Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej 🙂

Jag är ny på forumet och hoppas jag kan få några bra tips!

Jag bor i Holland och bygger en studio + liverum.

Ska precis sätta in glasrutor mellan studion och liverummet!

Jag har hört att man ska ha tre seperata glas varav de mittre ska vara aningen lutat?

Besökte en glasmästare idag och frågade vad det kostar...9000 spänn!!!?

Så nu tänkte jag bygga det själv!

Så jag skulle vilja veta hur man ska bygga? vad för glas man ska köpa och om det är skildnad på dem?

Om någon har någon bra ritning!

Hoppas på bra tips!

/ Anders

Annons
Postat

Jag snackade med glasmästaren för några veckor sedan. För två lamellglas på 1000*800 mm skulle han ha knappt en tusenlapp. Då jag var inne idag var han inte på plats utan hans äldre kollega, 2900 sa han. Glasen är dyra men effektiva. Jag tror att det räcker med två glas. Hos glasmästaren stod en snubbe och borrade utanför kontoret där han hade två stora fönster med lamellglas. Det hördes inte ett skit. Då var det ändå inte en studio han hade byggt upp utan ett kontor.

Kolin

Postat
Dessa saker har diskuterats i andra trådar. Sök så hittar du dem säkert.

OK! Jag ska fortsätta söka...Jag hittade inget första gångerna!

Postat
Jag snackade med glasmästaren för några veckor sedan. För två lamellglas på 1000*800 mm skulle han ha knappt en tusenlapp. Då jag var inne idag var han inte på plats utan hans äldre kollega, 2900 sa han. Glasen är dyra men effektiva. Jag tror att det räcker med två glas. Hos glasmästaren stod en snubbe och borrade utanför kontoret där han hade två stora fönster med lamellglas. Det hördes inte ett skit. Då var det ändå inte en studio han hade byggt upp utan ett kontor.

Kolin

Tack för svar!

OK! Ska lamellglasen ha någon speciell tjocklek?

Vet du hur man bygger "ramen" eller sätter man bara in dem och sätter lister på båda sidor?

/ Anders

Postat

Svårt att få fram bra trådar när sökmotorn på denna sida suger, det bästa är att googla "ämne studio " t.ex

Postat

Svårt att få fram bra trådar när sökmotorn på denna sida suger, det bästa är att googla "ämne studio " t.ex

Thanks/Anders

Postat

Var hos glasmästaren idag och kikade på hans fönsterkonstruktion. Han hade två glas, ett lamell och ett vanligt fönsterglas. Bägge var 4 mm. Med mina mått blev priset 750 spänn för bägge. Då känner jag honom lite, han sa förvisso inte + moms så det kan tillkomma. Efter montage återkommer jag i tråden och säger hur tyst det blev.

Kolin

Postat
Var hos glasmästaren idag och kikade på hans fönsterkonstruktion. Han hade två glas, ett lamell och ett vanligt fönsterglas. Bägge var 4 mm. Med mina mått blev priset 750 spänn för bägge. Då känner jag honom lite, han sa förvisso inte + moms så det kan tillkomma. Efter montage återkommer jag i tråden och säger hur tyst det blev.

Kolin

Jag besökte en annan glasmästare idag. Jag fick 2 lamellglas en på 7,5 mm en andra på 110mm, båda 790mm x 114mm.

+ gummilister, ljuddämpnings silicon för 1700:-....Jag köpte MDF + lister för 500:- Och jag håller på och bygger ramen nu. Kommer tillbaks med bilder.

Tanken är att jag centrerar ramen i "fönsteröppningen" med 8mm gapp runt om. Som jag ska fylla med isolerskum. Efter tips jag fick på en av trådarna. Jag hoppas det blir bra!

/ Anders :rolleyes:

Postat

Hej

Vad spännande!

Jag kommer själv att åka på samma jobb vartefter när jag kommit så långt i mitt studiobygge.

Jag är väldigt nyfiken på bilderna!!! :rolleyes:

Själv har jag fått tag på 2 lamellglas på 6mm (har för mig att måtten var ca 50x70 cm, samt 2 smårutor på ca20x30cm som jag nog inte kommer använda)

Jag fick betala 500 spänn för dessa.

Som Gilbert kommenterade i denna tråden så har jag också läst att det ena glaset ska vara lite vinklat.

/Andreas

Postat (redigerat)

Galaxy studio in Belgien satte in 11 cm tjockt glas. Dom ville ha absolut tyst mellan studio och kontrollrum så det vart en hel rad med utomjordiska lösningar. Rutorna vägde 3,5 ton styck och fick lyftas på plats med kran :rolleyes:

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.