BigJ Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Hej! Jag bara undrar vilka mickar är bra för runt 1000 kr .. kan sträcka mig till 1300.. Men jag behöver en mick till rap. Jag har kollat in AKG perception 100, Studioprojects B1, Audio Technica AT 2020, JJLabs BMC2, MXL 2006, T.Bone SC 450. jag vill veta om någon av dom har varmt ljud och pisvärdheten och sånt.. För jag vet som sagt inte mycket..
Claes Holmerup Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 (redigerat) Av de jag har testat i den prisklassen, så skulle jag utan att tveka välja Studio Projects B1. Du kan hämta ljudexempel med över 100 olika micar (tyvärr inte så många från din lista, men ändå...), på min testsite, om du vill - så kan du lyssna och jämföra själv. 😏 Redigerat 4 oktober 2007 av Claes
BigJ Postat 4 oktober 2007 Trådstartare Postat 4 oktober 2007 Av de jag har testat i den prisklassen, så skulle jag utan att tveka välja Studio Projects B1.Du kan hämta ljudexempel med över 100 olika micar (tyvärr inte så många från din lista, men ändå...), på min testsite, om du vill - så kan du lyssna och jämföra själv. 😏 ok.. jag har läst kanske 100 trådar på denna sidan och i alla nästan så säger du att b1:an är bäst.. har den rent och samtidigt varmt ljud då eller?
Claes Holmerup Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Av de jag har testat i den prisklassen, så skulle jag utan att tveka välja Studio Projects B1.Du kan hämta ljudexempel med över 100 olika micar (tyvärr inte så många från din lista, men ändå...), på min testsite, om du vill - så kan du lyssna och jämföra själv. 😎 ok.. jag har läst kanske 100 trådar på denna sidan och i alla nästan så säger du att b1:an är bäst.. har den rent och samtidigt varmt ljud då eller? Det där med "varmt" ljud är väldigt subjektivt och eftersom det är något av ett modeord som används i all marknadsföring, så är jag rädd att det har blivit ganska urvattnat - och alla tror att man behöver rörmicar för att få ett "varmt" ljud... Bäst är nog om du lyssnar på mina exempel på testsiten och avgör själv. Du kan också reglera soundet genom att utnyttja den bashöjande proximitetseffekten som finns i alla cardioidmicar. En lite mörkare och närmare röst brukar man nog uppfatta som "varmare". B1 är ganska rak förutom en lätt diskanthöjning - som jag inte upplever som lika kraftig som exempelvis i C1 - och det är nog främsta orsaken till att jag tycker bättre om B1 än C1. Jag tycker att B1 är bäst i sin prisklass - men det är ju alltid en smaksak. Andra som kanske kan vara intressanta, är Oktava MK319 och ADK Hamburg, som har lite annan färgning.
bahh Postat 10 oktober 2007 Postat 10 oktober 2007 Line Audio CM3...grymt bra kondensator som finnes för 900 på JAM
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.