Jump to content
Annons

Studiobygge, dagboken


Ken Kängström

Recommended Posts

Hohoj allesammans!

Nu är vi under företagsstart, lokalen är hyrd (43 kvadratmeter till godo), och bygget är i rullning.

Våran första etapp är nästan klar... rivningen.

Efter mycket ståhejande med kofötter, hammare och våld har vi nu rivit ut nästan hela köket, golv- och taklister samt annat skrot.

Kommer bli en totalrenovering med ny vägg, dörr, nytt golv, nya lister, nymålat tak, nya tapeter och ett gäng absorbenter och basfällor.

Här kommer några bilder.

Här är min kompanjon Jerker redo med farbror kofot.

DSC00122.jpg

The target! Nu smäller det!

DSC00120.jpg

Efter en timmes rivning ungefär.

DSC00124.jpg

Kvarlevorna av våra köksoffer!

DSC00123.jpg

Tidigare en dartlokal, vilket innebär en sjujävla massa spacklande, som ni kanske märker.

DSC00125.jpg

På måndag fortsätter rivningen + bygget, och då återkommer jag med lite fler bilder. 🙁

Puss och kram på er!

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hohoj allesammans!

Nu är vi under företagsstart, lokalen är hyrd, och bygget är i rullning.

Våran första etapp är nästan klar... rivningen.

Efter mycket ståhejande med kofötter, hammare och våld har vi nu rivit ut nästan hela köket, golv- och taklister samt annat skrot.

Här kommer några bilder.

Här är min kompanjon Jerker redo med farbror kofot.

DSC00122.jpg

The target! Nu smäller det!

DSC00120.jpg

Efter en timmes rivning ungefär.

DSC00124.jpg

Kvarlevorna av våra köksoffer!

DSC00123.jpg

Tidigare en dartlokal, vilket innebär en sjujävla massa spacklande, som ni kanske märker.

DSC00125.jpg

På måndag fortsätter rivningen + bygget, och då återkommer jag med lite fler bilder. 🙁

Puss och kram på er!

Ahh!

Äntligen kommer den igång!

Den här tråden vet jag kommer bli fullsmäckad med bilder!

Bara att gasa!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allesammans. Riktar mig till er akustikkunniga nu, så Gilbert, Lee, Cruncher och ni andra som är kunniga, om ni har några tankar kring akustikbehandling, så hjälp mig jättegärna.

Den lila väggen är under uppbyggnad, samt. dörren.

Det rosa utrymmet är den aktuella lokalen.

Dimensionerna är följande,

Långvägg, 7,2 m

Kortvägg, 5,55 m

Area, 43 kvadratmeter

Takhöjd, 2,3 m

Har inte de exakta dimensionerna för den nybyggda väggen än, men den går in ca 1 m på djupet.

Lokalenmtt5.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allesammans. Riktar mig till er akustikkunniga nu, så Gilbert, Lee, Cruncher och ni andra som är kunniga, om ni har några tankar kring akustikbehandling, så hjälp mig jättegärna.

Den lila väggen är under uppbyggnad, samt. dörren.

Det rosa utrymmet är den aktuella lokalen.

Dimensionerna är följande,

Långvägg, 7,2 m

Kortvägg, 5,55 m

Area, 43 kvadratmeter

Takhöjd, 2,3 m

Har inte de exakta dimensionerna för den nybyggda väggen än, men den går in ca 1 m på djupet.

Lokalenmtt5.jpg

Nu får du allt kasta upp bilden på hur det egentligen ser ut i ditt rum Addic59.

Ingen fattar ju annars!!!

Sa te daj!

Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Kan passa på att fråga för säkerhets skull. Är det någon som vet vart man kan få tag på färdiga dörrar, inkl. karmar?

Hej!

Härligt bygge Ni har på gång.

Jag håller på i något mindre skala, men känner igen känslan, Wounderbaum!

Jag har köpt dörr med karm, akustikplattor, fönster mm på Kompanjonen.

www.kompanjonen.se

Ligger vid värtahamnen. Har bra priser som går att pruta på om man köper fler prylar.

Åk gärna dit i slutet på månaden, då de redan har sålt tillräckligt för att täcka deras fasta kostnader.

Då kan du få det ännu billigare.

Lycka till och fortsätt skicka bilder!

MVH

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att fråga för säkerhets skull. Är det någon som vet vart man kan få tag på färdiga dörrar, inkl. karmar?

Hej!

Härligt bygge Ni har på gång.

Jag håller på i något mindre skala, men känner igen känslan, Wounderbaum!

Jag har köpt dörr med karm, akustikplattor, fönster mm på Kompanjonen.

www.kompanjonen.se

Ligger vid värtahamnen. Har bra priser som går att pruta på om man köper fler prylar.

Åk gärna dit i slutet på månaden, då de redan har sålt tillräckligt för att täcka deras fasta kostnader.

Då kan du få det ännu billigare.

Lycka till och fortsätt skicka bilder!

MVH

GIGAN

Riktigt bra länk där GIGAN!!

Alltid bra att ha sånna här bak i skallen när man bygger grejjer!

Thanx!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjenare Mojje!

Sitter och tar ett par kalla ikväll, och slappnar av efter en tids hårt arbete. Mycket har hänt. Allt är rivet, nymålat tak (över 1000:-), nymålade fönsterkarmar samt. en dörr. Handlat in en hel jäkla del byggmaterial såsom reglar och gips, spik, skruv, spackel etc. från Jem & Fix. Dock har jag vart slarvig med dagboken här, men lovar att slänga upp några nya bilder efter Söndag, då väggen och dörren är helt färdigbyggd.

Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Mojje!

Sitter och tar ett par kalla ikväll, och slappnar av efter en tids hårt arbete. Mycket har hänt. Allt är rivet, nymålat tak (över 1000:-), nymålade fönsterkarmar samt. en dörr. Handlat in en hel jäkla del byggmaterial såsom reglar och gips, spik, skruv, spackel etc. från Jem & Fix. Dock har jag vart slarvig med dagboken här, men lovar att slänga upp några nya bilder efter Söndag, då väggen och dörren är helt färdigbyggd.

Skål!

Då får man allt hoppas att den kalla smakar gott efter en hård veckas arbete då!

Var rädd om dig och jobba inte ihjäl dig hörru!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hohoj igen!

Då har man hunnit en bit in i bygget. Ber om ursäkt för den sega uppdateringen, men har haft otroligt lite tid för datornöjen den senaste tiden.

Åtminstone en bild dyker upp här, och det är alltså regelverket för den ena av två väggar som byggs.

Det som har hänt utanför bild:

* Väggarna färdigslipade och spacklade

* Två fönster igenbommade

* Avloppsystem borttaget och pluggat

* Elelement och ledningar borta

* Tak nymålat

* fönsterkarm/bläck samt. dörr grundmålade

* Taklist och socklar bortdragna

* Lysrörslampor nedmonterade

Återstående jobb:

* Bygga klart andra regelverket och montera på gipsskivor och glasull

* Montera dörrkarmar och dörr

* Lägga nytt golv, samt. heltäckningsmatta med metalltrösel som avskärmning

* Bygga basfällor

* Tapetsera

* Nya listverk och socklar för tak och golv

* Bygga absorbenter och ett stationärt konsolbord

* Samt. en hel det detaljarbete

Här är iaf en bild, men återkommer med fler snarast.

post-1797-1221395477_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hohoj igen!

Då har man hunnit en bit in i bygget. Ber om ursäkt för den sega uppdateringen, men har haft otroligt lite tid för datornöjen den senaste tiden.

Åtminstone en bild dyker upp här, och det är alltså regelverket för den ena av två väggar som byggs.

Det som har hänt utanför bild:

* Väggarna färdigslipade och spacklade

* Två fönster igenbommade

* Avloppsystem borttaget och pluggat

* Elelement och ledningar borta

* Tak nymålat

* fönsterkarm/bläck samt. dörr grundmålade

* Taklist och socklar bortdragna

* Lysrörslampor nedmonterade

Återstående jobb:

* Bygga klart andra regelverket och montera på gipsskivor och glasull

* Montera dörrkarmar och dörr

* Lägga nytt golv, samt. heltäckningsmatta med metalltrösel som avskärmning

* Bygga basfällor

* Tapetsera

* Nya listverk och socklar för tak och golv

* Bygga absorbenter och ett stationärt konsolbord

* Samt. en hel det detaljarbete

Här är iaf en bild, men återkommer med fler snarast.

post-1797-1221395477_thumb.jpg

MERA BILDER SA JA TE DAJ!!!!!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig

Haha, sicken förolämpning! Skämt åsido.

Cruncher

Hörrö, lugna ner dig. 😲

Här kommer ett par bilder till.

Regelverket för basfällan.

DSC00133.jpg

Glasull, och gipsskivor som täcke.

Men här behöver jag eran hjälp. jag är rädd att jag har skapat en resonanslåda tack vare gipset, har dock inte haft möjlighet att lyssna med lågfrekvent ljud än. Men vad tror ni? Ska jag skippa gipset, samt bör jag byta ut glasullen mot stenull istället?

DSC00137.jpg

Resultatet

DSC00140.jpg

Bommat fönster

DSC00134.jpg

Grundmålade fönsterkarmar

DSC00135.jpg

DSC00136.jpg

Tacksam för er hjälp.

Nu ska vi bygga klart vägghelveten och sedan lägga klickgolv och heltäckningsmatta, därefter blir det tapetsering och taklist/golvsocklar.

Tjing!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig

Haha, sicken förolämpning! Skämt åsido.

Cruncher

Hörrö, lugna ner dig. 🙂

Här kommer ett par bilder till.

Regelverket för basfällan.

DSC00133.jpg

Glasull, och gipsskivor som täcke.

Men här behöver jag eran hjälp. jag är rädd att jag har skapat en resonanslåda tack vare gipset, har dock inte haft möjlighet att lyssna med lågfrekvent ljud än. Men vad tror ni? Ska jag skippa gipset, samt bör jag byta ut glasullen mot stenull istället?

DSC00137.jpg

Resultatet

DSC00140.jpg

Bommat fönster

DSC00134.jpg

Grundmålade fönsterkarmar

DSC00135.jpg

DSC00136.jpg

Tacksam för er hjälp.

Nu ska vi bygga klart vägghelveten och sedan lägga klickgolv och heltäckningsmatta, därefter blir det tapetsering och taklist/golvsocklar.

Tjing!

Jo fan Addic!!

Du har byggt en gigantisk resonantlåda.

Vist kommer den äta bas men ge den luft.

Alltså det handlar ju om att få partiklar i luften att bromsas genom dämpningen.

Om du täcker för så att kaviteten blir helt tät...

Ja du hajjar!

Visst kan du ha en gipsvägg framför. Men sätt då dubbel gips så att det blir stabilt.

Sen får vi hoppas på nån matematiker här inne som kan hjälpa dig att beräkna portöppningen på den här något kluriga basfällan.

Det blir nån sorts hybrid Slot-Helmholtz-Superchunk av detta.

Går det få fram vilken frekvens som lådan ger så är det inte så svårt att beräkna portöppningarna sedan!

Hörru!

Det här var avant garde inom basbekämpning!!!

Gott att se att det flyter på i alla fall och att man äntligen får se lite bilder.

Take care!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuken också!

Aja, det är inget större jobb att montera ner gipset, och smälla dit en snygg tygfilt istället.

Bra att man fick svart på vitt istället. Men en fråga som jag inte fick klart för mig, bör jag byta ut glasullen mot stenull istället, eller kanske en kombo?

Vi har nämligen en hel del av båda tillgängligt.

Följdfråga innan jag gör nästa misstag. Ska den valda isoleringen packas hårt, och en stor mängd av den, eller ska jag fylla basfällan lagomt?

Tackar för hjälpen Crunch, you´re the man!

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Kuken också!

Aja, det är inget större jobb att montera ner gipset, och smälla dit en snygg tygfilt istället.

Bra att man fick svart på vitt istället. Men en fråga som jag inte fick klart för mig, bör jag byta ut glasullen mot stenull istället, eller kanske en kombo?

Vi har nämligen en hel del av båda tillgängligt.

Följdfråga innan jag gör nästa misstag. Ska den valda isoleringen packas hårt, och en stor mängd av den, eller ska jag fylla basfällan lagomt?

Tackar för hjälpen Crunch, you´re the man!

Nja det vete fan....!

Kör på glasull om du har.

Fyll hela basfällan.

Packa inte. Stapla på varandra eller gör som jag gjorde och bygg en trekant av skivorna i hörnet.

Hela iden med en absorbent bygger på porösitet och förmågan att slå sönder ljudvågor och med det övergå i värme.

Välj ett tyg som släpper igenom luft. Tänk högtalartyg när du letar efter sånt. Möbeltyg är inte så kung i detta läget!

Keep on running!

Har tankat hem ditt senaste alster men inte hunnit analysera den än!

Kommer i dagarna...

Take care!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant att följa sånt här =)

Är också nyfiken angående själva företaget. Det ska bli en kommersiell studio alltså? Hur finansierar ni, och hur kommer ni driva studion? Vid sidan av era vanliga jobb, eller kommer studion vara en del av ett annat företag? Eller är den helt fristående?

Anledningen till att jag frågar är främst för att jag själv hoppas på att kunna genomföra något sådant en vacker dag, och då är det ju alltid intressant att veta hur andra finansierar sina projekt, och får det att gå runt och så vidare 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...