pppwest Postat 30 oktober 2004 Postat 30 oktober 2004 Hej igen..! Kom på att jag skulle behöva tips på multibandskompressorer som funkar i windows, helst VST skulle juag tro.. Vad använder ni andra? Är det nån som har en bra multibandskompressor som är gratis..? /Peter
Debree Postat 30 oktober 2004 Postat 30 oktober 2004 Jag använder Waves LinMB (tror jag den heter).. Och L3:an som kommit ut nu är ju också multiband. De är ju dock inte helt gratis tyvärr... =/
Jocke Postat 30 oktober 2004 Postat 30 oktober 2004 (redigerat) L3 är väl en limiter? Edit: Annars finns ju Waves C4. Den är säkert bra... Redigerat 30 oktober 2004 av Jocke
Debree Postat 30 oktober 2004 Postat 30 oktober 2004 L3 är väl en limiter? Ja, så sant. Den är väldigt bra och flerbands iaf =D C4:an är också bra ja. Ungifär samma grej som linmb fast 4 band (om jag inte misstar mig)
Kill All Autotuner Postat 30 oktober 2004 Postat 30 oktober 2004 (redigerat) Slim Slow Slider gör en Multibandkompressor ,gratis vst. Har haft den i endast 5 dagar och bara använt presetsen än så länge (det finns ca. 20 st. förinställda kompressionsmetoder http://www.kvr-vst.com/news/1964.html Kan inte säga så mycket mer än att den gör vad den lovar. Redigerat 30 oktober 2004 av Kill All Autotuner
Lindeberg Postat 30 oktober 2004 Postat 30 oktober 2004 Har varit uppe många gånger till diskussion. Min tråd t ex: länk
pppwest Postat 5 november 2004 Trådstartare Postat 5 november 2004 Är väldigt tacksam för alla tipsen..! Tack ska ni ha..! Ska testa lite.. /Peter
Tobbe Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Det finns en tråd om gratispluggar här på forumet om du orkar leta så hittar du den säkert. Där finns bla lite multibandskommpresorer.
Claes Holmerup Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Tänk på att det kan vara lurigt att ställa in en multibandskompressor bra. I de flesta fall är det faktiskt bättre att använda en fullbandskompressor - möjligen med sidechainfunktion för att reducera basens inverkan... Multibandskompressorn kan faktiskt ställa till med ganska mycket oreda i ljudbilen om man inte behärskar att använda den och det kan därför bli svårt att lokalisera var problemet ligger ibland om man lyssnar p en mix, så det är alltid bättre att börja med en fullbandsdito tills man har lärt sig använda den fullt ut - och sedan kanske ta steget till en multibandare om man trots allt tycker att det tillför något bra.
Kill All Autotuner Postat 14 november 2004 Postat 14 november 2004 Tänk på att det kan vara lurigt att ställa in en multibandskompressor bra. I de flesta fall är det faktiskt bättre att använda en fullbandskompressor - möjligen med sidechainfunktion för att reducera basens inverkan...Multibandskompressorn kan faktiskt ställa till med ganska mycket oreda i ljudbilen om man inte behärskar att använda den och det kan därför bli svårt att lokalisera var problemet ligger ibland om man lyssnar p en mix, så det är alltid bättre att börja med en fullbandsdito tills man har lärt sig använda den fullt ut - och sedan kanske ta steget till en multibandare om man trots allt tycker att det tillför något bra. Äsch , det är ju bara att hämta upp och testa runt med olika preset som alltid kommer med i paketet. Kör man med A/B lyssning så kommer man snabbt på om låten behöver multikomprimeras överhuvudtaget , oftast faktiskt inte enligt mina erfarenheter.
pppwest Postat 15 november 2004 Trådstartare Postat 15 november 2004 Okej, juste tips. Har testat ett par multibandskompressorer som är gratis nu, och gemensamt är ju att de kan vara riktigt luriga att ställa in. I alla fall om de bara består av skjutreglage elle rattar.. =) Brukar vara väldigt sparsam med att använda multibandskompressor, men jag tycker liksom att ljudet kan bli klarare på nåt sätt när jag gör det. Får inte till samma sak riktigt i en vanlig EQ eller kompressor.. Men - så har jag inte hållit på länge heller. Väldigt tacksam för alla tips, lärt mig massor..
Barden Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Tänk på att det kan vara lurigt att ställa in en multibandskompressor bra. I de flesta fall är det faktiskt bättre att använda en fullbandskompressor - möjligen med sidechainfunktion för att reducera basens inverkan...Multibandskompressorn kan faktiskt ställa till med ganska mycket oreda i ljudbilen om man inte behärskar att använda den och det kan därför bli svårt att lokalisera var problemet ligger ibland om man lyssnar p en mix, så det är alltid bättre att börja med en fullbandsdito tills man har lärt sig använda den fullt ut - och sedan kanske ta steget till en multibandare om man trots allt tycker att det tillför något bra. Äsch , det är ju bara att hämta upp och testa runt med olika preset som alltid kommer med i paketet. Kör man med A/B lyssning så kommer man snabbt på om låten behöver multikomprimeras överhuvudtaget , oftast faktiskt inte enligt mina erfarenheter. Att använda preset på compressorer låter olämpligt. För varje ny låt man gör behöver man ju om compressorn.
Twilight_Zound Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 (redigerat) iZotope Ozone 3! Sidan Den ska va grym..... 😲 EDIT: Men fy tusan vad dyr.... Edit2: Men va fan, plockar hem demot och testar. Redigerat 17 november 2004 av Twilight_Zound
lavrell Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Kör man med A/B lyssning så kommer man snabbt på om låten behöver multikomprimeras överhuvudtaget , oftast faktiskt inte enligt mina erfarenheter. Där kan inte jag riktigt hålla med personligen. Använder man multibandskompressorn vid mastering så lyfter den produktionen bra mycket. Förutsatt att man använder en flerbands-EQ dvs för att skära till det som kompressorn om möjligt skulle förändra till det sämre... Det som dom flesta gör fel är att i masteringläge ta i alldeles för mycket med pluggarna och på så sätt få det att låta rakt hämtat från Power hit radio. Komprimerar alldeles för mycket och lägger till onödigt mycket botten bara för att det ska låta "fett" men det krångliga med multibandskompressorn är att den påverkar ju också bredare frekvenser. Så den kan lika gärna förstöra mer än vad den gör nytta. men detta är ju bara vad jag själv tycker. 😲
Barden Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 iZotope Ozone 3! Sidan Den ska va grym..... 😛 EDIT: Men fy tusan vad dyr.... Edit2: Men va fan, plockar hem demot och testar. HEHE jo det kostar o ligga på topp 🙂
Bombay Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Skulle också rekommendera Lin MB, C4 , L2 Viktigt att du lägger dom i den ordningen Funkar kanon för oss!!
android Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Skulle också rekommendera Lin MB, C4 , L2 Viktigt att du lägger dom i den ordningen Kör ni alltså först LinMB och sen C4?? Varför? De är multibandskompressorer bägge två ju... Blir det inte lite "tårta på tårta"?
punkrockdude Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Ett antal gratis flerbandskompressorer som finns är: Slim Slow Slider C3 (http://www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/vst/) BuzComp Genecomp3 & Grancomp3 (http://www.x-buz.com/) MDA Multiband (http://www.mda-vst.com/) Hoppas att du finner någon/några utav dessa användbara.
pppwest Postat 16 december 2004 Trådstartare Postat 16 december 2004 Så bra.. 😏 Ska prova dom så snart jag kan...! /Peter
Kill All Autotuner Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 (redigerat) Kör man med A/B lyssning så kommer man snabbt på om låten behöver multikomprimeras överhuvudtaget , oftast faktiskt inte enligt mina erfarenheter. Där kan inte jag riktigt hålla med personligen. Använder man multibandskompressorn vid mastering så lyfter den produktionen bra mycket. Förutsatt att man använder en flerbands-EQ dvs för att skära till det som kompressorn om möjligt skulle förändra till det sämre... Det som dom flesta gör fel är att i masteringläge ta i alldeles för mycket med pluggarna och på så sätt få det att låta rakt hämtat från Power hit radio. Komprimerar alldeles för mycket och lägger till onödigt mycket botten bara för att det ska låta "fett" men det krångliga med multibandskompressorn är att den påverkar ju också bredare frekvenser. Så den kan lika gärna förstöra mer än vad den gör nytta. men detta är ju bara vad jag själv tycker. 😉 Stämmer så som du skriver. Glömde bara att skriva att multikomprimering liksom limitering , som absolut sista steg ( O.K - kanske normalisering , som sista , för vissa) är ibland överflödig om materialet redan gått igenom ett komprimeringssteg på hela mixen innan, där brukar jag använda en alldeles vanlig analog kompressor. så som jag brukar göra kanske inte är standard. 😆 Redigerat 16 december 2004 av Kill All Autotuner
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.