Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej , jag undrar bara hur man sätter ihop två "tracks" i cubase? altså när jag spelar in gitarr först sen sång så får jag inte ihop det till en fil, utan det blir en med gitarr och en med sång:S nån som vet hur man gör ?? jag använder "Cubase LE 4" !! Tack på förhand // Alex

Annons
Postat

Varför ska du sätta ihop dem?

Normalt behåller man alla spår separat tills man ska göra en mixdown, så att man kan göra förändringar...

När man sedan gör sin slutmix, så görs det till ett nytt stereospår med hjälp av "Export"/"Audio mixdown" (och den stereofilen kan sedan mastras om det behövs - och sedan brännas till en audio-CD eller vad man nu vill göra) - men man har alltså fortfarande kvar de separata spåren efter det också.

Postat (redigerat)

okej, tack för ett snabbt svar!😄 men man ska altså exportera allt sen lr vad menar du ? och vad är slutmix ?? är lixom lite nybörjare på det här som du märker! 😛 jag vill ju lixom kunna lägga in "låten" på tex itunes med gitarr och sång tillsammans! men det kanske är det du just har förklarat XD

men nu när jag trycker på exportera och sen audio mixdown så kommer det upp en ruta där det står "the left and right locators must be set"!! :S vad menar dom med det ?? och hur fixar jag det ??

Redigerat av minikaka
Postat (redigerat)
okej, tack för ett snabbt svar!😄 men man ska altså exportera allt sen lr vad menar du ? och vad är slutmix ?? är lixom lite nybörjare på det här som du märker! 😛 jag vill ju lixom kunna lägga in "låten" på tex itunes med gitarr och sång tillsammans! men det kanske är det du just har förklarat XD

men nu när jag trycker på exportera och sen audio mixdown så kommer det upp en ruta där det står "the left and right locators must be set"!! :S vad menar dom med det ?? och hur fixar jag det ??

Tja, en slutmix är helt enkelt när du är klar med låten, mixat färdigt alltså. Du fick meddelandet "the left and right locators must be set"!! . Detta betyder att du måste markera hur stor del av låten som skall exporteras. Fixade en bild:

post-14346-1221998571_thumb.jpg

Så du får dra med musen i de små vit pilarna på sidan av det blåa så det markerar låten från början till slut. Då kommer du inte få något meddelande och hela låten kommer kommer med när du exporterar. Om det istället är rött så är det draget bklänges och du får dra över den så den blir blå.

Observera också att du kan välja format också när du exporterar, Wave-format om du vill ha väldigt bra kvalité men som tar väldigt stor plats eller formatet Mp3 vilket tar liten plats men inte har riktigt lika bra kvalité. Lycka till. 🙂

Vänliga hälsningar

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

Tack så jätte mycket memphis för ett snabbt och bra svar ! nu förstår jag lite mer! väldigt bra förklarat också !! tack igen 😎 MVH Alex

Postat (redigerat)

hej!

jag provar ställa frågan här...

Hur frigör jag mina låtar från cubase LE?

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare ämne
Postat

Hejsan

Vad är det du vill göra? Vill du mixa din låt i ett annat DAW eller fortsätta produktionen i ett annat DAW och vill föra över ljudfilerna? I så fall så sparar du bara ner varje fil från ditt Cubase och impoterar dessa i det DAW du ska jobba i. Tänk på att alla filer måste börja på samma ställe så det synkar rätt vid impoteringen.

MVH

Anders

Postat

Tack för hjälpen!!!!

jag har nu skapat mina låtar som wav filer, tack vare hjälpen!... hur gör jag dem till mp3filer? provade genom att ladda hem ett konventeringsprogram men det funka inte. wavfilen med låtarna ligger i samma mapp som delarna i låtarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.