menvafaan (oregistrerad) Postat 28 september 2007 Postat 28 september 2007 Hallå, Jag håller på att snickra ihop min första hemmastudio, och undrar vilken av dessa mickar i 1000kr-klassen jag bör satsa på, då jag blivit varmt rekommenderad att kolla in bägge. Det den är tänkt att användas till är inspelning av sång, akustisk gitarr samt vid behov andra akustiska instrument (munspel, tamburinpålägg, eventuellt fiol (min syster spelar)). "Studion" i allmänhet är en enkel uppsättning i mitt vardagsrum som kretsar kring en iMac med ett M-audio-ljudkort i 2kkr-klassen, och är främst tänkt att användas till inspelning av "good enough" ljudande demos av rock/pop-musik (i bred bemärkelse). Jag har alltså inte tillgång till något ljudisolerat rum eller så. Vilken bör jag satsa på och vilka är deras för- och nackdelar i förhållande till varandra (och andra mickar i samma prisklass också förstås) och mina behov? Tack på förhand!
Claes Holmerup Postat 28 september 2007 Postat 28 september 2007 Röden har jag inte testat, men B1 (och över 100 andra modeller) kan du hämta smakprov av, på min testsite, så kan du kanske få lite hjälp på traven genom att lyssna på ett gäng olika... 😉
hegobald Postat 28 september 2007 Postat 28 september 2007 Jaha du.. Röde M3 har jag inte hört ännu.. Fast jag vet att Röde gör bra mickar.. Fast dom brukar vara aningen färgade (låter åt än det ena och än det andra sättet).. Studio Projects B1 kan jag dock varmt rekomendera för den låter neutralt och betydligt dyrare än dom 995:- man får ge för den.. Rekomenderar särskilt varmt tillsammans med micpreampen från samma företag.. Men till att börja med.. Gör som föregående talare säger.. Gå in på Claes mic-test-site och lyssna lite.. 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.