Jump to content
Annons

Eric Prydz


hammagrella

Recommended Posts

Ville inte sno DD's demolåtstråd så jag flyttar hit.

gol: Eric Prydz är väl för övrigt mest känd för att ha snott hela "sin" låt Call On Me av Thomas Bangalter och DJ Falcon, men det är en helt annan historia.

Hörde "Call on me" på radion idag. Inte nog med att det är en Daft Punk-rip off utan också en stöld av en gammal (mycket bra!) Stevie Winwood-låt, "Valerie" från 1982.

Fruktansvärt! 🙂 Snacka om idétorka! Enda fördelen med den här vågen av likskändning av gamla låtar är att man blir sugen på att höra orginalen igen.

Lite motsägelsefull är jag dok - jag är ju FÖR sampling rent principiellt, ser inte varför man inte ska kunna återanvända ALLA gamla ljud och låtar i nya sammanhang.

Samtidigt vrider det sig i magen på mig när jag hör gamla hjältars musikaliska verk sönderklippta och inslängda inuti i övrigt hjärndöda produktioner...

Men jag vet inte... intressant vore ju om Eric t ex verkligen skrev en EGEN låt som han var jäkligt nöjd med och sen några år senare hör hur Christer Sjögren samplat halva låten ihop med en smörig schlagerballad om blåmesar och kaffe med dopp..... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bengan (oregistrerad)

Videon är väl trevlig att se på så länge man inte lägger några sexistiska värderingar i det hela. Annars är den lika bedrövlig som låten.

Håller på Robban Prytz....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den är tuff och gillar jättemycket när låtar "slaktas",

bara det blir coolt! 😄

Jag ska personligen knycka fyra bars från nån superseriös Jellyfish-låt och klämma på en hård bastrumma, loopa i 5 minuter och bli asrik - bara för att reta er! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den är tuff och gillar jättemycket när låtar "slaktas",

bara det blir coolt! 😄

Jag ska personligen knycka fyra bars från nån superseriös Jellyfish-låt och klämma på en hård bastrumma, loopa i 5 minuter och bli asrik - bara för att reta er! 🙂

God damnit, Dan! Det där var en snyting i mellangärdet! Please! Låt bli!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, herr Prydz alster är väl inget under av nyskapande, även om det svänger en del.

Intressantare är då att Winwood själv gillade den ursprungliga remixen av Valerie som låten är baserad på så mycket att han tog kontakt med Prydz och sjöng in sången på nytt. Du kan alltså sluta våndas, Hamma, låten är nästan en officiell Winwood-produkt och använder dessutom inte samplingar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker pryllans version av call on me är ett konstverk, kan inte påstå att jag tycker denna typ av house är house men jag förstår hur han har tänkt när han har gjort den. Men visst är detta en av 2004 jobbigaste låtar..hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressantare är då att Winwood själv gillade den ursprungliga remixen av Valerie som låten är baserad på så mycket att han tog kontakt med Prydz och sjöng in sången på nytt.

Hehe, ja så säger iallafall Ministry Of Sound, skivbolaget som vann dragkampen om rättigheterna... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är 'Call On Me' kanske inte världens bästa låt i min mening. Men den svänger och känns ny och fräsh. Om sången är stulen eller nyinspelad spelar för mig ingen roll. Prydz har gjort ett kalasbra jobb med att få till en hit här i alla fall.

Innan man uttalar sig om vad Prydz kan som producent och inte, om han bara snor ideer eller om han skriver eget. Så kan man väl ta och lyssna lite på några av de andra många singlar, ep's och remixer han har släppt. Allt jag hört håller en ruskigt hög kvalite.

Några exempel som bör kollas in:

Eric Prydz - Slammin'

Eric Prydz - Lesson One

Shapeshifters - Lola's Theme (Eric Prydz Remix)

Steve Angello - Voices (Eric Prydz Remix)

Sånt här händer väl så fort någon "underground"-artist råkar hamna högt på topplistorna. Då börjar folk gnälla om att han är en sell-out osv osv, istället för att vara glad för honom/henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressantare är då att Winwood själv gillade den ursprungliga remixen av Valerie som låten är baserad på så mycket att han tog kontakt med Prydz och sjöng in sången på nytt.

Hehe, ja så säger iallafall Ministry Of Sound, skivbolaget som vann dragkampen om rättigheterna... 😛

Du är så kinkig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
men jag förstår hur han har tänkt när han har gjort den.

Jag också:

"Ok, nu tar jag ännu en kass 80-tals låt och stoppar in i templaten jag snott från Thomas Bangalter. Borde fan kunna bli en hit!"

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag förstår hur han har tänkt när han har gjort den.

Jag också:

"Ok, nu tar jag ännu en kass 80-tals låt och stoppar in i templaten jag snott från Thomas Bangalter. Borde fan kunna bli en hit!"

Jag skulle säga:

"Jag gillade den där retarded funk låten men har en större vision hur man skulle kunna göra den bättre sedan använder jag mig av en sidechain kompressor eftersom det är tufft, oj då det här blev ju faktiskt riktigt bra till och med, så bra att det blev en sell out i UK"

Fan gratulerar då eller? Varför vara så negativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag skulle säga:

"Jag gillade den där retarded funk låten men har en större vision hur man skulle kunna göra den bättre sedan använder jag mig av en sidechain kompressor eftersom det är tufft, oj då det här blev ju faktiskt riktigt bra till och med, så bra att det blev en sell out i UK"

Fan gratulerar då eller? Varför vara så negativ?

Gratulera? Lägg ner. Tror du jag är medlem i statens jävla exportråd?

Jag skiter väl i om det är nån svensk som ligger bakom senaste mongo-hiten.

"En större vision"? 😮

Det handlar om att skruva en kompressor efter en mall som andra (läs Bangalter) bestämt, nån jävla vision är det inte tal om.

Cash-in-pliiiing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga:

"Jag gillade den där retarded funk låten men har en större vision hur man skulle kunna göra den bättre sedan använder jag mig av en sidechain kompressor eftersom det är tufft, oj då det här blev ju faktiskt riktigt bra till och med, så bra att det blev en sell out i UK"

Fan gratulerar då eller? Varför vara så negativ?

Gratulera? Lägg ner. Tror du jag är medlem i statens jävla exportråd?

Jag skiter väl i om det är nån svensk som ligger bakom senaste mongo-hiten.

"En större vision"? 😮

Det handlar om att skruva en kompressor efter en mall som andra (läs Bangalter) bestämt, nån jävla vision är det inte tal om.

Cash-in-pliiiing.

Jag skiter faktiskt oxå i om det är en svensk som har gjort den eller inte? Att skruva en komressor rätt (eller totalt fel) är även det ett konstverk i detta sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Att skruva en komressor rätt (eller totalt fel) är även det ett konstverk i detta sammanhang.

Bullshit. Det är skitenkelt,

och till och med min faster Beda fixar sidechaina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skruva en komressor rätt (eller totalt fel) är även det ett konstverk i detta sammanhang.

Bullshit. Det är skitenkelt,

och till och med min faster Beda fixar sidechaina.

Varför gjorde inte din faster den där låten då? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Att skruva en komressor rätt (eller totalt fel) är även det ett konstverk i detta sammanhang.

Bullshit. Det är skitenkelt,

och till och med min faster Beda fixar sidechaina.

Varför gjorde inte din faster den där låten då? 😮

Det gjorde hon, 2001.

Retarded Funk snodde idén från henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvaktaren

Okey jag hajjar din punkt, men om fallet är så att du tror att vem som helst kan göra vilken HIT som helst har du tyvärr fel. Bara för att tant Greta vet hur man sidechain komprimerar betyder det inte att helheten av resultatet på en musikproduktion blir bra. Det är relativt, eftersom all musik som görs har ALLTID en viss logic, dvs det finns alltid en idee från start. Minsta lilla inställning har en påverkan och baktanke och i detta fall en tokgalen idee från en annan idee.

Min mening: "Prydz filade lite på kakan bara och det spelar ingen roll han gjorde det tillräkligt och slutresultatet blev en sell out."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvaktaren

Okey jag hajjar din punkt, men om fallet är så att du tror att vem som helst kan göra vilken HIT som helst har du tyvärr fel. Bara för att tant Greta vet hur man sidechain komprimerar betyder det inte att helheten av resultatet på en musikproduktion blir bra. Det är relativt, eftersom all musik som görs har ALLTID en viss logic, dvs det finns alltid en idee från start. Minsta lilla inställning har en påverkan och baktanke och i detta fall en tokgalen idee från en annan idee.

Min mening: "Prydz filade lite på kakan bara och det spelar ingen roll han gjorde det tillräkligt och slutresultatet blev en sell out."

sen att de handlar om marknadsförning och kontakter spelar ingen roll menar du?

kan nämna ett flertal artister som producerar bättre än många "kändisar" men som inte har nåt skivkontrakt än pga att de inte har kontakter...

jag t.ex blev kontaktad av Robert Nickson som hjälpte mej få en låt signad... den hade aldrig blivit signad annars...

tur, kontakter och marknadsförning... de e de de handlar om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvaktaren

Okey jag hajjar din punkt, men om fallet är så att du tror att vem som helst kan göra vilken HIT som helst har du tyvärr fel. Bara för att tant Greta vet hur man sidechain komprimerar betyder det inte att helheten av resultatet på en musikproduktion blir bra. Det är relativt, eftersom all musik som görs har ALLTID en viss logic, dvs det finns alltid en idee från start. Minsta lilla inställning har en påverkan och baktanke och i detta fall en tokgalen idee från en annan idee.

Min mening: "Prydz filade lite på kakan bara och det spelar ingen roll han gjorde det tillräkligt och slutresultatet blev en sell out."

sen att de handlar om marknadsförning och kontakter spelar ingen roll menar du?

kan nämna ett flertal artister som producerar bättre än många "kändisar" men som inte har nåt skivkontrakt än pga att de inte har kontakter...

jag t.ex blev kontaktad av Robert Nickson som hjälpte mej få en låt signad... den hade aldrig blivit signad annars...

tur, kontakter och marknadsförning... de e de de handlar om...

Exakt, utan rätt kontakter kommer du självklart inte så långt. Och det är bara en liten viktig del av hela skitbranchen egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
😳 Jellyfish+Dumb Dan är en klart smarrigare sandwich än Prydz+Winwood. Den här kan bli en hit!  😄

Hur lång tid tog den att smälla ihop?

Det gick oerhört fort.

Krapp.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag när jag handlade på Åhléns i Malmö stod en mor och dotter i kassan brevid

mig och frågade den urgamla tanten bakom disken efter Call On Me.

-Vem sjunger? frågade tanten.

Det visste varken mor eller dotter, så Åhléns-tanten

(som förresten såg ganska obekväm ut i sin Halloween-kostym 😉)

letade lite i sin Åhléns-dator och kom fram till:

-Erik Prytts! Det är ju han, idrottsstjärnan!

-Jaha, sa mamman.

-Javisst, sa expediten, det läste jag ju i tidningarna, att han gjort en skiva.

Hon vände sig till dottern och frågade, stolt:

-Får jag guldstjärna nu?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...