Shinji Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Hej! Tänkte kolla med er som är kunniga, jag skaffade för ett år sedan Line6 TonePort UX1, som ett externt ljudkort, till den rekommenderade en kille en Shure SM57 som är en "Dynamisk kardioid för akustiska instrument och uppmickning av förstärkare". Jag hade vid ett antal tillfällen prova sjunga in med denna mic, och det har dessvärre låtit förjävligt och som att man är i ett annat rum, utan någon värme eller närhet alls. Jag tänkte därför nu fråga er kunniga, vad skall jag skaffa för mikrofon, inte över 1500 kronor, som är bra för mig som i princip bara sjunger, och eventuellt spelar in akustisk gitarr? En sista fråga skulle vara, försämrar min externa enhet TonePort ljudet, mer än om den skulle vara direktkopplad i Line-In på mitt interna ljudkort (SB Audigy 2 ZS) ? Tackar så hemskt mycket för svar!
jarlo Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Hej! Tänkte kolla med er som är kunniga, jag skaffade för ett år sedan Line6 TonePort UX1, som ett externt ljudkort, till den rekommenderade en kille en Shure SM57 som är en "Dynamisk kardioid för akustiska instrument och uppmickning av förstärkare". Jag hade vid ett antal tillfällen prova sjunga in med denna mic, och det har dessvärre låtit förjävligt och som att man är i ett annat rum, utan någon värme eller närhet alls. Jag tänkte därför nu fråga er kunniga, vad skall jag skaffa för mikrofon, inte över 1500 kronor, som är bra för mig som i princip bara sjunger, och eventuellt spelar in akustisk gitarr? En sista fråga skulle vara, försämrar min externa enhet TonePort ljudet, mer än om den skulle vara direktkopplad i Line-In på mitt interna ljudkort (SB Audigy 2 ZS) ? Tackar så hemskt mycket för svar! Jag får väl drämma till med en standardrekommendering i såna här trådar: Studio Projects B1 Sägs vara en av de bästa mikrofonerna du kan få i den prisklassen. Jag har en själv och tycker den fungerar alldeles utmärkt! Den kräver dock fantommatning, så då måste du ha ett ljudkort, mixer eller preamp som fixar det.
Strange Leaf Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Det finns ju inga bästa sångmikrofoner för 1500:- möjligen minst dåliga. Köp begagnat så får du en smula mer för pengarna.
Shinji Postat 4 oktober 2007 Trådstartare Postat 4 oktober 2007 (redigerat) Det finns ju inga bästa sångmikrofoner för 1500:- möjligen minst dåliga. Köp begagnat så får du en smula mer för pengarna. Bästa var en refrens till prisklassen jag nämnde, men om vi drar det en smula längre, vad är det jag borde titta efter för bra sångmick, om vi tittar på begagnade? Då tänker jag på bättre mickar som kanske kostar runt 2000:- begagnade. Är inte Röde NT3 att rekommendera annars? Redigerat 4 oktober 2007 av Shinji
DivineCo Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Angående om toneporten är sämre än ditt interna ljudkort har jag ytterst svårt att tänka mig att så skulle vara fallet. Ljudet borde nog bli bäst genom toneport som ju dessutom har fantommatning. SP B1 brukar ju vara en stående rekomendation så det är antagligen den mick som du bör titta på. Angående tonport bör du kanske fundera på att spela in sången rent utan preamsimuleringar och kompressorer,delay, reverb etc. och köpa till dessa som VST plug istället. Då kan du lägga på dessa i mix i stället. Då du redan har tonporten så kostar inte denna uppgradering så mycket och du får en mycket bra samling simuleringa och effekter toneporten fungerar då som en dongle och du kan använda vilket ljudkort du vill.
Shinji Postat 4 oktober 2007 Trådstartare Postat 4 oktober 2007 Angående om toneporten är sämre än ditt interna ljudkort har jag ytterst svårt att tänka mig att så skulle vara fallet. Ljudet borde nog bli bäst genom toneport som ju dessutom har fantommatning. SP B1 brukar ju vara en stående rekomendation så det är antagligen den mick som du bör titta på.Angående tonport bör du kanske fundera på att spela in sången rent utan preamsimuleringar och kompressorer,delay, reverb etc. och köpa till dessa som VST plug istället. Då kan du lägga på dessa i mix i stället. Då du redan har tonporten så kostar inte denna uppgradering så mycket och du får en mycket bra samling simuleringa och effekter toneporten fungerar då som en dongle och du kan använda vilket ljudkort du vill. Tack det där var ett minst sagt bra svar!
Claes Holmerup Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 ...och i vanlig ordning, så får jag förstås ta och nämna min "lilla" testsite, där du kan hämta smakprov på hur över 100 olika micar kan låta. Upp till 1500:-, så kan exempelvis den nämnda Studio Projects B1, Oktava MK319 eller ADK Hamburg vara intressanta alternativ - men det handlar ju alltid om tycke och smak...
DivineCo Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Jag avråder från att köpa begagnade mickar om du inte verkligen har chansen att prova dom först. Kanske det kan vara ett alternativ då det gäller dynamiska mickar som generellt är mindre kännsliga för slitage men kondnsator, bandmickar etc är verkligen att köpa grisen i säcken. Har en kompis som jobbar i en studio där dom hade köpt in ett större parti dynamisk shuremickar begagnat och även om tex en SM57 är hållbar som en stridsvagn så fanns det flera av dom innköpta mickarna som gick direkt i papperskorgen.
Claes Holmerup Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Det finns ju inga bästa sångmikrofoner för 1500:- möjligen minst dåliga. Köp begagnat så får du en smula mer för pengarna. ...men bäst i sin prisklass kan man ju alltid prata om... 😳
Neosus Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Det finns ju begade AKG mickar.. till exempel C2000B som enligt mitt tycke är en bra mick. Dom ligger ju kring 1500 begat.. kanske billigare oxå till och med. Har själv gjort bra inspelningar med en C2000B i hemstudio miljö.
Emil Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Eftersom UX1 inte har fantommatning är det bäst att du kollar in rörmikrofoner och dynamiska mikrofoner för att slippa ta en del av budgeten till en preamp med fantommatning. Rörmikrofoner levereras nämligen med en egen strömförsörjning då dessa behöver mer än 48V.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.