hwasser Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 Tja! đ Jag har tĂ€nkt köpa en mic till min hemma-studio. Jag har ett emu0404 usb2 (det har XLR och Hi-Z utgĂ„ngar som Ă€r fantom-matade) Jag ska anvĂ€nda Mikrofonen till allt möjligt. Typ: rensĂ„ng, skriksĂ„ng, growling (extrema metalskrik), akustisk gitarr, munspel osv. Jag har kollat pĂ„ en ADK51e mic. Finns ju pĂ„ musikbörsen för 999:- Och sĂ„ har jag kollat pĂ„ en ADK51s som finns för 1399:- pĂ„ bösen (fan dom höjde 100 kr idag). skillnaden Ă€r: A51S Ă€r en uppdaterad version av A51E. B.la: Högpassfilter, dĂ€mpsats. Funkar pĂ„ det mesta, precis som A51E, skillnaden Ă€r att A51S klarar högre ljudvolym (140dB). Kommer jag att behöva det med den anvĂ€ndning jag kommer ha den till? Annars, Ă€r det nĂ„gon annan microfon ni rekommenderar för max 1300 kr ?
Gilbert Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 Funkar pÄ det mesta, precis som A51E, skillnaden Àr att A51S klarar högre ljudvolym (140dB).[/b] 140dB vid vilken THD? Har inte testat A51S men jag tror inte den Àr bÀttre eller sÀmre Àn andra billiga Kinamickar, t ex TSM MT87 mkII, JJ-labs eller B1. Om du kan strÀcka budgeten lite till sÄ ska du kolla upp Röde NT2-A (157dB @ 1% THD into 1K ohm, med -10dB pad) som Àr mycket prisvÀrd.
hwasser Postat 1 maj 2008 TrÄdstartare Postat 1 maj 2008 Funkar pÄ det mesta, precis som A51E, skillnaden Àr att A51S klarar högre ljudvolym (140dB).[/b] 140dB vid vilken THD? Har inte testat A51S men jag tror inte den Àr bÀttre eller sÀmre Àn andra billiga Kinamickar, t ex TSM MT87 mkII, JJ-labs eller B1. Om du kan strÀcka budgeten lite till sÄ ska du kolla upp Röde NT2-A (157dB @ 1% THD into 1K ohm, med -10dB pad) som Àr mycket prisvÀrd. Vet inte, Àr inte sÄ duktig pÄ mickar, hörde bara att ADK51e och s skall vara bra och gÄr att anvÀnda till mÄnga omrÄden. Nje 2000 kan ja inte stiga upp till
Claes Holmerup Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 GÄ gÀrna till min testsite och hÀmta ljudexempel, sÄ kan du höra sjÀlv vilken skillnad det Àr pÄ diverse micar. Mitt förslag runt 1000:- Àr Studio Projects B1, som jag tycker Àr bÀst i sin prisklass - men det Àr ju som sÄ ofta annars, en smaksak...
hegobald Postat 1 maj 2008 Postat 1 maj 2008 Som sagt tidigare.. I denna prisklass Ă€r det inte mĂ„nga mickar som slĂ„r Studio Projects B1 http://www.studioprojectsusa.com/b1_download.html Skulle du mot förmodan dessutom vĂ€lja deras matchande micpreamp sĂ„ har du ett vinnande team för lite och inga pengar.. Kolla alltsĂ„ Ă€ven http://www.studioprojectsusa.com/vtb1.html đ
Rocke Postat 2 maj 2008 Postat 2 maj 2008 AKG Perception 100 har jag haft ögonen pÄ ett tag, har inte prövat men har lÀst vÀldigt mycket gott om den. SÄ nÀr jag vÀl tar fram mastercardet sÄ blir det nog den och den gÄr för 800kr pÄ freddans musik (gratis frakt). Det Àr vÀl ett alternativ till B1an.
PGW Postat 2 maj 2008 Postat 2 maj 2008 Glöm inte att fixa ( = köpa / bygga ) ett puffskydd. Jag har 2 ADK A-51:or - lĂ„ter vĂ€l inget sĂ€rskilt, fast Ă„ andra sidan - ska man hitta "bĂ€ttre" mickar fĂ„r man byta prisklass eller helt enkelt prova sig fram, smaken Ă€r helt avgörande. Vad som Ă€r lite lustigt & tĂ€nkvĂ€rt Ă€r att de har ett högpass-filter som knĂ€pps pĂ„/av inne pĂ„ kretskortet, det lustiga Ă€r att lĂ€gena pĂ„ mina mickar Ă€r olika, d.v.s. "pĂ„-lĂ€get" pĂ„ den ena Ă€r "av-lĂ€ge" pĂ„ den andra - det Ă€r en liten illustration bredvid som visar vad som gĂ€ller. Jag hade mina funderingar över varför de lĂ€t sĂ„ olika innan jag kollat đł ..... AKG:n har vĂ€l fĂ„tt hyfsade recensioner vad jag minns & de har ju sitt rykte att tĂ€nka pĂ„, sĂ„ den Ă€r sĂ€kert schysst. Med tanke pĂ„ att du Ă€ven tĂ€nkte spela in munspel & lite "gapigare" sĂ„ng tycker jag det kan vara vĂ€rt att testa/fundera pĂ„ nĂ„gon dynamisk mick - ex.vis Shure SM57/58 eller 545 ( munspelsklassiker - finns olika utgĂ„vor ). Freddans kanske har nĂ„gon beg. för lĂ€mpligt pris. Tjo !
hwasser Postat 10 juni 2008 TrĂ„dstartare Postat 10 juni 2008 (redigerat) Tja, glömde bort denna trĂ„d för internet dog i en nĂ„n vecka dagen efter jag skrev den, sĂ„ ja fick inte lĂ€sa era svar đ Jag köpte en A51:a.. Den lĂ„ter ju faktiskt ganska bra, speciellt till akustisk gitarr och sĂ„nt funkar den mycket fint. Men sĂ„ngen blir inte riktigt sĂ„ "krispig" eller vad man ska sĂ€ga, som jag vill att den skall bli, eller anvĂ€nder man nĂ„n speciell effekt för det? Snackade me dom pĂ„ musikbörsen och dom sa ungefĂ€r som det stod pĂ„ deras hemsida: "Trots âattackerâ frĂ„n andra mickar till jĂ€ttelĂ„ga priser stĂ„r ADK51:an kvar som kung. Nu betalar du dessutom inte mer Ă€n för en No Name mikrofon!!! Faktum kvarstĂ„r - ADK51 regerar marknaden under 3.000:- " Vilket Ă€r ju lite att ta i, men hyffsad Ă€r den iaf ^^ Redigerat 10 juni 2008 av hwasser
Claes Holmerup Postat 10 juni 2008 Postat 10 juni 2008 Tja, glömde bort denna trĂ„d för internet dog i en nĂ„n vecka dagen efter jag skrev den, sĂ„ ja fick inte lĂ€sa era svar đ Jag köpte en A51:a.. Den lĂ„ter ju faktiskt ganska bra, speciellt till akustisk gitarr och sĂ„nt funkar den mycket fint. Men sĂ„ngen blir inte riktigt sĂ„ "krispig" eller vad man ska sĂ€ga, som jag vill att den skall bli, eller anvĂ€nder man nĂ„n speciell effekt för det? Snackade me dom pĂ„ musikbörsen och dom sa ungefĂ€r som det stod pĂ„ deras hemsida: "Trots âattackerâ frĂ„n andra mickar till jĂ€ttelĂ„ga priser stĂ„r ADK51:an kvar som kung. Nu betalar du dessutom inte mer Ă€n för en No Name mikrofon!!! Faktum kvarstĂ„r - ADK51 regerar marknaden under 3.000:- " Vilket Ă€r ju lite att ta i, men hyffsad Ă€r den iaf ^^ Det Ă€r helt klart överdrivet sĂ€ljsnack, men A51 Ă€r en bra mic för sitt pris, sĂ„ den Ă€r absolut inget dĂ„ligt köp (Ă€ven om jag personligen gillar B1 frĂ„n Studio Projects bĂ€ttre). Nu har du en mic som ocksĂ„ finns pĂ„ min testsite - sĂ„ dĂ„ kan du jĂ€mföra den med andra och kolla om det Ă€r nĂ„gon modell som har det du saknar i den nuvarande. đ Försök inte laborera med effekter för att fixa till saker som inte finns frĂ„n början. dĂ„ fastnar du bara i ett effekt-trĂ€sk dĂ€r du aldrig blir nöjd med resultatet. đ
S2L Postat 10 juni 2008 Postat 10 juni 2008 Jag skulle ha kört Shure hela vĂ€gen. Exempelvis Beta 57A đ
Gilbert Postat 10 juni 2008 Postat 10 juni 2008 "Trots âattackerâ frĂ„n andra mickar till jĂ€ttelĂ„ga priser stĂ„r ADK51:an kvar som kung. Nu betalar du dessutom inte mer Ă€n för en No Name mikrofon!!! Faktum kvarstĂ„r - ADK51 regerar marknaden under 3.000:- " Dom glömmer NT2-A, som till skillnad frĂ„n ADK51 inte tillverkas i KinaâŠ
S2L Postat 10 juni 2008 Postat 10 juni 2008 Det Àr helt klart överdrivet sÀljsnack, men A51 Àr en bra mic för sitt pris, sÄ den Àr absolut inget dÄligt köp (Àven om jag personligen gillar B1 frÄn Studio Projects bÀttre). Claes, jag har aldrig testat B1 (eller Studio Projects för den delen...) Men Àr de nÄgot att nÀmna i liknande sammanhang, eller Àr det rentav budgetmodeller som gÄr sönder efter nÄgra inspelningar och lite allmÀn (vanlig) mic-misshandel? Jag nÀmnde t ex att Shure Beta 57A skulle vara vÀldigt bra (dock högre i pris Àn 1300:-), hur jÀmför du B1:an mot Beta 57A:an?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 10 juni 2008 Postat 10 juni 2008 AKG Perception 100 har jag haft ögonen pĂ„ ett tag, har inte prövat men har lĂ€st vĂ€ldigt mycket gott om den.SĂ„ nĂ€r jag vĂ€l tar fram mastercardet sĂ„ blir det nog den och den gĂ„r för 800kr pĂ„ freddans musik (gratis frakt). Det Ă€r vĂ€l ett alternativ till B1an. Jag köpte AKG Perception 400 som har valbar karaktĂ€r mellan kula, 8 och njure samt pad och högpassfilter. Den funkade ok pĂ„ akustisk gitarr men lĂ„ter skit pĂ„ sĂ„ng. Köpte istĂ€llet Röde NT2A som lĂ„ter kanon. Nu senast investerade jag Ă€ven i Röde K2 som Ă€r helt underbar pĂ„ sĂ„ng. âșïž
Claes Holmerup Postat 10 juni 2008 Postat 10 juni 2008 Det Ă€r helt klart överdrivet sĂ€ljsnack, men A51 Ă€r en bra mic för sitt pris, sĂ„ den Ă€r absolut inget dĂ„ligt köp (Ă€ven om jag personligen gillar B1 frĂ„n Studio Projects bĂ€ttre). Claes, jag har aldrig testat B1 (eller Studio Projects för den delen...) Men Ă€r de nĂ„got att nĂ€mna i liknande sammanhang, eller Ă€r det rentav budgetmodeller som gĂ„r sönder efter nĂ„gra inspelningar och lite allmĂ€n (vanlig) mic-misshandel? Jag nĂ€mnde t ex att Shure Beta 57A skulle vara vĂ€ldigt bra (dock högre i pris Ă€n 1300:-), hur jĂ€mför du B1:an mot Beta 57A:an? Beta57A har jag inte testat, sĂ„ den kan jag inte sĂ€ga nĂ„got om. SM57 och SM58 gillar jag inte alls - men Beta58A Ă€r en trevlig mic om man vill ha en dynamisk. Till inspelning föredrar jag dock oftast kondensatormicar (men Ă€ven vissa bandmicar, som ju ocksĂ„ Ă€r dynamiska...). B1 (och övriga Studio Projects) Ă€r tillverkade enligt Studio Projects' specifikationer, i Kina pĂ„ fabriken 797beijing, som Ă€r en av de bĂ€sta OEM-tillverkarna. De ger ett robust intryck - och jag har faktiskt hittills inte fĂ„tt reda pĂ„ att nĂ„gon enda av de som jag har sĂ„lt under alla Ă„r (det Ă€r ungefĂ€r 5-6 Ă„r som Studio Projects har varit tillgĂ€ngliga hĂ€r i Sverige), har gĂ„tt sönder - nĂ„got som borde vara ett ganska gott betyg för hĂ„llbarheten. âșïž
hwasser Postat 18 juni 2008 TrĂ„dstartare Postat 18 juni 2008 (redigerat) Hej igen. ADK51an passar inte alls till min röst (Eller gör jag fel? đ ..har ganska mörk och basig stĂ€mma nĂ€r jag sjunger rensĂ„ng sĂ„ jag kan skrika ordentligt utan att tappa rösten, hehe), har testad med flera olika EQ och kompressorer men man lyckas inte klĂ€mma fram den dĂ€r hĂ„rda stĂ€mman ur min röst. NĂ€r man skriker i micken (inte growlar, klassiskt hĂ„rdrock skrik, typ Mustasch) sĂ„ lĂ„ter det inte allls hĂ„rt. Det lĂ„ter mer *mjukhest* om ni förstĂ„r vad jag menar. Kanske skaffa en mic av lite högre prisklass? jobbar numer sĂ„ jag har rĂ„d att komma i högre prisklasser. Ăr Röde NT2A nĂ„gonting att ha till lite hesare och hĂ„rdare sĂ„ng? UngefĂ€r sĂ„hĂ€r skall det lĂ„ta. Inte exakt men pĂ„ samma sĂ€tt, hes skriksĂ„ng. âșïž Redigerat 18 juni 2008 av hwasser
Analogfreak (oregistrerad) Postat 18 juni 2008 Postat 18 juni 2008 Hej igen. ADK51an passar inte alls till min röst (Eller gör jag fel? đź ..har ganska mörk och basig stĂ€mma nĂ€r jag sjunger rensĂ„ng sĂ„ jag kan skrika ordentligt utan att tappa rösten, hehe), har testad med flera olika EQ och kompressorer men man lyckas inte klĂ€mma fram den dĂ€r hĂ„rda stĂ€mman ur min röst. NĂ€r man skriker i micken (inte growlar, klassiskt hĂ„rdrock skrik, typ Mustasch) sĂ„ lĂ„ter det inte allls hĂ„rt. Det lĂ„ter mer *mjukhest* om ni förstĂ„r vad jag menar. Kanske skaffa en mic av lite högre prisklass? jobbar numer sĂ„ jag har rĂ„d att komma i högre prisklasser. Ăr Röde NT2A nĂ„gonting att ha till lite hesare och hĂ„rdare sĂ„ng? UngefĂ€r sĂ„hĂ€r skall det lĂ„ta. Inte exakt men pĂ„ samma sĂ€tt, hes skriksĂ„ng. đ Börja med att gĂ„ en kurs i ljudteknik tycker jag!
hwasser Postat 18 juni 2008 TrĂ„dstartare Postat 18 juni 2008 Hej igen. ADK51an passar inte alls till min röst (Eller gör jag fel? đź ..har ganska mörk och basig stĂ€mma nĂ€r jag sjunger rensĂ„ng sĂ„ jag kan skrika ordentligt utan att tappa rösten, hehe), har testad med flera olika EQ och kompressorer men man lyckas inte klĂ€mma fram den dĂ€r hĂ„rda stĂ€mman ur min röst. NĂ€r man skriker i micken (inte growlar, klassiskt hĂ„rdrock skrik, typ Mustasch) sĂ„ lĂ„ter det inte allls hĂ„rt. Det lĂ„ter mer *mjukhest* om ni förstĂ„r vad jag menar. Kanske skaffa en mic av lite högre prisklass? jobbar numer sĂ„ jag har rĂ„d att komma i högre prisklasser. Ăr Röde NT2A nĂ„gonting att ha till lite hesare och hĂ„rdare sĂ„ng? UngefĂ€r sĂ„hĂ€r skall det lĂ„ta. Inte exakt men pĂ„ samma sĂ€tt, hes skriksĂ„ng. đ Börja med att gĂ„ en kurs i ljudteknik tycker jag! Var finns sĂ„dana? KvĂ€llskurser? Jobbar frĂ„n 8-16 om dagarna
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.