Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har läst här ett tag men nog aldrig skrivit något. Jag har ett problem där det finns en workaround, men det vore smutt om det funkade som det ska.

Jag har ett M-Audio Audiophile Firewire kort kopplat till min Windows-dator. Allt funkar, kontrollpanelen osv. Problemet ligger i att om jag inte inaktiverar alla nätverkskort innan jag startar Reason, så funkar det inte. Jag kan välja kortet i Reason, men efter 5-10 sekunder så får jag felmeddelande att programmet på något vis tappat kontakten med kortet (sitter inte vid den datorn nu, så har inte exakta meddelandet).

Om jag däremot inaktiverar nätverkskorten funkar allt som det ska.

Någon som känner igen och vet orsak/lösning? Jag har provat att köra betadrivisar utan skillnad.

Annons
Postat

Felet är inte hos ljudkortet eller Reason. Det är, som du märker, nätverket som spökar med ditt moderkort och Firewire-chipsetet.

Använder du Firewire på moderkortet eller separat Firewire-kontrollerkort?

Windows är tyvärr ganska piggt på att köra nätverk över Firewire-protokollet också och det kan störa dina prylar t ex ljudkort.

Klicka Start-menyn

Kör

Skriv devmgmt.msc i fältet och klicka OK

Nu startas Enhetshanteraren där vi kan sköta om hårdvara och drivrutiner. Pilla inte med saker som du inte vet vad de gör!

Fäll ut Nätverkskort, högerklicka 1394 Net Adapter och välj Inaktivera

Stäng och starta (för säkerhets skull) om datorn

Postat
Felet är inte hos ljudkortet eller Reason. Det är, som du märker, nätverket som spökar med ditt moderkort och Firewire-chipsetet.

Windows är tyvärr ganska piggt på att köra nätverk över Firewire-protokollet också och det kan störa dina prylar t ex ljudkort.

Klicka Start-menyn

Kör

Nu startas Enhetshanteraren där vi kan sköta om hårdvara och drivrutiner. Pilla inte med saker som du inte vet vad de gör!

Tack för svaret.

Det är ett separat FW-kort. Jag har redan provat med att inaktivera bara FW-nätadaptern men det räcker inte. Jag måste även inaktivera ethernetkortet. Har även provat att avmappa nätverkskomponenter mot fw-adaptern utan att det gjort någon skillnad.

Har jobbat professionellt med drift och support av Windowssystem sedan ca 10 år tillbaka, men detta tillsynes triviala problem hittar jag ingen lösning på (annat än att inaktivera nätkorten).

Postat

Klicka Start-menyn

Kör

Jag har löst det! Det var med största sannolikhet en IRQ-konflikt. FW-kortet och nätverkskortet satt i slotarna bredvid varann, vilket betyder att de delar på en IRQ-kanal. Efter att ha flyttat FW-kortet en slot försvann problemen!

Tack för engagemanget!

Postat
Har jobbat professionellt med drift och support av Windowssystem sedan ca 10 år tillbaka
Ja dåså, då hade jag inte behövt skriva mitt inlägg på den nivå som jag gjorde :rolleyes:

Fint att du löste det! IRQ-krockar är aldrig roliga...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.