hogweed Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Funderar på att köpa på mig ett par aktiva monitorer. Kruxet är ju,som alltid att budgeten inte tillåter några större utsvävningar. Har tittat runt lite och sett att det finns monitorer runt 1500,är det någon idé att lägga pengar på ett par billiga eller suger dom totalt? Någon som har koll?
teh_dude Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Funderar på att köpa på mig ett par aktiva monitorer.Kruxet är ju,som alltid att budgeten inte tillåter några större utsvävningar. Har tittat runt lite och sett att det finns monitorer runt 1500,är det någon idé att lägga pengar på ett par billiga eller suger dom totalt? Någon som har koll? köp dem som du tycker låter bäst.. ta med ett par låtar på en skiva som du kan utantill, alltså du vet hur dem skall låta. Sen när du står där i musik affären så ber vänder du dig om och ber dem köra låtarna och mellan åt byta monitor.. sen tar du den du gillar bäst.. välja monitorer är en ganska personlig sak tror jag. Men funkar de inte så fråga dem efter de rakaste monitorerna dem har, de som ger mest ärlig ljudbild.
JJRockford Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Du kan ju få ett par riktigt sjyssta hörlurar för de pengarna, kanske vore ett bättre köp? Då får du dessutom garanterat bättre koll på basen än med ett par monitorer i samma prisklass. För att höra hur det låter i ett rum kan du ju sen använda stereon.
Fredrix Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Du kan ju få ett par riktigt sjyssta hörlurar för de pengarna, kanske vore ett bättre köp? Då får du dessutom garanterat bättre koll på basen än med ett par monitorer i samma prisklass. För att höra hur det låter i ett rum kan du ju sen använda stereon. Om man har möjlighet att koppla in stereon i datorn så är det ett utmärkt alternativ att köpa ett par fina lurar men att bränna ut en skiva varje gång du vill checka mixen i stereon, njaee 🥰
E.n.T Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 om du har begränsad ekonomi gå in på musikaffärerna och kolla runt lite, kolla noga ut vilka du skulle vilja ha och som låter bra. sen knallar du runt på dom olika siterna med beggat. jag ville ha ett par mackie hr624 som kostar 11995. jag köpte på nätet beggat för 4 tusen. så det finns pengar och tjäna.. jag e supernöjd iaf..
Claes Holmerup Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 I den prisklassen kan du lika gärna köra med ett par vanliga hifi-högtalare. Det är ingen större skillnad - förutom att de som säljs som "monitorer" är skärmade för att inte störa CRT-skärmar. Med den begränsade budgeten, är jag böjd att hålla med JJRockford och i stället skaffa ett par bra lurar. Dem kommer du att ha mer glädje av än budget-"monitorerna"...
mietek Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Jag köpte ett par esi near 05, jag är inte alls besviken det finns säkert massa att klaga på jämfört med svindyra monitorer Men liksom man vänjer sig ju vid hur musik låter i dom
DieHard (oregistrerad) Postat 29 oktober 2007 Postat 29 oktober 2007 om du nu bara har 1500:- så spara ihop till ytterligare samma summa och få nåt hyfsat bra? eller betala 1500 och resten på kredit? då får du några hyfsat bra. annars är det väl bara söka på beggmarknaden. borde nog kunna få några hyfsat bra för det priset. bättre än du kan få för dina 1500 i butik.
nattvaktaren Postat 29 oktober 2007 Postat 29 oktober 2007 (redigerat) I den prisklassen kan du lika gärna köra med ett par vanliga hifi-högtalare. Det är ingen större skillnad - förutom att de som säljs som "monitorer" är skärmade för att inte störa CRT-skärmar. Med den begränsade budgeten, är jag böjd att hålla med JJRockford och i stället skaffa ett par bra lurar. Dem kommer du att ha mer glädje av än budget-"monitorerna"... Redigerat: Claes säljer lurar i trådskaparens prisklass, men inga monitorer. --- ESI nEar-serien har fått bra kritik i oberoende tester som till exempel i tidningen Studio. Redigerat 31 oktober 2007 av nattvaktaren
trunroswi Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Jag vet att folk uppskattar att man letar i forumet innan man skriver och jag anser att jag letat tillräckligt. 🙂 Det här ämnet verkar stämma in ganska bra på min fråga: Jag har ett par Pioneer CS-3070 (högtaler) med en Pioneer A-209R (förstärkare), som jag funderar på att ställa vid datorn ist för vid TV/Stereon. Är det något som duger någorlunda till mixning? Om tveksamt, är de fortfarande bättre än monitorer för 1500-2000kr?
Claes Holmerup Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 (redigerat) De duger nog lika bra som budgetmonitorer i alla fall... 🙂 De kanske inte är bättre, men jag tror inte att skillnaden är så stor att det är lönt att lägga ut de extra pengarna. Man kan lära sig mixa hyfsat med de flesta högtalare när man väl har vant sig vid deras ljud och lärt sig hur det ska låta i dem för att det ska komma att låta bra i många andra högtalare. Om du redan har ett par hyggliga högtalare, så är det alltså oftast ingen större mening att lägga pengar på ett par nya budgetmonitorer (om man inte behöver ha skärmningen - men snart finns det nog inga CRT-skärmar kvar, så den frågan är väl mer eller mindre akademisk egentligen...). Går man upp på bättre monitorer, så blir det lättare att göra riktigt bra mixar - men det kostar tyvärr också en bra slant mer då. 🙂 Det är jämförbart med tankarna om budgetmikrofoner i denna tråden. Redigerat 28 november 2007 av Claes
trunroswi Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Tack för svaret, det inspirerar mig att lära mig mixa ordentligt och inte lägga ut onödiga pengar på utrustning. Det har jag redan gjort på elgitarrerna, och jag spelar inte bättre för att de blev dyrare. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.