zalman fanmate och ändå klara att kyla datorn Corsair VX450 nätagg, du behöver inte alls mycket för att driva en dator utan högpresterande grafikkort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 Släpptes idag, http://www.sweclockers.com/nyhet/8508-inte...as_varlden_over Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 17 november 2008 Trådstartare Dela Postat 17 november 2008 Tack så mycket för tipsen! Om någon har några mer tips så är det bara att fylla på! Tänker nu sätta ihop en ny setup 😆 Förresten,.. Varför E8400 processorn istället för E8500 som jag valde? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 17 november 2008 Trådstartare Dela Postat 17 november 2008 Släpptes idag, http://www.sweclockers.com/nyhet/8508-inte...as_varlden_over Verkar najs! Synd att det bara finns Quad.. Jag kör ju en äldre version utav Cubase - Då funkar processorn inte fullt ut ju 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 (redigerat) Släpptes idag, http://www.sweclockers.com/nyhet/8508-inte...as_varlden_over Verkar najs! Synd att det bara finns Quad.. Jag kör ju en äldre version utav Cubase - Då funkar processorn inte fullt ut ju 😆 I artikeln står det att den hade någon inbyggd form av automatisk överklockning som bygger på att den stänger av inaktiva kärnor som inte används o överklockar de som används. Lite kul funktion. Då lär du ju kunna använda den funktionen av processorn fullt ut iaf 😉 Redigerat 17 november 2008 av Apep Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bozar Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 Det finns endel recensioner som tyder på att vissa applikationer är långsammare än med Core2 då arkitekturen saknar FSB vilket mycket programvara baserar sin källkod på så jag hade väntat innan jag köpt corei7. Dessutom är moderkorten mycket dyra och DDR3 inte heller så billigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 17 november 2008 Trådstartare Dela Postat 17 november 2008 Det finns endel recensioner som tyder på att vissa applikationer är långsammare än med Core2 då arkitekturen saknar FSB vilket mycket programvara baserar sin källkod på så jag hade väntat innan jag köpt corei7. Dessutom är moderkorten mycket dyra och DDR3 inte heller så billigt. Okej, tack för infon 🙂 Vad tror du om detta grafikkortet? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351736 Hade Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 E8500 är så pass mycket dyrare men prestandaskillnaden minimal. Kör med Seagate Barracuda som är väldigt tyst med mycket cacheminne. Dom diskarna sitter förresten i Racktone-maskinerna. Om du ska köra XP råder jag dig till att sätta i max 3 GB DDR2 och 800Mhz eftersom processorerna är anpassad för den hastigheten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 Det finns endel recensioner som tyder på att vissa applikationer är långsammare än med Core2 då arkitekturen saknar FSB vilket mycket programvara baserar sin källkod på så jag hade väntat innan jag köpt corei7. Dessutom är moderkorten mycket dyra och DDR3 inte heller så billigt. omorderna applikationer med dåligt quad stöd menar du...svar ja... Hur som helst quad håller ju på att bli standard nu så..det lär ändras dom 2 kommande åren... Men annars kan man ju som sagt använda turbo funktionen. Sedan så får man också tänka på att det går att klocka Core i7 rejällt också vilket inte alltid framkommer i alla benchmarks...Vi lär få se mer recensioner angånde det nu under veckan... Har inte fått mig någon vidare klar bild hurvida det är värt att köpa Extreme versionen, och hur mycket mer prestanda man får... Annars tror jag det får bli en 940. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alexho Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 jävlar, www.datorbutiken.se har gått i konkurs!! Det var inte bra.. Tråkigt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 En av poängerna med Gigabyte-moderkortet i min nu halvårsgamla datorsetupen var bra chipset - även när det gäller Firewire då det sitter kontroller från Texas Instrument ombord. Tar du ett MSI-moderkort så väljer du ett moderkort utan Firewire på kortet och kompletterar med TI-Firewire på ett separat PCI-kontrollerkort. Nackdelen är att du slösar en PCI-plats/resurser som istället kunde getts åt t ex DSP-kort osv. Förresten, prisskillnaden mellan Samsung-hårddisk och Seagate är inte stor. "Traska upp" ett steg till och sätt några Seagate Barracuda i maskinen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 24 november 2008 Trådstartare Dela Postat 24 november 2008 (redigerat) Imon ska jag beställa datorn! 😏 Så här ser setupen ut, Chassi: Antec P182 Nätagg: Corsair CMPSU-650TXEU Moderkort: Gigabyte GA-X48-DS CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0 GHz RAM: Corsair XMS2 6400 DDR2, 1024MB * 3 Grafikkort: Asus GeForce 9400GT 512MB DDR2 Hårddisk: Samsung SpinPoint T166 500 GB * 3 DVD: Sony/NEC/Optiarc AD-7200A Bildskärm: Samsung 22" Syncmaster T220 Tangentbord: Logitech UltraX Premium SE Mus: Logitech MX518 Optical Mouse Många här rekommenderar Barracuda diskar men dom verkar bli lätt varma också har jag läst att det inte är så bra kvalité på dom. Därför väljer jag Samsung diskarna, det ska nog funka 😛 Vad tror ni om grafikkortet? Verkar rätt schysst va? Länk http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=36746...led#ProductTabs Hoppas på någon kommentar 😆 Redigerat 24 november 2008 av Sjodahl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sjodahl Postat 24 november 2008 Trådstartare Dela Postat 24 november 2008 Imon ska jag beställa datorn! 😏 Så här ser setupen ut, Chassi: Antec P182 Nätagg: Corsair CMPSU-650TXEU Moderkort: Gigabyte GA-X48-DS CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0 GHz RAM: Corsair XMS2 6400 DDR2, 1024MB * 3 Grafikkort: Asus GeForce 9400GT 512MB DDR2 Hårddisk: Samsung SpinPoint T166 500 GB * 3 DVD: Sony/NEC/Optiarc AD-7200A Bildskärm: Samsung 22" Syncmaster T220 Tangentbord: Logitech UltraX Premium SE Mus: Logitech MX518 Optical Mouse Många här rekommenderar Barracuda diskar men dom verkar bli lätt varma också har jag läst att det inte är så bra kvalité på dom. Därför väljer jag Samsung diskarna, det ska nog funka 😛 Vad tror ni om grafikkortet? Verkar rätt schysst va? Hoppas på någon kommentar 😆 Edit: Förresten, måste man köpa massa jävla extra kablar? Det är ju rätt stort chassi... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 november 2008 Dela Postat 24 november 2008 (redigerat) Byt ut ena 1024 minnet till mot 512-or så du får dualchannel på minnena. Välj hellre Barracudadiskarna då de har stöd för NCQ och P-182 har väldigt effektiv kylning för diskarna. Välj Samsung-brännare istället då NEC-brännaren låter som en skördetröska. 😏 Redigerat 24 november 2008 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.