Hellpig Postat 4 augusti 2008 Dela Postat 4 augusti 2008 Well, jag har alltid velat ha en Les Paul Custom med tre mickar... men förr i tiden stirrade jag mig blind på att det skulle stå "Gibson" på huvudet och då bidde det så dyrt att det inte var frågan om att köpa en sådan. Men så började jag sniffa lite på de japanska märkena (Tokai, Burny, Greco etc), hörde att de skulle vara riktigt bra men var lite tveksam. Detta tills Janne på Helges Håla började ta in dem och jag testade ett par stycken där, de höll grym kvalité måste jag säga. Så jag pratade lite Janne om detta med en tremickars custom och han snokade reda på en riktigt fin åt mig. Som vanligt är han grymt service minded och plockade hem denna åt mig utan att jag behövde avge några löften om att köpa eller så men jag blev givetvis såld idag när jag testat den och nu är står den här hemma i alla sin prakt. 🙂 Bilderna nedan gör den inte riktigt full rättvisa eftersom jag var tvungen att använda blixt; men det är klart att den inte är helt felfri - en gitarr från 1979 skall ju bara ha lite skavanker men denna är ändå i jäkligt fint skick. Den låter bra med - mer mellanregister än min Gibson LP, lite öppnare sound men fin sustain och ett härligt ljud måste jag säga. Tredje micken gör sitt till - man kan kombinera den med de andra via tonkontrollerna och det ger faktiskt en hel del flexibilitet. Huvudet: Kroppen: Hela guran: ...har tyvärr inga ljudexempel på den ännu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 4 augusti 2008 Dela Postat 4 augusti 2008 Använder du alla tre mickar? Vad använder du dom till/hur använder du dom? Hur funkar switchen, kan man kombinera eller är det en i taget, så att säga? Vad lirar du för musik med den? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 4 augusti 2008 Dela Postat 4 augusti 2008 Gratulerar så jättemycket 🙂 En sexig Les Paul går inte att slå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 4 augusti 2008 Dela Postat 4 augusti 2008 (redigerat) Nice, Hellpig! 🙂 Vad lirar du för musik med den? Hendrix-Paige-Frehley 🙂 Redigerat 4 augusti 2008 av Valle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 4 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 4 augusti 2008 Använder du alla tre mickar? Vad använder du dom till/hur använder du dom? Hur funkar switchen, kan man kombinera eller är det en i taget, så att säga? Vad lirar du för musik med den? Har inte hunnit spela så mycket på som jag hade hoppats men mittmicken kan användas tillsammans med stall- och halsmicken - hur mycket den skall höras kombineras med tonkontrollerna. Jag tyckte att det gav en hel del flexibilitet, den timmen eller så som jag satt med gitarren ikväll. Ja, Valle träffar rätt med de tre gitarristerna. Lirar rätt mycket 70-tals inspirerad rock åt det hårdare hållet även om jag experimenterar en del med annat också. Finns en o annan låt upplagd här om du är nyfiken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GodOfGuitars Postat 7 augusti 2008 Dela Postat 7 augusti 2008 Nice, Hellpig! 🙂 Vad lirar du för musik med den? Hendrix-Paige-Frehley 😛 Coolt, jag har nästan samma förebilder. Lyssnar mycket på Hendrix och Frehley. Min drömgitarr är som din fast Gibson. Synd att färgen på mekaniken är sliten. Men vad är det för schema på den gitarren? 3 vol och 1 ton? 2 ton och volym? Jag har även testat Page's senaste customlp. Bra var den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 8 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 8 augusti 2008 Nice, Hellpig! 🙂 Vad lirar du för musik med den? Hendrix-Paige-Frehley 😛 Coolt, jag har nästan samma förebilder. Lyssnar mycket på Hendrix och Frehley. Min drömgitarr är som din fast Gibson. Synd att färgen på mekaniken är sliten. Men vad är det för schema på den gitarren? 3 vol och 1 ton? 2 ton och volym? Jag har även testat Page's senaste customlp. Bra var den. Jag var helt inne på Gibson också, fram tills sent i våras. Då började jag testa lite Burny, Tokai och Greco-gitarrer - kunde först inte fatta hur kvalitativa de är. De bräcker Epihones Gibsonkopior med hästlängder och de slår Gibson själva på fingrarna emellanåt också. Jo, faktiskt. För något år sedan hade jag förmodligen aldrig sagt något sånt men ... så är det. Jag vet ej exakt hur schemat ser ut men det är något "special". När du kör på halsmicken blir en av tonkontrollerna (den för stallmicken) en kontroll för mittmicken istället. Det finns (har jag läst) tremickars med speciella switchar för de tre mickarna men det har jag inte sett i verkligheten... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViggoPower Postat 7 september 2008 Dela Postat 7 september 2008 Har en Greco Les Paul Custom Super Real från 1980 och den spöar verkligen varenda Gibson jag har testat. Dessutom har den ju en riktigt skön patina som man inte får med en ny gitarr. 5-7000 som dom ligger på begagnade idag är ju i princip gratis mot vad man får. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.