Broghard Postat 5 februari 2008 Dela Postat 5 februari 2008 (redigerat) Hejsan folket. Sitter just nu på asus p5b med en E6600 cpu funderar på att uppgradera cpu till Q6600, nån som har q6600 på ett p5b mobo eller ett liknande med 965p chip funkar det bra och e det värt uppgraderingen? MvH Broghard Redigerat 5 februari 2008 av Broghard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 5 februari 2008 Dela Postat 5 februari 2008 Funderar på samma byte fast sitter på ett asus p5b-e moderkort. Vad jag vet ska det funka jättebra att byta. Jag väntar dock på att q6600 ska sjunka ännu mer i pris. Jag sitter inte och kör min dator jag har nu i botten direkt, så om du inte upplever prestanda problem så kan du nog vänta med att byta tills den sjunker ännu mer så att det blir mer prisvärt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dr.kaufman (oregistrerad) Postat 5 februari 2008 Dela Postat 5 februari 2008 (redigerat) Jag kör med p5b moderkort och q6600. det har hitils för mig gått väldigt strulfritt. sen om det är värt att byta upp sig kan ajg inte svara på eftersom jag aldrig använt den processorn du har nu, men som Apep säger så är det ju onödigt att byta upp sig om du inte har nåt behov. Har själv hitils bara kommit upp i 35% cpu användning när jag krämat på ordentligt (i mina mått mätt iaf). dr.kaufman EDIT: kom bara ihåg att du kan behöva updatera bios innan du byter prossesor då stödet för quadcore inte fanns i ursprungsbioset för moderkortet om jag inte minns fel. Men det va nog ändå ett ganska bra tag sen det blev kompatibelt (över ett år sen iaf tror jag) men kan vara bra att checka det iaf om du köpte moderkortet för ett tag sedan. Redigerat 5 februari 2008 av dr.kaufman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 5 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 5 februari 2008 så vitt jag vet skall även de nya quadcore cpu vara på g.. man kanske skall vänta in dem? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 5 februari 2008 Dela Postat 5 februari 2008 Då lär du också byta moderkort 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 5 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 5 februari 2008 Då lär du också byta moderkort 🙂 jo men visst.. kanske skall vänta ett år å se =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 5 februari 2008 Dela Postat 5 februari 2008 Då lär du också byta moderkort 😉 jo men visst.. kanske skall vänta ett år å se =) Nya penry från intel är ju intressant. Men sen igen, bara för att det väcker ha begär betyder inte att man behöver det 🙂 e6600 får gå en stund till för mig tills q6600 är nere runt en tusenlapp, då är den värd priset för mig som inte änvänder datorn fullt ut ändå 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 5 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 5 februari 2008 (redigerat) Vetu vad.. jag håller nog med dig där.. skall skaffa en bra kylare å låta e6600 rulla vidare =) .. som någon en gång sa "if it aint broke.. dont fix it" Apep Hur mycke ram kör du? Redigerat 5 februari 2008 av Broghard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 5 februari 2008 Dela Postat 5 februari 2008 Vad kör du med för kylare just nu då? 😉 Kör 2gb i ram just nu, men där funderar däremot starkt på att uppgradera till 4gb (3-3,5 användbara i xp) med tanke på att det kostar ca 6-700 kr. När jag kör som mest i pro tools är är jag uppe i 1.5 gb så behöver lite mer headroom där känns det som. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 5 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 5 februari 2008 just nu kör jag med Cooler Master Hyper TX då ligger jag vid max load på ca 52c funderar på en Noctua NH-U12P CPU Cooler with 120mm Fan polarn upradera just till den på samma pc delar som jag har från Cooler Master Hyper TX han kör bara med 1 fläkt igång i p182 chassit å droppade 10c =) så den lutar det åt.. sen e det antagligen 2 gig minne å 2 nya samsung diskar =) kom på det.. testadde just mitt firewire saffire le och drog upp ett test track u cubase studio 4. När jag nådde ca 80% load höjde jag latency.. å då sjänk jag snabbt till 45% å det vart inge dummheter med insperlning av gura =) ä allt jag hadde där i är mer än jag tror jag använda skall i många låtar fram över =) så e6600 lär räcka.. hadde glömt att latency påverkar en hel del på cpu usage =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 5 februari 2008 Dela Postat 5 februari 2008 just nu kör jag med Cooler Master Hyper TX då ligger jag vid max load på ca 52cfunderar på en Noctua NH-U12P CPU Cooler with 120mm Fan polarn upradera just till den på samma pc delar som jag har från Cooler Master Hyper TX han kör bara med 1 fläkt igång i p182 chassit å droppade 10c =) så den lutar det åt.. sen e det antagligen 2 gig minne å 2 nya samsung diskar =) kom på det.. testadde just mitt firewire saffire le och drog upp ett test track u cubase studio 4. När jag nådde ca 80% load höjde jag latency.. å då sjänk jag snabbt till 45% å det vart inge dummheter med insperlning av gura =) ä allt jag hadde där i är mer än jag tror jag använda skall i många låtar fram över =) så e6600 lär räcka.. hadde glömt att latency påverkar en hel del på cpu usage =) Kör själv på en Zerotherm BTF-95, en passiv kylare (utan fläkt), den visar också runt 52c i vid max load med mätprogrammet Intel TAT. Intressanta skillander där. Schythe ninja med fläkt ska också vara en riktigt bra kylare med fläkt, har inte testat den, men ryktet haglar på alla silent pc forum om den. När man spelar in så ska man ha så låg latency inställt som möjligt och när man mixar så höjer man den för att få mer kraft - eftersom latency inte är kritiskt under mixning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 6 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 6 februari 2008 (redigerat) Schythe ninja har jag oxå läste en del om.. men har oxå hört att det skall vara kompabilitets problem med den mot p5b korten, den skall visst täcka för första ram slotten. å det e inte lysande... Noctua NH-U12P har inte dessa problem .. och fick bra resensioner i http://www.sweclockers.com/articles_show.p...5941&page=3 , http://www.sweclockers.com/articles_show.p...941&page=12 där det den föll på var litet högt pris. å Ninjan e som sagt litet tight för minnena. Redigerat 6 februari 2008 av Broghard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 6 februari 2008 Dela Postat 6 februari 2008 Schythe ninja har jag oxå läste en del om.. men har oxå hört att det skall vara kompabilitets problem med den mot p5b korten, den skall visst täcka för första ram slotten. å det e inte lysande... Noctua NH-U12P har inte dessa problem .. och fick bra resensioner i http://www.sweclockers.com/articles_show.p...5941&page=3 , http://www.sweclockers.com/articles_show.p...941&page=12 där det den föll på var litet högt pris. å Ninjan e som sagt litet tight för minnena. Just ja, kompabilitets problem är ju inte det första man tänker på när det snackas om processor kylare. Men när man själv kollade kylare så var man väl så vaksam på det mesta vad det gällde kompabilitet och kylförmåga. Ett tipps till dig som ändå kollar efter ny kylning kolla in denna site efter tysta kylare, de har rätt bra syn på vad som räknas som tyst och effektivt http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html - Noctua NH-U12 placerar sig bland de bättre i deras tester så det är säkert ett bra val 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 6 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 6 februari 2008 (redigerat) Kikat SPCR ock på deras forum bekräftas det att p5b inte är kompatibel med ninjan så =( å SPCR e som du säger plattsen att leta.. hela min dator (förutom cpu kylarn) e baserad på deras info =) Redigerat 6 februari 2008 av Broghard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 6 februari 2008 Dela Postat 6 februari 2008 Kikat SPCR ock på deras forum bekräftas det att p5b inte är kompatibel med ninjan så =( å SPCR e som du säger plattsen att leta.. hela min dator (förutom cpu kylarn) e baserad på deras info =) Det är ju synd att det ska vara så :/ men som tur är så finns det ju alternativ 😄 Den du nämnde verkar som sagt trevlig - bra egenskaper som jag tycker den har framförallt är att man har samma valmöjlighet till att sätta dit vilken 120mm fläkt man önskar precis som men ninjan, man är alltså inte fast med stock fläkten som man är om man skulle välja tex Zalman. Dåliga som jag ser det är att den väger runt 700g vilket sätter stor press på moderkortet vilket är designat för max ca 550g om jag inte minns fel. Då går mina tanka såhär att om man ändå ska ha en kylare på 700 gram så varför inte än bättre kylare på 700g tex Thermalright Ultra-120 eXtreme eller Thermalright Ultra-120 (kyler bätter än ninja) ? Mycket av min dator med, det är en bra sida faktiskt, det är många bra tips där 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 6 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 6 februari 2008 (redigerat) Undrar dock om scytch ninja mini funkar eller Mine.. varianten! http://www.overclock3d.net/reviews.php?/ca...ni_cpu_cooler/3 Redigerat 6 februari 2008 av Broghard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 6 februari 2008 Dela Postat 6 februari 2008 Undrar dock om scytch ninja mini funkareller Mine.. varianten! http://www.overclock3d.net/reviews.php?/ca...ni_cpu_cooler/3 Den har samma bredd och djup som den stora ninjan så det kommer antagligen bli krock med ramminnena där med. ninja mini är bara lägre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 (redigerat) Använder själv som sagt tidigare Zerotherm BTF-95 Har kan man se hur den står sig emot endel av motståndet. Den är dessutom fläktlös, går att montera fläkt och då kyler den ännu bätter. Funkar dessutom med de flesta moderkort och väger 460g. BTF-95 är den ljusblå test maskin - AMD Opteron 148 processor (blir varmare än e6600) - DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR motherboard - eVGA 7900GS-KO - OCZ 5002048ELGE-K (1024mb X 2) memory - Thermaltake Toughpower 1000W PSU - Western Digital WD800 SATA hard drive - LG DVD-RW Combo drive källa http://www.tweaknews.net/reviews/zerotherm...oler/index4.php Fast den är inte lika bra som ninja när det gäller kylning, den är däremot tystare/ljudlös. Redigerat 7 februari 2008 av Apep Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 7 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 7 februari 2008 (redigerat) Scythe Mine Rev.B inga kompabilitets problem.. Vikt 560 gram under 500kr dock dum fläkt montering vid byte av fläkt. Review http://www.frostytech.com/articleview.cfm?...2125&page=1 din kylare finns inte i på wermlandsdata där jag kommer inhandla.. dom har en nyare modell. http://www.wermlandsdata.se/catalog/produc...e02be181415c0bf men Mine B kostar inte så mycket å den skall funka great, Redigerat 7 februari 2008 av Broghard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Scythe Mine Rev.Binga kompabilitets problem.. Vikt 560 gram under 500kr dock dum fläkt montering vid byte av fläkt. Review http://www.frostytech.com/articleview.cfm?...2125&page=1 Missade att du skrev Mine också, var nog grymt trött. din kylare finns inte i på wermlandsdata där jag kommer inhandla.. dom har en nyare modell. http://www.wermlandsdata.se/catalog/produc...e02be181415c0bf men Mine B kostar inte så mycket å den skall funka great, Fick ju rätt bra betyg på SPCR också. Men frågan är om det finns bättre kylare i samma prisklass och vikt klass? Det är ju rena rama jungeln att fixa en bra tyst kylare som är kompatibel och ligger rätt i pris. Asus Triton 75 väger 350g och är också ett alternativ till Mine, vet inte om den finns på wermlandsdata men intressant den också. Finns också Thermalright SI-128, Thermalright XP-120 osv. Man får forska i vad man behöver och vad man vill betala för det. Om man är på budget så blir det alltid en kompromiss, så är det. Mine kommer nog funka jätte bra, men fortfarande ingen ninja men ändå - behöver man kyla så mkt, eller klarar man sig med lite mer värme i datorn? Funderar btw på att köpa vattenkylning ifrån zalman på både chipset, cpu och grafik kort, för att slippa fläktarna så mkt som möjligt. Men smakar det så kostar det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 7 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 7 februari 2008 (redigerat) det är av den anledningen som Mine lockar mest.. Bra pris .. riktigt bra prestanda å bra vikt. å med tanke på att det nu i kallare tider finns stunder jag toppar 55c så vet jag att ett byte kommer krävas.. å sen får man jh tänka på att flera 1000 kör övervikts kylare utan strul. MvH T Redigerat 7 februari 2008 av Broghard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 7 februari 2008 Dela Postat 7 februari 2008 Kör på den. Berätta sen vad du tycker om den, alltid kul att veta hur produkterna fungerar ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broghard Postat 10 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 10 februari 2008 http://www.gideontech.com/content/articles/331/2 Mine får det altså bli! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.