Malice Postat 11 november 2008 Dela Postat 11 november 2008 Som titeln antyder; skulle det göra ngn märkbar skillnad? Processorn som sitter i nu är en Intel Core 2 6400 2.13GHz och den jag i sådana fall funderar på att byta till är en Quad Q6600. Cubase 4 och XP är vad som gäller. All information uppskattas! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 11 november 2008 Dela Postat 11 november 2008 (redigerat) Helt beroende på vilka mjukvaror du kör. Redigerat 11 november 2008 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 11 november 2008 Dela Postat 11 november 2008 Finns en anledning till att core 2 är så billigt nu.... Core i7 släpps nu på måndag... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Malice Postat 11 november 2008 Trådstartare Dela Postat 11 november 2008 Dom mest krävande jag kör är nog EW Symphonic Choirs + SO Gold och ReValver MKIII antar jag. Superior 2.0 tar iofs också sin plats tillsammans med Kore 2. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 11 november 2008 Dela Postat 11 november 2008 https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry711754 Kan kanske vara av intresse. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Malice Postat 12 november 2008 Trådstartare Dela Postat 12 november 2008 https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry711754 Kan kanske vara av intresse. Datorn i övrigt är en Frost P20 så den ska ju onekligen vara optimerad för musikproduktion. Supporten rekommenderade en Q6600 (pga av kompatibilitet med moderkortet) och det jag är intresserad av att veta är ifall skillnaden mellan dessa processorer är så stor att det är värt pengarna + besväret att byta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 13 november 2008 Dela Postat 13 november 2008 Kollade nyss priset på q6600 och den har ju blivit dyrare igen, jag köpte min sista för 1659 ink frakt från Net On Net. Kan det vara läge att vänta lite kanske och kolla prisutvecklingen? Iofs så kan det ju vara på väg uppåt kanske beroende på hur valutamarknaden rör sig i förhållande till finanskrisen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 13 november 2008 Dela Postat 13 november 2008 Jag skulle hellre köra en dual, och istället gå upp i clokfrekvens/busshastiget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 13 november 2008 Dela Postat 13 november 2008 Det skulle inte jag man får mera fjong for the buck med en quadcore. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 14 november 2008 Dela Postat 14 november 2008 (redigerat) Jag valde en quad till mitt aktuella bygge, eftersom jag räknar med att allt fler program kommer att utnyttja kärnorna inom en snar framtid. Jag körde för säkerhets skull moderkort med 1600MHz buss, så att bussen inte blir någon stor bromskloss... ⚠️ Redigerat 14 november 2008 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hwasser Postat 14 november 2008 Dela Postat 14 november 2008 (redigerat) https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry711754 Kan kanske vara av intresse. Datorn i övrigt är en Frost P20 så den ska ju onekligen vara optimerad för musikproduktion. Supporten rekommenderade en Q6600 (pga av kompatibilitet med moderkortet) och det jag är intresserad av att veta är ifall skillnaden mellan dessa processorer är så stor att det är värt pengarna + besväret att byta. Alla av socket 775 passar i din dator, och kommer att funka utan problem. Om jag skulle vara du skulle jag kolla på en Dual Core 8400 eller 8500 .. 45 nm teknik, 3 ghz respektive 3,16 ghz. Väldigt kraftfulla saker ⚠️ (eller en quad 9400, om du kan punga ut 2600 kr) Redigerat 14 november 2008 av hwasser Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Malice Postat 17 november 2008 Trådstartare Dela Postat 17 november 2008 Alla av socket 775 passar i din dator, och kommer att funka utan problem. Om jag skulle vara du skulle jag kolla på en Dual Core 8400 eller 8500 .. 45 nm teknik, 3 ghz respektive 3,16 ghz. Väldigt kraftfulla saker 😉 (eller en quad 9400, om du kan punga ut 2600 kr) Som jag förstår det får busshastigheten ligga på max 1066 MHz så det "värsta" jag kan byta till är en Q6600. Dock skall det tilläggas att jag är helt inkompetent när det kommer till datorer så jag vet inte vad jag pratar om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 17 november 2008 Dela Postat 17 november 2008 Jag valde en E8400 till mitt bygge eftersom mitt program bara stödjer 2 kärnor. E8400 har en väldigt hög FSB och en hög multipel så den processorn är jävligt mycket för pengarna. Det ska mycket till innan den går i taket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 18 november 2008 Dela Postat 18 november 2008 Du får väll kolla upp de program du använder, fall de stödjer quad-core. Överväga lite, pris osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.