Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har bestämt mig för att sälja mina Phonic P8A monitorer och köpa något liknande Genelec. Jag har läst en del trådar här på forumet, speciellt en som var ganska lång där just Genelec 80xx-monitorerna jämfördes med en hel del andra monitorer. Det verkar som att de flesta tycker Genelec färgar ljudet för mycket, medans andra är supernöjda med dom.

Nu är det så att jag har en "hemmastudio" i gillestugan i källaren, som är ett ganska stort rum. Ett problem bara är att det är betongtak och ena väggen är kakel och den mittemot är betong. Så jag har bestämt mig för att flytta allt till ett rum på 2.80 m x 4 m och undrar nu vad jag borde ha för monitorer, jag vill inte ha för stora element som de jag har nu då jag tycker jag tappar lite närhet i ljudet, funderar på Genelec 8030a eller möjligtvis 8040. Vad tror ni ?

Och hur borde jag sätta lyssningen, ska jag ha det på längden i rummet eller mot den korta sidan?

Mvh. Robin

Annons
Postat

Genelec är ganska överskattat tycker jag.. Min ekonomi har i och för sig inte hunnit räckt till ett par riktigt bra monitorer än. Så jag kör på diverse HIFI-system men håller huvudsakgligen på i mina Proline 2500 🙂

Men det jag hört av Genelec så finns det andra monitorer att överväga också t ex Adam som Claes föreslog. Dom tycker jag är lite mer neutrala och ärliga. Men genelec är absolut inte dåliga. Men det känns ibland som att folk bara köper genelec för att det är genelec när dom ska köpa monitorer 😛

Postat

Så monitorerna borde stå så att jag har bra utrymme bakom mig istället för mer utrymme på sidorna..?

Jag vet knappt någonting om Adam monitorerna men det verkar vara en del människor här på forumet som gillar dom! Får kolla in det då, men genelec känns inte heller som pengarna i sjön..

Mvh. Robin

Postat

Okej!

Hittade en länk till Wiki där du hade skrivit om akustikbehandling.

Du nämnde "Diffusion", vad är det? Absorption är väl reducering av ljudvågor?

Postat

Diffusion innebär att man sprider ut ljudet.

Om ljudet studsar direkt mot en betongvägg, så kommer det att fortsätta med i princip samma styrka som det träffade väggen med - och studsa ut i samma vinkel som det kom in, fast på andra hållet och den räta vinkeln. Om man sätter upp en diffusor, så har den ett oregelbundet mönster som gör att det inkommande ljudet studsar ut från diffusorn i olika vinklar och dessutom att ljudet sprids lite i tid också. det gör att man slipper få en homogen signal som reflekteras tillbaks från väggen, utan det ljud som når diffusorn sprids ut och ger därför inte en lika klar och störande reflektion. En djupare diffusor diffuserar i ett bredare frekvensband än en grundare diffsor.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)
Monitorerna ska placeras vid kortsidan om möjligt.

Kolla gärna också på ADAM A7, som är riktigt fina monitorer.

Glöm inte akustikbehandligen heller! 😕

Redigerat: Som framgår av Claes nya signatur säljer han själv denna produkt.

Redigerat av nattvaktaren

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.