Jump to content
Annons

Smånyheter på forumet


Björn Olsberg

Recommended Posts

Idag gör vi en genomgång av alla avdelningar på forumet och passar samtidigt på att införa en förhoppningsvis välkommen nyhet: Möjlighet att ladda upp bland annat bilder till inlägg.

Vill du åskådliggöra något för andra medlemmar, behöver du inte längre anlita externa sajter för att lägga upp din bild. Det går även utmärkt att ladda upp flera bilder till ett och samma inlägg.

* Du laddar upp bilder/filer direkt under inlägget du skriver, leta efter "Bilagor" om du inte hittar.

* Missa heller inte rullistan "Hantera bilagor" som låter dig välja exakt var i inlägget som bilden/bilagan ska publiceras. Om du vill.

Det är inte i alla avdelningar som vi har aktiverat bilagorna. Där det går att ladda upp så syns bilagehanteraren.

Några övergående sidoeffekter:

* I samband med detta kommer våra rss:er plocka information från fel avdelningar. Åtgärdas imorgon.

* Även förstasidan kommer få innehåll från fel avdelningar. Åtgärdas imorgon.

* Sökträffar i Google som pekar direkt mot avdelningar kommer peka fel. Åtgärdar sig själv när Google indexerar på nytt.

En icke övergående sidoeffekt:

* Om du idag bevakar nya ämnen i en avdelning, kommer dessa försvinna. Vill du exempelvis bli meddelad om när någon postar ett nytt ämne i avdelningen Mikrofoner, måste du göra om den bevakningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Detta kanske också är nånting du inte är klar med, men hur många gånger jag än öppnar upp längsta tråden, så säger den att det finns olästa inlägg där...

Prova igen. Jag är nu helt klar med forumets alla avdelningar och har kunnat nollställa detta i databasen.

RSS:erna är också klara.

Återstår att göra är att ämnen från några oönskade avdelningar syns på förstasidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske också är nånting du inte är klar med, men hur många gånger jag än öppnar upp längsta tråden, så säger den att det finns olästa inlägg där...

Prova igen. Jag är nu helt klar med forumets alla avdelningar och har kunnat nollställa detta i databasen.

RSS:erna är också klara.

Återstår att göra är att ämnen från några oönskade avdelningar syns på förstasidan.

Tyvärr, trots att jag till och med skrivit inlägg där, är tråden oläst...för övrigt har ALLA trådar ÖVERALLT blivit olästa...plus att Längsta tråden fortfarande finns kvar i Visa nya inlägg (detta stör mig inte nämnvärt, men det är kanske värt att nämna).

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar på att fråga. Undrar varför listan över trådar jag startat är tom? Inne på min profil alltså. Tömt något register?

Hojta tillbaka till mig om det inte dyker upp ngt i din profil nästa gång du startar en tråd.

Detta kanske också är nånting du inte är klar med, men hur många gånger jag än öppnar upp längsta tråden, så säger den att det finns olästa inlägg där...

Prova igen. Jag är nu helt klar med forumets alla avdelningar och har kunnat nollställa detta i databasen.

RSS:erna är också klara.

Återstår att göra är att ämnen från några oönskade avdelningar syns på förstasidan.

Tyvärr, trots att jag till och med skrivit inlägg där, är tråden oläst...för övrigt har ALLA trådar ÖVERALLT blivit olästa...plus att Längsta tråden fortfarande finns kvar i Visa nya inlägg (detta stör mig inte nämnvärt, men det är kanske värt att nämna).

Jag har dubbelkollat och försökt återskapa problemet men lyckas inte. Det är som sagt helt riktigt att alla trådar ska se olästa ut, men de ska inte göra det efter det att jag tömde den databasen. Var du verkligen inne i tråden, gick tillbaka i webbläsaren och uppdaterade sidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar på att fråga. Undrar varför listan över trådar jag startat är tom? Inne på min profil alltså. Tömt något register?

Hojta tillbaka till mig om det inte dyker upp ngt i din profil nästa gång du startar en tråd.

Detta kanske också är nånting du inte är klar med, men hur många gånger jag än öppnar upp längsta tråden, så säger den att det finns olästa inlägg där...

Prova igen. Jag är nu helt klar med forumets alla avdelningar och har kunnat nollställa detta i databasen.

RSS:erna är också klara.

Återstår att göra är att ämnen från några oönskade avdelningar syns på förstasidan.

Tyvärr, trots att jag till och med skrivit inlägg där, är tråden oläst...för övrigt har ALLA trådar ÖVERALLT blivit olästa...plus att Längsta tråden fortfarande finns kvar i Visa nya inlägg (detta stör mig inte nämnvärt, men det är kanske värt att nämna).

Jag har dubbelkollat och försökt återskapa problemet men lyckas inte. Det är som sagt helt riktigt att alla trådar ska se olästa ut, men de ska inte göra det efter det att jag tömde den databasen. Var du verkligen inne i tråden, gick tillbaka i webbläsaren och uppdaterade sidan?

Jag medger att jag satt på Google Chrome innan, men provade Firefox och fick samma problem.

För att ta längsta tråden som exempel: jag klickar på att gå till senaste inlägg-knappen, läser inlägg och bläddrar sedan ända upp och klickar på Off-topic. Där säger den återigen att senaste inlägget är oläst.

Då har jag provat i Firefox 3 och Chrome.

EDIT: upptäckte att detta hände BARA med längsta tråden. Dock kvarstår grejen att om jag klickar på Visa nya inlägg upp till höger, så dyker även off topic-trådar upp där.

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Dock kvarstår grejen att om jag klickar på Visa nya inlägg upp till höger, så dyker även off topic-trådar upp där.

Så har det alltid varit 😆

Har tyvärr inte möjlighet att sortera bort detta, även om det är ett önskemål jag har hört några gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock kvarstår grejen att om jag klickar på Visa nya inlägg upp till höger, så dyker även off topic-trådar upp där.

Så har det alltid varit 😉

Har tyvärr inte möjlighet att sortera bort detta, även om det är ett önskemål jag har hört några gånger.

Är du helt säker på det? Jag använder knappen Visa nya inlägg varje dag, och jag har aldrig sett Längsta tråden där... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

En funktion som jag har saknat här.

Vi har en massa roligt på MacWorlds forum med uppladdning av bilder och smilies. post-18214-1221217421.gif

post-18214-1221217448.gif 😲😉

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att ni har kul med smilies och bilder på Macworlds forum (ingen värdering i det), men här är vi ganska hårda på att det som postas ska ha med musik att göra. Vill man ha kul med bilder för de roliga bildernas skull så rekommenderas varmt Chatt-avdelningen.

Bilagefunktionen finns för att tillföra inläggen något, och det kommer jag ta fasta på även framöver 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Jo då, det var det jag menade. 🙂

Chattar gör vi i Papperskorgen, foto i bild tråden, leker i en annan tråd osv. ☺️

Inget försök till uppvigling här inte. 😉

Självklart ska et tillägg tillföra något specifikt för inlägget ifråga.

Dock är väl humor, av det lugna slaget, OK hoppas jag.

Jag hittade ingen annan animering för tillfället än den ovan,

men den är ju inte oförskämt beklämmande eller hur.

Fast denna är väl med för detta forumet då. post-18214-1221219837.gif

och här är en bild som du kanske kan ha nytta av: post-18214-1221219965.jpgpost-18214-1221220088.gif

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att ni har kul med smilies och bilder på Macworlds forum (ingen värdering i det), men här är vi ganska hårda på att det som postas ska ha med musik att göra. Vill man ha kul med bilder för de roliga bildernas skull så rekommenderas varmt Chatt-avdelningen.

Bilagefunktionen finns för att tillföra inläggen något, och det kommer jag ta fasta på även framöver ☺️

...och en annan sak som kan vara bra att uppmärksamma är också att ALLA bilder har upphovsrättsskydd.

Det är ju ofta som detta debatteras när det gäller mjukvara och musikfiler här på forumet. Men det verkar vara lättare att glömma bort upphovsrätten när det gäller bilder... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...