elektrozum Postat 7 februari 2008 Postat 7 februari 2008 Tjenna! Kom hem en dag efter jobbet och skulle starta datorn, vilket slutade i total krash, anyway! Jag har lite svårt för vad jag ska välja och en del frågor om drivrutiner och prestanda för program så som; Reason 4 samt sonar.. ; here it goes! CPU; Intel eller AMD? Minne; Vad behövs för att kunna köra programmen smärtfritt utan någon problematik? Grafikkort; Hörde lite att vissa program t.ex Cubase hade problem med vissa ati-kort Något mer jag behöver tänka på inom den biten? Vista eller XP? + Jag har ett behov till 😉 spel.... kan man kombinera spel och studio? Küss / Micke
Apep Postat 7 februari 2008 Postat 7 februari 2008 Tjenna! Kom hem en dag efter jobbet och skulle starta datorn, vilket slutade i total krash, anyway! Jag har lite svårt för vad jag ska välja och en del frågor om drivrutiner och prestanda för program så som; Reason 4 samt sonar.. ; here it goes! CPU; Intel eller AMD? Minne; Vad behövs för att kunna köra programmen smärtfritt utan någon problematik? Grafikkort; Hörde lite att vissa program t.ex Cubase hade problem med vissa ati-kort Något mer jag behöver tänka på inom den biten? Vista eller XP? + Jag har ett behov till 😉 spel.... kan man kombinera spel och studio? Küss / Micke Först och främst, kolla reasons och sonars hemsida vad de rekomenderar. CPU: Intel Ram: Minst 2 gb som är kompitabelt med moderkortet. Grafikkort: Nvidia chipset har aldrig krånglat för mig, inte heller ati på min äldre maskin. Vad gällande OS så ta det säkra föra det osäkra och kör XP. Det kan du. Om du har datorn i samma rum som du spelar in i och funderar på att överkocka och/eller köra köra glödheta SLI/crossfire konfigurationer, så är det inte att rekomendera eftersom fläktljuden som krävs för att kyla maskinen kommer att fastna på inspelningarna också. Lösningen kan vara dyr vattenkylning, eller en låda som dämpar allt ljud för ca 8-9 tusen.
rocksnigel72 Postat 7 februari 2008 Postat 7 februari 2008 Hej du! Jag är i samma sits jag med. uppgraderingsdax! Instämmer med föregående inlägg. INTEL ska det vara. personligen så lär följande uppgraderingspaket vara en bra grund jag antagligen köper. billigt o borde räcka. dock kan ju 2GB vara att föredra lite beroende på dina krav. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323784 ca 1500kr e ju ett helt ok pris. eller 2500kr varianten http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323785 Ett tips till er: Ha datorn i ett annat rum = ljudlöst Min dator har jag slängt på andra sidan väggen i en isolerad garderob ... = Ljudlöst ;-) Men tänk på ventilationen.
redleadrecordings Postat 15 februari 2008 Postat 15 februari 2008 Har byggt denna burk till vår nystartade projektstudio: MSI P35 Neo Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz 4 GB Kingston KVR667D2N5 DDR2 PC2-5300 667MHz 3 x Seagate SATA2 16MB 320GB (system/samples/audio) Geforce 7300GT 256MB Dual-DVI M-Audio Delta 1010 Monterat i ett compucase 19"-rack. Windows XP Professional Låter som ett reaplan, men vi har separat inspelningsrum så det är ok ändå. Har gjort alla tweaks som musicxp.net rekommenderar för XP. Cubase SX3 Waves Mercury Bundle DFH Superior Det bara tuffar på. Klockrent!!! Vill bara rekommendera dessa komponenter.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.