Jump to content
Annons

hur ska jag göra?

Recommended Posts

Micke Lid (oregistrerad)
Postat

jag har en ADK mic och en akustisk gitarr med mic å spelar in med, men det är tyvärr så att gitarrljudet går in så mycket i micen när jag ska sjunga å spela samtidigt?? fick ett förslag om puffskydd, men räcker ett puffskydd till detta??? el ska jag ha en dynamisk mic, el går de å få till på nåt vis så jag skärmar av gitarrljudet?

de låter skramligt som det är nu!

höjer jag för sången tar den bara in än mer skrammel!

de blir kanonljud var för sig, men feelingen försvinner om jag inte kan spela å sjunga samtidigt!

är det nån som har haft samma problem och löst detta el nån som vet hur jag ska göra på ett ungefär så vore ja hemskt tacksam, är så dålig på vad det finns för prylar man kan ha till sånt här så förslag på saker som kan användas tas också emot med tacksamhet! 😉

ha en fortsatt trevlig helg!

mvh

Micke

Annons
Postat

Jag tror att lösningen är att köra på en dynamisk mik om du vill ha separation. Annars så kan du ju köra med ADK en bit ifrån så att du tar upp både sång och gitarr i samma mik / kanal. Absolut inget fel i det. Kruxet kan dock vara att det är svårt med att få akustiken att klinga som du vill.

Micke Lid (oregistrerad)
Postat
Jag tror att lösningen är att köra på en dynamisk mik om du vill ha separation. Annars så kan du ju köra med ADK en bit ifrån så att du tar upp både sång och gitarr i samma mik / kanal. Absolut inget fel i det. Kruxet kan dock vara att det är svårt med att få akustiken att klinga som du vill.

ok tack för svaret, jo det är nog det enda och göra för jag har sånt kanonljud på gitarren genom podxt som försvinner annars, de låter så fattigt utan podxt med gitarren (skramligt och opersonligt), synd iaf för sångljudet är ju kanon med ADK:n

tack för ditt svar:)

Micke

Postat

Om du vill höra hur det är att spela in ett helt band live med EN ENDA mick så kan du lyssna HÄR inspelat i år.

Så förbannat bra. Som samtidigt förlöjligar en annan som hela tiden ska hålla på att micka upp allting.

Postat

Jag spelar in sång och gitarr samtidigt med olika mickar. Iofs har det då rört sig om finger-picking vilket inte ger lika starkt ljud som slag-komp av olika slag. Ett exempel på en kombination jag använt mig mycket av är Neumann tlm 103 för sången och ett par SE electronics sE3 Stereopair för gitarren. Det blir väldigt väldigt bra! (har tyvärr inget ljudexempel att bjussa på, men tro mig). Visst läcker sången lite i stereomickarna och visst läcker gitarren lite i sångmicken, men det är så lite att det inte gör något alls. Det kan till och med bidra till ett fetare ljud när man mixar ihop det. Dessutom väljer man ju att inte dela på sång/gitarr inspelning just för att få den där "känslan" som du själv säger.

Vad det gäller ditt problem:

- Prova att stå upp och spela så kommer du ifrån sång-micken lite med gitarren (har jag förstått det hela rätt så är gitarren lajnad?)

- Vet ej exakt vad du har för ADK-mick eller om den har olika upptagnings-möjligheter, men se till så att den är inställd på "njure" så att den inte tar in hela rummet. Se även till att rikta ADK-micken uppåt, bort från gitarren och sjung relativt nära micken.

- Det finns ingen pryl (såvitt jag vet) som skärmar av gitarr-ljudet från sång-micken. (Däremot har jag hört att producenterna bakom Tori Amos fixat nåt typ av plexiglas-historia för att skärma av hennes piano eftersom hon vill sjunga och spela samtidigt. Ett tag tänkte jag uppfinna som en fet glas-igloo med en sång-mick i som man har runt huvudet när man spela gitarr och sjunger(en sån där som man har när man går på månen typ), men jag kom aldrig längre än till idé-stadiet.. 🙂 )

- Använd en dynamisk mick till sången, som KillwithSkill föreslår.

- Prova runt med olika mickar (om du har). Prova att micka upp gitarren också och prova olika avstånd till sångmicken.

Lycka till!

Micke Lid (oregistrerad)
Postat
Om du vill höra hur det är att spela in ett helt band live med EN ENDA mick så kan du lyssna HÄR inspelat i år.

Så förbannat bra. Som samtidigt förlöjligar en annan som hela tiden ska hålla på att micka upp allting.

ja de låter ju kanonbra, vilket drag dom hade grabbarna:) jo de ska nog gå aTT lösa även för mig, tänkte bara slänga iväg en fråga å höra om det finns hjälpmedel man kanske inte kände till:)

tack ska du ha

Micke

Micke Lid (oregistrerad)
Postat
Jag spelar in sång och gitarr samtidigt med olika mickar. Iofs har det då rört sig om finger-picking vilket inte ger lika starkt ljud som slag-komp av olika slag. Ett exempel på en kombination jag använt mig mycket av är Neumann tlm 103 för sången och ett par SE electronics sE3 Stereopair för gitarren. Det blir väldigt väldigt bra! (har tyvärr inget ljudexempel att bjussa på, men tro mig). Visst läcker sången lite i stereomickarna och visst läcker gitarren lite i sångmicken, men det är så lite att det inte gör något alls. Det kan till och med bidra till ett fetare ljud när man mixar ihop det. Dessutom väljer man ju att inte dela på sång/gitarr inspelning just för att få den där "känslan" som du själv säger.

- Prova att stå upp och spela så kommer du ifrån sång-micken lite med gitarren (har jag förstått det hela rätt så är gitarren lajnad?)

- Vet ej exakt vad du har för ADK-mick eller om den har olika upptagnings-möjligheter, men se till så att den är inställd på "njure" så att den inte tar in hela rummet. Se även till att rikta ADK-micken uppåt, bort från gitarren och sjung relativt nära micken.

- Det finns ingen pryl (såvitt jag vet) som skärmar av gitarr-ljudet från sång-micken. (Däremot har jag hört att producenterna bakom Tori Amos fixat nåt typ av plexiglas-historia för att skärma av hennes piano eftersom hon vill sjunga och spela samtidigt. Ett tag tänkte jag uppfinna som en fet glas-igloo med en sång-mick i som man har runt huvudet när man spela gitarr och sjunger(en sån där som man har när man går på månen typ), men jag kom aldrig längre än till idé-stadiet.. 😊 )

- Prova runt med olika mickar (om du har). Prova att micka upp gitarren också och prova olika avstånd till sångmicken.

Lycka till!

tack för ditt svar, jag har en följdfråga vad är "njure" å hur å var ställer man in det?

ska testa å ställa mig å sjunga å spela, kanske bara är de som fattas då kommer ju gitarren en decimeter längre ifrån å de kanske är just de som behövs???

jag prövar å sjunga nära micen nu annars 5-10cm ifrån så de fuiunkar väl halvskapligt iaf!!

ja en sån glasbubbla du prata om kanske vore nåt å ta patent på🙂 kanske nån form av skärm i den med så text å dylikt kan komma upp i glasbubblan:)

ska pröva å skärma av med nåt hemmagjort som leder bort den värsta strömmen av ljud från guran, kanske kan funka de med?? el en tratt till micen, haha

tack för ditt svar iaf

Micke

Postat

- Det finns ingen pryl (såvitt jag vet) som skärmar av gitarr-ljudet från sång-micken. (Däremot har jag hört att producenterna bakom Tori Amos fixat nåt typ av plexiglas-historia för att skärma av hennes piano eftersom hon vill sjunga och spela samtidigt. Ett tag tänkte jag uppfinna som en fet glas-igloo med en sång-mick i som man har runt huvudet när man spela gitarr och sjunger(en sån där som man har när man går på månen typ), men jag kom aldrig längre än till idé-stadiet.. 🙂 )

Lycka till!

tack för ditt svar, jag har en följdfråga vad är "njure" å hur å var ställer man in det?

ska testa å ställa mig å sjunga å spela, kanske bara är de som fattas då kommer ju gitarren en decimeter längre ifrån å de kanske är just de som behövs???

jag prövar å sjunga nära micen nu annars 5-10cm ifrån så de fuiunkar väl halvskapligt iaf!!

ja en sån glasbubbla du prata om kanske vore nåt å ta patent på🙂 kanske nån form av skärm i den med så text å dylikt kan komma upp i glasbubblan:)

ska pröva å skärma av med nåt hemmagjort som leder bort den värsta strömmen av ljud från guran, kanske kan funka de med?? el en tratt till micen, haha

tack för ditt svar iaf

Micke

Njure är samma som det man på engelska kallar cardoid (i princip alla ADK:s kondensator mickar-är s.k. "fixed cardoid" så det är nog ingen inställning du kan ändra, och hade du kunnat det så hade du sett själv hur det hade gått till). Det har med mickens ljudupptagningsområde att göra. Är den inställd på cardoid/njure så innebär det att mikrofonen tar in ljud i ett område som ovanifrån sett har en form av just en njure. Du kan säkert se det märket på din mick om du kollar noga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.