TacoBodin Postat 30 december 2007 Dela Postat 30 december 2007 Tjabba! I dagsläget finns det ett stort antal kombinerade mixers och ljudinterface. Jag ska utöka min inspelningskapacitet med ett antal ingångar för att kunna spela in trummor på flera kanaler, och mixrarna med alla dess ingångar lockar. Jag är dock ganska skeptisk till vilka prestanda en kombinationsprodukt kan ha. 😱 Någon som har/ har provat en sådan mixer? Hur är latencyn och ljudkvalitén? Tack på förhand...!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 30 december 2007 Dela Postat 30 december 2007 Skulle mycket hellre satsa på ett bra ljudkort med 8 in, t ex FireStudio Projekt eller FP10 (FirePod). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 30 december 2007 Dela Postat 30 december 2007 Studio har ju testat ett antal av dessa, och åtminstone några av dom har fått goda betyg, vad jag minns. Själv har jag dock aldrig provat något sådant. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 december 2007 Dela Postat 30 december 2007 I likhet med Gilbert, skulle jag satsa på ett ljudkort med tillräckligt många ingångar, i stället för en mixer. Det är väldigt sällan man har nytta av en mixer - annat än i livesammanhang... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 30 december 2007 Dela Postat 30 december 2007 Om det är mixer och ljudinterface kombinerad du är ute efter så kan jag tipsa om Mackie Onyx 1640 som är ett trevligt bord. Har själv spelat in ett antal demos med ett sådant bord, pc och cubase sx3. Funkar smärtfritt. God kvalitet på preampsen. Går lös på 13-16k kr idag tror jag. Den har 16 preamps så du kan spela in hela bandet live om du vill. Du kan läsa mer utförliga specar HÄR Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 + 4500 kr för FW-kortet... Man får ganska mycket ljudkort för dom pengarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 + 4500 kr för FW-kortet... Man får ganska mycket ljudkort för dom pengarna. Nja det där var inräknat FW-kort finns i bundle you know (ca 14k på thomann) och är det ganska prisvärt. Fast det finns ju alltid mixerlösa alternativ som är mer flexibla. Det beror ju på alldeles vad man är ute efter... När jag använde den så utnyttjade vi inte mer än bara preamparna och ad/da omvandlingen, körde inte så mkt på mixerns övriga funktioner, de kändes överflödiga eftersom vi skötte resten i DAWn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Åh fan. 14 kkr är faktiskt inte farligt för 16 in och mixer på köpet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Tror i och för sig att kvalitén är bättre på t ex en FireStudio och en Digimax FS. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Tror i och för sig att kvalitén är bättre på t ex en FireStudio och en Digimax FS. När jag satt och jämförde specarna för Mackie onyx omvandlarna och Presonus så hade presonus bättre värden på omvandlarna siffermässigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Tror i och för sig att kvalitén är bättre på t ex en FireStudio och en Digimax FS. När jag satt och jämförde specarna för Mackie onyx omvandlarna och Presonus så hade presonus bättre värden på omvandlarna siffermässigt. Siffrorna säger inte allt... Tyvärr anger vissa tillverkare de teoretiskt bästa värdena enbart på själva omvandlarchipen, medan andra anger uppmätta värden på den kompletta produkten (detta är ytterligheter, så det finns säkert även andra metoder, som är något mellanting). Det kan skilja mycket i ljudkvalitet med olika konstruktioner runt samma omvandlarchip. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Menar du att Presonus är ett sådant? Det tror inte jag. Presonus får ju bra recensioner i riktigt seriösa tidskrifter (internationella alltså, för det finns ju inga sådana i detta land ). Däremot kan jag tänka mig att det förekommer i den lägsta prisklassen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Menar du att Presonus är ett sådant? Det tror inte jag. Presonus får ju bra recensioner i riktigt seriösa tidskrifter (internationella alltså, för det finns ju inga sådana i detta land ). Däremot kan jag tänka mig att det förekommer i den lägsta prisklassen. Det vet jag inte - men eftersom det förekommer ganska ofta, så är det bra att känna till, så att man inte stirrar sig blind på siffrorna... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Förekommer det verkligen så ofta? Jag har bara hört om ett fall (och jag vet inte om det stämmer); Julia. Kan du berätta vilka du med säkerhet vet om? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Ryktet säger också att M-Audio stoltserar med att inte göra så...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Yes indeed! Omvandlarna är inte allt, utan kretsarna runt omkring också. Det blir ju inte bättre än den svagaste länken.. Har själv bara spelat in och lyssnat på onyxen av dessa två, tyckte onyxen lät bra. Dock under inspelning körde vi bara trummor, bas och gitarr uppmickat genom de inbyggda preamparna. Sång körde vi genom Röde K2 in i en focusrite Twin Trak Pro till line in på Onyxen utan att lyssna på hur de inbyggda preamparna lät, så vet inte hur bra de inbyggda preamparna är till sång. Men i överlag lät allt bra måste jag säga, fast inte lika bra som de inspelningar vi gjort i en pro tools hd studio men sen är det ju en annan prisklass på pro tools hd och den studion hade bra mkt bättre akustikbehandling btw vilket också spelar stor roll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Ryktet säger också att M-Audio stoltserar med att inte göra så...... Digidesign ska också vara rätt ärliga i deras specar I guess... M-audio och digi tillhör ju avid så det kanske finns något samband... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Ryktet säger också att M-Audio stoltserar med att inte göra så...... Digidesign ska också vara rätt ärliga i deras specar I guess... M-audio och digi tillhör ju avid så det kanske finns något samband... grejjen är ju också att m-audio inte funnits i avids stall så överdrivet länge. och innan de gjorde det kanske inte alla specar är helt pålitliga.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Skulle nog lämna Avid utanför detta då de flesta av M-Audios nuvarande kort fanns på marknaden innan Avid kom in i bilden och specarna har inte förändrats sedan dess. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TacoBodin Postat 31 december 2007 Trådstartare Dela Postat 31 december 2007 (redigerat) Okej. Kul med så många svar 😄 Jag kollade ett tag på Phonic's Helixboard-bord, är det bara skitsaker? De verkar vara för billiga... ☺️ Redigerat 31 december 2007 av TacoBodin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Okej. Kul med så många svar 😄 Jag kollade ett tag på Phonic's Helixboard-bord, är det bara skitsaker? De verkar vara för billiga... ☺️ Phonic är budgetprylar, i likhet med Behringer, Alto m fl - med allt vad det innebär... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Ryktet säger också att M-Audio stoltserar med att inte göra så...... Digidesign ska också vara rätt ärliga i deras specar I guess... M-audio och digi tillhör ju avid så det kanske finns något samband... grejjen är ju också att m-audio inte funnits i avids stall så överdrivet länge. och innan de gjorde det kanske inte alla specar är helt pålitliga.. ☺️ Very true! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Alesis har också mixer kombinerade ljudinterface. Vet inte hur bra de är, har inte testat. Men kan ju vara kul att ha med dem också i kolla upp listan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TacoBodin Postat 31 december 2007 Trådstartare Dela Postat 31 december 2007 Alesis har också mixer kombinerade ljudinterface. Vet inte hur bra de är, har inte testat. Men kan ju vara kul att ha med dem också i kolla upp listan. Ja. Visst har Studio testat någon av Alesis Multimix bord? Jag är ganska säker på det, men kan bara inte hitta numret med testet i... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Alesis har också mixer kombinerade ljudinterface. Vet inte hur bra de är, har inte testat. Men kan ju vara kul att ha med dem också i kolla upp listan. Ja. Visst har Studio testat någon av Alesis Multimix bord? Jag är ganska säker på det, men kan bara inte hitta numret med testet i... Frågan du framförallt bör ställa dig är varför du egentligen behöver en mixr i hemstudion överhuvudtaget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TacoBodin Postat 31 december 2007 Trådstartare Dela Postat 31 december 2007 Alesis har också mixer kombinerade ljudinterface. Vet inte hur bra de är, har inte testat. Men kan ju vara kul att ha med dem också i kolla upp listan. Ja. Visst har Studio testat någon av Alesis Multimix bord? Jag är ganska säker på det, men kan bara inte hitta numret med testet i... Frågan du framförallt bör ställa dig är varför du egentligen behöver en mixr i hemstudion överhuvudtaget. Enda anledningen, för mig iallafall, skulle vara att använda en mixer som I/O-enhet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Skippa mixer och köp ett ljudkort (om du inte ska gigga live med det). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Skippa mixer och köp ett ljudkort (om du inte ska gigga live med det). Instämmer tveklöst! Det är väldigt få som har nytta av en mixer i hemstudion - men de flesta verkar ändå tro att en mixer är helt nödvändig... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Apep Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Skippa mixer och köp ett ljudkort (om du inte ska gigga live med det). Instämmer tveklöst! Det är väldigt få som har nytta av en mixer i hemstudion - men de flesta verkar ändå tro att en mixer är helt nödvändig... 🙂 Håller med där med. Ett ljudkort med ett gäng preamps eller ett ljukort och ett gäng externa preamps eller en kombination will do the trick! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 som t ex: Delta 1010 och en LineAudio 8MP eller Presonus FireStudio Projekt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.