Jump to content
Annons

HJÄLP! Söker allroundmik för max 2000:-

Recommended Posts

Upho (oregistrerad)
Postat

Precis som halva Sverige (verkar det som) försöker jag använda mitt hem som nån slags beta-/lekstudio. Eftersom jag själv är en urusel sångare och mest komponerat instrumentalmusik till teater och film har jag skjutit upp mitt mikinköp för länge. Nu måste jag ha en sjysst mik för "skisser" av seriöst material (som jag senare kan spela in i en riktig studio) men framförallt för att jag ska kunna leka ohämmat, typ sjunga falskt, rappa fejkad rinkebysvenska och spela in allt från när jag bankar på djembe till brummet från kylskåpsaggregatet. 😛

Men mikar är en riktig djungel och jag ber er vise därför ödmjukast om hjälp att hitta den mest prisvärda och bästa miken för mig. Mitt enda absoluta krav är att miken kostar max 2000 spänn, ny eller begagnad.

Jag misstänker att miken kommer att användas ungefär så här:

• Sång och tal 70%
  • Diverse slagverk (djembe, bord, bestick etc) 20%
  • Stråkar och akustisk gitarr 10%

Det är mao kvalitén vid röstinspelning som bör prioriteras. Eftersom det är i första hand min röst (tyvärr) som kommer att spelas bör det vara en mik som är tydlig i de nedre frekvenserna (jag är en typisk basetta). I övrigt är mina enda önskemål en mik som inte kräver så mycket mikteknik vid sång och som är tämligen okänslig för min bostads dåliga akustik.

Efter att jag tittat runt lite här på forumet och diverse musikaffärer på nätet har följande alternativ verkat intressanta:

• AKG C2000B (från ca 1600:-) Verkar vara en prisvärd allroundmik med bra rykte.
  • Studio Projects B1 (från ca 1100) Samma som AKG ovan.
  • JJlabs BMD950 II (ca 1000:-) Jag har hört att vissa av dessa halvkopior låter grymt bra och har för mig att denna modell var en av de mest lyckade. Stämmer detta? Är det någon här som testat JJlabs?

Hemma använder jag främst Cubase och Reason på Win XP och spelar in via Terratec Phase X24 FW (som verkar ha rätt OK preampar).

Kan tilläggas att jag är bortskämd med att ha gjort mina få tidigare röstinspelningar med mikar i 20-pappsklassen och ännu dyrare ampar, filter och effekter. Därefter låter det mesta jag hört inspelat hemma hos folk ganska bajs... Kan fortfarande inte riktigt fatta att det kan vara sådana enorma skillnader mellan mikrofoner... 😠 Det måste väl gå att hitta något budgetalternativ som inte låter bajs?

Vore riktigt tacksam för alla råd eller tips ni kan ge.

Annons
Postat

Min favorit i prisklassen, är Studio Projects B1. Andra i prisklassen som kan vara av intresse, är t ex ADK Hamburg och Oktava MK319. Vill du ha ett rent och ofärgat ljud, så titta gärna på Line Audio Design SM3i. Om budgeten räcker lite längre, så kolla också på Violet Designs Black Knight, som är en riktigt suverän mic för pengarna.

Gå gärna in på min testsite och hämta smakprov på olika micar. Där finns det testinspelningar som jag har gjort, av över 100 olika modeller. 🥰

Elof (oregistrerad)
Postat
Min favorit i prisklassen, är Studio Projects B1. Andra i prisklassen som kan vara av intresse, är t ex ADK Hamburg och Oktava MK319. Vill du ha ett rent och ofärgat ljud, så titta gärna på Line Audio Design SM3i. Om budgeten räcker lite längre, så kolla också på Violet Designs Black Knight, som är en riktigt suverän mic för pengarna.

Gå gärna in på min testsite och hämta smakprov på olika micar. Där finns det testinspelningar som jag har gjort, av över 100 olika modeller. 🥰

Jag slänger in en till röst på SM3an.

Upho (oregistrerad)
Postat

Tack för tipsen!

Givetvis har jag redan besökt din suveräna sajt, Claes. Tack för att du orkar och delar med dig! Det var där jag faktiskt fick upp ögonen (öronen?) för B1:an som verkade stå sig väl med betydligt dyrare konkurrenter. Ska jämföra nu med ADK Hamburg och Oktava MK319. Däremot är jag lite skraj inför SM3i - även om ljudet förmodligen är nära det helt linjära som jag eftersträvar misstänker jag att den miken kräver bättre miljö och framförallt en mer erfaren användare... ☺️ Eller har jag fel?

Är det ingen av er som testat JJlabs? Jag är rädd för att min info är alltför färgad av antingen personer med kopplingar till Jam eller personer utan tillräckliga erfarenheter/möjligheter till jämförelser. Men det vore ju kul om de faktiskt är jämförbara med mikar för dubbla priset.

Ett litet tips till Claes: Om du orkar vore det en enorm hjälp om din sajt också visade listpriser på mikarna. De flesta modeller jag gick igång på när jag lyssnade på testerna visade sig vara alldeles för dyra...

Postat

Du behöver inte vara det minsta skraj för SM3i. Jag gillade den visserligen inte till min egen röst, men tyckte att den var kanonbra till Christina. Det beror antagligen på att den låter som rösten verkligen låter, på gott och ont - och jag behöver antagligen en mic som är lite smickrande för att jag ska gilla min egen röst... 🙂😄

Listpriser är lite svårt att lägga upp, eftersom de ändrar sig med tiden - och dessutom är det förmodligen inte samma priser i hela världen - men besökarna på siten kommer från hela världen, så det är knepigt...

Om du har märkt att du gillar lite dyrare micar bättre, så kanske det kan vara idé att spara lite längre innan du köper...? 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.