dumbo Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 Hej! Jag har, i dagsläget, en riktigt sur, billig dynamisk mick som jag använder för att spela in lite "på skoj" för att själv höra hur det låter när jag spelar. Och visst, det blir ju ljud av det, men det låter tämligen trist (tänk kakburk). Jag har därför bestämt mig för att jag ska skaffa en lite bättre/ganska bra mick istället. Jag kommer alltså, till en början, mest att spela in mig själv "rakt upp och ner" och känner att en kondensatormick väl är bäst för det, eller är jag helt ute och cyklar? Jag kanske bör tillägga att det handlar om sång och akustisk gitarr... Studio Project B1 verkar, vad jag lyckats utröna i forumet, det man bör kolla på i det billigare segmentet, men så måste jag ha fantommatning till den åxå och då undrar jag vad som är bäst, om man inte vill betala enorma summor. Den micpreamp jag har nu är en sunkig som sitter på ljudkortet (utan fantommatning dock) och ungefär vad som helst borde vara bättre (jag har även ett bättre ljudkort, men som saknar mickpreamp). Så jag har tittat lite på de mixers som finns i prisklassen runt 500kr. Dessa borde vara ett lyft och ger även möjlighet att mixa, vilket jag ibland skulle vilja ha möjlighet till... Kommer jag att få hjälpligt bra ljud med en sådan, eller bör man satsa på en VTB1 ändå? Jag vill alltså påpeka att det inte rör sig om inspelningar som ska göra anspråk på att vara "riktiga" studioinspelningar, utan bara lite "på kul" för mig själv, även om jag kanske kommer att göra lite flerkanal i framtiden.
Claes Holmerup Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 Jag skulle absolut rekommendera att du tar en preamp i stället för en billig mixer. Mixern har många fler funktioner som ryms under samma skal - till lägre pris. Vilket håll den ekvationen leder mot, kan du nog räkna ut... 😉 Har du behov av en mixer, så har du ju det (de flesta som tror att en mixer behövs, har faktiskt inget behov av en sådan) - men då skulle jag spara lite längre och gå upp ett par snäpp hellre än att köpa den billigaste mixern man kommer över... B1 + VTB-1 är ett mycket prisvärt paket, så det kan rekommenderas. 😛
dumbo Postat 26 oktober 2007 Trådstartare Postat 26 oktober 2007 Jo, det är klart jag förstår vart den ekvationen leder. Det är ju bara det att det, innan, är svårt att veta vad man själv ser som acceptabelt. De som säger att de billigare och enklare prylarna är kass, har de samma eller mycket högre ställda krav än jag har? Jag får väl fundera lite till, antar jag. Beställer man från tyskland så kostar ju inte en VTB1 SÅ mycket mer än en mixer köpt hör i sverige...
Claes Holmerup Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 Jo, det är klart jag förstår vart den ekvationen leder. Det är ju bara det att det, innan, är svårt att veta vad man själv ser som acceptabelt. De som säger att de billigare och enklare prylarna är kass, har de samma eller mycket högre ställda krav än jag har?Jag får väl fundera lite till, antar jag. Beställer man från tyskland så kostar ju inte en VTB1 SÅ mycket mer än en mixer köpt hör i sverige... Om du tittar på Thomann, så tar de 1052:- för B1 och 1117:- för VTB-1. På hemmaplan är listpriserna 1150:- för B1 och 1500:- för VTB-1 - men ofta säljs de i paket för 2195:- tillsammans här hemma. Då är skillnaden inte särskilt stor, eller hur...? 😊
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.