Alexho Postat 6 juli 2008 Dela Postat 6 juli 2008 Hej! Såg att det fanns några trådar om detta men inga som valde mina komponenter. Jag ska köra PT LE med ett 003 rack+ ett MOTU 8Pre (tot 12pre amps +4 lines). 2x 22" skärmar DVI Datorn ska klara av de kraven, dvs ingen märkbar latency vill jag att det ska finnas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 6 juli 2008 Dela Postat 6 juli 2008 Hej jag går själv i tankarna att bygga nytt och har därför kollat upp lite vad som är bra (kör digi002r själv) Digideisgn rekommenderar Intel 955X chipset. Vet inte om det du listat har det... Googlade lite på det och hittade några som verkade vettiga. sen vet jag inte om jag hade satsat på en quad-processor. För ungefär samma pengar får man en dual core-cpu på 3.0 ghz, mot quad:ens 2.4. Jag vet inte vilket som ger bäst prestanda, om Pro Tools stödjer flera kärnor och sånt. Kanske någon annan här som vet? Sen rekommenderar jag att man har en systemdisk och en datadisk för att höja diskprestandan. Systemdisken behöver ju inte vara jättestor... Du har inte listat någon processorkylning. En såpass kraftig CPU behöver en hyfsad fläkt, och de som i vissa fall följer med är oftast inget att ha. Annars ser det väldigt bra ut tycker jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alexho Postat 6 juli 2008 Trådstartare Dela Postat 6 juli 2008 Nej, jag har ingen aning om core-cpu på 3.0 ghz är bättre. Det står inte vilket chipset 6600 har.. Vet någon om PT tar quad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 6 juli 2008 Dela Postat 6 juli 2008 Du får bäst prestanda med en Quad, förutsatt att programmet hanterar det (vilket nästan alla musikprogram gör nu, antar att PT gör det också...). Just PT (hårdvaran) verkar vara väldigt kinkig med vilket chipset man använder; https://www.studio.se/index.php?showtopic=46385 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bozar Postat 6 juli 2008 Dela Postat 6 juli 2008 Köp absolut inte det nätagget Sweex har mycket dåligt rykte och har haft problem med höga rippelvärden på sina 12V linor. Du behöver definitivt inte så mycket som 650W effekt med ett bra nätaggregat, Samtliga Corsair, Seasonic, FSP, Bequiet, Nexus, Enermax mfl klarar den datorn galant, du behöver inte mer än 300W. Chassit är högljuddt pga perforerade sidan, jag hade bytt till ett tystare som Antec P182, Solo, Sonata, NXZT Hush eller Nexus Caterpillar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 6 juli 2008 Dela Postat 6 juli 2008 Två diskar bör du ha. Så stoppa in en disk till och spela in på denna. Jag har en gammal Intel p4 3gHz som jag med lätthet trackar med 64 samples fördröjning så det borde du lätt kunna göra med denna PC. Nu kör jag förvisso inte PT LE. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Memphis Postat 6 juli 2008 Dela Postat 6 juli 2008 (redigerat) Håller med Bozar. Ett populärt och bra chassi med inbyggt bra nätagg. är Antec LifeStyle SONATA III Quiet Super MidiTower 500W ATX Ditt chassi o nätagg. kostar tot 990kr och ligger inte långt ifrån. Och som DrLoop sade så är det bra med två diskar för att fördela dess arbete. Köp hellre två st 250Gb om du vill hålla samma prisnivå. 😉 Typ. Mvh Memphis Redigerat 6 juli 2008 av Memphis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 6 juli 2008 Dela Postat 6 juli 2008 Nej, jag har ingen aning om core-cpu på 3.0 ghz är bättre. Det står inte vilket chipset 6600 har.. Vet någon om PT tar quad? Sorry, skrev fel. Det är Intel 975X Express chipset som Digidesign rekommenderar. Det du behöver är alltså ett moderkort med socket 775 (Intel) men med 975X Express chipset. CPU:n har ju inget chipset på det sättet. Detta t.ex. skulle funka bra: http://www.inet.se/datorkomponenter/moderk...et-775/1901536/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alexho Postat 6 juli 2008 Trådstartare Dela Postat 6 juli 2008 (redigerat) ok, jag har ett helt nytt "Q-TEC Psu 350w low noise" liggandes, duger det eller ska jag köpa ett nytt? Kan du länka någon bra? EDIT: Kom till några fler svar. Kör på http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...=ANTSONATAIIIBL Snyggt också! Så tex Intel ip35 chipset funkar inte`? Redigerat 6 juli 2008 av Alexho Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 6 juli 2008 Dela Postat 6 juli 2008 ok, jag har ett helt nytt "Q-TEC Psu 350w low noise" liggandes, duger det eller ska jag köpa ett nytt? Kan du länka någon bra? EDIT: Kom till några fler svar. Kör på http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...=ANTSONATAIIIBL Snyggt också! Så tex Intel ip35 chipset funkar inte`? Vad som funkar/inte funkar är svårt att säga. Här är en sida med rekommendationer: http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=22766 (iofs för 002) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alexho Postat 6 juli 2008 Trådstartare Dela Postat 6 juli 2008 (redigerat) Så jag tror att jag kommer att skicka efter detta Läste här på forumet om PT och detta chipset "Det ska inte vara nått strul med Q6600! Funkar som en dröm for mig! Jag har samma processor dock P35 Chipset... Kan va G31 som ar problemet." Så den jag valde ska funka:) EDIT: Stava Redigerat 6 juli 2008 av Alexho Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
base10 Postat 6 juli 2008 Dela Postat 6 juli 2008 så bra processor som möjligt, sedan 2 gig ram om du kör många vst pluggar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.