Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett Presonus Firebox som har funkat klockrent i några år. Efter uppdatering till Cubase Studio 4 och Reason 4 ökade latency kraftigt på det som spelades upp i ett par ReWirade projekt. Det gick att se på staplarna i programmen att Cubase och Reason inte saggade, främst på master-out i Cubase. Men allt som hördes i högtalarna var fördröjt.

Efter mycket tester och diskussioner med MI7 och Propellrarna konstaterade de att de inte kunde se nåt fel nånstans, så jag kollade om det fanns nån uppdatering av drivrutinerna till ljudkortet. Det fanns en uppdatering som jag hämtade hem och installerade. Installationen frågade om jag ville uppdatera firmware också, vilket jag gjorde.

Efter uppdateringen av drivrutin och firmware för ljudkortet så tappar det ofta kontakten med datorn eller kommer inte igång alls vid uppstart. Det åtgärdas lätt genom att dra ur fw-kabeln och sätta i den igen. Men det är rätt störande när det händer.

Jag skulle egentligen vilja nedgradera firmware till gamla versionen, eftersom den fungerade klockrent och det uppenbarligen inte var den som orsakade latency. Men hur kan jag göra det? Att bara byta tillbaka till gamla drivrutinen funkar inte eftersom den inte kan kommunicera med nya firmwaret. Presonus hemsida ger ingen hjälp.

Nån som har tips?

Annons
Postat

Vilket skumt problem... Inga andra förändringar i datorn? Har du varit i kontakt med Luthman? Dom borde ju kunna fixa fram en gammal version av firmware (om det nu är det som är problemet vilket jag har lite svårt att tro faktiskt). Har du provat att stänga av "silent flag" i CB (om det går överhuvud taget...)?

Postat

Extra konstigt då det borde finnas ett tiotal på detta forum som sitter på samma uppsättning grejer.

Vad är det för dator (chipset, FW & GPU)?

Postat (redigerat)
Har du varit i kontakt med Luthman?

4Sound på Folkungagatan i Sthlm, där jag köpte kortet, skulle se om Luthman kund hjälpa till, men trots påstötningar får jag inget svar från dem.

Har du provat att stänga av "silent flag" i CB (om det går överhuvud taget...)?

Det vet jag inte ens vad det är för nåt ... 😕

Vad är det för dator (chipset, FW & GPU)?

Frost

Redigerat av Assar
Postat
Om det är en Frost har du väl support på hela rasket?

Jag kan inte tänka mig att det är datorn som strular. Det hände ju efter uppdateringen för ljudkortet.

Postat

"A silence detection function makes sure that a plug-in only processes audio when there's actually a signal present. This helps to reduce overall CPU load. VST3 plug-ins natively support Intel-based Macintosh computers. For developers there are many more features under the hood."

Bara en chansning om att det kanske var det...

Postat
Om det är en Frost har du väl support på hela rasket?

Jag menar att du har väl support på hela din setup om du har en frost. Det är väl det man betalar för?

Postat
Jag menar att du har väl support på hela din setup om du har en frost. Det är väl det man betalar för?

Nej, man har support från Frost på det man köpt från Frost. Ljudkortet hade jag sen tidigare.

Men visst skulle det vara trevligt med totalsupport! 😕

Postat
Jag tror problemet ligger hos Cubase eller Reason.

Problemet med att datorn inte får (eller tappar) kontakt med ljudkortet inträffar även innan jag startat Cubase eller Rason. T ex direkt efter uppstart av datorn. Det började dessutom direkt efter uppdateringen av drivrutin och firmware.

Postat
Använder du strömadaptern? Mickstärkarna kan må bra av det om inte annat...

Ja, det har jag gjort hela tiden.

Med tanke på att det enda som förädnrats mot tidigare (när det fungerade klockrent) är att jag installerat en ny drivis och firmware så lär inte problemet med att datorn tappar kontakten ljudkortet ha att göra med något annat än just drivis eller firmware.

Det jag undrar är hur jag kan backa firmware.

Nån som vet?

Postat

Jag har bläddrat friskt i deras FAQ och Forum.

I forumet hittar jag flera som har liknande problem, men inte som lyckats få nåt bra svar på hur man löser dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.