trotyl (oregistrerad) Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Jag har problem med att routa ut ljud ur cubase sx2. Jag har ett EMU 1820m som jag försöker få att tycka om min Nord Modular och Cubase SX2. Tanken är att jag vill kunna köra Nordens filter, vocoder etc på ljud jag skickar ut från cubase. Jag tvivlar på att alla ljudkort hanterar detta på samma sätt, så jag försöker (I stora drag) förklara hur EMU kortet fungerar. Emu korten har en mixerfunktion som heter partchmix där man kan styra ljudkortets alla fysiska och virituella in- och utgångar. I grundläget finns inte alla virituella kanaler upplagda i patchmix (För att det inte ska bli så rörigt antar jag) så man lägger till mixerkanaler vid behov. I Cubase SX2 går Stereo out (BUS1 alltså) till de virituella kanalerna asio31 och asio32. (Asio31/32 finns dock med i patchmix från början) Låt oss säga att jag har ett sångspår som jag vill lägga en vocoder på. Då skapar jag en ny mixerkanal i patchmix för de virituella kanalerna Asio1/Asio2 som jag sedan routar vidare till de fysiska utgångarna som går in i Norden. Sedan öppnar jag "VST connections" (F4) och skapar en ny Output Bus. Det är då problemet uppstår. Det finns nu två uppsättningar av Asio31/32 att välja bland och inte en uppsätning av vardera Asio31/32 och Asio1/2. (Innan man lägger till Asio1/2 i patchmix finns bara en uppsättning Asio31/32 under VST connections) Är det så här det är tänkt att man ska göra eller är jag helt ute och cyklar? Jag tycker det verkar som att 1820m och Cubase SX kommunicerar dåligt. Någon som har några idéer? /Mikael PS. Cubase och Kortet fungerar bra i övrigt.
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Om du inte får hjälp här kan du gå in på The unofficial E-MU forum och be om hjälp. (Har varit där och kikat lite eftersom jag funderar på att köpa ett EMU 0404-kort.) Några av EMU-folket är där rätt ofta och hjälper folk tillrätta. Känns rätt så tryggt... 🙂
trotyl (oregistrerad) Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Tack för ditt svar. Jo, jag har redan skrivit ett inlägg där också. 😕
DeltaZulu Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Kan du inte använda ASIO direct monitor? JAg har ett 0404 men inge hårdvara så jag kan testa själv. Men det finns en tutorial i den nya manualen som du kan ladda hem. typ Add a Direct Monitor Insert to an Input Strip: 1. Create a new strip from a physical source such as PCI Card In L. 2. Next, right-click on the insert chain and select the Insert ASIO Direct Monitor option. 3. Choose an available ASIO Input and Output pair. Normally, you should use the same ASIO pair for the input and output. 4. The PCI Card In L input should now be available to record in your ASIO application. 5. In Cubase, ASIO Direct Monitor needs to be On (checked). (Options, Audio Setup, System.) 6. In Cubase, the VST Channel Mixer input channel must be routed to a Master Mixer Bus and the output of this Bus must be routed to the PatchMix input strip containing the ASIO Direct Monitor send. This routing is shown in the diagram on the following page.
trotyl (oregistrerad) Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Tyvärr vill jag inte köra med direct monitor, eftersom jag lägger vst-effekter på det inkommande ljudet. Tack endå. Ska ta och läsa manualen extra grundligt en gång...
Lundin Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Kan du bara få alla in och utgångar rätt patchade från E-MU kortet så funkar det rakt av. Vad jag vet av egen erfarenhet var det inte helt lätt att fatta E-MU's routingsystem och hur ASIO-drivarna initieras. Det är väl så för att få en specifik utgång och ingång att fungera ,måste du först tala om för ljudkortet vilka av dom du vill aktivera genom att "öppna dom" i kortets kontrollpanel och sedan spara konfigurationen? Testa att PM'a Majken..han är nog rätt haj på det kortet.
trotyl (oregistrerad) Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Jag tror jag har koll på Patchmix. Men jag ska nog PM´a Majken för säkerhetsskull.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.