Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej kära vänner och älsklingar på forumet

det är så att jag har köpt ett krk paket, med rp8 och en bas sub rp10.

jag har ett stort problem, jag vet inte vad jag gör för fel, men basen e helt död där jag sitter framför monitorerna.

problemet är att precis vid dörr ingången (bor i student korridor) så hörs bas ljudet som mest. ett annat problem, är att just där jag sitter är basen som lägst. men det finns ett annat problem också. när man står rakt upp, så hörs basen tydligt vid ytterdörren, men tar du en stol och sitter vid dörren så dör basen ut. dvs när man står är basen som tydligt och sitter som lägst.

jag läste en liten artikel på krks hemsida och även manualen för deras tips på bästa positions plasering.

det som det stod var att man skulle plasera basen just där man sitter (producent stolen) och sedan gå runt i hela rummet och hitta platsen där basen är som mest död, där ska man sedan plasera basen. detta verkar ju logiskt och problemet är att just där basen är som lägst finns en bok hylla som är omöjlig och flytta på. men jag ställde den ungefär nära bokhyllan (man får hoppa igenom för att komma in i rummet) men sedan satte jag mig återigen i stolen, och basen var lika död som den var innan . dvs ingen bas alls i sitt position. så hur gör man för att flytta ner basen dvs, flytta den vertikalt? kanske är min fråga, vart fan ska jag ställa min baslåda?

jag behöver hjälp och mycket tips. problemet är att rummet är L format.

jag kan berätta att jag förut hade 2 PA basar som baslådor, dom ställde jag diagonalt med producent stolen i mitten av deras väg, och det funkade hur bra som helst. men nu har jag bara en låda och det är mycket mycket svårare. har provat placera baslådan vid de gamla pa baslådornas plats men inget hjälpte.

please help..

har givit så mycket info jag kan nu och får hoppas på att någon vet exakt vad jag ska göra?

Annons
Postat

Hej!

Du har gett en av de bättre beskrivningar jag läst om vad sker i ett rum som behöver dämpas i basen. Det uppstår stående vågor mellan väggar och tak vilket hörs bland annat genom att basen blir mycket ojämn i rummet. Oftast blir det minst bas i mitten, men oavsett hur man gör så blir den helt opålitlig för mixningsändamål. Vill du få ordning så krävs det basfällor. Sök lite här på forumet så hittar du en del trådar om det. Vanligt material att använda är mineralull, markisolering. Det går åt några balar.

Gunnar

Postat
Hej!

Du har gett en av de bättre beskrivningar jag läst om vad sker i ett rum som behöver dämpas i basen. Det uppstår stående vågor mellan väggar och tak vilket hörs bland annat genom att basen blir mycket ojämn i rummet. Oftast blir det minst bas i mitten, men oavsett hur man gör så blir den helt opålitlig för mixningsändamål. Vill du få ordning så krävs det basfällor. Sök lite här på forumet så hittar du en del trådar om det. Vanligt material att använda är mineralull, markisolering. Det går åt några balar.

Gunnar

Det finns effektivare sätt att dämpa bas än mineralull;

http://www.mhsoft.nl/AcousticTreatment.asp

Postat

hej grabbar

tack så mycket för era svar, men det är så att jag bor i student korridor, jag kan inte bara slita loss väggar, eller har råd att lägga ut 10 tusen till för att köpa just bas fällor. jag menar, la precis ut 14 tusen för nya studio prylar, det känns som att det kommer att kosta mer och mer för varje sak jag stör mig på. men monitorerna är sköna, dom är bra och känns som att de är ärliga och korekta, dock har jag inte använt dom så mycket ännu eftersom jag fick de idag. men det är bara basen som är problemet. men jag har sett studios som kan ha sin bas låda precis mellan monitorerna och under bordet . och ändå är det så pass bra fixat eller vad man ska säga, för just den platsen där jag vill just ha den.

dock glömde jag nämna, finns en liten knapp bakom basen, en fasvändnings knapp "TROR" jag. det står noll på ena sidan och 180 på andra om jag har för mig rätt.

vad kan den göra egentligen och är den ens bra och ha?

Hej!

Gunnar

Det finns effektivare sätt att dämpa bas än mineralull;

http://www.mhsoft.nl/AcousticTreatment.asp

Postat

har nu kollat lite på hemsidorna, (ni får fortfarande svara på min fråga angående fas grejen om det ens är till för det.)

kanske har jag som sagt köpt en bas låda i onödan, men känns som att jag kommer ändå behöva det om ca några månader då jag fått mina föräldrars garage underhuset och bygga om till studio för privat bruk. som är rektangulärt format.

så basen var kanske inte så onödig iaf 🙂 hehe

Postat

”Knappen” du beskriver är en fasvändare och du ska absolut prova vad som låter bäst. Generera en sinuston med samma frekvens som din delningsfrekvens och spela denna och prova vilken inställning som ger bäst resultat. För att hitta den bästa placeringen för suben, så är ett gammalt trick att generera ett sinsvep (20 Hz -delningsfrekvens) och placera suben vid lyssningsposition (där du har öronen) och lyssna sedan efter en position som ger den jämnaste responsen. Byt sedan plats (och kolla fasen igen).

Lycka till!

Postat

Att lägga pengar på akustik kan kännas jobbigt/tråkigt men det är den investeringen som kommer att göra den absolut största skillnaden per krona.

Postat

så när har jag fasvändningen igång?

vet när man spelar in sång tex så kan fasfel uppstå, men just för en bass och monitorer vid uppspelning förstår jag inte riktigt hur det funkar...

Postat

Om det radiala avståndet (tänk tråd från örat till högtalaren) mellan basen och satelliterna inte är samma utan kanske skiljer 2 meter så kommer du (i teorin) att få en total utsläckning vid 86 Hz (förutsatt att högtalarna spelar lika starkt vid denna frekvens). För att rätta till detta så kan du vända på fasen (180 grader) på basen för att kompensera.

Det bästa är att spela en ton (sinus) som har samma frekvens som den delningsfrekvens du använder och prova sig fram.

Postat

tack nu förstod jag exakt.

för at avsluta denna tråd fint och snyggt, så kan jag berätta följande, och hoppas flera här inne i framtiden får svar på min fråga.

läste lite forums och artiklar etc. kom fram till en sak, prova alltid, och då menar jag ALLTID att köra med baslådan först, SEN provar du köra utan och vipps! du ser vilken skillnad, så vad var skillnaden? ÖVERLÄGSEN. baslådan dödar basen när rummet är litet. jag ska inte säga exakt under hur många kvadrater, men mitt rum är 25 kvadrater plus L format, så den dödar basen med hästlängder. så det jag vill säga till alla som ska köpa baslåda, köp en baslåda förutsatt att rummet kanske är större än 35-40 kvadrat (gissning). utöver detta måste jag säga att alla rum inte är lika, dvs din akustik du har i ditt rum kan skilja stort från mitt även om du har större rum. men för att prova och undersöka så prova det jag gjorde så kansek du märker skillnad om inte, ja då får du fråga killarna och tjejerna här inne ist.

tack allihopa hoppas ni tyckte min slutsats funkar och inte är allt för dålig

ha en trevlig natt!

eran bästa vän

UKboy

Postat
tack nu förstod jag exakt.

för at avsluta denna tråd fint och snyggt, så kan jag berätta följande, och hoppas flera här inne i framtiden får svar på min fråga.

läste lite forums och artiklar etc. kom fram till en sak, prova alltid, och då menar jag ALLTID att köra med baslådan först, SEN provar du köra utan och vipps! du ser vilken skillnad, så vad var skillnaden? ÖVERLÄGSEN. baslådan dödar basen när rummet är litet. jag ska inte säga exakt under hur många kvadrater, men mitt rum är 25 kvadrater plus L format, så den dödar basen med hästlängder. så det jag vill säga till alla som ska köpa baslåda, köp en baslåda förutsatt att rummet kanske är större än 35-40 kvadrat (gissning). utöver detta måste jag säga att alla rum inte är lika, dvs din akustik du har i ditt rum kan skilja stort från mitt även om du har större rum. men för att prova och undersöka så prova det jag gjorde så kansek du märker skillnad om inte, ja då får du fråga killarna och tjejerna här inne ist.

tack allihopa hoppas ni tyckte min slutsats funkar och inte är allt för dålig

ha en trevlig natt!

eran bästa vän

UKboy

Inte alltid kanske men i många fall ja. Att prova innan köp rekommenderas starkt!

Postat

...men har man akustikbehandlat på ett vettigt sätt, så kan man använda en sub i alla rum (utom kanske i en skrubb på 2-3m2 eller något... :rolleyes: ).

Det är en seglivad myt att man måste ha ett stort rum för att kunna återge låga frekvenser - men om man inte har akustikbehandlat, så får man däremot i princip alltid problem med basen, så man ska tänka sig för en del innan man köper, eftersom en sub mycket väl kan tvinga fram fler utgifter och mer jobb, om man ska ha glädje av den.

Postat
...men har man akustikbehandlat på ett vettigt sätt, så kan man använda en sub i alla rum (utom kanske i en skrubb på 2-3m2 eller något... 🙂 ).

Det är en seglivad myt att man måste ha ett stort rum för att kunna återge låga frekvenser - men om man inte har akustikbehandlat, så får man däremot i princip alltid problem med basen, så man ska tänka sig för en del innan man köper, eftersom en sub mycket väl kan tvinga fram fler utgifter och mer jobb, om man ska ha glädje av den.

Jag skulle inte kalla det en myt eftersom det är sanning i många fall.

Förutsatt att grundstommen är solid betong av betydande tjocklek så kommer rummets respons avgöras av den längsta dimensionen (halv våglängd = första resonans). Under denna frekvens kommer energin att vara väldigt låg i förhållande till frekvenser i det som kan kallas ”modal area” * även om man lägger mycket krut på att dämpa stående vågor. Man måste dock komma ihåg att detta inte gäller om väggarna är tunna d v s släpper igenom den lägsta basen.

*Master Handbook of Acoustics, Everest F Alton, 4th edition. Kapitel 15.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.