Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fortsätter jakten på den perfekta musikdatorn och lutar nu åt Frost, som jag sett en del tips om här i forumet.

Deras billigaste modell, den stationära Rasqal - någon som har erfarenheter av den?

www.frostacm.com/sv/

Annars ligger en bärbar Dell Inspiron 1720 bra till.

Info om Dell Inspiron 1720

Om man bortser från att den ena är bärbar och den andra stationär och bara ser till tekniska specifika - vad skulle ni välja?

Inte minst undrar jag över grafikkorten (specifikationer för grafikkort säjer mej nada): klarar någon av dessa två burkar av dubbla bildskärmar utan extra ingrepp (dvs byte av grafikkort).

Annons
Postat

Frost-datorn recenserades i Studio tidigare i år, om jag inte missminner mig. Detaljerade specifikationer står i testet.

En snabb jämförelse i övrigt verkar lite orättvis; Frost har mindre minne och en äldre processor, men å andra sidan XP,

som än så länge ser ut som bästa valet i en kreativ miljö. Till Dell-datorn behövs mer hårddiskutrymme,

ett annat (externt) ljudkort samt antagligen en översyn av vad som egentligen behövs i installerad mjukvara.

Dyrare är den i vilket fall, men borde (som de flesta bärbara) utan tvekan klara två bildskärmar.

Hade det varit jag (och valet mellan stationär och bärbar inte spelat någon roll), så hade det nog blivit något helt annat

(ett hemmabygge, billigare och bättre avpassat till behoven), men valet är ditt.

Postat

Nu är jag lite elak.. Men ändå 100% sann.. Du!!! Välj en www.apple.com/macbook så behöver du aldrig mer grina över prestanda och dyra program sen.. GarageBand ingår.. Vill fortsätta köra Cubase.. Kolla på din CD så ingår det.. Vill du uppgradera till Logic.. Inga problem.. Saknar du Win XP? Inga Problem Funkar denna burk samtidigt med OSX 😆

Postat

Henrik och Hegobald: tack för rappa svar - ni är guld värda, grabbar!

Jepp, då är det bara att bläddra fram Frost-testen i en gammal Studio, tack för tipset!

Hegobald: Har inte ens funderat på Mac innan, men det där är ju en typisk mental spärr. Min första burk (1991?) var en Mac. Den var kompatibel med...tja, knappt ens sig själv! Sedan köpte jag en bärbar Mac. Den var inte kompatibel med någonting heller.

På den tiden var Mac så fundamentalistiska att hade de kunnat välja likström istället för växelström, så hade de gjort det bara för att PC gick på växelström.

Visst inser jag intellektuellt att det hänt en hel del på Mac-fronten på 15 år och att de för länge sedan skippat "vi går vår egen väg, så får PC köra sitt race"-stilen, men jag måste övervinna den psykologiska barriären 😆 Lovar i alla fall att försöka.

Håller helt med om att riktiga synthar ska ha träpanel på sidorna. Samt fler rattar och knappar än tangenter.

Postat

Det behöver inte vara nån mental spärr, kanske rör det sig mest om brist på bra möten med Mac..

När jag som PC-fanatiker började jobba med Mac smälte de flesta fördomarna bort. Det är alldeles utmärkta

datorer, men OS X hägrar mest av allt. Synd att det nog alltid kommer att vara förbehållet Apple-datorer.

Den enda nackdelen är att de är förhållandevis dyra, sett till vilken hårdvara man får. Att sedan OS X möjligen

är effektivare är en helt annan historia, fakta i siffror säger en annan sak.

Varför inte prova på Mac då? Vi som jobbar med olika slags medieproduktion har förmånen att välja fritt

nuförtiden, program finns det för alla och mycket av hårdvaran är utbytbar.

Köp en Mac vet jag, och öka den smala användarbasen.

Postat (redigerat)

Kommer precis hem från min grabb efter att kollat in hans nya laptop..

maken till korkade fabriksinstallationer med partitioner och OS mm på datorn får man leta efter..

iaf kommer jag aldrig att köpa någon fabriksdator efter att sett sådan config..

blir att bygga å confa efter egen smak även i framtiden :rolleyes:

/Biran

Edit: antar att den confas för den stora massan av användare där ute,

och inte för personer som jagar prestanda ur burken...

Redigerat av Biran
Postat

Till slut blev det priset som avgjorde, och det blev en Dell Inspiron. Precis som du konstaterade, Henrik, så var ju Mac-alternativen en bit dyrare.

Kollade in Studios recension av Frost Rasqal-burken, och när den varken hade stöd för dubbla bildskärmar (en skräddarsydd "musikdator" där man glömmer den lilla detaljen? hallå!) eller fick något höjdarbetyg (75%), så fick det vara.

Biran: snälla, skriv inte så, nu fick jag ångest igen... :rolleyes:

Jaja, gjort är gjort, till slut måste man ju fatta ett beslut. Och jag hade ändå inte orkat göra ett hemmabygge.

Det som känns riktigt skuggigt är att man har Vista som OS i Inspiron 1720. Jag är skeptisk. 😉

Postat

Gratulerar till köpet, det ser ut att vara en kompetent maskin. Oroas du över Vista? Om det nu mot förmodan medföljer en

backupskiva (med Vista) till datorn kan du ju skrapa bort etiketten och försöka kränga allt på Tradera...men Vista

ligger lägre i pris än valfri XP nu, så det är nog ingen bra affär.

Ett tips annars - en student- eller skollicens av XP, om du uppfyller kriterierna.

Det du missar med Dell-maskinen är snabbheten hos hårddisken, men det kanske är marginellt. Frost är snabbare här,

men är (i mitt tycke) och förblir en inropare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.