Jump to content
Annons

Måste man vara musiker för att kunna komponera?


Fredrik Karlsson

Recommended Posts

// Tråden delad från Programmera gitarr och bas, Finns det något program? /admin

lyssna bara på den här låten jag gjort http://www.youtube.com/watch?v=QR02lk3KUlw

en kompis va säker på att det var en riktig gitarr inspelning! men det är ju bara en synth med massa dist

Det låter inte som en riktig gitarr!

Om du är duktig på nåt annat instrument så kan du väl byta tjänster med en gitarrist (eller slå er ihop till ett produktionsteam)?

Och kan du inte spela keyboard heller så kanske du skall fundera på att byta hobby 😕 ??

man behöver inte kunna spela keyboard för att göra musik!

Nej kanske inte just keyboard (spelar själv sång, gitarr, bas, trummor och keyboard och just i den ordningen) MEN att spela nåt instrument bör man ju göra om man skall kunna kalla sig musiker eller kompositör.

Redigerat av Olsberg
inlägg delade från tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 163
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Om man inte kan spela något instrument så är man ingen musiker!

För att kunna skriva musik måste man vara musiker!

Thats it... Like it or leave it 😕😕 !!

Link to comment
Dela på andra sajter

😕 Sen kan man ju diskutera definitionen av musiker. Lite brukspiano kan väl vemsomhelst lära sig på en vecka. Men att kalla någon som lyckas fuska sig igenom några vispoplåtar för musiker vet jag inte riktigt om jag vill hålla med om...

Utbildade kompositörer använder sig inte alltid av ett musikinstrument för att skriva musik; många kör rakt ner på notpappret. Sånt går att öva upp precis som man kan öva upp sig på ett instrument. Alltså har inte instrumentalismen med komposition att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste man kunna spela ett instrument då? Det är inte speciellt svårt att förstå hur ton/notsystemet fungerar, varför måste man nödvändigt vis ha ett instrument?

Jag fuskar på lite olika instrument, men kallar mig inte musiker för jag är inte speciellt bra på något av dom. Däremot får jag uppdrag som kompositör/producent ändå, konstigt va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi då återgår till frågan som skapade denna diskussion, kan jag spela nåt instrument? Ja, jag är främst sångare men också trummis, dock har jag aldrig lyckats lära mig spela gitarr. Jag kan improvisera på piano, men det går oftast inte särskilt bra. Kan jag skriva musik? Visst, jag har precis börjat och har hittills komponerat ihop 4-5 låtar i ett lite alternativt death metal-stuk. Noter har jag lätt för, eftersom jag läst noter på nästintill daglig basis i grundskolan.

Som någon frågade tidigare, varför jag inte lånar in en gitarrist. Jag har (som jag kanske nämnde tidigare?) ett tvåmannaprojekt tillsammans med en kille som spelar både bas och gitarr, och han är mycket duktig på vardera. Problemet jag har är dock inspelningsutrustningen - jag har varken ett ljudkort som man kan koppla in gitarren till, och inte heller har jag en alltför snabb dator. Och föga förvånande har jag inte heller tillgång till någon studio eller någon med sådan utrustning. Därmed ställde jag min ursprungliga fråga.

I dagsläget komponerar vi vår musik och ska försöka släppa den med så bra kvalitet som möjligt på internet, och därefter när en del material är släppt ska vi leta fler bandmedlemmar och försöka få ihop ett "riktigt" band. Därför ser vi till att den musik vi skriver är av sådan art att vi kommer klara av att framföra låtarna vid ett liveframträdande.

Alltså??

Du kan inte spela gitarr eller bas men du vill skriva och spela in musik som är gitarrbaserad, du har tillgång till en kille som kan lira gitarr och bas men du har inget ljudkort i din dator som ör anpassat för inspelning, du vill dock göra och spela in musik med hög kvalitet för att lägga ut på Internet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Finns inget enkelt samband mellan instrumentala färdigheter och förmåga att göra musik/skriva ned musik.

De flesta kompositörer är inga virtuoser och omvänt får många bra musiker hjärnsläpp om dom ska skriva ned nåt på noter/göra egen musik.

Kanske långsökt dock att inte alls kunna spela något instrument och ändå klara sig obehindrat som musikskapare

Exakt!!

Jag skrev INTE att man var tvungen att vara en duktig musiker för att kunna skriva bra musik men enligt mig och all annan logic så skall man kunna spela nåt instrument för att kunna skriva bra musik!

Förstår inte hur folk kan få idén att börja med musikskapelse som hobby om de inte kan spela nåt instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, låter som att det självklara valet borde vara att fixa ett ljudkort för att spela in gitarr, fixa en toneport eller nåt för tusan.

midigitarrer och sånt låter ju alltid skit ändå

Precis!!

Fixa ett ljudkort och spela in riktig gitarr och bas istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså??

Du kan inte spela gitarr eller bas men du vill skriva och spela in musik som är gitarrbaserad, du har tillgång till en kille som kan lira gitarr och bas men du har inget ljudkort i din dator som ör anpassat för inspelning, du vill dock göra och spela in musik med hög kvalitet för att lägga ut på Internet?

Det må låta lustigt, men ja, det är vad jag vill åstadkomma. Varför skulle det annars finnas såna program jag fått tips om i denna tråd (t.ex. Slayer 2, Virtual Guitarist etc.)? Jag kommer i alla fall att testa några av de här programmen och se ifall vi kan få något godtyckligt resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte hur folk kan få idén att börja med musikskapelse som hobby om de inte kan spela nåt instrument?

Vad är det konstiga med det? Finns väl massor av människor som sitter o petar i FL eller Garageband och får ihop skitroliga grejer utan att ens tagit i ett riktigt instrument. Och innan dagens DAWs var så pass tillgängliga som dom är nu satt hur många som helst med trackers och gjorde mängder med musik utan att kunna spela instrument; det var så jag började t ex..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kan spela något instrument så är man ingen musiker!

För att kunna skriva musik måste man vara musiker!

Är du seriös med det där argumentet? :rolleyes:

Exakt!!

Jag skrev INTE att man var tvungen att vara en duktig musiker för att kunna skriva bra musik men enligt mig och all annan logic så skall man kunna spela nåt instrument för att kunna skriva bra musik!

Förstår inte hur folk kan få idén att börja med musikskapelse som hobby om de inte kan spela nåt instrument?

Precis!!

Fixa ett ljudkort och spela in riktig gitarr och bas istället!

Så vad är poängen? Att man inte får skriva bra musik om man inte är instrumentalist? Är musik gjord av en icke-instrumentalist automatiskt dålig bara pga just det faktumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må låta lustigt, men ja, det är vad jag vill åstadkomma. Varför skulle det annars finnas såna program jag fått tips om i denna tråd (t.ex. Slayer 2, Virtual Guitarist etc.)? Jag kommer i alla fall att testa några av de här programmen och se ifall vi kan få något godtyckligt resultat.

Well, testa det mannen. Du kanske inte är ute efter att det ska låta autentisk gitarr och då kanske du jobbar bäst med virtual guitarist eller nåt.

SirAlex gör ju fräna prylar med enbart midi men de är nog inte tänkta att låta riktig gitarr(tror jag iaf).

Tyckte bara spontant att det enklaste vore att utnyttja din polare om du ville ha riktig gitarr.

Själv ska jag testa att använda nåt midibaserat gitarrfejk bara för att göra ideer med, eftersom jag är 100ggr bättre pianist än gitarrist så jag vill se om jag får andra ideer på det sättet

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kan spela något instrument så är man ingen musiker!

För att kunna skriva musik måste man vara musiker!

Är du seriös med det där argumentet? 😉

Exakt!!

Jag skrev INTE att man var tvungen att vara en duktig musiker för att kunna skriva bra musik men enligt mig och all annan logic så skall man kunna spela nåt instrument för att kunna skriva bra musik!

Förstår inte hur folk kan få idén att börja med musikskapelse som hobby om de inte kan spela nåt instrument?

Precis!!

Fixa ett ljudkort och spela in riktig gitarr och bas istället!

Så vad är poängen? Att man inte får skriva bra musik om man inte är instrumentalist? Är musik gjord av en icke-instrumentalist automatiskt dålig bara pga just det faktumet?

Exakt!!

Vad är poängen och nöjet med att skapa musik om man inte kan spela något instrument??

Tyvärr kan jag inte förstå nöjet med att sitta och flytta "block" i ett musikprogram och inte ha nån susning om hur instrumenten spelas!

Du och andra får ju naturligtvis göra som ni vill men tror du inte du hade blivit mer framgångsrik om du skaffar dig en hobby inom nåt du behärskar istället för att leka låtsas musiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt!!

Vad är poängen och nöjet med att skapa musik om man inte kan spela något instrument??

Tyvärr kan jag inte förstå nöjet med att sitta och flytta "block" i ett musikprogram och inte ha nån susning om hur instrumenten spelas!

Du och andra får ju naturligtvis göra som ni vill men tror du inte du hade blivit mer framgångsrik om du skaffar dig en hobby inom nåt du behärskar istället för att leka låtsas musiker?

Man kan väl ha jättebra koll på hur instrumenten spelas/fungerar/kan låta utan att man själv kan praktisera det? För att skriva ett arrangemang för stråkkvartett behöver man ju inte själv kunna spela violin, viola och cello; det finns det musiker som gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad är poängen och nöjet med att skapa musik om man inte kan spela något instrument??

Vad är poängen och nöjet att åka med i en ferrarri om man inte har körkort? 🙂

Självklart kan det vara roligt att göra musik fast man inte behärskar något instrument i praktiken. Du kanske inte tycker detta men du måste förstå att andra kan tycka det.

...enligt mig och all annan logic så skall man kunna spela nåt instrument för att kunna skriva bra musik!

Så det är först när man kan spela ett intrument som musiken man gör är godtagbar? 🙂

Visst underlättar det markant att göra musik när man kan spela ett instrument och det är ofta lättare ju fler instrument man kan, vilket är en helt annan sak och det kanske var detta du var ute efter egentligen?

Vill inte alls göra något påhopp utan bara reda ut dessa argumentationer från din sida. Tycker tråden spårade ut för längesedan och kanske skall man återgå till ämnet igen. 🙂

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är poängen och nöjet med att skapa musik om man inte kan spela något instrument??

Vad är poängen och nöjet att åka med i en ferrarri om man inte har körkort? 😄

Självklart kan det vara roligt att göra musik fast man inte behärskar något instrument i praktiken. Du kanske inte tycker detta men du måste förstå att andra kan tycka det.

...enligt mig och all annan logic så skall man kunna spela nåt instrument för att kunna skriva bra musik!

Så det är först när man kan spela ett intrument som musiken man gör är godtagbar? 🥰

Visst underlättar det markant att göra musik när man kan spela ett instrument och det är ofta lättare ju fler instrument man kan, vilket är en helt annan sak och det kanske var detta du var ute efter egentligen?

Vill inte alls göra något påhopp utan bara reda ut dessa argumentationer från din sida. Tycker tråden spårade ut för längesedan och kanske skall man återgå till ämnet igen. 😄

Mvh

Memphis

Jepp så är det!!

Om man inte har körkort (eller erfarenhet av att köra) så kan man ALDRIG förstå tjusningen!

Om man inte kan spela något instrument över huvudtaget så blir man inte långlivad som kompositör!!

Om Du eller Ni inte förstår det så är det era problem!

Jag behärskar flera instrument och har inga som helst problem och ni som inte behärskar instrument har problem (frågeställaren i denna tråd vill ju ha ett program som skall spela åt honom)...

Synd om er 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är poängen och nöjet med att skapa musik om man inte kan spela något instrument??

Vad är poängen och nöjet att åka med i en ferrarri om man inte har körkort? 😮

Självklart kan det vara roligt att göra musik fast man inte behärskar något instrument i praktiken. Du kanske inte tycker detta men du måste förstå att andra kan tycka det.

...enligt mig och all annan logic så skall man kunna spela nåt instrument för att kunna skriva bra musik!

Så det är först när man kan spela ett intrument som musiken man gör är godtagbar? 😆

Visst underlättar det markant att göra musik när man kan spela ett instrument och det är ofta lättare ju fler instrument man kan, vilket är en helt annan sak och det kanske var detta du var ute efter egentligen?

Vill inte alls göra något påhopp utan bara reda ut dessa argumentationer från din sida. Tycker tråden spårade ut för längesedan och kanske skall man återgå till ämnet igen. 🙂

Mvh

Memphis

Jepp så är det!!

Om man inte har körkort (eller erfarenhet av att köra) så kan man ALDRIG förstå tjusningen!

Om man inte kan spela något instrument över huvudtaget så blir man inte långlivad som kompositör!!

Om Du eller Ni inte förstår det så är det era problem!

Jag behärskar flera instrument och har inga som helst problem och ni som inte behärskar instrument har problem (frågeställaren i denna tråd vill ju ha ett program som skall spela åt honom)...

Synd om er 🙂

Hm.. fredrik.. 😉

Jag tror inte min poäng gick fram alls.. jag menade såklart att det är grymt att åka med i en ferrarri även om man inte själv har körkort.. 🙂 att det såklart kan vara kul att göra musik i datorn även om man inte kan spela något intrument. Jag hanterar samma instrument som du och tycker det är enklare att göra musik nu än när jag inte gjorde det men jag tycker ändå man kan göra musik utan att kunna ett instrument. Kanske inte lika lätt men musik är musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, testa det mannen. Du kanske inte är ute efter att det ska låta autentisk gitarr och då kanske du jobbar bäst med virtual guitarist eller nåt.

Jag har nu testat Reaper med Slayer 2, och det är fantastiskt roligt eftersom jag fått så pass bra resultat. Det är precis vad jag letade efter!

Han bäde sjunger och spelar trummor, båda är väl instrument?

Jo båda är instrument MEN det är väl inte HONOM vi pratar om nu?

Well... Det är ju min tråd, inte sant?

Om man inte har körkort (eller erfarenhet av att köra) så kan man ALDRIG förstå tjusningen!

Om man inte kan spela något instrument över huvudtaget så blir man inte långlivad som kompositör!!

Om Du eller Ni inte förstår det så är det era problem!

Jag behärskar flera instrument och har inga som helst problem och ni som inte behärskar instrument har problem (frågeställaren i denna tråd vill ju ha ett program som skall spela åt honom)...

Synd om er 🙂

tror du verkligen att alla kompositörer behärskar alla instrument?

Nej men nåt!!

Jag är ledsen MEN jag inte förstå varför man "håller" på med musik om man inte kan spela musik??????

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ledsen MEN jag inte förstå varför man "håller" på med musik om man inte kan spela musik??????

Antagligen av samma anledning som miljarder människor gillar att lyssna på musik/ i någon form leva sig in i musik trots att de inte spelar instrument själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ledsen MEN jag inte förstå varför man "håller" på med musik om man inte kan spela musik??????

Antagligen av samma anledning som miljarder människor gillar att lyssna på musik/ i någon form leva sig in i musik trots att de inte spelar instrument själva.

Jag älskar hockey men jag inbillar mig inte att jag kan spela i NHL utan nyer mig med att gilla hockey helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag förstår inte, om killen undrar efter bas och gitarr program, spelar det väl ingen roll om han så är blind o döv...antingen ger man honom ett tipps eller så skiter man i det..

Kom frän krogen nu ...läs nedan ☺️ Bethoven var ju döv i slutet

Jo mitt tips var "BYT HOBBY"!!!

Haha!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ledsen MEN jag inte förstå varför man "håller" på med musik om man inte kan spela musik??????

Antagligen av samma anledning som miljarder människor gillar att lyssna på musik/ i någon form leva sig in i musik trots att de inte spelar instrument själva.

Jag älskar hockey men jag inbillar mig inte att jag kan spela i NHL utan nyer mig med att gilla hockey helt enkelt!

*Iofs tafflig jämförelse att likställa "hålla på med musik" med att spela hockey i världsklass, men jag hoppar officiellt ur tråden och lämnar utrymme för trådens ursrpungliga fråga*

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså när man skriver för orkester så skriver man ju på papper, inte fan kan jag spela alla instrumenten i orkestern för det. Jag skrev en kvartett för sträng instrument, men inte fan kan jag spela cello eller bas för det. Och jag vete tusan om jag ens kan få fram en ton i dom flesta blåsinstrument.

Men studerar man orkestration så lär man sig vilka noter dom olika instrument kan spela och sen skriver man efter det.

Jag ser ingen skillnad på dom skriver direkt i musikprogrammet än dom som skriver på papper, jag använder själv musikprogram ibland för det blir billigare och lättare översikt.

Och för att svara på topicen, kan du komponera musik så är du musiker, det är liksom ett av kraven för att vara musiker, om du bara kan spela utan att komponera så är du en speleman eller instrumentalist, riktigt musiker är dom som skapar, sen om du har instrument i hand eller i huvudet det är en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att man kan skapa musik utan att kunna spela instrument själv - men det blir nog lättare att skapa om man kan spela någonting själv också. Man har ju öron att höra med - och då kan man sätta ihop toner, ackordsföljder och rytmiska figurer som låter bra tillsammans.

Musiker kan man däremot inte kalla sig utan att traktera något instrument.

Jag vill påstå att jag är duktig på bas och halvdålig på sång - men när det gäller keyboard (som jag komponerar med till minst 95%), så klinkar jag mig fram. Jag skulle alltså aldrig kalla mig keyboardist - men basist och med viss tvekan sångare kan jag kalla mig.

Trots klinkandet och den totala oförmågan att göra en låt klar med hjälp av midi utan att kvantisera och/eller göra annan editering, så kan jag göra väldigt bra låtar (enligt mina egna öron i alla fall... 😄 ) när jag har lite flyt i komponerandet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...