Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Efter att ha tittat runt lite så skrotade jag idén med det gamla bordet och bestämde mig för att bygga ett nytt.

Så en moderator får gärna ta bort den gamla tråden.

PROJEKT 1 - Studiobord

Min insperation är ifrån ett av kmstudiosystems bord

fc-2x_front_15625438.jpg

Jag har köpt en st 22mm MDF samt två st 16mm.

Det jag har gjort "so far".

Sågat ut formen på bordsskivan och 3st "mellanskivor".

Har även sågat ut "locket" men inte mer än det yttre, så sågningen in mot bordet kvarstår.

147_0178_15625395.jpg

Bordsskivan

147_0179_15625409.jpg

147_0180_15625417.jpg

"locket" med mellanskivorna på..

147_0182_15625436.jpg

147_0168_15625384.jpg

Jag ställde upp de gamla lådorna och spillbitarna från bordet för att få en liten bild på hur det kommer att se ut. Me like 😉

Ska såga ut sidostyckerna och den sista sågningen på "locket" imorgon. 😉

Redigerat av Alexho
Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

En sån konsoll sitter jag vid med jämna mellanrum, på just KM. Galet skön konsoll att jobba med. Hade köpt en om det inte hade varit för det fem-siffriga priset. Släng upp lite bilder sen när den är på plats!

Postat

Jag pratade med KM om jag skulle köpa en först men den går på 22 000:- och 2000:-för allt virke^^

Postat

Om bordet blir snyggt och bra beställer jag kanske ett till av dig senare 🙂 Har varken plats eller material att göra ett eget bord trots att jag har en riktigt nice idé. Skulle du vara intresserad? Material + arbete självklart 🙂

Postat (redigerat)
Om bordet blir snyggt och bra beställer jag kanske ett till av dig senare 🙂 Har varken plats eller material att göra ett eget bord trots att jag har en riktigt nice idé. Skulle du vara intresserad? Material + arbete självklart 😮

Hehe, kanske det.. Vi kan se när detta bord är klart..

Redigerat av Alexho
Postat (redigerat)

Idag har jag varit och beställt mattan som ska vara på bordsskivan. 2mm (linolium?), den är riktigt snygg. Även kollat på massiv ek till sidorna.

Redigerat av Alexho
Postat
Jag pratade med KM om jag skulle köpa en först men den går på 22 000:- och 2000:-för allt virke^^

Ja, dom ligger där omkring. Jag frågade om jag fick köpa en prototyp som stod i källaren och kunde få den för 14. Jag vet inte jag... Liiiiiite saftigt.

Postat (redigerat)

Ja, dom ligger där omkring. Jag frågade om jag fick köpa en prototyp som stod i källaren och kunde få den för 14. Jag vet inte jag... Liiiiiite saftigt.

Ja, alltså 14k är bra mycket :rolleyes: Det kostar kanske 2000:- till 3000:- att bygga själv. Har man även bra verktyg och maskiner så kan arbetet bli lika bra + att du får det precis som du vill..

För övrigt så kom bordsmattan idag, ska slänga upp en bild senare. I morgon ska jag köpa ek till sidostyckena. 😛 Blir nog en dyr historia.

Redigerat av Alexho
Postat (redigerat)

Här kommer bilderna på mattan.

Även om den ser ut som en vanlig halvmjuk matta på bilden, men sa**n vad hård ytan är. Inte riktigt som trä men snudd på. Blir perfekt!

147_0184_16081001.jpg

Blixten fick färgen att se mer brun ut än vad den är..

147_0187_16080992.jpg

Tror det kommer bli riktigt snyggt ihop med eksidorna och listerna.. Funderar dock fortfarande på om jag ska ha en röd skinlist eller inte, vad tycker ni?

Redigerat av Alexho
Postat (redigerat)

Så eken inhandlad 😉

Blev stavlimmad skiva då helt massiv hade kostat över 5000:-

Men "brädorna" till listerna är äkta 😄

147_0196_16112540.jpg

147_0202_16112549.jpg

147_0206_16112570.jpg

I morgon Ska jag såga ut sidorna och skruva ihop allt för en koll innan slipning, målning och limning 😛

Redigerat av Alexho
  • 2 veckor senare...
Postat

Så, nu har jag fått in bilderna i datorn. Tyvärr så har det gått lite segt på byggfronten pga arbete.. Men lite har det hänt sen sist.

Jag har även lagt in nytt golv i kontrollrummet. Ska bli kul att få bordet klart och flytta in 😛

Mellanväggarna på plats.

148_1545_16659007.jpg

22222_16659036.jpg

Jag har sågat ut båda sidorna, kvarstår att runa till hörnen och fräsa kanterna samt slipning och olja in dem.

148_1546_16659024.jpg

Ska försöka hinna såga ut "locket" imorgon samt skruva allt på plats för att se att allt stämmer. Sen limma fast linnoliummattan på bordet.

Ha det!

• 2 veckor senare...
Postat

Så, nu var det dags för lite nya bilder. Det går lite segt då det är mycket på jobbet.

Har fått upp en sida och allt annat som ni ser sitter på plats.

Det var lite halvklurit att få fast sidan utan att skruva men 10mm träpluggarna löste problemet 😉

Ekskivorna ska fräsas, slipas och oljas in. Ska runda av de vassa hörnorna vid bordsskivan ganska mycket..

nuuuu1_17454840.jpg

nuu4_17454864.jpg

nuu2_17454849.jpg

nuu3_17454857.jpg

Ska till Grekland i 1 vecka men efter det så kommer jag att ha mer tid för studion.

Ska snart beställa hem allt, ljudkort, mickar, dator HELA rubbet 🙂

Postat
Så, nu var det dags för lite nya bilder. Det går lite segt då det är mycket på jobbet.

Har fått upp en sida och allt annat som ni ser sitter på plats.

Det var lite halvklurit att få fast sidan utan att skruva men 10mm träpluggarna löste problemet 😉

Ekskivorna ska fräsas, slipas och oljas in. Ska runda av de vassa hörnorna vid bordsskivan ganska mycket..

nuuuu1_17454840.jpg

nuu4_17454864.jpg

nuu2_17454849.jpg

nuu3_17454857.jpg

Ska till Grekland i 1 vecka men efter det så kommer jag att ha mer tid för studion.

Ska snart beställa hem allt, ljudkort, mickar, dator HELA rubbet 😆

Riktigt snyggt hörru!!!

Trät kostar en del.

Kul att se att du är så duktig på möbelsnickande!

Det är nåt man önskar att man hade varit bättre på.

Keep it up!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)
Riktigt snyggt hörru!!!

Trät kostar en del.

Keep it up!

/Cruncharn'

Tackar, är verkligen imponerad på dina byggen! Kommer till liknande, när bordet är klart. Ska bygga lite diverse akustiksaker samt en ISO "Speaker Isolation Box" till stärkaren.

Liknande http://www.amptone.com/diyisobox.htm

Ja, trä kostar! Men tycker det blir mer känsla i det riktiga, än mdf med fanér på.

Ska verkligen bli spänande att se hur allt kommer se ut när jag får dit mattan. Tror det kan bli riktigt trevligt!

Har även (troligtvis) fixat höj och sänkbara ben 😉 Det skulle vara väldigt skönt att kunna stå upp och mixa ibland 🙂

Ha dé!

Redigerat av Alexho
Postat
Riktigt snyggt hörru!!!

Trät kostar en del.

Keep it up!

/Cruncharn'

Tackar, är verkligen imponerad på dina byggen! Kommer till liknande, när bordet är klart. Ska bygga lite diverse akustiksaker samt en ISO "Speaker Isolation Box" till stärkaren.

Ja, trä kostar! Men tycker det blir mer känsla i det riktiga, än mdf med fanér på.

Ska verkligen bli spänande att se hur allt kommer se ut när jag får dit mattan. Tror det kan bli riktigt trevligt!

Har även (troligtvis) fixat höj och sänkbara ben 😉 Det skulle vara väldigt skönt att kunna stå upp och mixa ibland 🙂

Ha dé!

Jupp!

Du har så rätt så.

En studio ska vara en kreativ miljö så det där med "känslan", den är viktigare än grejjerna om man ska vara busnogrann.

Man spelar bättre när känslan är bra.

Får lite dom vibbarna när jag kliver ner i mitt egna krypin redan nu och då är det inte ens klart!!!

Ha ha ha!!!

En ISO-box är bra.

Jag byggde ju en som blev bra mycket bättre än jag väntat mig.

Hade nog valt lite tjockare med isolering än som på den länken du skickade med i ditt inlägg.

Tätt är det viktigaste men fan vet om du inte får bättre effekt på boxen om du sätter perforerad masonit framför 70 mm dämpning.

Fast det är klart. En sån box blir stor.

Jag har inte testat hur min låter än. Kanske får jag gå tillbaka och bygga om den om ljudet blir för stumt.

Ett tips även om du verkar så flink med händerna och byggtänkandet.

Ta en funderare på hur du ska koppla mickar och högtalarkablaget så att du har med det i sin ritning.

En fråga...

Vad körde du med för verktyg till skivorna.

Ser ju snorrakt ut. Har du tillgång till en bänksåg eller liknande för det där gör inte av vem som helst med bara en fogsvans!?

Take care och lycka till. Ska följa ditt bygge!

/Cruncharn'

Postat
En fråga...

Ser ju snorrakt ut. Har du tillgång till en bänksåg eller liknande för det där gör inte av vem som helst med bara en fogsvans!?

/Cruncharn'

Antligen en dator, har legat pa stranden och badat o solat denna vecka!

Jag har bade banksag och cirkelsag. For att saga rakt med cirkelsagen satter jag fast en 2meters vattenpass med tvingnar. Fran kantenpa cirkelsagen till klingan ar det 5cm, sa dar kommer kanten pa passet. Haller sagen stadigt och foljer med langs kanten pa passet.

Mellanvaggarna sagade jag pa bordssagen.

Ha de!

Postat
En fråga...

/Cruncharn'

Antligen en dator, har legat pa stranden och badat o solat denna vecka!

Jag har bade banksag och cirkelsag. For att saga rakt med cirkelsagen satter jag fast en 2meters vattenpass med tvingnar. Fran kantenpa cirkelsagen till klingan ar det 5cm, sa dar kommer kanten pa passet. Haller sagen stadigt och foljer med langs kanten pa passet.

Mellanvaggarna sagade jag pa bordssagen.

Ha de!

Kanon!

Körde med en liknande lösning på "jig" när jag sågade skivorna till isoboxen.

Har en kass och billig cirkelsåg dock.

Har svårt att få själva snittet helt 90 grader rät vinkel.

En bänksåg hade varit en hel dröm att ha i mitt byggande.

Nå väl.

Det blir väl fler tillfällen och anledningar att köpa en sådan! 😄

Hoppas du har det gott i solen Alexho!!!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

Sådär, då var man hemma igen 😏 Alltid lika tråkigt att sätta sig på flyget och åka hem, men det är samtidigt skönt.

/Cruncharn'

Det var kanon, mycket sol och bad 😄

Nu ska jag ut och fixa lite med bordet, får se om jag slänger upp några bilder ikväll. Hela kameran är full med semesterbilder 😮

Take care, Cruncher!

Redigerat av Alexho
Postat
Sådär, då var man hemma igen 🙂 Alltid lika tråkigt att sätta sig på flyget och åka hem, men det är samtidigt skönt.

/Cruncharn'

Det var kanon, mycket sol och bad 😛

Nu ska jag ut och fixa lite med bordet, får se om jag slänger upp några bilder ikväll. Hela kameran är full med semesterbilder 😛

Take care, Cruncher!

Jupp!

Gört!

Nu vill vi se bilder sa ja te daj!

...och med det menar vi inga förlupna semesterbilder på dig i genanta positioner!!! 😏

...fan va gött.... vill åka iväg jag med!!

Men inte då! Det bidde en studio i stället!

Ha ha ha!

Nyfiken Alexho, öka!

/Crunch'

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Sådär, lite updates.

Jag var idag och köpte lite godsaker!!

100_1682_18616251.jpg

Har även beställt:

Monitorer: ADAM A7

Ljudkort: Digidesign 003+ Rack (den med 8 pre amps) och ett MOTU 8pre.

HPA-4 Hörlursförstärkare med EQ, och en massa bra funktioner.

Mackie Big Knob

Mickar till trummorna, hela uppsättningen.

En herrans massa kabel. Det kostar mulltum!!!

MM....

Funderar på att köpa en Command 8 också, men får se. Kanske Blir en Frontier Alphatrack 🙂

Här kommer lite fler bilder 🙂

100_1683_18616267.jpg

100_1684_18616279.jpg

Har läst gott om den och testat den micken tidigare så det fick bli en sådan. Super bra tycker, för det priset!

100_1685_18616328.jpg

Ett Puffskydd måste man också ha, visste inte vilket som var bäst, i metall eller i tyg. Får testa..

100_1686_18616335.jpg

Ska beställa en dator också. Får se om det blir en liknande som Cruncher byggde.

Det var det, får slänga upp lite bilder på bordet senare 🙂

Ha dé!

Redigerat av Alexho
Postat
Sådär, lite updates.

100_1682_18616251.jpg

Har även beställt:

Mackie Big Knob

MM....

Funderar på att köpa en Command 8 också, men får se. Kanske Blir en Frontier Alphatrack 🙂

Ska beställa en dator också. Får se om det blir en liknande som Cruncher byggde.

Ha dé!

VILKA GODSAKER! Adam A7'orna är kanon. Har likadana! Mackie big knob har jag funderat på, ska bli kul att höra dina åsikter om den senare. Hur kommer det sig att du köpt hörlursförstärkare extra?, har inte Big Knoben sådana?

Ska bli kul att följa dina resultat, ser riktigt bra ut måste jag säga!

Postat

Knobben har 2st tror jag, men den kommer att sitta på min studiomöbel inne i kontrollrummet. Hörlurs förstärkaren kommer att sitta i live-rummet för musikerna 🙂

Kommer även att beställa 6 st lurar. Tror de är bra, de dämpar lite så att det blir lättare att spela...

drloop (oregistrerad)
Postat
Knobben har 2st tror jag, men den kommer att sitta på min studiomöbel inne i kontrollrummet. Hörlurs förstärkaren kommer att sitta i live-rummet för musikerna 🙂

Kommer även att beställa 6 st lurar. Tror de är bra, de dämpar lite så att det blir lättare att spela...

För bövelen innan du köper Thomann brandade kinapuffslurar kolla in Sennheiser HD201:

https://www.inet.se/ljud---bild/hoerlurar--...hd-201/6308466/

150 spänn via postorder.

Jag köpte dessa just för att spela in med.

Funkar bra, ok dämpning och för 150spänn låter dom otroligt bra.

Postat (redigerat)

drloop, tack för tipset. Jag har testat dem förut. Men inte i det sammanhanget, så de fungerar bra alltså?

Är de sköna och så? (kommer inte ihåg)

I full uppsättning, bas, elgitarr, trummor etc, hur bra hör man det som spelas upp i lurarna?

Redigerat av Alexho
drloop (oregistrerad)
Postat

Ett par riktiga hörselskydd + inear fixar det... 🙂

Postat
Sådär, lite updates.

100_1682_18616251.jpg

Har även beställt:

Mackie Big Knob

MM....

Ha dé!

VILKA GODSAKER! Adam A7'orna är kanon. Har likadana! Mackie big knob har jag funderat på, ska bli kul att höra dina åsikter om den senare. Hur kommer det sig att du köpt hörlursförstärkare extra?, har inte Big Knoben sådana?

Ska bli kul att följa dina resultat, ser riktigt bra ut måste jag säga!

Coola grejjer du handlat Alexho!

Helt annan prisklass än vad jag smäktar med. I alla fall till att börja med.

Gällande orsaken till varför man i övrigt bör ha en extern hörlursförstärkare till BigKnoben...

Du kan skicka olika cue's till BigKnoben och adressera dessa i sig till olika utgångar.

Översatt till praktik då.

Du sitter och gör tagningar med en trummis.

Han vill ha clicktrack för att hålla tempot.

Det vill inte du ha. Du vill höra hur hans/hennes helhet låter.

Så på BigKnoben så har du en speciell utgång för detta att skicka till just en hörlursförstärkare.

Sen tror jag att detvar så här. Inte säker dock.

Big Knoben har lite klen hörlursförtärkning i sig vilket gör att när du kommer med riktiga studiolurar som ligger på upp mot 400 Ohm's motstånd.

Då blir det klent i lyssningen. Låg volym alltså!

Det funkar inte när du har en trumslagare i studion.

Det måste gå att få pulver och det utan distortion.

Vart köpte du din Big Knob Alexho!!!!

Messa mig om ställe och ome det går att få liknande pris så kan jag säkert ordna bra pris på computan åt dig sedan!!

Take care!!

/Cruncharn'

Postat

Hämtade min fina lilla kn0b idag 😆

100_1692_18684464.jpg

100_1691_18684456.jpg

100_1693_18684469.jpg

100_1694_18684479.jpg

LÄNGTAR tills de andra sakerna kommer, beställer nog datorn idag!

Postat

Hej!!

Så nu har jag äntligen fått tid för lite snickeri!

Båda sidorna är pluggade och sitter på plats!

img_0628_19029601.jpg

img_0630_19029667.jpg

img_0634_19029688.jpg

Köpt skenor, Clas Ohlson 😎

img_0649_19029709.jpg

Angående ljudkort och vise versa så beställer jag ett 003 rack + ett M-Audio Octane imorgon!

Jag struntar i MOTU kortet.. Tror detta blir absolut bäst!

Postat
Hej!!

Så nu har jag äntligen fått tid för lite snickeri!

Båda sidorna är pluggade och sitter på plats!

img_0628_19029601.jpg

img_0630_19029667.jpg

img_0634_19029688.jpg

Köpt skenor, Clas Ohlson 😏

img_0649_19029709.jpg

Angående ljudkort och vise versa så beställer jag ett 003 rack + ett M-Audio Octane imorgon!

Jag struntar i MOTU kortet.. Tror detta blir absolut bäst!

Riktigt snyggt Alexho!!!

Bra att du fick tag i skenor på Claes Ohlsson där!!! Mohahahah!

Inväntar svar från min kamrat om din dator.

Mailar så fort jag vet nåt.

Ha det gott!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

Har även (troligtvis) fixat höj och sänkbara ben 😎 Det skulle vara väldigt skönt att kunna stå upp och mixa ibland 😄

Ha dé!

Jag prövade att gömma min 15W Peavey gitarrförstärkare i en garderob full med kläder och ljudet blev förvrängt. Otroligt mycket bas, och väldigt lite annat. Muffled, minst sagt. Jag la den på skumgummi pekande upp mot en massa kläder som var 50 cm ovanför den i garderoben, med micken 10 cm ifrån. Jag gav upp om en sån låda där och då.

Redigerat av Bambimolester

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.